Welke type broek op de bromfiets?

Alles over bromfietsen in het algemeen, kentekens, papieren en verzekeringen
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Welke type broek op de bromfiets?

Ongelezen bericht door Harrie » 18 jan 2017, 18:43

Hallo Leden.
Onlangs constateerde ik dat mijn bromfiets- (motor-) broek zijn beste tijd heeft gehad.
Als je net als Ik regelmatig in het heuvelachtige buitenland rijdt, dan wil je om veiligheidsredenen beter beschermd zijn, dan is een simpele spijkerbroek onvoldoende.
Een spijkerbroek biedt bij een valpartij weinig bescherming en zal bij contact met de weg namelijk direct doorslijten. :(
Voor de meeste bromfietsrijders en vooral in de zomer zal een spijkerbroek echter prima voldoen. :)

Behalve een veilige broek moest de broek de koude buiten kunnen houden, goed kunnen ventileren, soepel zitten en regenbestendig zijn.
Al met al nogal wat tegenstrijdige wensen en geen enkele broek is geschikt voor alle seizoenen.
Op advies van de plaatselijk handelaar, heb ik voor de warme maanden een kevlar spijkerbroek aangeschaft.
Voordelen: vriendelijke kleur, sterk en slijtvast, soepel, een prima ventilatie en bovendien betaalbaar.
Nadeel: niet waterdicht. Met een simpele (fiets-) regenbroek zal ik dit minpunt kunnen compenseren.
Het aantal keren dat ik per jaar in de regen rijd is beperkt en dus is voor voor mij de kevlar spijkerbroek een aardige optie.
Waarmee hebben jullie goede ervaringen?
H.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Welke type broek op de bromfiets?

Ongelezen bericht door Mobygek » 18 jan 2017, 19:02

Tja , op de motor altijd een leren pak, zit als gegoten.
zitten veilige stukken in bij eventuele valpartijen.
regen kan het wat hebben idem koude.

vrgr gerard

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Welke type broek op de bromfiets?

Ongelezen bericht door paulmz » 18 jan 2017, 19:56

Ik gebruik op de motor meestal een lederen broek en draag daar bij slecht weer een ouderwets Belstaff vetbroek overheen.
Als jack draag ik tegenwoordig meestal de Richa Ace( is nieuw met oude look), dit is ook een vetjas maar dan met protectie en membramen, ding is absoluut waterdicht en goed ademend.

Vetpakken zijn natuurlijk van vroeger, maar dat zijn de dingen hier op het forum immers ook.


Paul

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Welke type broek op de bromfiets?

Ongelezen bericht door Polle » 18 jan 2017, 20:02

Ik heb net een nieuw moto pak aangeschaft van Hein gericke .
De prijs in solden 498 €
Ik gebruik het dagelijks voor woon werk verkeer.
100 procent waterdicht en lekker warm met deze koude dagen.

Gr Polle

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Welke type broek op de bromfiets?

Ongelezen bericht door australman » 18 jan 2017, 20:59

Hoi,

Broek en jas van Dane,die worden (mede) door mijn vrouw ontworpen.Elke 5 jaar een nieuwe set.
In de winter met- en in de zomer zonder thermovoering.100% water en winddicht.
Heel vroeger had ik een vetpak,was bij regelmatig onderhoud ook aardig waterdicht,maar absoluut niet warm.
Sinds een jaar of tien rijd ik in de winter met elektrisch verwarmde handschoenen,heel lux.

Hans

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Welke type broek op de bromfiets?

Ongelezen bericht door Harrie » 19 jan 2017, 13:31

Hallo Leden,
Interessante bijdragen allemaal. Het is dus niet zo simpel als ik alle reacties zo bekijk.
Polle die elke seizoen rijdt stelt terecht hoge eisen en heeft er veel geld voor over.
Een goede kevlarbroek kost nog geen 100 Euro en als je er niet mee in de winter rijdt lijkt me het een goede optie.
Een blauwe kevlarbroek komt ook wat gekleder en persoonlijker over dan zo'n geheel omhullende zwarte leren outfit.
Ik mis wel de knieplaten, maar die zijn los verkrijgbaar heb ik begrepen.
H.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Welke type broek op de bromfiets?

Ongelezen bericht door AGB » 19 jan 2017, 14:17

dan zijn die spijkerbroeken wel goedkoper geworden waren voor wat jaren terug nog 150 a 175 euro of meer .
ik heb een leren motor spijkerbroek zware en een leren motor jas maar voor de eeg of av50 vind ik het wat te zwaar,
dan zijn er voor de brommer wel wat lichtere uitvoeringen , mooi om te lezen wie draagt wat op de brommer voor
kleren in wat voor tijd

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Welke type broek op de bromfiets?

Ongelezen bericht door MobyJet » 19 jan 2017, 14:36

Ik heb ook een Richa motorpak, was ook iets van 400 euro, wel bijna 10 jaar geleden alweer. Een jas met een losse binnenvoering (erg handig!), een een broek die je over je spijkerbroek aan kunt trekken, zodat je hem ook niet bij de bijeenkomst aan hoeft te houden. Ik rij niet in de winter, dus bij stilstand wil ik zo snel mogelijk alles (uh.. de motorkleding) uittrekken.

Plaats reactie