Hulp gevraagd aan De Specialisten
- victor_m21
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 28 aug 2011, 17:26
- Locatie: Randwijk
Hulp gevraagd aan De Specialisten
Ik loop wat te rommelen met een AV50S om die weer een beetje knap op de weg te krijgen. Hier en daar een nieuw onderdeel (meestal noodzakelijk) toepassen en dan ff poetsen en rijden.
Nu ben ik toe aan de rubbers voor de voorvork en zie ik datgene dat jullie op de onderstaande foto zien. Wat moet ik hiermee (doen) ? Wat raden jullie me aan?? Ik wil deze brommer gewoon om eens met de kids te rijden of een boodschap te doen, maar wat nu?? De gaten zitten tegenover elkaar.
Hoort dat ding daar wel te zitten? (ik bedoel niet dat ding voor de teller!)
Kan ik hiermee doorrijden? (ja ik weet, beetje verfafbijt om die vieze zwarte verf weg te halen) Of moet ik aan een nieuwe trommelconstructie? Of zijn er andere mogelijkheden?
Hoor het graag!
Nu ben ik toe aan de rubbers voor de voorvork en zie ik datgene dat jullie op de onderstaande foto zien. Wat moet ik hiermee (doen) ? Wat raden jullie me aan?? Ik wil deze brommer gewoon om eens met de kids te rijden of een boodschap te doen, maar wat nu?? De gaten zitten tegenover elkaar.
Hoort dat ding daar wel te zitten? (ik bedoel niet dat ding voor de teller!)
Kan ik hiermee doorrijden? (ja ik weet, beetje verfafbijt om die vieze zwarte verf weg te halen) Of moet ik aan een nieuwe trommelconstructie? Of zijn er andere mogelijkheden?
Hoor het graag!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Hulp gevraagd aan De Specialisten
Ha Vic,
Ik zou het voorwiel even losmaken en de remtrommel van binnen even goed inspecteren op roest of andere aantasting.
Als deze er nog netjes uitziet, zou ik het wel aandurven om er op te gaan rijden. Het lijkt mij, dat er ooit eens met bijvoorbeeld een schroevedraaier en wat grof geweld is geprobeerd om de telleraandrijverarmpjes uit de gleuven in het wiel te forceren. Ik heb niet de indruk dat de kwaliteit van de remtrommel nu zo slecht is, maar dat zou je zelf dus even kunnen nagaan.
Groeten,
Ruud
P.S.: Ik durf mezelf nog geen 'Specialist' te noemen, eerder een liefhebber;)
Ik zou het voorwiel even losmaken en de remtrommel van binnen even goed inspecteren op roest of andere aantasting.
Als deze er nog netjes uitziet, zou ik het wel aandurven om er op te gaan rijden. Het lijkt mij, dat er ooit eens met bijvoorbeeld een schroevedraaier en wat grof geweld is geprobeerd om de telleraandrijverarmpjes uit de gleuven in het wiel te forceren. Ik heb niet de indruk dat de kwaliteit van de remtrommel nu zo slecht is, maar dat zou je zelf dus even kunnen nagaan.
Welk ding bedoel je dan? Wat ik op de foto zie, hoort er allemaal te zitten. Of bedoel je toch de verbogen armpjes van de telleraandrijver?Hoort dat ding er wel te zitten? Ik bedoel niet dat ding voor de teller!
Groeten,
Ruud
P.S.: Ik durf mezelf nog geen 'Specialist' te noemen, eerder een liefhebber;)
Laatst gewijzigd door ruudk op 01 sep 2012, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- victor_m21
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 28 aug 2011, 17:26
- Locatie: Randwijk
Re: Hulp gevraagd aan De Specialisten
@ Ruudk:
dat was me al opgevallen.
Ja, de armpjes van de teller.
Horen er gaten in de trommel te zitten voor de teller (gaten? nou ja, sleuven). Dat stukje metaal dat zo opwipt heeft aan de andere kant ook zo'n armpje. Het heeft wel goed ingesleten in de rand van de trommel.
dat was me al opgevallen.
Ja, de armpjes van de teller.
