Motorrijtuigen-belasting oldtimers verandert per 1 jan '14

Alles over bromfietsen in het algemeen, kentekens, papieren en verzekeringen
Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers terug

Ongelezen bericht door MobyJet » 31 okt 2012, 21:49

Heeft eigenlijk (nog?) niets met bromfietsen te maken, maar hier zitten genoeg oldtimer auto/motor liefhebbers ;)

Teken de petitie voor het behoud van wegenbelasting vrije tarief voor oldtimer voertuigen (>30 jaar).
http://www.knac.nl/petitie/


Informatie:
Artikel 1:
Vrijstelling wegenbelasting oldtimers ten einde
29 oktober 2012 - 17:15
Vorige week leek het er nog op dat de discussie over vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers niet opnieuw zou worden opgerakeld. Met het gepresenteerde regeerakkoord blijkt het tegendeel waar: de vrijstelling wordt opgeheven!

Met de woorden 'De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieu- overwegingen afgeschaft.' windt Rutte II er geen doekjes om de bezuinigingen. De maatregel is een strop voor bezitters van oldtimers (met name de diesels die juist in ons land aan populariteit hebben gewonnen) maar ook de autobedrijven die in deze auto's handelen. Hoe de regeling precies wordt ingevoerd zal de tijd leren.
http://www.autovandaag.nl/vrijstelling- ... inde/8860/

Artikel 2:
Vrijstelling oldtimers staat op de tocht

30 augustus 2012 - Heeft u een oldtimer in bezit dan heeft u op dit moment recht op een vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting (MRB). Uit de verkiezingsprogramma’s blijkt echter dat veel partijen er de voorkeur aan geven om deze vrijstelling af te schaffen. Een oldtimer gaat u dus meer geld kosten. Dit moet de schatkist zo’n € 200 miljoen opleveren dat op een andere manier besteed kan worden.

Er geldt een vrijstelling voor de MRB als u een auto in bezit heeft die dertig jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen. In de verkiezingsprogramma’s van PvdA, D66, GroenLinks, ChristenUnie en SGP is als maatregel opgenomen om deze vrijstelling af te schaffen. Het CDA gaat iets minder ver en wil de vrijstelling alleen laten vervallen voor auto’s met een bouwjaar vanaf 1960. De opbrengst kan dan gebruikt worden voor een eventuele lastenverlichting en een verbetering van het begrotingssaldo.

Oud voorstel
Het is niet de eerste keer dat de vrijstelling voor de oldtimers ter discussie staat. Vorig jaar lag er nog een voorstel om de vrijstelling niet meer mogelijk te maken voor nieuwe voertuigen. Uiteindelijk is toen toch besloten om dit voorstel niet uit te voeren. Het begrip oldtimer is echter wel gewijzigd. Sinds 1 januari 2012 moet een auto tenminste dertig jaar oud zijn in plaats van 25 jaar bij de oude regeling. Er geldt nog wel een overgangsregeling als uw auto voor het eerst in gebruik is genomen van 1987 tot en met 1990.
De oldtimerregeling staat dus toch weer op de agenda bij een groot aantal politieke partijen. Het hangt nog even af van de uitslag van de verkiezingen en het nieuwe kabinet of er ook daadwerkelijk iets gaat veranderen.
http://www.rendement.nl/fiscaal/nieuws/ ... tocht.html

Artikel 3:
Slecht nieuws voor oltimerbezitters: de vrijstelling van wegenbelasting voor klassiekers komt te vervallen. Of dit ook voor bestaande gevallen geldt is nog niet duidelijk, maar het veelbesproken onderwerp staat helaas weer op de agenda.

Na het gerommel van de afgelopen jaren rondom eventuele afschaffing van de vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers, staat het onderwerp opnieuw op de agenda. Een nieuwe regering betekent nieuwe ‘kansen’ voor de overheid om deze regeling te schrappen.

Helaas is er nog weinig bekend, behalve dan dat deze besparing wordt opgevoerd als ‘milieumaatregel’. De invoering zal waarschijnlijk plaatsvinden in 2014 dus volgend jaar worden de details uitgewerkt. Dan pas weten we of de maatregel ook voor alle bestaande gevallen zal gelden.


