Ik dacht (hier) ergens gelezen te hebben dat bij oude brommers geen kenteken nodig is, maar alleen een verzekering? Klopt dat?
De site van de RDW is er niet echt scheutig over qua informatie... http://www.rdw.nl/nl/particulier/bromme ... teken.aspx
Als geen schouw van de RDW en 150 euri afrekenen nodig is, blijft de verzekering over en die zal niet zo hoog zijn voor een oldtimer...
Mijn Mobilette Kaptein S3 komt ongeveer uit 1955. Serienummer staat netjes leesbaar in het frame. Geen tekenen van nummerplaatje achterop. En nu? Wat is de volgende stap? Behalve dan dat ie netjes moet voldoen aan de eisen: komt er alsnog een kenteken op of is het niet nodig?Lijkt me wel om m te kunnen verzekeren. Hoe gaat dat dan in zijn werk? Effe brommer kieken en klaar of allerlei dure tests?
Geen idee, ook niet na het lezen van de RDW site...
Griffi
Kenteken nodig bij oude modellen???
Re: Kenteken nodig bij oude modellen???
Beste Griffi, keuring RDW is, zoals op RDW site staat, echt nodig. Kost je dus helaas E 150.- + kentekenplaat. Zorg dat de genoemde zaken ( o.a. bel, banden, verlichting ) in orde zijn als je hem aanbiedt bij RDW. Gr. Joop
Re: Kenteken nodig bij oude modellen???
Ten eerste wordt er sinds eind 2006 niet meer geschouwd. Geschouwd werd er in een korte periode, waarbij via de bromfietshandelaar een kenteken kon worden aangevraagd, na het schouwen van de desbetreffende bromfiets. Met een EEG zonder motor remmen en stroeflopende wielen, maar mét typegoedkeuringssticker, kreeg ik zonder morren een kenteken. Ging de RDW niet akkoord met de informatie, verstrekt door de bromfietshandelaar, dan moest, voor het verkrijgen van een kenteken, de brommer alsnog ter keuring bij de RDW aangeboden worden. Die EEG zonder motor etc, had nooit een kenteken gekregen, bij een serieuze keuring.
Dus vergeet dat schouwen nu eens een keer, dat gebeurt niet meer en zal ook nooit meer terugkeren!
En wil je met je brommer op de weg, zal je een kenteken moeten hebben (als je in Nederland woont, tenminste), hoe oud je brommer ook is.
Zorg, dat je brommer technisch in orde is. lopende motor, werkende remmen, geen speling op het balhoofd, werkend licht en maak een afspraak bij de RDW, voor een keuring en neem zoveel mogelijk info over de brommer en het type mee.
http://www.rdw.nl/nl/particulier/bromme ... teken.aspx
Dus vergeet dat schouwen nu eens een keer, dat gebeurt niet meer en zal ook nooit meer terugkeren!
En wil je met je brommer op de weg, zal je een kenteken moeten hebben (als je in Nederland woont, tenminste), hoe oud je brommer ook is.
Zorg, dat je brommer technisch in orde is. lopende motor, werkende remmen, geen speling op het balhoofd, werkend licht en maak een afspraak bij de RDW, voor een keuring en neem zoveel mogelijk info over de brommer en het type mee.
http://www.rdw.nl/nl/particulier/bromme ... teken.aspx
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6322
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Kenteken nodig bij oude modellen???
Ter aanvulling op Joost en Joop:
En je kunt er zelf voor kiezen of je een brom- (geel) of snorfiets (blauw) kenteken wilt. Dat is afhankelijk van de snelheid van het ding waarmee je hem aanbiedt (dus niet afhankelijk van wat het ooit was, of je typegoedkeur, was voorheen wel).
Wat jij gelezen hebt, dat je voor oldtimers geen papieren hoeft, geldt voor België. Brommers van voor 74 hoeven daar geen papieren te hebben, omdat er voor die tijd nog geen GVA (gelijkvormigheidsattest = papieren) bestond. Hoewel hier ook weer discussies over mogelijk zijn met politiezones.
Zolang je in NL woont: naar de RDW en keuren (= technische keuring, controle op toelaatbaarheid in het verkeer) dat ding. Dan week later met de papieren verzekeren en rijden maar!
En je kunt er zelf voor kiezen of je een brom- (geel) of snorfiets (blauw) kenteken wilt. Dat is afhankelijk van de snelheid van het ding waarmee je hem aanbiedt (dus niet afhankelijk van wat het ooit was, of je typegoedkeur, was voorheen wel).
Wat jij gelezen hebt, dat je voor oldtimers geen papieren hoeft, geldt voor België. Brommers van voor 74 hoeven daar geen papieren te hebben, omdat er voor die tijd nog geen GVA (gelijkvormigheidsattest = papieren) bestond. Hoewel hier ook weer discussies over mogelijk zijn met politiezones.
Zolang je in NL woont: naar de RDW en keuren (= technische keuring, controle op toelaatbaarheid in het verkeer) dat ding. Dan week later met de papieren verzekeren en rijden maar!