GAC SP95R Campera

BraBand

Re: GAC SP95R Campera

Ongelezen bericht door BraBand » 04 jun 2026, 09:23

Bij VSX een 15/15, dempingskap en spruitstuk besteld.
En meteen 6x20x22x16 silentblock voor de vario.
Ben benieuwd.

Wel een verslavende site, bent geneigd van alles aan te klikken. :) :)

Marco.

Pieterrr

Ongelezen bericht door Pieterrr » 06 jun 2026, 11:47

Hey braband,
Erg leuk project, ben zelf ook bezig met een spaanse super lujo, mocht je de orginele cilinder zuiger en carberateur willen verkopen heb ik wellicht intresse.
Ik vind het behoud van de orginele lak ook altijd mooier dan slecht overgespoten exemplaren.
Bij mijn super lujo zie je ook dat de zon goed impact heeft gehad en dat vind ik juist mooi!
Succes!!

Groet, Pieter

BraBand

Ongelezen bericht door BraBand » 06 jun 2026, 12:36

Hoi Pieter,

Bedankt voor je reactie.
Ik wil er eerst nog mee naar de RDW voor een kenteken.
Als ik de cilinder van de hand doe dan stuur ik je een berichtje.

Gr,
Marco.

BraBand

Ongelezen bericht door BraBand » 06 jun 2026, 12:38

De spruitstukken van Melossi 19/15 voor Sha passend op MBK hebben ze bij scooterdiscounter.

Pieterrr

Ongelezen bericht door Pieterrr » 06 jun 2026, 14:47

Bedankt marco,

Ik heb vroeger mijn mobylette ook voor de keuring gehad een s41a uit 1957 en ik wou hem op blauw keteken hebben. Dat hield in datie ook niet te snel mocht gaan.
Een hele dikke tijrip tussen de poulies zodat deze niet verder kan varieren en een koperen buisje tussen de gasschuif om de gaskabel heen zodat hij niet volgas kwam.
Eindresultaat 21kmh op de rollenbank van de rdw.
Daarna thuis alles snel verwijderd zodat hij weer orgineel liep.

Ps als je later de onderdelen kwijt wilt mag je me ook mailen :
pieterstastra@hotmail.com.

Groet, Pieter

BraBand

Ongelezen bericht door BraBand » 08 jun 2026, 19:26

Wat me opvalt aan de Airsal cilinder is hoe makkelijk de zuiger door de cilinder valt.
Even met Henk gebeld en dat schijnt normaal te zijn.
Waarschijnlijk heeft het met de gebruikte materialen van cilinderwand en zuiger te maken en is deze toloratie afgestemd op een warme motor.

Marco.

Pollege

Ongelezen bericht door Pollege » 09 jun 2026, 14:40

VSX motobecane France

BraBand

Ongelezen bericht door BraBand » 31 jul 2026, 10:09

Na de volledige demontage, opbouw, afstelling en ritten rijden blijkt dit een brommer waar ze in Spanje goed over hebben nagedacht.
Met name de manier van starten, de koppeling en de tandwielverhouding zijn niet zomaar willekeurig gekozen.
Ik heb er wel een andere cilinder (airsal) en 15mm carburateur op gezet.
Ik zag dat in de documentatie van Airsal specifiek de Campera wordt genoemd bij deze cilinder.

Ik heb gekozen voor een originele Dellorto en wil geen Gurtner meer.
Wat is dit altijd een gedoe. Lekkende sproeier en pakkingen. Niet goed afsluitende vlotter om zo maar eens iets te noemen.
De meningen zijn hierover verdeeld zoals over zoveel zaken in leven en maatschappij maar op dit soort brommers zet ik een Dellorto.
Let wel dat je er de grote luchtinlaat opzet in verband met het geluid. (Op oudere bromfietsen blijft Gurtner een passende keuze ivm ruimtegebrek).
Dit paste net en raakt op een paar de millimeter de aantrapketting niet. Dit is een voordeel van een Boite Relais omdat deze ketting ontbreekt en aan die zijde vervangen is door een aandrijfketting. Buiten de kickstart en vaste motor voegt een Boite wat betreft vermogensverdeling niets toe ten opzicht van een variateur. Je hebt in bepaalde situatie eerder minder vermogen.
Ook de keuze van een variateur is in 1987 voor de Spaanse bergen een goede gebleken.

Het was wel even wat werk om de juiste sproeier te vinden in combinatie met de tandwielverhouding, stationair afstelling en maximale snelheid.
Bij een goede combinatie trekt deze brommer als een speer en komt snel op de maximale snelheid van een 60km/uur.
Na lange ritten een mooie koffiebruine bougie.
IMG_4189 verkl.jpg
Ook de 15mm spruitstukken voor op de Airsal lagen niet voor het oprapen.