Horen er gaten in de trommel te zitten voor de teller (gaten? nou ja, sleuven). Dat stukje metaal dat zo opwipt heeft aan de andere kant ook zo'n armpje. Het heeft wel goed ingesleten in de rand van de trommel.
Re: Hulp gevraagd aan De Specialisten
Ja die twee sleuven horen er te zitten, daar horen die twee metalen verbogen armpjes in.
Re: Hulp gevraagd aan De Specialisten
O sorry! Nu zie ik het pas! Die hele ingesleten rand bedoel je! Dat was me eerder niet opgevallen. Die hoort er waarschijnlijk niet, nee!
- victor_m21
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 28 aug 2011, 17:26
- Locatie: Randwijk
Re: Hulp gevraagd aan De Specialisten
Moet ik Franky achterna met zijn ankerplaat?
Re: Hulp gevraagd aan De Specialisten
Inderdaad, dit zou ik ook zien als een twijfelgeval. Toch maar eens binnenin kijken hoe dik het nog achter de ingesleten rand is. Misschien zitten er wel spijlen ter versteving aan de binnenkant, dan is het misschien nog wel stevig. Toch zou ik zelf denk ik wel een ander wiel zoeken. Een wiel hoeft volgens mij ook niet zo duur te zijn en een wiel van een AV50S lijkt me nog wel te vinden. Of toch op de een of andere manier repareren, maar of en hoe je dat het beste kunt doen, dat weet ik dan weer niet . Misschien dat andere forumleden je hier wel meer over kunnen zeggen.
Ik zag die rand eerder niet omdat het net lijkt, of het een sierrandje is, net of het zo hoort.
Groet,
Ruud
Ik zag die rand eerder niet omdat het net lijkt, of het een sierrandje is, net of het zo hoort.
Groet,
Ruud
Re: Hulp gevraagd aan De Specialisten
Stel dat je de naaf niet vindt; dan kun je zo'n onnozel sleufje wel repareren lijkt me.
Groet,
Harrie
Groet,
Harrie
- victor_m21
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 28 aug 2011, 17:26
- Locatie: Randwijk
Re: Hulp gevraagd aan De Specialisten
Ik zal de trommel eens ritueel uit elkaar halen en dan kijken hoe de binnenkant eruit ziet. Volgens mij zitten er verstevigers aan de binnenkant dus de veiligheid komt niet direct in gevaar. Inderdaad maar eens kijken naar een trommel voor de voorkant, lijkt me.
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Hulp gevraagd aan De Specialisten
Uit mijn hoofd zitten er inderdaad verstevigings ribben in.
Het beschadigde onderdeel kan wel eens gewoon een afdekplaat zijn. Hoogst waarschijnlijk niet zomaar te vervangen helaas.
De reden waarom de pootjes van de kilometerteller aandrijving zo krom zijn is omdat de kilometerteller hoogst waarschijnlijk helemaal vast geroest of geblokkeerd is. Ik denk niet dat je die nog tot leven kan wekken. Ze zijn volgens mij aardig gevoelig. Die van mij heeft een kleine hapering. Ik denk dat daarom mijn snelheidswijzer altijd iets trilt.
Het beschadigde onderdeel kan wel eens gewoon een afdekplaat zijn. Hoogst waarschijnlijk niet zomaar te vervangen helaas.
De reden waarom de pootjes van de kilometerteller aandrijving zo krom zijn is omdat de kilometerteller hoogst waarschijnlijk helemaal vast geroest of geblokkeerd is. Ik denk niet dat je die nog tot leven kan wekken. Ze zijn volgens mij aardig gevoelig. Die van mij heeft een kleine hapering. Ik denk dat daarom mijn snelheidswijzer altijd iets trilt.
Re: Hulp gevraagd aan De Specialisten
Deed dat niet pijn?Franky schreef:Uit mijn hoofd zitten er inderdaad verstevigings ribben in.
Je zou ook kunnen leven met een grotere spleet en de aandrijver kunnen voorzien van bredere uiteinden.
Kwestie van een beetje soldeerwerk. Hangt wel van de schade af.
