Op Marktplaats en op beurzen kun je volop blokjes kopen en meestal is dat blokje er volgens de verkoper er "lopend onderuit" gehaald.
Afgelopen dagen heb ik onderstaand blokje aangepakt, dat recent op een beurs werd aangetroffen. Uiteraard loop je dan tegen een aantal problemen aan, waarvoor niet iedereen de materialen en kennis heeft. Dat wordt dan improviseren .... en met speciale creatieve oplossingen komen...
Even een voorbeeld ter educatie van een motortje dat ik recent onder handen heb gehad:
- het meeste werk zat in het verwijderen van de hardnekkige aanslag tussen de ribben en in al die holtes van het carter. Voor velen overbodig, maar voor inspectie van scheurtjes en fouten is het belangrijk dat je met schoon (zuiver) materiaal werkt. Ik houd niet zo van "vettig" werk.
- decompresseur lekte. Oplossing: zitting herstellen en een nieuwe klep monteren, want de oude was verbrand.
- zuiger aangepast volgens AV10 model. Aan de onderkant was eenzijdig het onderste randje verdwenen. De zuiger zat overigens verkeerd om gemonteerd.
- zuigerveren vernieuwd (2,5 mm hoog). Een zuigerveer was aan de uiteinde afgebroken.
- zamac ontstekingsgrondplaat uitgericht.
- diverse pakkingen vernieuwd.
- ontsteking gemoderniseerd met nieuwe componenten.
- vliegwiel (zamac) gepolijst.
- ontstekingsnok, centreerplaat met 3 gaten en de koppelingmoer vervangen. Vaak heeft men dat met de verkeerde gereedschappen los gebeiteld.
- ophangplaten en diverse carterbouten gewisseld met recent verzinkte onderdelen. Nieuwe radiaal geribbelde borgringen toegepast. Meestal ontbreken er borgringen bij de carterbouten.
- tot slot wat testen: compressietesten, decompresseur-test, ontstekingstest 6mm vonk in open lucht en controle op aanlopen van het vliegwiel.
- eindtest op aanwezigheid alle componenten. Zo constateerde ik op het laatste, moment dat het smeernippeltje ontbrak bij de koppeling.
Conclusie: de meeste motortje die je vindt zijn of versleuteld of ze hebben versleten componenten. Je zult er hoe dan ook de nodige tijd in moeten stoppen om ze goed te krijgen.
Met de nodige aandacht, liefde en de juiste materialen kunnen ze toch weer tot leven worden gewekt.
"Onmogelijk" motortjes bestaan niet wel "creatieve sleutelhelden" of mensen die vlug-vlug de brommer rijdend willen krijgen.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.