Hoe knapt men zijn Mobylette op?
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
- Locatie: Arendonk (B)
Hoe knapt men zijn Mobylette op?
Hoi forummers,
Ik vraag me af hoe liefhebbers hun Mobylette opknappen, van top tot teen of alleen op technisch gebied?
Ik kan me wel voorstellen dat het per model verschilt.
Als ik nu mijn AV50 als voorbeeld neem, een redelijk jong model waar er nog best veel van zijn, hoe gaan jullie dan te werk?
De mijne is nog in best aardige staat, zelf vind ik de gebruiksporen niet erg en zelfs wat hebben.
Ik denk er dus ook over om hem geheel uit elkaar te halen, een flinke poetsbeurt te geven en alles wat defect is vervangen en preventief oa de contactpuntjes, condensator vernieuwen.
Uiteraard de uitlaat en carb. zuiver maken, zorgen voor goede, zuivere massapunten en misschien een nieuwe zuiger of veren.
Het resultaat zal dan een nette AV50 zijn, waarschijnlijk goed lopend maar wel met gebruikersporen en zeker geen showroom staat.
Hoe poets ik de lak het beste op, is commandant verantwoord?
Groeten,
Roelant.
Ik vraag me af hoe liefhebbers hun Mobylette opknappen, van top tot teen of alleen op technisch gebied?
Ik kan me wel voorstellen dat het per model verschilt.
Als ik nu mijn AV50 als voorbeeld neem, een redelijk jong model waar er nog best veel van zijn, hoe gaan jullie dan te werk?
De mijne is nog in best aardige staat, zelf vind ik de gebruiksporen niet erg en zelfs wat hebben.
Ik denk er dus ook over om hem geheel uit elkaar te halen, een flinke poetsbeurt te geven en alles wat defect is vervangen en preventief oa de contactpuntjes, condensator vernieuwen.
Uiteraard de uitlaat en carb. zuiver maken, zorgen voor goede, zuivere massapunten en misschien een nieuwe zuiger of veren.
Het resultaat zal dan een nette AV50 zijn, waarschijnlijk goed lopend maar wel met gebruikersporen en zeker geen showroom staat.
Hoe poets ik de lak het beste op, is commandant verantwoord?
Groeten,
Roelant.
Re: Hoe knapt men zijn Mobylette op?
Helemaal goed! Ga zo verder. Je kunt een brommer ook over-restaureren.
Groet,
Harrie
Groet,
Harrie
Re: Hoe knapt men zijn Mobylette op?
Inderdaad de goede aanpak, Roelant.
Ik werk meestal met Commandant 4 en heel soms Commandant 5, maar als je dan te enthousiast poetst ga je door de lak heen, zeker op de hoeken. Daarna in de was zetten en daarna tip ik de kale plekjes, die me storen, bij. Met een dun penseeltje. Met het chroom idem. Origineel vind ik in het mooist. hij is tenslotte niet zo jong meer.
Technish is het wel heel erg prettig als alles prima werkt. Mijn ervaring is: eerst goed uitzoeken en nadenken en dan pas ter hand nemen. Neem geen genoegen met oplossingen die voorlopig ook wel goed zijn. even doorzoeken en je hebt de echte goede spullen ( bijv. goede nieuwe contactpunten en een hagelnieuwe condensator )
gr. Joop
Ik werk meestal met Commandant 4 en heel soms Commandant 5, maar als je dan te enthousiast poetst ga je door de lak heen, zeker op de hoeken. Daarna in de was zetten en daarna tip ik de kale plekjes, die me storen, bij. Met een dun penseeltje. Met het chroom idem. Origineel vind ik in het mooist. hij is tenslotte niet zo jong meer.
Technish is het wel heel erg prettig als alles prima werkt. Mijn ervaring is: eerst goed uitzoeken en nadenken en dan pas ter hand nemen. Neem geen genoegen met oplossingen die voorlopig ook wel goed zijn. even doorzoeken en je hebt de echte goede spullen ( bijv. goede nieuwe contactpunten en een hagelnieuwe condensator )
gr. Joop
Re: Hoe knapt men zijn Mobylette op?