Kortom na brommer nummer 17 eindelijk een brommer die past bij de wensen en uitstraling die ik voor ogen had: Campera SP95R.
Het rijden tussen het verkeer is op deze brommer geweldig en benadert op de 50km wegen het rijden op een motor, mede door het royale vermogen, 7 liter tankinhoud en sublieme verlichting. Je verliest niet de charme van het brommer rijden over landwegen.

Enige nadeel is de 13mm V-snaar. Als je er de originele oplegt (die zijn te vinden) en de wangen van de vario goed ontvet dan is het nadeel tov de bredere van bv de AV89 te verwaarlozen.

Marco.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 31 jul 2026, 12:05

Mooie foto Marco! Een interessant project en wie weet komen er nog meer Campera's op de Nederlandse weg.
Henk

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 31 jul 2026, 21:40

Leuk verhaal.
Jep, gurtners zijn niet best. Fijn een medestander gevonden te hebben ;) Ik heb een hekel aan die gurtners. Meer vanwege slechte rijgedrag overigens.
Al kan ik ook wel een verhaal vertellen over de dellorto sha wat daar allemaal mee mis is. Dat is ook nogal wat. Maar dat is tenminste wel oplosbaar en dan zijn ze erg fijn :)

Toch denk ik wel dat je met een boite relais op lage snelheden wat meer pit hebt hoor. De laagste versnelling is nou eenmaal lager dan met zo'n half variateur. Vanaf de 30km/h maakt het allemaal weinig meer uit en zal de boite relais met zijn extra verliezen juist iets in het nadeel moeten zijn.

13mm V-snaar? De officiële zijn toch niet 13mm? Ik rij met mijn AV50 met half variateur rond met een Gates auto master 6463MC 511Be AVX13 L=825mm. Echt niet de beste snaar ter wereld ofzo, maar een verademing t.o.v. de originele Ventico snaren. Hij ligt wel dieper in de poelies omdat hij net iets smaller is, maar dat levert geen problemen op.

Pittig brommertje hoor. 60km/h. Dat zal wel door de airsal komen of niet?

Pieterrr

Ongelezen bericht door Pieterrr » 31 jul 2026, 21:48

60kmh is wel erg netjes.
Heb sinds kort een franse av89 die draait met een standaard 12mm wind mee 53 kmh op de gps. Dat is al heel wat anders dan een geknepen kaptein.

JanmobyEvert

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 31 jul 2026, 22:57

Marco je kunt wel verkoper worden bij GAC 😜

Ik hen één keer zo’n brommer gezien leek mij toen heel klein. Wat is jouw ervaring Marco. Als je 1.85 bent kun je dan goed zitten op de brommer?

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 01 aug 2026, 08:46

Hallo
JanmobyEvert schreef:
31 jul 2026, 22:57

Ik hen één keer zo’n brommer gezien leek mij toen heel klein. Wat is jouw ervaring Marco. Als je 1.85 bent kun je dan goed zitten op de brommer?
Ik heb ook jaren geleden al op een Campera gereden en het zit prima zoals bij een SP98.
Inderdaad veel lager dan een AV31/S3-model met 25 x 2 banden, maar dat vind ik een voordeel.
Je hebt met een dergelijke brommer kleine banden en een laag zwaartepunt; de stabiliteit en de veiligheid komt daarmee ten goede.
Geen wonder dat die trotse oudjes - hoog op een elektrische fiets met grote wielen- zo vaak vallen.
Ik kan me wel voorstellen dat als je echt lang bent je benen op een Campera of soortgelijk frame niet goed kwijt kunt.
Nou, ben ik niet extreem lang (iets net onder de 180 cm) en ik moet een AV31-zadel ook vrij hoog afstellen, omdat ik dan daarmee beter kan fietsen.
Voor een lange lummel zijn vaste steps op een toerbrommer waarschijnlijk comfortabeler.
Groet,
Henk

BraBand

Ongelezen bericht door BraBand » 01 aug 2026, 14:07

Franky schreef:
31 jul 2026, 21:40
Leuk verhaal.
Jep, gurtners zijn niet best. Fijn een medestander gevonden te hebben ;) Ik heb een hekel aan die gurtners. Meer vanwege slechte rijgedrag overigens.
Al kan ik ook wel een verhaal vertellen over de dellorto sha wat daar allemaal mee mis is. Dat is ook nogal wat. Maar dat is tenminste wel oplosbaar en dan zijn ze erg fijn :)

Toch denk ik wel dat je met een boite relais op lage snelheden wat meer pit hebt hoor. De laagste versnelling is nou eenmaal lager dan met zo'n half variateur. Vanaf de 30km/h maakt het allemaal weinig meer uit en zal de boite relais met zijn extra verliezen juist iets in het nadeel moeten zijn.

