Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring

Alles over bromfietsen in het algemeen, kentekens, papieren en verzekeringen
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring

Ongelezen bericht door Harrie » 28 aug 2011, 20:00

Beste forumleden,

In Frankrijk heeft men na een late invoering van de bromfietskentekening de smaak te pakken gekregen en wilde men dit jaar ook een verplichte technische keuring invoeren.
Natuurlijk lukte dat niet, want daarvoor moet wel e.e.a. geregeld zijn, zoals keuringsvoorschriften, keuringsinstanties, tarieven et cetera.
Invoering werd dus direct uitgesteld en nu staat 2012 op de agenda.
Oldtimer clubs voelen de bui al aankomen en hebben onlangs massaal aan de bel getrokken.
Ook vanuit de Franse Motobécane Club is bij de koepelorganisatie voor oldtimers de FFVE protest aangetekend.

http://www.motobecane-club-de-france.or ... VE0311.pdf

Er wordt voor oldtimers een andere regeling gevraagd, want als je volgens de hedendaagse eisen die gesteld worden aan nieuwe brommers gaat keuren, dan zal er veel van de openbare weg verdwijnen. Het laatste woord is hierover nog niet gezegd. Overigens hebben wij bij aanvraag van het kenteken het bouwjaar opgegeven. Men kan dus voor oldtimers altijd een uitzondering maken.

Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring

Ongelezen bericht door Franky » 28 aug 2011, 21:05

Verplichte technische keuring? Eenmalig of als apk?

Ik moet wel zeggen dat er nogal wat gevaarlijk bromfietsjes op de weg rijden in NL. Ik zit echt niet te wachten op zo'n keuring. Maar sommige eigenaren hebben wel eens een schop onder de kont nodig :lol:

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring

Ongelezen bericht door Harrie » 28 aug 2011, 22:09

Beste Franky,
Het gaat over een soort APK-keuring.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring

Ongelezen bericht door MobyJet » 28 aug 2011, 22:10

Hopelijk lukt het ze om een regeling te treffen voor de oldtimertjes.

Vindapp
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 feb 2010, 21:19

Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring

Ongelezen bericht door Vindapp » 30 aug 2011, 21:40

Wow dat is echt een heftige ingreep zeg, stel je hebt dan in frankrijk een hele schuur vol met gekentekende mobylette
en je moet ze allemaal maar naar het apk station brengen en al die eisen maar weer voldoen om je mobylette op de weg te mogen houden. Dat gaat een hoop werk en vrije dagen kosten om al je afspraken en verplichtingen na te kunnen komen om maar naar je vaste apk adresje te gaan en al je voertuigen daar heen te slepen. Vond de schouwing al zo een gedoe in 2006
En er waren zoveel fietsenmakers die zo onwillend waren als je met een oldtimer aan kwam zetten. Maarja dat is ieders zijn ervaring. Mischien heeft het ook wel iets positiefs.
gr vincent

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring

Ongelezen bericht door Franky » 31 aug 2011, 10:59

Haha. Ja, ik weet nog goed hoe dat ging met de schouwing van mijn mobylette. Ik moest de kapjes eraf halen zodat het frame nummer goed zichtbaar was. En ik moest de bromfiets dicht bij de ingang zetten van de zaak. Ze durfden die bromfiets met geen vinger aan te raken :lol: Als ze schade maakte was het namelijk voor hun onmogelijk om dat vergoeden. Dat gezeik wouden ze graag voorkomen.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4573
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring

Ongelezen bericht door MobyJoost » 31 aug 2011, 22:23

En ik ben met een echt wrak van een EEG10 uit 1962, die 20 jaar tegen een schuur had gestaan, met net leesbare NL B sticker, naar mijn bromfiets-man gegaan en had ineens een kenteken. Zonder morren. De ene fietsenmaker, is de andere niet. En de verschillen zijn groot.

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 31 aug 2011, 22:36

Mijn fietsenmaker zag het B nummer en schatte samen met mij het bouwjaar en ging e.e.a. invoeren in de computer, rechtstreeks naar RDW en klaar was Kees. Dus eigenblijk hetzelfde als Joost. En....hij zei tot mijn verbazing " Die kunnen we wel op snor zetten ". Ben de man nog dankbaar.

Groet,

Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring

Ongelezen bericht door Harrie » 04 jun 2012, 17:57

Beste Forumleden,
In Spanje hebben ze al een keuring voor bromfietsen ingevoerd.
Elke twee jaar vind daar een keuring plaats.
Eigenlijk gewoon geldklopperij, want een dergelijke keuring heeft weinig toegevoegde waarde voor de verkeersveiligheid.
Een beetje licht controleren, banden en remmen. Een beetje liefhebber doet dat sowieso.
Voor mij mogen ze wel zwaarder controleren op zgn. snorscooters die met 60 km/uur over de fietspaden rijden.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring

Ongelezen bericht door MobyJet » 04 jun 2012, 18:07

Als er hier een betaalde technische keuring komt voor bromfietsen, moet ik een andere hobby zoeken..
Ik denk niet dat dit hier doorgevoerd wordt, zolang er voor motoren ook nog geen technische keuring is.
Maar ja, als die er komt, moet ik m'n hobby ook flink aanpassen.. Is net aan het verschuiven naar motorfietsen (lees: brommers op motor kenteken ;)).. Dan komen de brommers weer op de voorgrond ;)

Ach, we zien het wel.
Geen paniek voordat er concrete plannen zijn..

BerTje
Berichten: 367
Lid geworden op: 01 okt 2011, 19:29

Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring

Ongelezen bericht door BerTje » 04 jul 2012, 15:37

Voor mij is de hobby er voor een heel groot deel vanaf bij de invoer van een keuring.
Daar moet niet ligt over worden gedacht!

Ik persoonlijk heb mijn mobylette’s om af en toe overdag een stukje door het buitengebied te touren...

Ik zie de bui al hangen als ik met mijn AV3'tje uit '51 naar de keuring moet.
“Trappers zonder reflector / velgrem voor / geen koppeling / geen verlichting / gashendel blijft hangen... etc.”

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring

Ongelezen bericht door Franky » 04 jul 2012, 16:30

Als men ooit zoiets invoert moet de bromfiets neem ik aan voldoen aan de wetten van destijds. Het is flauw om bromfietsen af te keuren op reflectors op de trappers als er nooit reflectors op gehoord hebben.

Geldklopperij is het. Al vind ik wel dat sommige mensen een schop onder de kont verdienen. Pak een doorsnee bromfiets van iemand anders, en je kan de remmen door trekken tot aan het handvat en de gashendel loopt veel te stroef. Praktisch elke bromfiets die ik in mijn handen krijg voldoet op zeer basale punten gewoon niet in mijn ogen. En dat vind ik wel kwalijk.
Maar een keuring zal daarvoor wel weer niet helpen. Dus op dat betreft helpt het ook niets.

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring

Ongelezen bericht door Combinette » 21 nov 2012, 22:14

Franky schreef:Als men ooit zoiets invoert moet de bromfiets neem ik aan voldoen aan de wetten van destijds. Het is flauw om bromfietsen af te keuren op reflectors op de trappers als er nooit reflectors op gehoord hebben.

Geldklopperij is het. Al vind ik wel dat sommige mensen een schop onder de kont verdienen. Pak een doorsnee bromfiets van iemand anders, en je kan de remmen door trekken tot aan het handvat en de gashendel loopt veel te stroef. Praktisch elke bromfiets die ik in mijn handen krijg voldoet op zeer basale punten gewoon niet in mijn ogen. En dat vind ik wel kwalijk.
Maar een keuring zal daarvoor wel weer niet helpen. Dus op dat betreft helpt het ook niets.
Een oud topic maar toch, Volgens mij loopt bij elke oude brommer vanalles stroef, dat hoort er een beetje bij.
De remmen vind ik bij vrijwel alle oude brommers minimaal en het gas wat stroef gaat, ik kom niet anders tegen.
De soepelste (en tevens jongste) brommer die ik ooit had was mijn '87-er Honda MTX.

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Protesten in Frankrijk i.v.m. keuring

Ongelezen bericht door Franky » 22 nov 2012, 17:28

Hoort erbij of gebrek aan onderhoud? Ik vermoed vaker het laatste :P
Mijn remmen lopen nooit stroef en kan je onmogelijk doortrekken tot het handvat. Alleen mijn gashendel loopt niet super soepel. Dat is niet beter te krijgen. Ik vermoed vanwege slijtage. Bij mijn brommer loopt niets stroef. Hoe zou dat nou komen :roll:

Mijn mobylette had bij 45 km/h een remweg van 6 meter. Het kan dus wel. Zelfs met van die lullige mobylette remmetjes. ;)

Plaats reactie