Milieuzone voor brommers

Alles over bromfietsen in het algemeen, kentekens, papieren en verzekeringen
Gebruikersavatar
Supermuggie
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 mei 2013, 15:43
Woonplaats: Noord Holland
Locatie: Zandvoort

Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door Supermuggie » 06 jan 2016, 14:52

Het jaar is nog nauwelijks begonnen en wij hebben de eerste uitdaging, voor Amsterdammers dan.

http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/ ... issen.html


Gelukkig heb ik een FOM, maar toch. :x

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 06 jan 2016, 15:29

Maar een FOM wordt dan toch ook geweerd ?

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door mobydilz » 06 jan 2016, 16:33

Tja Joop, nu Mokum, morgen Utrech..
leuk is anders
Harrie hou maar op met je onstekingen en maak maar electromotoren!
ja. . . met een luidspreker voor het correcte geluid (55 db max)
ff een gal-pilletje vatten grmpf. . . md

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door Franky » 06 jan 2016, 17:00

Nou komen er wel allerlei creatieve ideeën in me op hoor. Een elektromotor plaatsen in een mobylette blok. Op zich een leuk idee :D

Tja, voorspelbare maatregel. Vele mensen zullen dit voorstel omarmen. Ik kan ze niet geheel ongelijk geven. Het lost twee dingen op. De stank en de scooter terreur. Al zullen die laatste wel op elektrisch overgaan en dan heb je ze nog steeds....

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 06 jan 2016, 17:17

Franky schreef:Nou komen er wel allerlei creatieve ideeën in me op hoor. Een elektromotor plaatsen in een mobylette blok. Op zich een leuk idee :D
Electromotor in het carter, accu in de cilinder en de oplader via de oorspronkelijke bougiekabel :lol: :lol:
Ik zie het al helemaal voor me 8-)

Marco

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door brommerskieken » 06 jan 2016, 17:33

Ja groenekan denk dat de fom ook niet meer in Amsterdam mag komen en dat is wel een hele stille mobylette en uit stoot van de oldtimer brommer valt mee als je deze ook nog op aspen laat rijden is er nog minder uit stoot
de mobylette Utilitaire ja dat is een met extra meng smering deze heeft geen keerringen de fabriek geeft aan 1 op 12 en een half nu dat vind ik ook een beetje te veel dus doe ik dat 1 op 15 maar ga van de zomer naar 1 op 20 proberen
Amsterdam zou het zelfde als misschien zo als het in Duitsland is moeten doen milieu stickers uitgeven zo als ik weet mogen niet alle auto's de milieu zonne in maar oldtimer's wel dus ook oldtimer brommer's

Gr harold :lol:

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door Harrie » 06 jan 2016, 18:42

Ik denk dat ze in 020 weer interessant willen doen en zich met echte grote steden willen meten zoals: Beijing, LA, Mexico City en Bangkok. Het grote verschil tussen 020 en echte steden is dat 020 klein is en niet bepaald in een kom ligt; bovendien waait het daar altijd. Milieu is m.i. een drogreden.
Ik kom regelmatig in het centrum van 020, maar ik heb alleen last van al die fietsers, die met hoge snelheid langs de grachten over je sokken rijden. Veilig over het trottoir lopen kan je er vaak niet, vanwege de geparkeerde fietsen.
Die enkele oldtimer valt daarbij in het niet. Misschien mag je blijven rijden als je straks een dure milieusticker koopt. Beter zou zijn die fietsen op te ruimen, die niet op een parkeerplek staan of niet op particuliere grond.
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door MobyJoost » 06 jan 2016, 19:01

Het is natuurlijk een idiote regel, want iedereen met een klein beetje kennis van motortechniek snapt, dat en oude brommer lang niet zo vervuilend is, als vrijwel iedere moderne brom- of snorscooter. Die rijden mij bij elk stoplicht helemaal zoek. Zelfs al zitten ze er met z'n tweeën op. Dat kan alleen maar, als die motortjes erg veel meer vermogen hebben, als mijn Mobylette blokje. En het maakt geen moer uit, hoe je die dingen begrenst (dat moet je wel, anders gaan ze 80), ze gaan er slecht van lopen en kotsen aanzienlijk meer on- en half-verbrande brandstof uit, dan onze oude brommertjes. Je gaat dus de minder vervuilende brommers weren, die ook nog eens bereden worden door mensen, die zich veel meer zullen gedragen als Heer in het Verkeer. Het is weer een voorbeeld van wanbeleid, ingegeven door onkunde, non-kennis en de hysterische waan van de dag. Gesteund door al die misplaatst zelfingenomen kwaalerige bankzitters en bureau bewoners, die 's avonds met hun irritante hardloop hobby de fietspaden onveilig maken. "smorgens stappen ze weer in hun leasebak, om in de file te gaan staan, naar het werk. Die leasebak wordt elke drie, vier jaar vervangen door een nieuwe en de produktie van om het even welk produkt, beslaat het overgrote deel van de "carbon footprint" van het gehele leven van dat produkt. Dat geld vooral voor auto's, maar ook voor de hardloopschoenen en -kleertjes, die ook elke drie maanden vervangen moeten worden. Wat een ergerlijke domheid.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door australman » 06 jan 2016, 20:00