Indirecte aanleiding voor de afschaffing is het feit dat oldtimers steeds vaker worden ingezet als ‘eerste auto’. De aanvoer van deze auto’s komt uit Duitsland, waar met name oude dieselmodellen massaal van de hand worden gedaan omdat ze in veel Duitse steden niet meer welkom zijn. We zullen de ontwikkelingen nauwgezet volgen.
http://www.autokopen.nl/autonieuws/2012 ... rs-vervalt

Artikel 4:
Verontwaardiging over opheffen MRB-vrijstelling oldtimers
Het regeerakkoord is duidelijk: de wegenbelastingvrijstelling voor oldtimers wordt opgeheven. De reacties op die maatregel zijn nóg duidelijker. Bovag spreekt van ‘een brug te ver’, klassiekerorganisatie KNAC noemt de maatregel ‘onevenredig zwaar’ en de ANWB vindt het ‘zeer onterecht’.

Nu in het regeerakkoord is opgenomen dat de vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers wordt opgeheven kan de ‘strijd om de klassieker’ opnieuw beginnen. Bovag, KNAC en de ANWB hebben in felle bewoordingen uitgehaald naar de overheid en stellen alternatieve plannen voor.

Bovag zegt dat deze maatregel bezitters van klassieke auto’s ‘onevenredig hard treft’. “Dit brengt het mobiele culturele erfgoed in gevaar”, aldus de brancheorganisatie in een persbericht. Bovag onderkent wel het probleem dat er steeds meer (vervuilende) oldtimers worden ingezet voor dagelijks gebruik en pleit daarom voor een systeem met een maximaal aantal gebruiksdagen voor een klassieke auto.

De ANWB komt met een soortgelijk plan, de bond ziet het liefst dat er een kilometerprijs wordt ingevoerd voor oldtimers. Zo wordt het voor ‘veelrijders’ minder interessant om klassiekers voor dagelijks gebruik in te zetten. Ook het opschuiven van de leeftijdsgrens is voor de bond een optie. Het volledig afschaffen van de vrijstellingregeling niet, de ANWB noemt het plan ‘zeer onterecht’.

De grootste klassiekerclub van Nederland, KNAC, is ‘verontwaardigd en bezorgd’ over het voornemen van de overheid om de MRB-vrijstelling af te schaffen. De club noemt de overheid in deze zelfs ‘onbetrouwbaar’ en is een petitie gestart om de regering te bewegen tot andere gedachten.
http://www.autokopen.nl/autonieuws/2012 ... -oldtimers

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers terug

Ongelezen bericht door Franky » 31 okt 2012, 21:53

Ik zag gisteren in de krant staan dat het enkel om oldtimer diesels ging. :roll:

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers terug

Ongelezen bericht door MobyJet » 31 okt 2012, 22:10

Franky schreef:Ik zag gisteren in de krant staan dat het enkel om oldtimer diesels ging. :roll:
Dat was de aanleiding: import van vervuilende jaren '80 Diesels uit Duitsland, maar het voorstel gaat over alle oldtimers.

Jammer dat ze even "vergeten" dat het produceren van nieuwe auto's en het slopen/opstoken/verwijderen van oude auto's vervuilender is dan het oprijden.. Om maar niet te spreken over de vervuiling bij de productie van een Prius-accu.. :roll:

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers terug

Ongelezen bericht door Donnie » 31 okt 2012, 23:21

Er gaan steeds meer mensen met oldtimers rijden om de wegenbelasting te ontduiken en dan krijg dit soort maatregelen.
Een paar jaar geleden gebeurde hetzelfde met particulieren die in een bestelauto met grijs kenteken reden, die moesten toen ook meer wegenbelasting gaan betalen.
Je zou iets moeten bedenken zoals een bromfiets oldtimer verzekering, als de brommer geen dagelijks voertuig is.
Als je de oldtimer auto gebruikt als een gewone auto lijkt het mij meer dan redelijk om wegenbelasting te betalen.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers terug

Ongelezen bericht door MobyJet » 01 nov 2012, 17:47

Kreeg van FEHAC zojuist ook de nieuwsbrief:
Beste FEHAC nieuwsbrieflezer,
Op maandag 29 oktober werd het regeerakkoord van Rutte 2 gepresenteerd. Ergens stond een regeltje "De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieu-overwegingen afgeschaft.".
Helemaal achterin stond dat dit voornemen vanaf 2014 zo'n 150 miljoen euro per jaar moet opbrengen.
Als we tellen dat er zo'n 300.000 geregistreerde oldtimers in Nederland zijn, betekent dit gemiddeld 500 euro per oldtimer. Het lijkt er dus op dat men vanaf 2014 ALLE oldtimers weer gewoon de motorrijtuigenbelasting wil laten betalen.
Dit legt een bom onder de oldtimers en het rijdend erfgoed van de weg.
Vanaf dat moment heeft de telefoon amper stil gestaan en de E-mails stromen binnen. E-mails met vragen of het waar is, met suggesties en voorstellen tot akties. Berichten van bezorgde hobbyisten, die hun hobby zien verdwijnen, maar ook van ondernemers, die hun markt zien instorten.
Als eerste heeft de FEHAC een persbericht verspreid onder de clubs en relaties.
Ook heeft FEHAC besloten om iedereen te verwijzen naar de KNAC petitie zodat er één petitie over dit onderwerp aangeboden kan worden.

Het bestuur beraadt zich over vervolgstappen.

Het probleem wordt niet veroorzaakt door de hobby-oldtimer met zijn gering aantal kilometers. Dat weten we al lang. Kijk maar in de Vraagbaak/FAQ.
Het probleem zijn de oldtimers die dagelijks gebruikt worden. Eigenlijk de oude auto's van 1980-1986. Deze zijn zeer recent in grote aantallen geimporteerd en vallen op in het dagelijkse verkeer met het 3-letterige kentekennummer. Deze worden niet als oldtimer gebruikt, maar gewoon als dagelijkse auto met een daarbij horend hoog kilometrage. Omdat dit ook nog vaak diesels zijn (en die waren in die bouwjaren niet echt schoon) ontstaat hierdoor een milieuprobleem.
De gekozen oplossing gaat FEHAC echter veel te ver. Om zo'n 20.0000 auto's aan te pakken, neemt men gelijk de gehele oldtimerhobby (300.000 voertuigen) mee.
Zelfs oldtimer-motorfietsen en oldtimer-vrachtwagens zullen hierdoor getroffen worden. Terwijl deze geen oorzaak zijn van dit milieuprobleem.
FEHAC zet zich in voor het hobbymatig gebruik van de oldtimer.
Het dagelijks gebruik van een oldtimer moet zoveel mogelijk voorkomen worden (of men moet gewoon net als een dagelijkse auto betalen).
We houden iedereen via de website en deze nieuwsbrief op de hoogte.
Met vriendelijke groet,
Het bestuur van FEHAC

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers terug

Ongelezen bericht door Polle » 01 nov 2012, 19:45

En wat met al de vrachtwagens en vliegtuigen die enorm vervuilen.

Gr Polle

Vindapp
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 feb 2010, 21:19

Re: Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers terug

Ongelezen bericht door Vindapp » 03 nov 2012, 15:10

En de boten met een motor, die zijn ook niet bepaald zuinig in de stookolie verbruik, en hierdoor veel uitstoot.
gr.ts.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers terug

Ongelezen bericht door Franky » 03 nov 2012, 15:20

Bestaan daar eigenlijk milieu normen voor?
Een boot met katalysator zou dan al lang moeten bestaan :P
Niet dat ik iets van boten weet.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Motorrijtuigen-belasting oldtimers verandert per 1 jan '14

Ongelezen bericht door MobyJet » 15 apr 2013, 16:44

Omdat hier toch ook redelijk wat oldtimer-auto-liefhebbers zitten:

http://fehac.nl/actueel/6-actueel/239-o ... ng-mislukt

Oldtimeralliantie teleurgesteld over mislukken overleg MRB-vrijstelling klassiekers

De alliantie van ANWB, BOVAG, FEHAC, FOCWA, KNAC en RAI Vereniging is teleurgesteld dat zij geen overeenstemming heeft bereikt met staatssecretaris Weekers (Financiën) over de MRB-vrijstelling voor klassiekers. Deze alliantie stelt voor om de leeftijdsgrens voor benzineauto’s per 1 januari a.s. te verhogen naar 30 jaar en die voor diesel- en LPG-auto’s naar 40 jaar. Internationaal geldt een leeftijdsgrens van 30 jaar voor oldtimers.

Het voorstel van de alliantie betekent een directe verbetering voor milieu en leefomgeving en zorgt voor aanzienlijk meer MRB-inkomsten. Daarnaast is het voorstel conform de wens van de Tweede Kamer om het dagelijks gebruik van de oldtimer te ontmoedigen, maar de MRB-vrijstelling in stand te houden voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken.

Weekers wijst het voorstel van de alliantie af. Naast de verhoging naar 30 respectievelijk 40 jaar wil hij dan nog vrijgestelde voertuigen belasten met een kwarttarief MRB danwel via een dagenkaart. Daarnaast wil hij klassieke motoren en vrachtauto’s belasten, terwijl de alliantie de huidige regelingen voor deze voertuigen in stand wil houden.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Motorrijtuigen-belasting oldtimers verandert per 1 jan '14

Ongelezen bericht door MobyJet » 08 jul 2013, 14:48

Korte samenvatting:
Per 1 januari 2014 zouden oldtimers van 40 jaar en ouder wegenbelastingvrij zijn (pre 1974). Benzine's (dus ook motoren) van 25+ krijgen een overgangsregeling (die zijn nu belastingvrij) van max 120 euro/jr, diesel/lpg moet (weer) de volle mep gaan betalen. Ik heb uit onbetrouwbare bronnen vernomen dat het voor motoren ong 30 euro/jr zou gaan bedragen.
Voertuigen met de overgangsregeling, mogen in dec, jan en feb niet op of aan de openbare weg staan (rijverbod, maar mag ook niet aan de openbare weg geparkeerd blijven).



Nieuwsbrief van vorige week van de FEHAC:
Losse eindjes nieuwe vrijstelling
De opwinding over de nieuwe vrijstelling wegenbelasting is inmiddels weer wat gezakt en iedereen in het klassiekerwereldje gaat nu kijken en vooral rekenen wat dit straks in 2014 voor hem persoonlijk gaat betekenen. De laatste strohalm die LPG- en dieselrijders nog hadden is hen ook uit handen geslagen: de moties van SP-er Bashir om ook deze categorieën onder de overgangsregeling van € 120 per jaar te laten vallen werd op 14 mei jl. door een meerderheid van VVD, PvdA en D66 verworpen.

De regeling per 1 januari 2014 wordt dus: vrijstelling pas bij 40 jaar.
Voor voertuigen, die nu vrijstelling hebben maar nog geen 40 jaar oud zijn, is er een overgangsregeling. Dit zijn de voertuigen met Datum Eerste Toelating (DET) in 1987 of eerder.
De overgangsregeling betekent dat je per jaar een kwarttarief MRB moet betalen met een maximum van € 120 met een rijverbod in de wintermaanden (december, januari en februari).
Deze overgangsregeling geldt echter niet voor personenauto’s en bestelwagens op LPG of diesel.
Maar zoals bij veel regelingen bepalen de details pas werkelijk hoeveel jij met jouw specifieke voertuig(en) er zelf last van hebt. Als je alleen maar een schuur vol 40+ auto’s hebt staan haal je je schouders op over de nieuwe regeling, maar als je een mooie Peugeot 604 diesel uit 1977 hebt moet je er weer de volle mep aan wegenbelasting gaan betalen.

Ook komen nu de vragen los. Bijvoorbeeld over wat als leeftijd van een voertuig geldt. De overheid rekent niet met bouwjaar of productie- of importdatum. Bepalend is de Datum Eerste Toelating: de datum waarop een voertuig in Nederland of ergens in het buitenland voor het eerst op kenteken is gezet.

De overgangsregeling met winterstop is ook niet iedereen duidelijk; die is inderdaad ingewikkeld. Allereerst: dit is een regeling voor de (bestel)auto’s op benzine, vrachtwagens en motorfietsen met een DET tot/met 1987. Een voertuig van 1988 of jonger zal nooit dus onder de overgangsregeling vallen. Over 14 jaar - als deze vrijstellingsregeling het zolang uithoudt- is de overgangsregeling helemaal verdwenen.