13mm V-snaar? De officiële zijn toch niet 13mm? Ik rij met mijn AV50 met half variateur rond met een Gates auto master 6463MC 511Be AVX13 L=825mm. Echt niet de beste snaar ter wereld ofzo, maar een verademing t.o.v. de originele Ventico snaren. Hij ligt wel dieper in de poelies omdat hij net iets smaller is, maar dat levert geen problemen op.

Hoi Frank,

Wellicht bedoel je bij nadelen van de Dellorto onder andere op de luchtschuif van de choke (geen Plunjer...). Dit is grotendeels opgelost doordat de Campera met volgas kan worden gestart in verband met de losse decompressiehandle. De snelheid is inderdaad een combinatie van cilinder en iets grotere carburateur. Niet te hard maar prettig in het verkeer.
Marco.

BraBand

Ongelezen bericht door BraBand » 01 aug 2026, 14:11

JanmobyEvert schreef:
31 jul 2026, 22:57

Hoi JanEvert,
Dat is de reden dat ik de AV89 heb weg gedaan. Ik vond dit toch enigszins een damesbrommer met een lagere zit volgens mij. De Campera daarentegen zit voor mij prima (ben 1,75). Ook het stuur ten opzichte van het zadel geeft een prima zit en is goed uit te houden. Is geen tweezitter zoals de AV89.
Marco.

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 01 aug 2026, 14:31

BraBand schreef:
01 aug 2026, 14:07
Hoi Frank,

Wellicht bedoel je bij nadelen van de Dellorto onder andere op de luchtschuif van de choke (geen Plunjer...). Dit is grotendeels opgelost doordat de Campera met volgas kan worden gestart in verband met de losse decompressiehandle. De snelheid is inderdaad een combinatie van cilinder en iets grotere carburateur. Niet te hard maar prettig in het verkeer.
Marco.
Hier komt het lijstje van de dellorto SHA.
- Choke is inderdaad een choke ipv een plunjer en is daarom minder effectief.
- Chokeschuif bevat standaard zo'n groot gat dat de choke zo goed als niets doet. Ik vervang die chokeschuif altijd voor eentje die geen gat bevat. Dan is er goed mee te werken al is de plunjer van de gurtner nog altijd beter.
- De standaard filterkap dempt niets. Een speciale kap moet gekocht of zelf gemaakt worden.
- De carb zit op het spruitstuk met een nylon bus. Nylon kruipt langzaam waardoor de carburateur ineens los kan komen. Dit is mij overkomen in Friesland. Ik heb ze vervangen door PEEK bussen, maar die zijn weer zo hard dat je de bus specifiek moet maken voor de carburateur spruitstuk combinatie van die specifieke bromfiets. Zodra je 1 van de twee wisselt voor een identiek geval past de bus niet meer. Is ook niet alles.
- Vreemde problemen met de vlotternaald. Ik heb nu bijna een hand vol keren meegemaakt dat ineens mijn mengsel zo arm wordt dat ik naar huis moet rijden op de choke. Als je de carburateur uit elkaar haalt vind je niets. Zet je hem weer in elkaar dan is het probleem ook weg. Tot het plotseling weer terug is. Dat kan gerust dagen of weken duren. Het vervangen van de vlotternaald is de oplossing. Dan ben je er weer vanaf. Mijn theorie is dat dit probleem ontstaat door ethanol in de benzine. Hierdoor verkleefd het rubber van de naald. Al dus mijn niet te bewijzen theorie. Sinds ik ethanol niet meer gebruik zijn de problemen nooit meer teruggekomen. Totdat ik 1x fout had getankt en de brandstof er lang in had laten staan. Toen kreeg ik het probleem weer terug.
- Geen stationairmengsel regeling. Dit is meer een 99z probleem dan een AV7 probleem. Bij de AV7 heb ik niets te klagen over het stationairmengsel. Bij de 99z met zijn diepere vacuum is het stationair mengsel waanzinnig rijk. De enige halve oplossing die ik heb weten te bedenken is boven in de gasschuif bypass gaten boren om het mengsel armer te krijgen als je geen gas geeft. Helaas moeten de gaten zo groot zijn om dit probleem op te lossen dat het stationair toerental te hoog wordt. Dus ik heb de gaten zo groot gemaakt als kon met de gasschuif helemaal onderin. Dit heeft het probleem een stuk verminderd heeft maar niet opgelost. Ik moet ooit nog over gaan naar een andere carburateur.

