Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Alles over bromfietsen in het algemeen, kentekens, papieren en verzekeringen
Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door MobyJet » 11 dec 2018, 23:08

Zat eraan te komen..
Eerlijk gezegd verbaast het mij eigenlijk al dat wij als enige land nog geen helmplicht hebben voor de snorfiets.

https://nos.nl/artikel/2263057-tweede-k ... tsers.html

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door paulmz » 12 dec 2018, 09:50

Zal er wel doorkomen.
Maar wat is dan nog de toegevoegde waarde van een snorfiets?
Ja je mag op het fietspad, maar dat is ook alles.

Wat volgt zijn de fietsen met trapondersteuning, omdat ook die (reglementair)begrenst zijn op 25 km/u, net zoals snorfietsen(hum).

Het idiote is dat door gedoogbeleid ieder keer de wetten niet toereikbaar zijn.

Kijk naar de bromfietsen, omdat toch vrijwl niemand zich aan de maximum snelheid van 40km/u hield en technisch zijn voertuig maar ging aanpassen,zodat hogere snelheden haalbaar werden, zijn bromfietsen maar naar de rijbaan verbannen.
Immers 50 km/u was toch makkelijk haalbaar!!!

Als ikb.v. met mijn EEG rij, weet ik dat als alles mee zit ik rond de 50 echte km,s/u kan komen, rij ik een klassiekerrit dan vliegen de Zunkreidlers mij voorbij, waarvan de berijders glashart beweren dat hun bromfiets standaard is.

Ja, dank je de koekoek.

Als ik harder wil rijden pak ik gewoon 1 van mijn motorfietsen uit mijn hok en dan is het nog legaal ook.

Paul

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door Franky » 12 dec 2018, 11:02

Zoals gebruikelijk slaan ze de plank weer mis.

Een snorfiets is in mijn ogen een fiets met hulpmotor. Al het andere is een bromfiets, die op de weg moet rijden en toch al een helm op moet. Er waren steden waarbij ze aan het experimenteren waren met snorfietsen op de weg ipv het fietspad. Hoe dat afgelopen is weet ik niet, maar het klopt wel met het beeld dat ik schets van hoe de regels eigenlijk hadden moeten zijn. Al die veel te brede scooter snorfietsen vind ik geen snorfietsen. Onze krappe fietspaden in de steden zijn niet geschikt voor die dingen. Als ze de regels zo zouden maken zoals ik het zou willen, dan mag van mij een snorfiets (fiets met hulpmotor) best zonder helm rijden op het fietspad.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door AGB » 12 dec 2018, 11:31

het is de keuze en de vrijheid die de rijders nu hebben waarom dat nu af nemen ,
met de helm plicht verdwijnt de snor grotendeels dat is wat ze willen, de ongelukken zullen af nemen ja natuurlijk,
er rijd er maar weinig meer van, daar tegen zal er meer brommers kommen, met mensen die de snelheid niet aan kunnen.
dus meer ongelijken met brommers, wat dan ook maar de brommer zwaarder belasten waar is het einde,
allemaal gewoon op een ouderwetse trap fiets, dan maar weer de fiets belasting van stal hallen anders komt er geen
geld meer binnen bij de belasting de ambtenaren moeten toch ergens van betaald worden,

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door Polle » 12 dec 2018, 13:47

Waar maken jullie je druk over ?
Is in België al jaren ingeburgerd en terecht vind ik , brommer is helm op.

Gr Polle

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door Hans10 » 12 dec 2018, 14:29

In een brommerparadijs als Friesland of Drenthe is het mooi, ruim en rustig.
Helaas is het in de stad, ik spreek over Amsterdam, strijden voor iedere cm fietspad.
Snorfietsen zijn brede scooters die gewoon 45 km rijden op veel te smalle fietspaden.
De klassieke snorfiets, eem rijwiel met hulp[motortje zoals een Spartamet zie je niet meer daar is de elektrische fiets voor in de plaats gekomen.
De petjes dragers moeten nu een helm op en naar de rijbaan. Ze hebben dit aan zichzelf te danken. Het zal wennen voor ze nu ze moeten gaan opletten en niet meer het recht van de snelste laten gelden.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door paulmz » 12 dec 2018, 14:42

Polle schreef:
12 dec 2018, 13:47
Waar maken jullie je druk over ?
Is in België al jaren ingeburgerd en terecht vind ik , brommer is helm op.

Gr Polle
Polle,
Ik ben het wel mee eens, dat je op een snorfiets een helm op moet, maar de snorfiets is ontstaan naast de bromfiets, omdat dit tegemoet kwam aan vooral ouderen die moeite hadden met de helmplicht.
Als er nu helmplicht voor de snorfiets komt, zit je op je snorfiets met 25km/u terwijl bromfietsen je voorbij komen en die laatsten betalen hetzelfde aan verzekeringspremie(op z,n Hollands gezegd:je rijdt volkomen voor L@#$L)

Dus ik zeg: alle blauwe platen met kenteken gratis omwisselen naar geel en dan ook zwaardere controle op de maximumsnelheid van de met gele kenteken voorziene brommers.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door Franky » 12 dec 2018, 15:00

Polle schreef:
12 dec 2018, 13:47
Waar maken jullie je druk over ?
Is in België al jaren ingeburgerd en terecht vind ik , brommer is helm op.

Gr Polle
Bestaat het fenomeen snorfiets überhaupt wel in België?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door Lolle » 12 dec 2018, 15:16

Als ik op de e- bike van van vrouw fiets heb ik ook zo de 30 km/h te pakken zonder helmplicht.
Het gekke is dat veel oude van dagen een gevaar vormen met deze dingen en zonder helmplicht , verzekering of rijbewijs :(

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door mobydilz » 12 dec 2018, 15:56

Jongens de praktijk is, dat je vaak door scooters met blauw
nummerbord en ongehelmde bestuurder met 50 à 60 wordt
ingehaald. Gaat het mis, dan ben je juridisch niet ingedekt,
maar is in ieder geval je stomme kop wat minder kapot.
In dat opzicht mee eens; dat er op dit forum van gebaald
wordt valt evengoed te begrijpen. groet md

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door Polle » 12 dec 2018, 16:25

Hallo Franky

Je hebt een A klasse is tot 25km per uur en een B klasse tot 45km per uur.
Je hebt voor beide een ander rijbewijs nodig en de verzekering is ook verschillend.
Voor de nummerplaat had je achterop de A een geel plaatje en een B niet.

Gr Polle

Wat de helm betreft het is juist een gewoonte net als autogordel dragen.
Ik draag op de fiets ook een helm.
Mogen ze van mij ook verplichten, omdat er steeds meer auto's en fietsers komen en er zich veel meer valpartijen voordoen

Gr Polle

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door australman » 12 dec 2018, 17:26

Nou,als ze in Nederland de helmplicht voor fietsers in willen voeren,ga er dan maar vanuit dat dan de pleuris uitbreekt.

Hans

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door Lolle » 12 dec 2018, 17:53

Aan de hand van deze berichtgeving zal ik mijn transport ook op geel kenteken zetten. Als ik dan met de wind mee van een brug met een snelheid van 35km/h af race ben ik in ieder geval niet strafbaar. Of het moet al zijn dat mijn willempie helm geen keurmerk heeft.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door Franky » 12 dec 2018, 18:00

australman schreef:
12 dec 2018, 17:26
Nou,als ze in Nederland de helmplicht voor fietsers in willen voeren,ga er dan maar vanuit dat dan de pleuris uitbreekt.
En terecht. Ik ga toch geen helm dragen op mijn fiets! Wat een onzin is dat. In NL hebben we uitstekende fietspaden. Ik maak daar al mijn hele leven dankbaar gebruik van op mijn fietsje.

Dankje voor de toelichting Polle! Bijzonder dat ze bij jullie de helmplicht voor de A klasse wel hebben.

Overigens, over de snorscooters die je met hoge snelheid voorbij vliegen. Dit gaat uit zichzelf verdwijnen. Vroeger was een snorscooter een tenenkrommend zwaar begrensde scooter die eigenlijk 75km/h kon gaan. Met de huidige milieuwetten komen de fabrikanten daar niet langer meer mee weg aangezien de gebruikte begrenzers zeeeeeeeeer slecht waren voor het milieu en voertuig. Hierdoor bevatten moderne snorscooters een motorblokje die ontwikkeld is voor snorscooters. Je zal toch zeer serieuze ingrepen moeten doen (hierbij denk ik aan cilinder vervangen en computer vervangen) om daar meer dan 30km/h uit te halen. Aldus een scooterzaak waar ik laatst wat aan het praten was. ;)

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door MobyJet » 12 dec 2018, 20:13

paulmz schreef:
12 dec 2018, 09:50
Zal er wel doorkomen.
Maar wat is dan nog de toegevoegde waarde van een snorfiets?
Ja je mag op het fietspad, maar dat is ook alles.
In België hoef je geen brommerrijbewijs voor een snorfiets. Dat is daar de toegevoegde waarde.
Franky schreef:
12 dec 2018, 11:02
Er waren steden waarbij ze aan het experimenteren waren met snorfietsen op de weg ipv het fietspad. Hoe dat afgelopen is weet ik niet,
In Amsterdam zijn ze nog steeds van plan om de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen, inclusief de helm op. De datum januari 2019 is nu geloof ik wel uitgesteld.
Wordt ook leuk als je met de snorfiets naar Amsterdam wil: even in Amsterdam je helm op en daarna weer af??
Hans10 schreef:
12 dec 2018, 14:29
De klassieke snorfiets, eem rijwiel met hulp[motortje zoals een Spartamet zie je niet meer daar is de elektrische fiets voor in de plaats gekomen.
De Spartamet ga je sowieso niet meer zien in Amsterdam: de oudste is uit 86 of 87, met een goedkeuring t/m 1987. Deze hebben dus niet het juiste bouwjaar op het kenteken gekregen bij de nieuwe pasjes begin dit jaar. En voor 27 euro de DET laten aanpassen zullen niet veel spartametrijders doen. Ik heb mijn frame met kenteken uit 1987 onlangs verkocht. Ik heb er nu nog eentje die ik wil gebruiken als "tuinbrommer" om even naar de tuin te gaan om groente op te halen (ik heb alleen een mountainbike fiets, dus kan daar niets op meenemen). En dat ga ik ook doen zolang dit niet is ingevoerd. Duitsers bieden nu al als gekken op Spartamet onderdelen, dus die raken we nog wel kwijt.
Polle schreef:
12 dec 2018, 16:25
Wat de helm betreft het is juist een gewoonte net als autogordel dragen.
Ik draag op de fiets ook een helm.
Mogen ze van mij ook verplichten, omdat er steeds meer auto's en fietsers komen en er zich veel meer valpartijen voordoen
Of mensen moeten beter leren autorijden.. Het wordt steeds idioter.
Elke ochtend kom ik wel weer een stel gekken tegen zonder verlichting (om 7 uur 's morgens in het pikkedonker) en/of achterlijk rijgedrag en/of spelende met de telefoon etc etc.. Er is steeds meer afleiding tijdens het rijden. Gisteren nog iemand die het nieuws (oid) zat te kijken op zijn telefoon die in de houder op het dashboard stond!
En dan niet te spreken over de steeds groter wordende groep ouderen op de weg.. Brrr.... (sorry, tegen niemand persoonlijk bedoeld haha :lol: )

Overigens betwijfel ik het of er steeds meer fietsers komen. Jongeren gaan eerder autorijden, en worden ook steeds vaker met de auto naar school gebracht. En beide doet niet ten goede aan de verkeersveiligheid..

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door Mobygek » 13 dec 2018, 10:58

Bizar allemaal, in Nederland is een motorpak niet verplicht, een helm wel,....snapt u hem? :o

vrgr gerard

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door Polle » 13 dec 2018, 11:43

Lekker in je korte broek een schuiver maken tegen 120 km per uur. :crazy: :crazy: :crazy: :crazy:
Dan is het barbecue op het asfalt.

Gr Polle

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door AGB » 13 dec 2018, 11:59

de Nederlanders gaan als makke schapen naar de slacht bank ik heb ook een spartamet mij fiets met accu gaat nog,
harder , maar de met pak ik tocht het meest voor de korte stuken, en wat gaat mijn eeg dan een keer hardt met zijn 44 km
dat ze de overlast van de snelle scooters willen aan pakken ok meer blauw op straat die er wat aan kunnen doen,
er wordt te vaak maar weg gekeken , waar blijft de controle?

de helmplicht moet een vrije keuze blijven, ieder een kent het gevaar , maar denk dit overkomt mij niet,
dat de Duitsers en belgen een helmplicht hebben voor de snor betekent niet dat wij ze na moeten doen,
en niet iedereen heeft een motor rijbewijs, of het geld daar voor,
met een motor pak op de fiets/snor in de zomer helm op :D

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door Polle » 13 dec 2018, 12:58

Wat is er eigenlijk mis met een helm op?
Je doet toch iedere dag je broek en schoenen aan om te gaan werken of iets leuks te doen.

Gr Polle

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door AGB » 13 dec 2018, 13:52

denk dat het een deel gemakzucht is en het haar kapsel wat niet plat/vet gedrukt wordt door de helm,
helm moet je altijd vast aan de ketting doen of mee sleepen ,
in de stad aan de ketting heb je kans dat de helm wordt vol gepist bij het uitgaan leven,

bij mij zelf kijkende als ik de eeg en de met naast mekaar heb staan pak ik voor een hele korte rit sneller de met,
bij mij gemakzucht dus, en de met rijd ook lekker echt een fiets met hulpmotor, zo als het hoort

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door australman » 13 dec 2018, 17:52

Waarschijnlijk dat als je de helmplicht ook voor voetgangers invoert,dat een tiental verkeersdoden op jaarbasis scheelt.
(Net alsof er een tekort aan mensen is).
Ook dammen en schaken zijn natuurlijk veiliger met een helm op,er kan zo maar eens een stuk plafond naar beneden komen.

Hans

p.s.Ik droeg al een bromfietshelm toen dat nog niet verplicht was,net zoals ik gordels ingebouwd heb in mijn oude Peugeot automobiel,
waarbij dat vanwege het bouwjaar eigenlijk ook niet hoeft.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door Lolle » 13 dec 2018, 18:10

Op een mooie zomerdag met je haren door de wind met een gangetje van 30 km/h is toch heerlijk. Geen warme helm, een met de natuur.

Je schaamt je toch dood als er een racefiets om je heen gaat met een bestuurder in korte broek, blote armen zonder helm en jij zit dan met een dikke helm op en bent niet vooruit te branden. En moet ook nog eens mee fietsen om weg te komen.

Als je 40 wilt rijden prima dan helm op.
Een snorfiets is niet voor niets een snorfiets. E-bikes gaan even snel

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door AGB » 13 dec 2018, 19:17

heb ook nog brommer gereden toen er nog geen draag plicht voor was , wat was dat kauwt in de winter de oren vroren
je van het hooft dan wil je wel een warme helm op ,
maar nog een keer laat mekaar vrij met het dragen van een helm op een fiets of snor, met een top van 25km

ja dan ook de voetgangers een helm op en been beschermers
snorfietsen, snor brommer, snor scooters de laste 2 hebben niets meer met een fiets met hulpmotor , te maken,
behalve geluid en snelheid ,
hans schreef er zijn mensen zat mee eens , maar ik zou niet willen moeten kiezen tussen mijn kinderen .

doet mij denken aan dat gezin uit rusland dat op een slee belaagt werd door wolven en om de wolven voor te blijven,
moest er elke keer een kind van de slee af voor de wolven,

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door AGB » 22 dec 2018, 19:11

helmplicht van de baan? nu.nl

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Tweede kamer wil helmplicht voor snorfietsen

Ongelezen bericht door paulmz » 22 dec 2018, 19:21

Kan het niet vinden op nu.nl.

Paul

Plaats reactie