Ik heb er ooit eentje helemaal gerestaureerd met nieuwe lak etc.
Heb hem eerst technisch helemaal in orde gemaakt met nieuwe leidingen enzo. Motor heb ik gewoon dicht gelaten, ben van het principe iets dat werkt laat je best dicht. Dan alles uit elkaar, zandstralen van alle lakonderdelen (evt. ook chroom, in mijn geval heb ik gewoon allemaal goede chroomdelen gezocht, is goedkoper dan opnieuw verchromen). Dan lak erop en alles terug in elkaar. Klinkt makkelijk als ik het zo zeg maar is het niet![Knipoog ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Heb hem eerst technisch helemaal in orde gemaakt met nieuwe leidingen enzo. Motor heb ik gewoon dicht gelaten, ben van het principe iets dat werkt laat je best dicht. Dan alles uit elkaar, zandstralen van alle lakonderdelen (evt. ook chroom, in mijn geval heb ik gewoon allemaal goede chroomdelen gezocht, is goedkoper dan opnieuw verchromen). Dan lak erop en alles terug in elkaar. Klinkt makkelijk als ik het zo zeg maar is het niet
![Knipoog ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Re: Hoe knapt men zijn Mobylette op?
Voor de nog in goede staat verkerende lak geef ik dan weer de voorkeur aan was (bijv. Turtle wax) ipv (fijn) polijstmiddel (Commandant is een gecombineerd polijst- en waxmiddel meen ik). Voor de waxbehandeling eerst de lak modder-, stof- en vetvrij maken met een lauwwarm sopje (ik gebruik daarvoor vaak een oplosbare was, dit geeft een wat zepige, schuimende oplossing die enigszins vetoplossend werkt). Echt vieze vette delen zijn met een beetje benzine goed weg te poetsen. Licht aangetaste lak (ik denk hierbij aan slijtstrepen o.i.d., niet aan onderhuidse roest) kan misschien wel weer mooi glad worden gemaakt met een fijn Commandantje.
Wat uit elkaar halen betreft: als de motor nog een goede compressie heeft, de cilinder(kop) niet lekt (bruine drab/geknetter) en het zaakje (moeren cilinderkop) er nog onversleuteld uitziet, dan haal ik dat gedeelte zelf meestal niet uit elkaar. Toch heb ik me hier ook wel eens op verkeken, bleken de moeren van de cilinderkop toch niet helemaal vast te zitten (begon in de loop der tijd lucht te lekken bij de koppakking).
Groet,
Ruud
Wat uit elkaar halen betreft: als de motor nog een goede compressie heeft, de cilinder(kop) niet lekt (bruine drab/geknetter) en het zaakje (moeren cilinderkop) er nog onversleuteld uitziet, dan haal ik dat gedeelte zelf meestal niet uit elkaar. Toch heb ik me hier ook wel eens op verkeken, bleken de moeren van de cilinderkop toch niet helemaal vast te zitten (begon in de loop der tijd lucht te lekken bij de koppakking).
Groet,
Ruud
Re: Hoe knapt men zijn Mobylette op?
Ik ging van een wrak naar een Minimobychopper.
Voor: Na : Dat was in 1991. Was erg mooi en ging als de brandweer. Ik rij er nog dagelijks op en het mooie is er echt wel af. Ik ben sinds drie dagen aan de derde motor toe en alles wat nog origineel is, van de EEG die ik in 1980 kreeg, zijn het frame, de tank, het stuur en de snaarschijf (exlusief de lagers en het het systeem voor fietsen/brommeren).
Er zit al veel tijd in, door de jaren, maar ze start altijd met één trap en brengt me overal, waar ik heen wil. En met veel bekijks.
Motor, aandrijving en bovenal de remmen zijn belangrijk, als je wil rijden. Gebruikssporen geven karakter, maar concoursstaat kan ook erg mooi zijn, maar dan wordt je weer bang van elk wolkje in de verte.
Voor mij is het rijden het belangrijkst. En veel rijden, betekend veel sleutelen.
