algemeen onderhoud Mobylette

Gebruikersavatar
denilson
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2012, 22:51
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

algemeen onderhoud Mobylette

Ongelezen bericht door denilson » 28 feb 2012, 15:57

Dag iedereen,
ik ben Denis en woon in Antwerpen. Ik heb recentelijk een groene Mobylette model 50 terug in mn bezit gekregen (was uitgeleend aan familielid) en wil hem terug in orde brengen na lang stilstaan. Ik heb al enkele dingen gedaan, nieuwe ketting aan vliegwielzijde, nieuwe bougie en bougiekop, luchtfilter gereinigd en vlotterkamer. De moby start (soms pas na pilotstart te spuiten) maar blijft niet altijd stationair draaien, ik heb de ralentischroef al verdraaid maar blijkt het niet te zijn. Als ik hem laat draaien op zn poot, komt hij volledig op toeren maar tijdens het rondrijden heeft hij weinig kracht. Waar zou dat aan kunnen liggen ? Ik heb gemerkt dat de ketting aan de riemzijde redelijk slap hangt.. of heeft het eerder iets met ontsteking te maken ? Ik heb ook een Vespa px 2 takt (200cc), en ken het 2 takt principe dus, maar ben zelf geen handige harry in het openhalen van motorblokjes enz, een carbu reinigen lukt me nog wel :) Ik zou de ontsteking willen nakijken maar heb geen vliegwieltrekker en ken eingelijk de methode niet om ontsteking na te kijken of af te stellen. De decrompressiekabel is er ook niet meer bij trouwens. Is er in het Antwerpse een garage of een forumlid die onderhoud doet van mobylette toevallig ? Alvast bedankt voor de hulp ! Ik zou de moby graag op punt willen stellen en bijhouden voor mn vriendin/zelf mee rond te toeren...
groetjes Denis
Afbeelding

Pim
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 feb 2011, 20:14
Locatie: Kasterlee

Re: algemeen onderhoud Mobylette

Ongelezen bericht door Pim » 28 feb 2012, 17:46

Goh.. Je kan nog De uitlaat ontkolen en kijken of het naftkraantje goed loopt :)

Ook kan je de bougie er eens uitdraaien en tegen de cilinder houden en dan eens draaien aan het vliegwiel. Er zou dan een mooie blauwe vonk uit moeten komen die toch wel een paar mm ver gaat. Bougie moet ook mooi koffiebruin zijn :)

Gebruikersavatar
denilson
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2012, 22:51
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: algemeen onderhoud Mobylette

Ongelezen bericht door denilson » 28 feb 2012, 18:23

oh ja was ik vergeten, uitlaat heb ik ontkoold... naftkraantje lijkt me goed te gaan, heb de naft verwijderd die er nog inzat en liep goed door dus...

de bougie heb ik vervangen, maar jij bedoelt tegen cilinder houden om te zien of er voldoende ontsteking is ? Dus ik hou de bougie in de bougiekop tegen cilinder zelf of de koelvinnen van de cilinder ?

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: algemeen onderhoud Mobylette

Ongelezen bericht door Polle » 28 feb 2012, 21:45

Hallo Dennis ik ben altijd berijd tegen een kleine vergoeding je verder te helpen met het motorblok en het in orde maken van je moby.
Ik woon in Geel en heb alle materiaal om het blokje en de ontsteking af te stellen.
als je interesse hebt stuur maar een privé bericht.En ook de nodige kennis en nieuwe onderdelen.

Gr Polle

Gebruikersavatar
denilson
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2012, 22:51
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: algemeen onderhoud Mobylette

Ongelezen bericht door denilson » 28 feb 2012, 21:58

@ Polle : heb je een pm gestuurd.

Pim
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 feb 2011, 20:14
Locatie: Kasterlee

Re: algemeen onderhoud Mobylette

Ongelezen bericht door Pim » 28 feb 2012, 22:02

Zeker een aanrader om bij Polle langs te gaan, je leert er veel. Vriendelijk en eerlijke man :)

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6348
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: algemeen onderhoud Mobylette

Ongelezen bericht door MobyJet » 28 feb 2012, 23:00

Op les bij Polle, dat is zeker aan te raden!

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: algemeen onderhoud Mobylette

Ongelezen bericht door Polle » 29 feb 2012, 08:56

Straks ga ik nog blozen met die fijne reacties.

Gr Polle

Gebruikersavatar
denilson
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2012, 22:51
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: algemeen onderhoud Mobylette

Ongelezen bericht door denilson » 05 mar 2012, 17:30

voilà, na een bezoekje bij Polle tevreden huiswaarts gekeerd, moby is back on the road. De ontsteking veroorzaakte ploffen, en heeft even geduurd voor we wisten wat de oorzaak was, alles nagekeken van bobbijn, condensator, spoelen, carbu,... maar die leken allemaal oke, uiteindelijk ten einde raad de bekabeling bekeken en Polle ontdekte een kabel vanuit het vliegwiel die stuk was en metaal raakte, dat was dus de boosdoener ! Kabel vervangen en alles opgelost. Nogmaals bedankt Polle voor de hulp !
Nu stilletjes aan de moby wat oppoetsen en hier en daar kleur retoucheren, zal foto posten van het eindresultaat...

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6348
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: algemeen onderhoud Mobylette

Ongelezen bericht door MobyJet » 05 mar 2012, 17:35

Top!
Veel rij-plezier!

Plaats reactie