Groetjes,
Harrie
- victor_m21
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 28 aug 2011, 17:26
- Locatie: Randwijk
Re: Hulp gevraagd aan De Specialisten
De aandrijving voor de teller zit zo vast als een huis. Daar is niets meer mee te beginnen. Komt ook op mijn lijstje...Franky schreef:....
De reden waarom de pootjes van de kilometerteller aandrijving zo krom zijn is omdat de kilometerteller hoogst waarschijnlijk helemaal vast geroest of geblokkeerd is. Ik denk niet dat je die nog tot leven kan wekken. Ze zijn volgens mij aardig gevoelig. Die van mij heeft een kleine hapering. Ik denk dat daarom mijn snelheidswijzer altijd iets trilt....
Verder ziet het er allemaal nog goed uit. Er zitten 4 verstevigingsribben in de trommel dus dat komt wel goed. Het "slijpen" van die pootjes is nu op tijd gestopt.
Een vorkpoot is al weer ontverfd en van een mooi nieuw rubber voorzien. Van de week de andere doen en dan het voorwiel er weer op. Oh ja, wel even poetsen nog...
Re: Hulp gevraagd aan De Specialisten
Even de juiste chronologische volgorde van de gebeurtenissen, die hebben geleid tot de schade die je op de foto ziet; De telleropnemer is nooit gesmeerd.Daarna heeft de brommer heel lang stilgestaan en is de opnemer vastgerot. Toen heeft iemand de brommer tevoorschijn getrokken, waarbij het voorwiel is gaan draaien en de armpjes uit hun gleufjes zijn geforceerd, die daarna, door hun eigen verlangen, hun oude positie weer in te nemen, strak tegen de aluminium afsluitschijf van de trommel aangedrukt bleven. Vervolgens is er nog wat mee rond gereden of gelopen, waarbij de armpjes zich hebben gedragen als een beitel in een draaibank, en de aluminium afsluitschijf de rol vervulde van het te bewerken materiaal. Ze hebben zich in de schijf gevreten en waarschijnlijk valt hij er al bijna uit. Het makkelijkste is, een ander, goed, wiel en een werkende telleropnemer te zoeken, of de aluminium afsluitschijf er helemaal uitpeuteren en er een nieuwe in fabrieken. Groet, Joost.
Re: Hulp gevraagd aan De Specialisten
Polle heeft vandaag een complete 80mm Atomnaaf van mij overgenomen.
In Wellen lagen overigens nieuwe remschoenen, maar die voor de Puch Maxi zijn ook bruikbaar.
Groet,
Harrie
In Wellen lagen overigens nieuwe remschoenen, maar die voor de Puch Maxi zijn ook bruikbaar.
Groet,
Harrie
Re: Hulp gevraagd aan De Specialisten
Hoi Victor-m21,
Ik heb nog een teller aandrijving liggen (tweedehands) die ik niet meer nodig heb.
sven
Ik heb nog een teller aandrijving liggen (tweedehands) die ik niet meer nodig heb.
sven
Re: Hulp gevraagd aan De Specialisten
Als je een nieuwe of tweedehands telleraandrijver aankoopt eerst zeer goed uitwassen want meestal is het oude vet veel te hard geworden en dan zorgt dit voor een slecht werking van de aandrijver.
Ik spuit deze volledig in met WD40 een paar dagjes laten liggen en dan doorspuiten met WD40 dan zie je het oud vet er uit bluberren.
En loopt hij misschien vast zorg ook dat je de juiste maat neemt .
Ik heb er nog liggen en kabels ook ook komplette nieuwe set van hurret in het originele doosje.
Wat betreft die naaf je kan altijd op zoek gaan naar een mooie tweedehands deze zijn wel te vinden.
Verder veel poetsgenot.
Gr Polle
Ik spuit deze volledig in met WD40 een paar dagjes laten liggen en dan doorspuiten met WD40 dan zie je het oud vet er uit bluberren.
En loopt hij misschien vast zorg ook dat je de juiste maat neemt .
Ik heb er nog liggen en kabels ook ook komplette nieuwe set van hurret in het originele doosje.
Wat betreft die naaf je kan altijd op zoek gaan naar een mooie tweedehands deze zijn wel te vinden.
Verder veel poetsgenot.
Gr Polle