Gelukkig is er hier op het forum een enorme hoeveelheid kennis, ervaring en welwillendheid, die maar weinig brommerforums kunnen evenaren. Dus je kan in alle veiligheid je mouwen opstropen en hier elke vraag stellen, die in je opkomt. Je krijgt altijd een serieus antwoord. Zo kan je van je Mobylette maken, wat jij wil. Groet, Joost.
Voor: Na : Dat was in 1991. Was erg mooi en ging als de brandweer. Ik rij er nog dagelijks op en het mooie is er echt wel af. Ik ben sinds drie dagen aan de derde motor toe en alles wat nog origineel is, van de EEG die ik in 1980 kreeg, zijn het frame, de tank, het stuur en de snaarschijf (exlusief de lagers en het het systeem voor fietsen/brommeren).
Er zit al veel tijd in, door de jaren, maar ze start altijd met één trap en brengt me overal, waar ik heen wil. En met veel bekijks.
Motor, aandrijving en bovenal de remmen zijn belangrijk, als je wil rijden. Gebruikssporen geven karakter, maar concoursstaat kan ook erg mooi zijn, maar dan wordt je weer bang van elk wolkje in de verte.
Voor mij is het rijden het belangrijkst. En veel rijden, betekend veel sleutelen.
Gelukkig is er hier op het forum een enorme hoeveelheid kennis, ervaring en welwillendheid, die maar weinig brommerforums kunnen evenaren. Dus je kan in alle veiligheid je mouwen opstropen en hier elke vraag stellen, die in je opkomt. Je krijgt altijd een serieus antwoord. Zo kan je van je Mobylette maken, wat jij wil. Groet, Joost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6348
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Hoe knapt men zijn Mobylette op?
Ik zou hem gewoon lekker in elkaar laten zitten, technisch opknappen (= noodzakelijke vervangen/verbeteren) en laten zitten wat nog goed is.
En rijden maar!
Mod: heb het topic verplaatst naar techniek& sleutelen
En rijden maar!
Mod: heb het topic verplaatst naar techniek& sleutelen
Re: Hoe knapt men zijn Mobylette op?
hallo mede Hobbyisten,
Dit is altijd een puntje om over na te denken, Als je volledig gaat restaureren word het vaak een zeer kostbare en tijdrovende kwestie.
Ik vind zelf altijd dat men eerst moet nadenken wat het doel wordt,word het een Moby om lekker mee te gaan rijden of word het er een om in de verzameling( Bijzondere modellen) te zetten?
Bij het laatste vind ik dan dat je echt alles grondig onder handen moet nemen en de Moby in nieuwstaat moet maken. Om mee te gaan rijden hangt het natuurlijk ook af van de persoonlijke wensen en mogelijkheden. iedereen bekijkt het op zijn eigen manier, echter vind ik wel dat in alle gevallen technisch de boel in orde moet zijn.
Ik ben nu zelf bezig met een EEG16 op te knappen om strakt lekker mee te gaan touren, heb hem wel opnieuw gespoten maar er zullen hier en daar wat gebruikssporen te zien zijn. Kortom , het gaat denk ik er om dat een ieder plezier heeft aan zijn hobby!! en daar een goed gevoel bij heeft.
groeten,
Bert
Dit is altijd een puntje om over na te denken, Als je volledig gaat restaureren word het vaak een zeer kostbare en tijdrovende kwestie.
Ik vind zelf altijd dat men eerst moet nadenken wat het doel wordt,word het een Moby om lekker mee te gaan rijden of word het er een om in de verzameling( Bijzondere modellen) te zetten?
Bij het laatste vind ik dan dat je echt alles grondig onder handen moet nemen en de Moby in nieuwstaat moet maken. Om mee te gaan rijden hangt het natuurlijk ook af van de persoonlijke wensen en mogelijkheden. iedereen bekijkt het op zijn eigen manier, echter vind ik wel dat in alle gevallen technisch de boel in orde moet zijn.
Ik ben nu zelf bezig met een EEG16 op te knappen om strakt lekker mee te gaan touren, heb hem wel opnieuw gespoten maar er zullen hier en daar wat gebruikssporen te zien zijn. Kortom , het gaat denk ik er om dat een ieder plezier heeft aan zijn hobby!! en daar een goed gevoel bij heeft.
![Zeer gelukkig :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
groeten,
Bert