Kenteken keuring

Alles over bromfietsen in het algemeen, kentekens, papieren en verzekeringen
Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jul 2012, 09:29
Locatie: Kapelle, Zeeland

Kenteken keuring

Ongelezen bericht door Adriaan » 11 okt 2012, 21:33

Heb na enkele maanden Mobylette af, heb al een afspraak gemaakt bij de RDW voor dinsdag 16 oktober.
Mijn vraag is: Wat zetten ze als bouwjaar en type op de kenteken papieren?
Naar mijn idee heb ik een G50

Gr. Adriaan

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Kenteken keuring

Ongelezen bericht door ruudk » 11 okt 2012, 21:58

Hoi Adriaan,

Ik denk dat de RDW het boek 'De Bromfiets' er bij pakt, een soort brommerencyclopedie, waarin de meeste modellen wel gedocumenteerd staan, en dat de bromfietskeurder zo met behulp van het vergelijken van de plaatjes met jouw brommer wel achter het model en ongeveer het juiste bouwjaar komt, G50 zit ergens begin/midden jaren 70, meen ik.

Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jul 2012, 09:29
Locatie: Kapelle, Zeeland

Re: Kenteken keuring

Ongelezen bericht door Adriaan » 11 okt 2012, 22:12

bedankt voor reactie, ik zelf zat te denken aan ong. 1973

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kenteken keuring

Ongelezen bericht door MobyJet » 13 okt 2012, 09:52

Helaas is de moby registratie niet zo duidelijk en goed bewaard gebleven als de meeste andere merken.

Mogelijk staat jouw typegoedkeur in het RDW systeem, en dan komen de juiste (of ja.. dat weet je nooit 100% zeker) gegevens eruit.
Wat je kunt vinden aan folders e.d., zou ik zeker meenemen.
Staat er een bouwjaar op je velgen, carburateur of motorblok/cilinderkop? Dan kun je dat aanhouden.

Aan de andere kant.. Of er nou 1940 of 1980 op het kenteken staat.. Dat maakt voor het rijplezier niet uit ;)
Maar is wel leuk als het ongeveer klopt.

Met de schouwing toendertijd kon je vaak gewoon kiezen tussen een aantal types.. (toen was er helemaal niets vastgelegd) Dus er zijn er velen die niet juist op kenteken staan. Zo heb ik er ook een aantal.

Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jul 2012, 09:29
Locatie: Kapelle, Zeeland

Re: Kenteken keuring

Ongelezen bericht door Adriaan » 15 okt 2012, 14:53

Dan moet ik voor de zekerheid dit maar meenemen?
viewtopic.php?f=9&t=66

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kenteken keuring

Ongelezen bericht door MobyJet » 15 okt 2012, 18:51

Alles meenemen wat je kunt vinden ;)
Succes!

Mod: Heb het topic trouwens verplaatst naar Brommers algemeen.

Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jul 2012, 09:29
Locatie: Kapelle, Zeeland

Re: Kenteken keuring

Ongelezen bericht door Adriaan » 16 okt 2012, 19:53

En de mobylette is goedgekeurd :) dus weer een mobylette meer de weg op.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kenteken keuring

Ongelezen bericht door MobyJet » 16 okt 2012, 20:18

Joepie, gefeliciteerd!

Nog aparte dingen tegen gekomen bij de keuring?
Naar welke vestiging was je, want dat verschilt ook behoorlijk.

Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jul 2012, 09:29
Locatie: Kapelle, Zeeland

Re: Kenteken keuring

Ongelezen bericht door Adriaan » 16 okt 2012, 21:21

Ben in Roosendaal geweest. (Bijna)Alles werd doorgenomen, zoals verlichting, nummer controle, snelheid.

Wat mij opviel was dat:

1 De remmen niet zijn gecontroleerd
2 De snelheid op de rollenbank gaf 32 km/h aan, maar dat klopt totaal niet aangezien hij op de teller bijna 45 aangeeft en gemeten met de tom tom (dus gps) 43
3 Ze konden de nummers in eerste instantie niet in de database vinden, Na ong. 15 min werd nog ergens in de database een oud bestand gevonden met de goede gegevens van alle mobyletten. De g50 of te wel de av50s hebben ze ook gelijk goed doorgevoerd om dat ze daar een av40 voor hadden staan als naam.

Ik had de zelfde keurmeester als mijn vader voor de solex, toen schreef hij alleen de nummers op en verder werd er niks gecontroleerd. Mijn vader heeft ook is iemand gehad rond die zelfde tijd die dus echt ALLES na liep, de solex moest zelfs op de heftafel. Dus het keuren is echt afhankelijk van welke keurmeester je hebt.

De keurmeester zij zelfs tegen mij dat hij wel kon regelen dat hij met een 25 km plaatje kon worden uitgevoerd. Dit heb ik echter niet gedaan omdat ik zeker wist dat hij harder liep dan 32(Heb ik ook nadrukkelijk gezegd). Met het kabels vernieuwen van mijn mobylette heb ik alle kabeltjes iets langer aangehouden, ong. 1 cm. Dit heb ik ook onbewust bij de gaskabel gedaan, en daardoor kan de mobylette niet vol gas rijden. Hij kan nog ong 1 derde omhoog.

Voldoende informatie? :P

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kenteken keuring

Ongelezen bericht door MobyJet » 16 okt 2012, 21:45

Ja, altijd leuk om te weten!

Ik heb inderdaad ook al vanalles meegemaakt met de keuringen: van framenummer opschrijven van een Duitse motorfiets zonder papieren, tot een hele keuring met lichtbeeld, geluid, gewicht (buiten op die plaat), remmen, banden, speling op alle lagers/schokbrekers etc. wielbasis, etc etc. Toen werd hij nog bijna afgekeurd omdat het een 2 persoons brommer was volgens de beschrijving en er geen bandje over de duoseat zat....... :roll:
Voorheen mochten ze max 9 (dacht ik) aspecten keuren. Nu staat er bij de (tarief)informatie op de RDW "10 of meer aspecten".

Dus inderdaad: het hangt erg af van het keurstation, èn de keurmeester!

Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jul 2012, 09:29
Locatie: Kapelle, Zeeland

Re: Kenteken keuring

Ongelezen bericht door Adriaan » 16 okt 2012, 21:58

Owja, was ik nog vergeten.

Bij mij hadden ze hem ook gewogen, als ik het goed heb onthouden 42/43 kilo. En ook nog de de afstand gemeten van as tot as.

Helaas was de keuring niet gratis maar moest 153 keiharde euries en 25 cent aftikken.( waarom zoveel in godsnaam?)

Natuurlijk kijken ze ook wel of de banden niet kaal zijn en of er een bel opzit, maar dat zien ze natuurlijk gelijk als ze de nummers controleren. Dus word verder niks over gezegd als het goed is.

Plaats reactie