BraBand

Ongelezen bericht door BraBand » 01 aug 2026, 15:25

Wow, dat zijn nogal wat punten die ik deels onderschrijf met mijn bevindingen tot nu toe.
De choke werkt bij mij gewoon ivm starten volgas denk ik.
Ik heb er inderdaad de grotere kap opzitten zoals ik eerder aangaf.
Dus die 2 kunnen we afvinken.

Vlotternaald tot op heden geen problemen mee. Moet wel zeggen dat het een originele is van VSX.
Die stationairMengsel regeling dat klopt. Ik heb hem nu stationair goed afgeregeld door de stelschroef bijna volledig uit te draaien dus de gasschuif zo laag mogelijk. En idd AV7.

Tot op heden zie ik alleen voordelen tov Gurtner en ervaar deze problemen (nog) niet.

Eens een goed afgestelde Campera altijd een Campera. Rijdt fantastisch.
Die zouden er meer op de weg moeten zitten.

Rijden in het verkeer op dit soort brommers vergt ervaring en voorspellend inzicht. Je zou eigenlijk het theorieboek voor de motor van de ANWB dienen aan te schaffen om toch beter in het verkeer te kunnen rijden. Zeker omdat het nu eenmaal geen auto is en er op 50km wegen geen verschil met een motor is.
Ik ga woensdag op voor mijn theorie examen bij het CBR maar ga geen motorrijbewijs halen. Wellicht overbodig maar ik denk van niet.

Marco.

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 01 aug 2026, 15:35

Ja, als je een chokeschuif hebt met een gat is je beste kans om de motor te starten door volgas te geven. Dat heb je zelf al goed uitgevogeld :thumbup: Ook ik moet gas bijgeven als ik de choke gebruik anders doet hij niks. Zelfs als er dus geen gaatje in zit. Meer veel gas is niet nodig.

Die dellorto van mijn is ook een originele. Ik heb er twee. 1 op de AV50 en 1 op de 99z. Op de AV50 werken ze geweldig! Na de eerder genoemde aanpassingen :)

Met de AV50 rijd ik op fietspad. Lost het probleem ook op. :mrgreen:
Maar als je bromfiets 60 kan, kan je wel redelijk meekomen met het moderne verkeer. :thumbup:

BraBand

Ongelezen bericht door BraBand » 07 aug 2026, 15:13

Franky schreef:
Leuk verhaal.

Ik heb er nu een Tecnicum 13x835 snaar op liggen. Dit gaat niet helemaal goed. De variateurkap is helemaal zwart van binnen van de slijtage van de V-snaar. Ik denk een kwaliteitsprobleem.
Ik ga eens op zoek naar bovengenoemde snaar of dit verbetering geeft.
Marco.

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 07 aug 2026, 19:33

Ik moet toegeven dat ik die snaar gewoon gekocht heb bij een plaatselijke auto onderdelen leverancier. Ik heb niet mijn best gedaan iets te zoeken. Het is volgens mij ook nog een goedkope snaar ook. Echt niets bijzonders.
Mijn bromfiets heeft wel minder vermogen dan die van jou. Ik haal max 47km/h.

Laat het ons weten hoe het gaat.

JanmobyEvert

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 07 aug 2026, 19:57

BraBand schreef:
07 aug 2026, 15:13
Franky schreef:
Leuk verhaal.

Ik heb er nu een Tecnicum 13x835 snaar op liggen. Dit gaat niet helemaal goed. De variateurkap is helemaal zwart van binnen van de slijtage van de V-snaar. Ik denk een kwaliteitsprobleem.

De snaarspanning en/of uitlijning kunnen dit probleem ook veroorzaken.

Pollege

Ongelezen bericht door Pollege » 09 aug 2026, 17:31

Ik heb nog spruitstuk Dellortho 15/15 liggen voor verkoop

Polle

JanmobyEvert

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 09 aug 2026, 18:48

Marco.
[/quote]

Kan ook liggen aan:
-snaarspanning
-uitlijning
-kwaliteit poelies

BraBand

Ongelezen bericht door BraBand » 09 aug 2026, 20:26

De uitlijning motor-poelie-snaarschijf is goed.
De Tecnicum is niet getand.
Gisteren de nieuwe V-snaren binnen gekregen en er op gelegd.
Zal binnenkort eens even proef rijden.

Marco.

BraBand

Ongelezen bericht door BraBand » 06 sep 2026, 13:13

De Campera deze week in een lokaal blaadje.
Ja de Mobylette weer in de actualiteit. Wie weet..... ;) ;)

Hebben de Kreidlers en Zundapps het nakijken.... :3D:
Het zal wellicht nooit gebeuren.....

Marco.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie