Scherpere controle opgevoerde bromfietsen

Alles over bromfietsen in het algemeen, kentekens, papieren en verzekeringen

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Scherpere controle opgevoerde bromfietsen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 19 nov 2013, 01:53

Kijk maar uit, Joop, met je opgevoerde Fiets-O-Matic!

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Scherpere controle opgevoerde bromfietsen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 19 nov 2013, 09:35

Dank voor de tip Joost. :lol:

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Scherpere controle opgevoerde bromfietsen

Ongelezen bericht door Harrie » 19 nov 2013, 10:15

De kans dat een oldtimer liefhebber aangehouden wordt is gering.
Dit komt simpelweg omdat we te weinig kilometers maken; bovendien rijden we bijvoorkeur niet in drukke steden.
Rijden we in de stad, dan doen we dat meestal rustig aan.
De oplossing volgens een van de Telegraafreacties: Gewoon de snelheid tot 80km/uur beperken, niet op het fietspad en niet op de autosnelweg.
Harrie

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Scherpere controle opgevoerde bromfietsen

Ongelezen bericht door mobydilz » 19 nov 2013, 19:06

Hou onmiddelijk op met deze discussie; we verlinken onszelf!
Straks speelt de CIA dit allemaal door aan Rutte, Wilders of erger
De RDW. Krijgen we misschien ook een tacho en digitale chauffeurskaart
op de antieke plof! laten we vooral ons braaf hobbyisten decorum ophouden.
Mobyd. uit Z

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6322
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Scherpere controle opgevoerde bromfietsen

Ongelezen bericht door MobyJet » 19 nov 2013, 20:13

En ook nog een andere (sorry, iets betrouwbaardere) bron ;)

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013 ... hannel=att
Kentekenbewijs opgevoerde brommers altijd in beslaggenomen

Nieuwsbericht | 18-11-2013

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie scherpt de aanpak van overlast door opgevoerde brommers en scooters verder aan. Zo kan de politie straks altijd het kentekenbewijs invorderen als wordt geconstateerd dat een brommer of scooter is opgevoerd. Zonder kentekenbewijs mag er niet met de brommer op de weg worden gereden. Indien men dit toch doet kan de brommer direct in beslag worden genomen. Nu kan het kentekenbewijs alleen nog worden ingevorderd als een brom- of snorfiets met meer dan 15 km/u is opgevoerd.
Tijdens een verkeerscontrole worden scooters en brommers gecontroleerd.

Dat staat in een brief over verkeershandhaving die minister Opstelten aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. De Kamer heeft ook aandacht gevraagd voor het feit dat de hoogte van de boetes voor het opvoeren van brom- en snorfietsen lager zijn dan die voor te hard rijden op een brom- of snorfiets. De minister schrijft dat hij dit verschil wil verkleinen door het vaste boetetarief voor opvoeren in de categorie 10 tot en met 15 km/u te verhogen van 90 euro naar 120 euro. Het boetetarief in de categorie van meer dan 15 km/u opvoeren wordt verhoogd van 210 euro naar 250 euro.

Verder wil de Kamer een hardere aanpak van veelplegers in het verkeer. De minister is het daar mee eens en zal een strengere aanpak gaan invoeren. In nauw overleg met politie en het Openbaar Ministerie (OM) wordt bekeken welke ‘hufterfeiten’ straks niet meer administratiefrechtelijk worden afgedaan volgens de wet Mulder, maar strafrechtelijk worden aangepakt. Hierdoor is het ook mogelijk om recidiverende weggebruikers een rijontzegging op te leggen of een celstraf te eisen. Daarbij wordt ook bekeken of veelplegers uit de anonimiteit kunnen worden gehaald door een waarschuwingsbrief te sturen aan de recidiverende weggebruiker.

Ook heeft minister Opstelten Kamervragen over de verkeershandhaving met trajectcontroles beantwoord. De verkeersveiligheid op het hoofdwegennet is gebaat bij handhaving van de maximumsnelheid. Op de autosnelweg krijgt de handhaving voor het grootste gedeelte vorm door de inzet van trajectcontrolesystemen. Deze systemen zijn volledig geautomatiseerd en vergen daarom weinig politiecapaciteit. De capaciteit van verkeershandhavingsteams wordt bijna volledig ingezet op wegen binnen en buiten de bebouwde kom.

In de maanden mei, juni, juli en augustus van dit jaar (tweede tertiaal 2013) zijn ongeveer 2,8 miljoen verkeersboetes voor te hard rijden opgelegd. Circa een kwart hiervan betrof snelheidsovertredingen die werden geconstateerd met een trajectcontrolesysteem. In het tweede tertiaal werden 730.000 snelheidsovertredingen met een trajectcontrolesysteem geconstateerd en daarmee was in totaal een opgelegd boetebedrag van 43,6 miljoen euro gemoeid.

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Scherpere controle opgevoerde bromfietsen

Ongelezen bericht door Donnie » 20 nov 2013, 11:40

Harrie schreef: Rijden we in de stad, dan doen we dat meestal rustig aan.
Harrie
Ik woon nu 10 jaar in de Noordkop na 57 jaar in Amsterdam.
Moest laatst naar de binnenstad van Amsterdam om iets te regelen op de UVA voor mijn zoon.
Ik met de auto met brommer op aanhanger naar P in Buitenveldert en toen per brommer de stad in.
Ik schrok me kapot, scooters ook snor-scooters schieten je links en rechts voorbij met dik 50 km/h en scheuren door roodlicht.
Wat is dat veranderd in 10 jaar.
Dus ik ben het wel eens met strenger optreden tegen opgevoerde brom- en snorfietsen.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Scherpere controle opgevoerde bromfietsen

Ongelezen bericht door Harrie » 20 nov 2013, 14:31

Hallo Donnie,
Met wij bedoel ik de oldtimer liefhebbers en niet die jonge gasten op hun snorscooter.
Harrie

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Wanneer kenteken kwijt

Ongelezen bericht door Donnie » 05 jan 2014, 12:17

zie :https://webapps.politieacademie.nl/nasl ... rollenbank

Hier kan je precies uitrekenen wanneer kenteken wordt ingenomen en wat de boete is.

Regels zijn per 1-1-2014 strenger geworden.

Mazzel Peter

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Scherpere controle opgevoerde bromfietsen

Ongelezen bericht door Harrie » 05 jan 2014, 17:47

Hallo Donnie,
Mooie richtlijn. Ik begrijp dat je boven de 52 km/uur al € 60 gaat betalen met een brommer.
Wil je graag hard rijden dan kun je tot 63 km/uur er met een boete van € 60 van afkomen, daarboven wordt het fors duurder.
Voorlopig zal men de handen wel vol hebben aan de snorscooters: dat is vrijwel altijd kassa.
Oldtimers zullen slechts spaarzaam aangehouden worden, want die rijden gewoon weinig kilometers en vooral tijdens de weekeinden;
bovendien zijn de meeste liefhebbers blij als hun brommer een mooie 45 km/uur rijdt.
Ik denk dat de oldtimers daarom ook vaak overgeslagen zullen worden.
Misschien een idee om hier te melden als men een keer op de rollerbank wordt gezet met een oldtimer?
Ik heb dat nog nooit meegemaakt en slecht 2 keer in mijn leven vanuit mijn auto een dergelijke controle gezien.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Scherpere controle opgevoerde bromfietsen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 jan 2014, 18:03

Ik rijdt veel, want in de stad is een brommer aanzienlijk praktischer, dan een auto. In de afgelopen tien jaar, heeft één van mijn brommers op de rollenbank gestaan. Met de MobyClub was alles in orde, De AV92 was ook in orde. Het was een regenachtige dag (zijknat!) en de agent kreeg de natte rollen niet aan de gang met de natte achterband. Het zag er wel koddig uit, die agent in zijn regenponcho, zwoegend om mijn brommer te testen. Hangend op de buddy, probeerde hij het keer op keer, tot ik me een beetje zorgen ging maken, over het aantal onbelaste toeren. Gelukkig kwamen zijn collega's hem en mijn brommer te hulp, door hem te overtuigen het maar op te geven. Ongetest kon ik mijn weg weer vervolgen.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Scherpere controle opgevoerde bromfietsen

Ongelezen bericht door Harrie » 05 jan 2014, 18:15

Hallo Joost,
Je hebt slechts 1 keer op de rollen gestaan en er werden twee bromfietsen getest? Reed je samen met een vriend(in)?
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Scherpere controle opgevoerde bromfietsen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 jan 2014, 19:14

Je hebt gelijk, Harrie, twee van mijn brommers hebben op twee afzonderlijke momenten in de afgelopen tien jaar op de rollenbank gestaan. Goed gezien.

sleurhut
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2013, 19:55

Re: Scherpere controle opgevoerde bromfietsen

Ongelezen bericht door sleurhut » 19 jan 2014, 15:10

och laat ze maar controleren, hangt erg af van waar je woont. Hier in twente is de 'overlast' minimaal. Vorige rollerbank in mijn woonplaats was vorig jaar volgens rollerbank.nl (erg handig trouwens, zie je ze van te voren aankomen voor je weg gaat). Ook als je gewoon rijd hier en je word aangehouden maken ze er nooit een probleem van, vooral klassiekers zijn ze meer geintresseerd wat het nou eigenlijk is als dat ze direct met de rollerbank aankomen zetten

Heb ook zoiets van mits je de zaakjes voor mekaar hebt heb je toch niks te vrezen, en iedereen die opgevoerd rijd kiest hier bewust voor. Gewoon sportief opnemen als je een boette krijgt.

Op deze site kun je bekijken wat voor boette je krijgt bij welke snelheid:
https://webapps.politieacademie.nl/nasl ... ekdeel-545

Vanaf 56 krijg je een boette, denk niet dat er heel veel moby's zijn hier op het forum die zo die snelheid halen, en mijn persoonlijke ervaring is dat de snelheid op de bank vaak langer is als wat je echt kunt halen.

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Scherpere controle opgevoerde bromfietsen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 23 jan 2014, 21:50

Dank voor de info. De site kan ik echter helaas niet openen.

Weet jij vanaf welke snelheid een snorbrommertje een boete krijgt ?

Groet, Joop

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: Scherpere controle opgevoerde bromfietsen

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 23 jan 2014, 21:56

Op de rollerbank vanaf 35 kmph 60 euro boete dacht ik.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6322
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Scherpere controle opgevoerde bromfietsen

Ongelezen bericht door MobyJet » 24 jan 2014, 15:21

GROENEKAN schreef:Dank voor de info. De site kan ik echter helaas niet openen.
Probeer deze eens:
https://webapps.politieacademie.nl/nasl ... rollenbank
GROENEKAN schreef:Weet jij vanaf welke snelheid een snorbrommertje een boete krijgt ?
Als er max snelheid 20 op je kenteken staat, krijg je een boete van 60 euro va 30 km/u (correctie 5 km = 25 = 5 km teveel)
Bij 25 op je kenteken, komen de boetes vanaf 60 euro vanaf een gemeten snelheid van 35 km/u

Volgens die app ;)

Plaats reactie