Dan de winterstop: dat is geen schorsing die zelf aangevraagd moet worden maar een rij- en parkeerverbod op de openbare weg voor de maanden december, januari en februari in Nederland. Heeft u een leuk evenement in de Ardennen in februari: geen probleem want rijden in het buitenland mag wel, maar tot de grens moet het voertuig mee op een auto-ambulance. Of zou de FEHAC-evenementenregeling daarvoor uitkomst kunnen bieden? De toekomst moet het leren.

Tot slot schorsen, vooral interessant voor diesel en LPG rijders. Dat blijft voor 15-plus voertuigen € 23,- per schorsing per jaar en vanaf 6 voertuigen of meer is het gratis. Bij het kwarttarief stopt schorsen de verplichting om wegenbelasting te betalen niet; wel kan schorsen in die categorie nodig zijn om de APK uit te kunnen stellen.

En wat te denken van de kampeerwagens ? Voor hen is het nog onduidelijk wat het gaat worden : Overgangsregeling met maximaal 120,- of het kwarttarief van 1000,- of meer ? Ongetwijfeld zullen de komende maanden nog veel meer van dit soort uitvoeringsvragen komen: de FEHAC zal proberen deze zo goed en praktisch mogelijk voor oldtimerbezitters uit te werken.

Veel mensen zijn teleurgesteld over deze regeling: ineens is er weer een aanslag op de portemonnee waar helemaal niet op gerekend was.
Laat het duidelijk zijn: de gelegenheids-alliantie (BOVAG, KNAC/ANWB, RAI, FOCWA en de FEHAC) staat zeker niet achter alle maatregelen die nu gaan komen. Wel is dit nu het best haalbare, gegeven de omstandigheid dat de overheid op een opbrengst van € 155 miljoen heeft gerekend. Den Haag is tot op heden doof voor argumenten als verwaarloosbare aanslag op het milieu, het de nek omdraaien van een bedrijfstak en het missen van inkomsten BTW en accijnzen. Meer wegenbelastinggeld bij de oldtimers binnen te harken was het enige doel van Financiën.

Het bovenstaande is de situatie zoals hij nu is. In de politiek is natuurlijk niets zeker voor dat het in de wet vastligt. En zelfs dan vaak nog niet. Blijkens de vele MRB wijzigingen die elkaar in heel korte tijd hebben opgevolgd. De inkt van de vorige ‘definitieve’ was nog maar net droog toen we verrast werden met het regeerakkoord.
Dat betekent ook dat er misschien toch nog ergens een gaatje is om iets te repareren. Want ook al is de huidige uitkomst werkbaar en acceptabel voor een groot deel van de FEHAC achterban, het is zijn helaas wel zo dat er bepaalde groepen tussen wal en schip vallen. Zo zijn er best ‘echte’ liefhebbers met een lpg- of diesel auto.
Natuurlijk zijn wij – noodzakelijkerwijs buiten beeld – wel de mogelijkheden daarvoor aan het onderzoeken en hebben daarvoor ook al voorstellen gedaan.

Naast het brede samenwerkingsverband van ‘de alliantie’ is er recent nog een ander initiatief dat heel nadrukkelijk de media opzoekt met als doel om alle klassiekers MRB vrij te houden, ook voor dagelijks gebruik.
Dat lijkt ons niet haalbaar in de huidige realiteit. Tevens is het zo dat dagelijks gebruik van een klassieker niet valt onder de doelstellingen van de FEHAC. We zien er ook een risico in. Bijvoorbeeld de orde grootte van dagelijks gebruik die zich aan het ontwikkelen was, zet de deur open naar milieuzones en andere ontwikkelingen die ook de liefhebber zullen treffen.
Het staat iedereen natuurlijk vrij om eigen initiatieven te ontplooien. We zijn vanzelfsprekend ook met deze partij in contact en volgen de ontwikkelingen op de voet.
Ik heb vorig jaar/2 jaar geleden mijn FS1'tjes gekeurd. Hierop staat de DET (= datum eerste toelating) gewoon als bouwjaar, ook van mijn 378 NL bromfiets (zonder bromfietskenteken) die ik als motorfiets heb laten keuren. Het is dus niet zo, dat ze de DET van de keurdag krijgen, omdat ze voor het brommerkenteken nooit eerder "erkend" zijn toegelaten. Fjieuw.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Motorrijtuigen-belasting oldtimers verandert per 1 jan '14