De stad is gewoon een achterhaald concept.Eerst met z'n allen op een kluitje gaan zitten en dan
opeens overal last van hebben.
Een elektrisch aangedreven mobylette met een aanhangertje met daarop een door een tweetaktmotor aangedreven aggregaat dat voor de benodigde prik zorgt.Dat wordt lachen in 2018.

Hans

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door paulmz » 06 jan 2016, 20:10

australman schreef:De stad is gewoon een achterhaald concept.Eerst met z'n allen op een kluitje gaan zitten en dan
opeens overal last van hebben.

Hans
Goh,
Dat doet mij denken aan een circuit wat al jaren bestond, waar opeens woningen vlakbij gebouwd werden en vervolgens bleek men zoveel last te hebben van geluidsoverlast.
Slot van het liedje, het circuit raakte veel races en veel van zijn charme kwijt.

P.S. het circuit heet:Zandvoort.

Paul

Gebruikersavatar
Supermuggie
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 mei 2013, 15:43
Woonplaats: Noord Holland
Locatie: Zandvoort

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door Supermuggie » 07 jan 2016, 11:26

Mooi samengevat MobyJoost.
Ik ken het maar al te goed Paul, ik woon er (maar klaag niet hoor!)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door Harrie » 07 jan 2016, 22:57

De PvdA is hier een groot voorstander van en legitimeert dit door te zeggen dat het binnen de circulaire economie valt.
Aan kapitaalsvernietiging en het feit dat nieuwe brommers ook weer grondstoffen en energie kosten, gaan ze gemakshalve voorbij.
MobyJoost heeft dat onlangs fijntjes verwoord.
Laten ze hun energie steken in de werkgelegenheid voor jongeren en 50-plussers, maar dat is te lastig voor ze....
In Thailand hebben ze erg veel banen voor laagopgeleiden, daar hoeven de mensen niet werkloos thuis te zitten met een uitkering, maar krijgen ze een pet op en een
mooi pakje aan. Ik vond dat wel prettig al die vriendelijke bewakers en het vele personeel in de winkels. Zo hebben de mensen iets nuttigs te doen en tevens versterkt het hun gevoel van eigenwaarde.
Harrie

Gebruikersavatar
Supermuggie
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 mei 2013, 15:43
Woonplaats: Noord Holland
Locatie: Zandvoort

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door Supermuggie » 26 feb 2016, 10:29


Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door Harrie » 26 feb 2016, 11:10

Ik kom weleens in 020 (Amsterdam) voor museum en familiebezoek en in al die jaren heb ik maar bar weinig oude brommers gezien.
Op een enkele uitzondering dan tijdens de Jan Kaptein 80-jaar bijeenkomst, waarbij we met een stel Kapteintjes om de grachten reden.
Het gaat volgens mij helemaal niet om het milieu of die circulaire economie.
Criminele lieden verplaatsen zich liever op moderne, snelle en stille scooters en niet op een trage oude brommers.
Die linkse politici willen zich weer op goedkope wijze profileren en zichzelf belangrijk maken. Ze kwijlen al bij de gedachte dat IS een
aanslag op de stad pleegt en dat ze wereldwijd weer op de kaart staan. Waarschijnlijk en hopelijk gebeurt dat niet,omdat Amsterdam op wereldschaal te onbeduidend is en het voor die lui te weinig PR zou genereren. In vergelijking met Londen, Parijs, Bangkok, Mexico City, Beijing of New York is Amsterdam maar een provinciaal stadje, dat excelleert in musea, drugs, prostitutie, het uitschrijven van parkeerbonnen en irritante fietsen.
Het is allemaal symboolpolitiek van die gemeenteraad . Zorg maar eerst voor voldoende goede parkeerplaatsen voor die rondslingerende fietsen; ik erger me er elke keer weer aan. Het is voor mij een bewijs voor onvermogen dat ze dat simpel probleem nog steeds niet opgelost hebben. Waar blijven de parkeergarages voor fietsen? Geen ruimte? Water genoeg voor fietsparkeerboten.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Supermuggie
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 mei 2013, 15:43
Woonplaats: Noord Holland
Locatie: Zandvoort

