Kaptein mobylette S4

Mobylette gespot? Waar en wanneer?
Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3221
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Kaptein mobylette S4

Ongelezen bericht door PantinNL » 22 jul 2023, 22:52

Vandaag heb ik een Kaptein S4 gezien uit 1955-1956. In ieder geval een vroeg type met een 3-traps variateur.
Leuk dat een dergelijk zeldzame brommer opeens opduikt.
 
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Kaptein mobylette S4

Ongelezen bericht door ruudk » 23 jul 2023, 12:28

Inderdaad een heel vroege S4, uit 1955/56 (typeplaatje) en nog geen S4A, zoals die van mij, uit 1956.
Deze heeft nog het oude 1955 Zamac vliegwiel.
Wel is de originaliteit enigszins aangedaan: hij is her en der wat bijgeverfd: de originele wat meer geelgroene kleur is nog zichtbaar rondom het logo op het motorscherm (hier niet te zien, maar ik had hem op marktplaats gezien). Je ziet het kleurverschil van de oude en nieuwe verf ook bij het deksel van de gereedschapskistjes.
Ik heb ook het idee dat er een nieuwer model tank op zit, met tanklogo's met een schroef in het midden, dit is typisch voor eind jaren vijftig. Maar het kan ook dat ik het tanklogo niet goed zie. Ook het kraantje met achteruitgang heb ik nog nooit op een Mobylette gezien. Bel, zweefzadel, lichtschakelaar en bougiedop zou ik even vervangen door meer origineel lijkende varianten. Plastic bobine eraf en interne hoogspanningsspoel of mooi weggewerkte HvK-set erop. Cilinder is volgens mij een FoM-cilinder met de typerende wat scherpere ronding van de koelribben links en rechts van de uitlaat. Wel weer mooi afgewerkt met een sierlijke messing uitlaatwartel. Ik verwacht hierop een Mahle cilinder met flensaansluiting van de uitlaat, maar misschien is dit een Belgische S4 met wat Belgisch/Frans bloed en daar weet ik geen raad mee.
Kortom, een mooi ding met lekker wat werk om hem nog mooier te maken (althans, zo zie ik het).
Groet,
Rudolf

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3221
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Kaptein mobylette S4

Ongelezen bericht door PantinNL » 23 jul 2023, 13:36

Een oud artikel op dit forum geeft aanvullende informatie en inzicht.

Onderstaand een tekst van Peter L. op het forum betreffende de S4.
De Kaptein S4 is geen probeersel van Willem maar een franse ontwikkeling. Het was daar verboden om bromfietsen in de handel te brengen met versnellingen. Motobecane had daar het volgende opgevonden . Monteer een vario maar zorg dat de poulie in stappen verschuift en dit werd bereikt door een veerbelaste kogel in de poulie ,die over een hobbel gedrukt moest worden. zo ontstonden er 3 versnellingen , maar de motor moest scharnierbaar opgehangen worden en teruggedrukt worden.De ophanging was met naaldlagers in de cilinderkop en een telescoopveer onder de bracket. Voor de geleiding zorgde een harmonika contructie.De vario werd door Kaptein toegepast op de S4,S41 en transporter voor export naar Belgie.
Het plotselinge overschakelen gaf een spanningspiek van krachten in de V-snaar en deze was hier niet tegen bestand. Het veerbelaste kogeltje werd weggelaten en de constant vario was geboren.

Peterl

Wellicht eind 55, begin 56 enkele motoren van Motobecane afgenomen om toe te passen op de S4. Dat verklaart ook de cilinder (Frans type) en de Carwi-carburateur.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Kaptein mobylette S4

Ongelezen bericht door ruudk » 23 jul 2023, 14:57

Mooie aanvulling, ik kan me niet herinneren dat ik het eerder heb gelezen.

Misschien staat het motornummer tevens onder de uitlaat opening in de cilinder geslagen. Ik ken enkele s2 uit 1955/56 die al wel de mahle cilinder hadden, i.c.m. een carwi carburateur. Mijn vermoeden is nog steeds dat cilinder en uitlaat er niet op horen. Ik meen ook dat het demperhuis een creme kleur heeft ipv groen.
Hopelijk staat het motornummer op zowel de cilinderkop als de cilinder, dan kunnen we zien of ze bij elkaar horen.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Kaptein mobylette S4

Ongelezen bericht door Lolle » 23 jul 2023, 18:56

Als er een Franse cilinder op zit zou ik geen carwi carburateur verwachten maar een gurtner net als de Franse motertjes.
De uitvoering van de tank is van 1958 /59
In de folder van kamoto 1956 staat dat de motor idem is aan die van de S3 maar dan met automatische versnelling. Alleen leverbaar in mobylette grijs.
Ik denk dat Rudolf gelijk heeft, de eerste S41 modellen hadden ook een mahle cilinder.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Kaptein mobylette S4

Ongelezen bericht door mobydilz » 23 jul 2023, 22:09

De uitlaatwartel is van het oude soort, brons met een ring van tandjes zoals in de AV3 en AV35 motor zaten.
Hoort niet zo in een verhaal van 1956 of later.
In sommige opzichten opgelapt met wat er beschikbaar was lijkt me, zoals een te moderne ontsteking.
Als je deze niet voor je neus hebt staan lastig om veel conclusies aan te verbinden.
Leuk weer eens een ouwetje de revue te zien passeren. gr jed

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3221
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Kaptein mobylette S4

Ongelezen bericht door PantinNL » 24 jul 2023, 10:42

Hallo allemaal,
Bedankt voor de reacties.
Ik merk dat er twijfels zijn en zeker qua originaliteit valt e.e.a. op te merken. In bijna 70 jaar kan er veel gebeuren met de configuratie van een voertuig. Van het originele knoopzadel is alleen het frame over; een mooi Denfeld-zadel is ervoor teruggezet. Als er een mooi Knoop-dekje wordt gevonden, dan kan dat het oude type zadel weer worden toegepast. Misschien heeft iemand nog iets liggen?
Verder is het zo dat een enkel gevonden exemplaar van een model nog niet bepalend is voor de geschiedenis, al ziet de puzzel er veel belovend uit.
De oude variateur, framenummer, de locatie van de vondst en het feit dat de S4 door Kamoto in België werd verkocht, omdat in Oost-België een variateur soms noodzakelijk is.
Ik zou dan ook graag zien dat er aanvullende documentatie of een tweede vroege S4 komt bovendrijven, zodat bepaalde vraagtekens kunnen worden vervangen door uitroeptekens!
Hoe dan ook het is een prachtige vondst en binnenkort wordt deze brommer op kenteken gezet.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Kaptein mobylette S4

Ongelezen bericht door ruudk » 24 jul 2023, 13:32

Absoluut, Henk, een mooie vondst!
Kennen jullie onderstaande (pagina uit een) franstalige brochure van Kamoto, waarin de modellen 1956 worden gepresenteerd? Excuses voor de slechte beeldkwaliteit.
Hierin staat ook de S4, nog met Carwi in plaats van Encarwi, beschreven. Dit staat in het kopje "Moteur". Ook toont de foto het gewone rubber Mobylette-zadel. Ik denk dan ook dat er geen Knoop zadel op hoort. De zogenaamde s4 foto toont overigens een ordinaire s3.
De cilinder is hier een Mahle met flensaansluiting.
NB: de onderste foto toont de variateur bij een AV35 motorblok; de variateur kwam op de franse Mobylettes al voor 1956 voor, in combinatie met het AV35 motorblok. Daar komt die onderste foto waarschijnlijk vandaan. Voor zover ik weet, kwam deze combinatie bij Kaptein niet voor (AV35 met variateur).
Kamoto_S4.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Kaptein mobylette S4

Ongelezen bericht door Lolle » 24 jul 2023, 15:29

Folder 1956 kamoto
20230724_152345.jpg
Zelfde motor als de S3 staat hier te lezen idem zadel enz
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Kaptein mobylette S4

Ongelezen bericht door Lolle » 24 jul 2023, 15:36

In nl werd op het zelfde moment de S41a geïntroduceerd
20230724_153442.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Kaptein mobylette S4

Ongelezen bericht door Lolle » 24 jul 2023, 15:41

Weet je wat het frame nr is Henk?