Ongelezen bericht door MobyJet » 23 sep 2013, 16:58

Goed nieuws in oldtimerland!

http://www.amklassiek.nl/raad-state-kra ... 013/09/18/
Raad van State laat niets heel van voorgestelde oldtimerregeling
Gepubliceerd 18 september, 2013 | Door Erik van Putten

De Raad van State heeft geen spaan heel gelaten van de oldtimerregeling zoals die dit voorjaar werd overeengekomen door Staatssecretaris Frans Weekers en de oldtimeralliantie. Dat meldt politiek verslaggever Hans Verbeek op Business News Radio. Op tal van punten werd het 40-jaar compromis door de mangel gehaald. Het politieke orgaan lijkt daarmee een belangrijke vervolgstap te zetten van het door Vrijstellingoldtimer.nl geinitieerde offensief tegen de aanpassing van de huidige regeling.

Onduidelijk en niet uitvoerbaar
De regeling is onduidelijk en niet uit te voeren. Hij moet volledig worden herzien. Het 40-jaar compromis krijgt een dikke onvoldoende van de Raad van State. Verder gaf het politieke orgaan aan dat “in geld de politieke maatregel niet veel voorstelt”. Dat is discutabel, want het bedrag aan gederfde inkomsten bij invoering van de oldtimerregeling plaatst die opmerking al in een ander perspectief.

Struikelblok
Waar de Raad van State met name over struikelt is de overgangsregeling voor benzineauto’s die ouder zijn dan 26 jaar.. “Die mogen drie wintermaanden niet rijden om voor een kwarttarief in aanmerking te komen. En voor dieselaars en LPG-rijders met een auto tussen 26 en 40 jaar oud telt dat allemaal niet. Het is ondoenlijk om dat te monitoren en dus niet of nauwelijks uitvoerbaar.” Ook het milieuargument kan van tafel: “Dat verhaal is helemaal niet te controleren, zacht uitgedrukt.”

Niets aan duidelijkheid
De Raad van State is duidelijk in het oordeel. Het 40-jaar compromis is onuitvoerbaar en onduidelijk. Er is nog iets: het is ook inconsequent en strookt niet met de opvattingen die Staatssecretaris Frans Weekers eerder over de oldtimerproblematiek had. In een Kamerdebat zei hij ooit dat hij niet voor specifieke groepen oldtimerbezitters allemaal uitzonderingen en aparte regels wilde creëren. De oldtimerregeling zoals nu voorgesteld staat daar haaks op.

Oorspronkelijk evaluatiemoment
Eerder toonde Vrijstellingoldtimer.nl- de enige belangenbehartigende organisatie die zich nog met de strijd tegen het 40-jaar compromis bezighoudt- al aan dat er ook juridisch van waterdichtheid niet te spreken is. Daarbij kwam nog iets opmerkelijks aan het licht: de huidige regeling- het Amendement Van Vliet- zou pas in 2015 door Den Haag worden geevalueerd. Een aanpassing van de huidige oldtimerregeling is ook daarom al hoogst merkwaardig.

Vervolgstap
De Raad van State heeft in ieder geval een zeer duidelijk signaal afgegeven. Een signaal dat de inspanningen van Vrijstellingoldtimer.nl bevestigt. En een heel belangrijke vervolgstap is in de richting van het behoud van de MRB-vrijstelling voor old- en youngtimers in de huidige vorm.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers terug

Ongelezen bericht door MobyJet » 19 nov 2013, 21:28

Diverse alternatieven en uitstel zijn afgewezen.. Nu is het nog steeds wachten op de Eerste Kamer:
http://www.amklassiek.nl/kamer-vast-aan ... 013/11/19/

Gebruikersavatar
Supermuggie
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mei 2013, 15:43
Woonplaats: Noord Holland
Locatie: Zandvoort

Re: Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers terug

Ongelezen bericht door Supermuggie » 23 nov 2013, 00:23

Te zielig voor woorden deze actie van de regering.