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door Supermuggie » 26 feb 2016, 14:55

Gek idee eigenlijk. Ik heb ergens het originele aankoopbewijs van mijn FOM daar staat op dat ie in Amsterdam van de dealer kwam, straks mag je er niet meer mee rondtuffen want verboden. Niet dat je last zou hebben van de uilaat in die wietlucht :)

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door Mobygek » 26 feb 2016, 18:54

Mensen, welke dit soort ideeën om oude bromfietsen te weren uit steden uit milieu overtuiging sporen in mijn beleving niet.
Twijfel zwaar of het wel de linkse rakkers zijn...
Nee, dan lekker met je dikke vette Audi v8 diesel 15 kilometer van huis naar je werk rijden..... :evil:
Dat wel weer natuurlijk. O ja, je moet ook weer terug.
Nou ja een verbruik van 1 op 9 op zo'n stukje rijden/ tja dat maakt de eigenaren niets uit.
Kijk daar heb je weer zo'n oude stinkende bromfiets. Ach, wat leuk, zo een had ik vroeger ook. Mooi hoor.
en ik ruik niets...goed he die interieur-filter van Audi... :roll:

vrgr gerard

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door brommerskieken » 26 feb 2016, 19:25

Ja die foto doet mij aan het liedje denken opa kijk ik vond op zolder een foto van die oude tijd toen wij nog door Amsterdam mochten rijden
Was er ook bij

Gr harold :lol:

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door Harrie » 27 feb 2016, 16:16

Mobygek schreef:Mensen, welke dit soort ideeën om oude bromfietsen te weren uit steden uit milieu overtuiging sporen in mijn beleving niet.
Twijfel zwaar of het wel de linkse rakkers zijn...
vrgr gerard
Die weldoorvoede VVD-ers zoals: Opstelten, Terpstra, Vonhoff, van Baalen en niet te vergeten Jorritsma heb ik ook niet hoog.
Zij hebben de MKB-ers afgelopen jaren vreselijk in de kou laten staan.
Het was wel de PvdA die op een congres in Utrecht met die flauwekul begon.
In die kringen heeft men toch weinig op met oldtimers en dat geldt ook voor binnen bepaalde leiden binnen de SP, meestal van allochtone afkomst die weinig hebben met dit stuk cultuurgoed.
Harrie

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door peterl » 27 feb 2016, 17:15

Iedereen kan bezwaar maken tegen deze absurde maatregel. De Fehac afd. CTW doet dit maar ook het blad Bromfiets en sommige bromfietsclubs zoals de RHC.
Maar iedere Nederlander kan dit ook doen. Rotterdam heeft een uitzondering voor historische voertuigen. Alle universiteitssteden zijn bezig dus het is 2 voor twaalf en kom in aktie.
Met zijn allen kunnen we het tij weer keren , niets doen kost onze passie en is de bromfiets ten dode opgeschreven.

Peterl.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door Harrie » 27 feb 2016, 18:07

Hallo Peter,
Ze realiseren niet hoe blij ze moeten zijn met al die tevreden mensen met zo'n mooie hobby.
Gelukkig hebben ze dus in Rotterdam wat meer gevoel voor cultureel erfgoed.

Sinds vele jaren wordt de toegang tot onze hobby voor jongeren erg moeilijk gemaakt.
Sleutelervaring krijgen ze daarom steeds minder; alleen ervaring met artrose in de duimen.
Ondertussen klagen de werkgevers dat ze zo moeilijk aan technisch personeel kunnen komen.
Vandaag las ik in de krant dat diverse technische profielen binnen het VMBO gaan verdwijnen, omdat men te weinig geld heeft om te investeren in metaalbewerkingsmachines.
Het mooie vak techniek in het V.O. is een paar jaar geleden al de nek omgedraaid.
Het zijn de zelfde lieden die indertijd beweerden dat Nederland een handelsland was en geen productieland.
Al die high-tech bedrijven en hoogwaardige land- en tuinbouw werden gewoon geminacht.
De vraag is: Wat is de juiste strategie om die atechnische bestuurders op andere gedachten te brengen?
Ik denk dat "niks doen" de slechtste optie is. Eigenlijk zijn die politici erg laf: groepen die zich niet kunnen verdedigen zoals bejaarden, zieken en hulpbehoevenden worden keer op keer gepakt.
Grote bedrijven - met veel geld - die kunnen dreigen met verplaatsen naar het buitenland worden te vaak ongemoeid gelaten.
Recent is nog aangetoond dat protesteren tegen mega opvangcentra voor geluks- en asielzoekers helpt; misschien moeten wij ook een gepast protest laten horen.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door Harrie » 28 feb 2016, 17:53