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Kaptein mobylette S4

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 24 jul 2023, 16:02

Zoals het oude spreekwoord zegt...
Wie wat bewaart...😉😃
Daar kan geen archief tegenop..🤣😀

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3221
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Kaptein mobylette S4

Ongelezen bericht door PantinNL » 24 jul 2023, 18:51

Lolle schreef:
24 jul 2023, 15:41
Weet je wat het frame nr is Henk?
Dat nummer zit in de 183xxx-reeks; volgens mijn overzicht 1955/1956.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Kaptein mobylette S4

Ongelezen bericht door Lolle » 24 jul 2023, 22:40

PantinNL schreef:
24 jul 2023, 18:51
Lolle schreef:
24 jul 2023, 15:41
Weet je wat het frame nr is Henk?
Dat nummer zit in de 183xxx-reeks; volgens mijn overzicht 1955/1956.
Die had ik nog wat lager verwacht, die van mij zit in de 181xxx reeks en is in tegenstelling van die van Rudolf een S4 dus ook zonder de A.
is wel met het AV7 blokje met mahle cilinder en de 24 inch wielen. in het type plaatje staat geen jaartal. zal dus wel 1956 zijn.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3221
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Kaptein mobylette S4

Ongelezen bericht door PantinNL » 23 aug 2023, 22:17

Vandaag even de S4 weer gezien en bepaalde onderdelen besproken.
De brommer was inmiddels uit elkaar gehaald, schoongemaakt, gedeeltelijk geconserveerd met Owatrol en weer in elkaar gezet.
Het motortje was door de vorige eigenaar al gereviseerd en heeft een dijk van een compressie.
De variateur was van het eerste type, maar men had er een later type van gemaakt door de schakelpennen met veertje te verwijderen.
Geen driebakje meer, maar een cvt.
Indertijd was die driebak een soort uitvloeisel van een wettelijk voorschrift. Dit kan weer teruggebouwd worden zodra de afmetingen van die kleine veertjes en de veerstijfheid bekend zijn. Mocht iemand een variateur van het 1e model open hebben liggen dan wil ik daar graag op terugkomen. Geharde pennen en de juiste veren kunnen we wel na (laten) maken.
De bedoeling is dat binnenkort de brommer rijklaar is; daarna wordt er een kentekennummer aangevraagd.
Wordt vervolgd.

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Kaptein mobylette S4

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 24 aug 2023, 07:29

Kijk dat is nu t mooie van zo'n club als deze dat met de gebundelde kennis die aanwezig is dit soor pareltjes die (in mijn ogen) van historisch belang zijn, op kundige wijze in oude luister hersteld worden.. top!!🥰
Hopelijk gaan we deze brommer nog eens "live" zien.

En gelijk een vraag, is er ergens een topic over het gebruik en de toepassing van Owatrol? ik zou er graag wat meer over willen weten. ;)

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Kaptein mobylette S4

Ongelezen bericht door Lolle » 24 aug 2023, 12:11

FrankvdJ schreef:
24 aug 2023, 07:29
En gelijk een vraag, is er ergens een topic over het gebruik en de toepassing van Owatrol? ik zou er graag wat meer over willen weten. ;)
Ik denk niet dat er een topic over is maar er is wel regelmatig berichtgeving in mijn projecten geweest.
Ook in de topic restaureren of conserveren is er over gesproken (zo uit het hoofd) en anders open je een topic met je vragen. Er zijn wel wat dingetjes waar je rekening mee moet houden.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3221
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Kaptein mobylette S4

Ongelezen bericht door PantinNL » 24 aug 2023, 16:20

Ik vond die Owatrol conservering bij die S4 een mooie oplossing, waarbij de ziel van de brommer tenminste bewaard blijft.
Henk

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Kaptein mobylette S4

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 24 aug 2023, 16:25

Ik ga proberen na te gaan of er al een topic over is anders maak ik er een aan..
Ben wel benieuwd naar de ervaringen en toepassingen die er zoal gedaan zijn..

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3221
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Kaptein mobylette S4

Ongelezen bericht door PantinNL » 09 sep 2023, 10:02

De S4 is klaar voor de keuring.
Het starten gaf nog wat problemen en dat verbaasde me niet. Ik had namelijk eerder de imitatie blauwe Vespa-bobine van tegen de €40 excl. verzendkosten getest en de vonk was niet mooi constant.
Aangezien mijn goede Vespa bobines niet meer beschikbaar zijn, heb ik er een Puch bobine opgezet die wel goed getest was en het probleem was opgelost. Binnenkort start ik overigens met een batch van 10 ontstekingssystemen. Ik vrees dat die binnen korte tijd weer weg zijn.
Henk

Plaats reactie