Mensen hun hobby afpakken om geld bij ekaar te zoeken ter behoeve van Europa, windmolens, fraudebulgaren etc.

Het gaat ook niets opleveren, veel kleine oldtimer auto bedijfjes gaan stoppen en mensen gaan massal hun oldtimers verkopen, exporteren en schorsen.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers terug

Ongelezen bericht door Harrie » 23 nov 2013, 12:37

Er komen binnenkort verkiezingen en dan zal de democratie wel oordelen.
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers terug

Ongelezen bericht door MobyJet » 10 dec 2013, 21:22

Ik heb het voor de zekerheid nog even nagevraagd bij de Rijksoverheid:
Motoren gaan ook het kwarttarief betalen (net als benzine auto's), met een max van € 120/jr.
Momenteel zou een niet-oldtimer motor voor mij 116/jr kosten, dus een kwarttarief 30 euro.

Dus als ze de tarieven niet teveel verhogen, lijkt het nog mee te vallen.. De tarieven worden eind december bekend gemaakt.

Hoe dan ook, gaan de MZ (1978) en KS80 (1980) (voorlopig) in de schorsing. RD en FS1 street zijn oud genoeg, dus blijven verzekerd (net zo duur als schorsen). En 378 blijft ook verzekerd en ga ik mrb voor betalen.

Deze week Eerste Kamer..

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers terug

Ongelezen bericht door MobyJet » 11 dec 2013, 18:42

En tot wanneer geldt het dan:
Rijksoverheid schreef:Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u vraagt of de grens voor de oldtimerregeling op 1974 blijft staan of dat de vrijstelling elk jaar opschuift.

Voor oldtimers die op benzine rijden, geldt vanaf 1 januari 2014 een aangepast tarief voor de mrb. Dit geldt dus alleen voor voertuigen die vanaf 1 januari 1974 tot en met 1987 voor het eerst zijn toegelaten op de weg. De regeling eindigt in 2028, als de auto’s die in 1987 zijn toegelaten 40 jaar oud zijn.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers terug

Ongelezen bericht door MobyJet » 19 dec 2013, 20:53

Eerste Kamer heeft het goedgekeurd, en ik heb zojuist 3 blauwe enveloppen in de bus gekregen..

Afbeelding

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1280
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers terug

Ongelezen bericht door australman » 19 dec 2013, 21:58

Hoi.Gelukkig zijn mijn meeste motorfietsen ouder dan 40 jaar.Alleen heb ik nog 4x cz 250 sport op kenteken,bouwjaar 74,75,76,77.Ik vindt het best terecht dat ik wegenbelasting moet betalen,maar vier keer?.En dan nog dat kwarttarief dat je in december,januari en februari alleen nog op de stoep mag rijden als ik de brieven van de belastingdienst goed begrepen heb.Morgen ga ik in hilversum een mobylette ophalen,dat zal ze leren.


Hans

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers terug

Ongelezen bericht door MobyJet » 20 dec 2013, 18:26

australman schreef:Hoi.Gelukkig zijn mijn meeste motorfietsen ouder dan 40 jaar.Alleen heb ik nog 4x cz 250 sport op kenteken,bouwjaar 74,75,76,77.Ik vindt het best terecht dat ik wegenbelasting moet betalen,maar vier keer?.En dan nog dat kwarttarief dat je in december,januari en februari alleen nog op de stoep mag rijden als ik de brieven van de belastingdienst goed begrepen heb.Morgen ga ik in hilversum een mobylette ophalen,dat zal ze leren.


Hans
Op de stoep rijden mag sowieso niet :ugeek:
(met de motor op het fietspad -> 100 euro boete :oops: :evil: en was niet eens een dikke harley ofzo.. gewoon even stukje met de ks80 om op brommerrijders te wachten..)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers terug

Ongelezen bericht door MobyJoost » 20 dec 2013, 23:06

Ja, wel flauw. En ondertussen wordt ik op mn EEG aan alle kanten ingehaald door snorscooters met twee gasten erop. Heel snel. Elke dag.

Plaats reactie