Hallo Peter,
Wat kan de Fehac daarin betekenen?
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door MobyJet » 09 mar 2016, 20:51

Diverse branche organisaties zoals FEHAC, brommerzaken en anderen zijn al bezig, maar wij kunnen ook iets laten horen.
Ik heb hem vorige week al ingevuld. Graag ook invullen!

https://www.amsterdam.nl/parkeren-verke ... formulier/

Ik heb de volgende argumenten gebruikt:
* oldtimers worden voornamelijk als hobby gebruikt, en een enkeling voor dagelijks gebruik
* productie van nieuwe voertuigen is milieu belastender dan deze "oprijden"
* kleine groep, grote consequenties voor deze groep
* nieuwere voertuigen zijn niet zuiniger
* meer autoverkeer doordat niet iedereen een brommer van na 2011 koopt
* er zijn andere maatregelen te nemen die meer effect hebben

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door Harrie » 24 mei 2016, 17:07

Afgelopen week heb ik een reactie kregen van de Gemeente Amsterdam.
Er was erg gebruik gemaakt van de inspraakmogelijkheid, maar het heeft allemaal weinig nieuws gebracht.
Het bekende "inspraak na uitspraak"lijkt hier van toepassing.
De boodschap is: "iedereen moet in het kader van schone lucht een bijdrage leveren".
Op enkele detailpunten is de zaak wel aangepast. Voor de deelgemeentes in het Noorden geldt de milieuzone niet.
4 takt brommers met bouwjaar vanaf 2008 mogen wel gebruik maken van de milieuzone.
Aan oldtimers heeft men geen enkele boodschap; waarschijnlijk levert dat de stad te weinig op.
Afgelopen week was ik nog in het centrum en in bepaalde straten hingen zware dampen....
Kijk die dampen worden wel gedoogd in de milieuzone, want dat levert de gemeente dik geld op.
Voor geld wijkt alles; zelfs principes....
H.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door Harrie » 24 jun 2016, 10:04

Toch een klein succesje in Amsterdam.
Vanaf 2018 mogen in de weekends oldtimerbromfietsens wel in het centrum komen.
De lobby van de Fehac heeft dus gewerkt: hulde!
H.

Oldtimer brom- en snorfietsen beperkt toegestaan in milieuzone Amsterdam
Brommers en snorfietsen die ouder zijn dan 30 jaar blijven toch welkom in Amsterdam. Althans, ze mogen vanaf 2018 alleen in het weekend in Amsterdam rijden.
Vanaf 2018 gaat de milieuzone in waarmee vervuilende voertuigen uit de stad worden geweerd. De PvdA, SP, VVD en CDA dienden gisteren gezamenlijk een voorstel in om een ontheffing te verlenen voor oldtimer brom- en snorfietsers. Verantwoordelijk wethouder Abdeluheb Choho (Duurzaamheid) raadde de motie af omdat hij problemen voorziet voor de handhaving, maar een meerderheid van de raad stemde er toch mee in. En zo kunnen oude Zundapps en Puchs op zaterdag en zondag toch nog door de stad rijden.
Vanaf 2018 mogen alleen nog scooters met een viertaktmotor die na 2008 en scooters met een tweetaktmotor die na 2011 gemaakt zijn de bebouwde kom in. Voor de handhaving worden kentekenscannende camera's ingezet. (Bron: Het Parool)

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Milieuzone voor brommers

Ongelezen bericht door MobyJet » 24 jun 2016, 13:00

Als je een vignet aanvraagt ja.. Zou me niets verbazen als dat ook weer wat kost, want als je betaalt is je brommer opeens wel "schoon" :evil:

"Op initiatief van de SP, CDA en PvdA komt er komt een uitzondering voor oldtimer brom- en snorfietsen van voor 1988, zij kunnen een zogenaamd weekend-vignet aanvragen."

http://www.at5.nl/artikelen/157462/mili ... -ingevoerd

Plaats reactie