Met Belgische Mobylette in NL rijden?

Alles over bromfietsen in het algemeen, kentekens, papieren en verzekeringen
avh
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2010, 22:41
Locatie: Turnhout, België

Met Belgische Mobylette in NL rijden?

Ongelezen bericht door avh » 06 mar 2011, 16:00

Dag allemaal,

Zoals jullie misschien weten is het in België niet verplicht (of mogelijk) om een kenteken op je bromfiets te hebben. Ik begrijp dat dit in NL echter wel het geval is.

Nu zou ik graag een ritje maken door Nederland met mijn (verzekerde) Mobylette, die dus geen kenteken heeft. Mag dit? Het is voor mij namelijk niet eens mogelijk om een kenteken te krijgen aangezien ik Belg ben.

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Met Belgische Mobylette in NL rijden?

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 06 mar 2011, 16:21

Dat is hier in Nederland geen probleem hoor, maar je moet wel een geldige legitiematiebewijs bij je hebben.
Maar bij jullie zitten er toch ook plaatjes op bevestigd ( geel ).
Ook moet je een geldig verzekerings bewijs bij je hebben, dit moet je kunnen tonen.

Groetjes Carl

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Met Belgische Mobylette in NL rijden?

Ongelezen bericht door MobyJet » 06 mar 2011, 16:33

avh schreef:Dag allemaal,

Zoals jullie misschien weten is het in België niet verplicht (of mogelijk) om een kenteken op je bromfiets te hebben. Ik begrijp dat dit in NL echter wel het geval is.

Nu zou ik graag een ritje maken door Nederland met mijn (verzekerde) Mobylette, die dus geen kenteken heeft. Mag dit? Het is voor mij namelijk niet eens mogelijk om een kenteken te krijgen aangezien ik Belg ben.
Ja, hoor, dat is geen probleem. Kan wel zijn dat je aangehouden wordt.
Als je dan kunt aantonen dat je Belg bent, en dat je bromfiets verzekerd is (ook in het buitenland), dan is er geen probleem.

Polle had een mooie oplossing door een B (zo een auto-sticker) achterop zijn brommer te plakken, op het gedeelte voor de plaat.

avh
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2010, 22:41
Locatie: Turnhout, België

Re: Met Belgische Mobylette in NL rijden?

Ongelezen bericht door avh » 06 mar 2011, 16:33

Bedankt!

Legitimatiebewijs & verzekeringsbewijs is geen probleem.

Gele plaatjes zitten er enkel op bij bromfietsen klasse A (<25 km/h); bij klasse B zit er niets op.

Goed idee wat betreft de B-sticker!
Laatst gewijzigd door avh op 06 mar 2011, 16:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Met Belgische Mobylette in NL rijden?

Ongelezen bericht door MobyJet » 06 mar 2011, 16:38

avh schreef:Gele plaatjes zitten er enkel op bij bromfietsen klasse A (<25 km/h); bij klasse B zit er niets op.
Hier zijn de gele (bromfiets) of blauwe (snorfiets) stickers of plaatjes op het voorspatbord ook niet meer verplicht, dus dat hoeft ook niet.

avh
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2010, 22:41
Locatie: Turnhout, België

Re: Met Belgische Mobylette in NL rijden?

Ongelezen bericht door avh » 06 mar 2011, 16:40

MobyJet schreef:Hier zijn de gele (bromfiets) of blauwe (snorfiets) stickers of plaatjes op het voorspatbord ook niet meer verplicht, dus dat hoeft ook niet.
Ok.

Ik bedenk me net... Een autorijbewijs B heb ik, en achterop het rijbewijs staat er "Categorieën van voertuigen waarvoor het rijbewijs in het nationale verkeer geldig is" met een stempel bij A3, wat in België geldig is voor een bromfiets klasse B.
Een motorrijbewijs A heb ik echter niet, en een AM rijbewijs zoals in Nederland bestaat bij ons niet... (of beter gezegd, komt overeen met A3)

Hoe zit het daarmee?

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Met Belgische Mobylette in NL rijden?

Ongelezen bericht door MobyJet » 06 mar 2011, 17:39

Met een B rijbewijs mag je hier gewoon brommer rijden. Je hebt alleen AM nodig als je geen auto (of motor) rijbewijs hebt.
Het is niet zo als in BE, dat je na 5 jaar lichte motorfietsen (tot 200 cc geloof ik?) mag rijden met je B rijbewijs. Je mag dus mag je met je Belgische b rijbewijs in NL geen lichte motorfietsen rijden.

Maar gewoon brommer of snorfiets (klasse a) mag wel.
Als je je maar aan de verkeersregels van dat land houdt ;) Maar die verschillen zijn tussen NL en BE gelukkig niet zo groot.

avh
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2010, 22:41
Locatie: Turnhout, België

Re: Met Belgische Mobylette in NL rijden?

Ongelezen bericht door avh » 06 mar 2011, 18:37

MobyJet schreef:Maar gewoon brommer of snorfiets (klasse a) mag wel.
Als je je maar aan de verkeersregels van dat land houdt ;) Maar die verschillen zijn tussen NL en BE gelukkig niet zo groot.
Ok, dat is een hele geruststelling!

Bedankt voor alle input.

fs1
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 feb 2011, 09:35
Locatie: sint-niklaas, belgië

Re: Met Belgische Mobylette in NL rijden?

Ongelezen bericht door fs1 » 07 mar 2011, 09:36

zels toen ik 17 was en toen met een motobecane'tje rondreed, 50cc, a-klasse, op het groene verzekeringspapier stond dat de verzekering geldig was voor heel europa, also ik daar ooit zou graken :-p , en voldoende aantal keer in NL rondegereden ook, ook op ietsje latere leeftijd met de peugeot fox, mag allemaal, mits je de nodige papieren die je in belgië ook moet hebben maar bij hebt

Plaats reactie