Wil je daar de afmetingen van vrijgeven?Combinette schreef:Juist, en je krijgt meer vulling van het gasmengsel in je carter, wellicht ook iets meer compressie.Franky schreef:Je inlaatpoort opent eerder.
Groeten,
Roelant.
Mobylette opvoeren / tunen
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6333
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Moby 5 km harder laten lopen
Re: Moby 5 km harder laten lopen
Op de beurs in Heerhugowaard kom je ook een AV10 blokje tegen.
De prijs? Dat zien we daar wel.
Groet,
Harrie
De prijs? Dat zien we daar wel.
Groet,
Harrie
Re: Moby 5 km harder laten lopen
Hallo forumleden
Ik kan ook aan av 10 motorblokjes geraken en zelfs compleet nieuwe.
Gr Polle
Ik kan ook aan av 10 motorblokjes geraken en zelfs compleet nieuwe.
Gr Polle
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
- Locatie: Arendonk (B)
Re: Moby 5 km harder laten lopen
Jawel hoor, dat is geen geheim maar eerlijk gezegd veil ik meer op het gevoel dan dat ik er echt afmetingen voor gebruik.MobyJet schreef:Wil je daar de afmetingen van vrijgeven?Combinette schreef:Juist, en je krijgt meer vulling van het gasmengsel in je carter, wellicht ook iets meer compressie.Franky schreef:Je inlaatpoort opent eerder.
Groeten,
Roelant.
Het uitgevijlde stuk onderaan de zuiger heeft de breedte van de inlaatpoort, breder uitvijlen heeft geen zin want daardoor komt er niet meer gasmengsel in het carter.
In de hoogte vijl ik zo'n 1 a 1,5 cm omhoog en maak het geheel mooi vloeiend, het vloeiend maken is maar voor het gevoel, er zijn zuigers waar gewoon een vierkant stuk uitgezaagd is en dat werkt ook maar vind ik er wat slordig uitzien.
2 tot 2,5 cm of zelfs meer heb ik er ook wel ooit uitgevijld (test met versleten zuigers ed) en dat kan ook probleemloos maar heeft eigenlijk weinig nut.
Ik zou dus tot 1,5 cm gaan, de brommer loopt wat harder en trekt zelfs wat beter en doorgaans kan de orginele afstelling van de carb. ongewijzigd blijven.
Uitvijlen en een iets grotere carb. geeft nog een beter effect, maar het is maar net hoever je ermee wilt gaan, wonderen moet je uiteraard niet verwachten hoewel ik er bij standaard brommers toch zo'n 60-65 km/u uit heb kunnen krijgen.
Het uitvijlen van de zuiger werkt bij iedere brommer met uitzondering van de motoren met roterende inlaten en 4-taktmotoren.
Je kunt ook de inlaat en uitlaat uitvijlen maar dit is erg tijdrovend en zorg dat je de inlaat naar beneden en de uitlaat naar boven uitvijlt, niet te ver gaan want dan verlies je compressie en kun je de cilinder weggooien.
Het polijsten van de inlaat en weghalen van eventuele scherpe kantjes scheelt ook alweer een beetje, de carb. van binnen polijsten en de carterhelften van binnen polijsten..... de kop wat afvlakken en ga zo maar door.
De tandwielverhouding veranderen werkt enkel wanneer je voldoende trekkracht hebt anders verlies je teveel vermogen tijdens het optrekken, wind tegen en berg op.
Door alles zo te verfijnen kun je best wat snelheid uit zo'n motortje halen, maar het is bewerkelijk en tijdrovend, heb je daar geen zin in......een 72 cc erop met een 18 mm carb.
Voor degene die willen gaan vijlen, succes en laat ook jullie ervaring even weten aub.
Groeten,
Roelant.
- Franky
- Berichten: 6200
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Moby 5 km harder laten lopen
Ik rij rond met zo'n aangepast zuiger. In mijn onderhoudslogboek staat "Hoogte 5mm, breedte zo breed als inlaat elips vormig"MobyJet schreef:Wil je daar de afmetingen van vrijgeven?Combinette schreef:Juist, en je krijgt meer vulling van het gasmengsel in je carter, wellicht ook iets meer compressie.Franky schreef:Je inlaatpoort opent eerder.
Groeten,
Roelant.
Ik vermoed dat ik de hoogte heb afgeleid aan de fabriekversie van deze opvoer methode. De fabriek haalde er soms wel en soms niet een vierkantje uit.
Laatst gewijzigd door Franky op 07 nov 2012, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6333
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Moby 5 km harder laten lopen
Ik heb wel eens een moby cilindertje + zuigertje laten zien aan een "tuning meester" zeg maar. Die lachte zich kapot
Daar was ook zo een vierkantje uit. Hij vertelde me dat dat altijd rond moest lopen, en schuin af moest lopen.
Ik heb hem een setje gegeven om wat mee te experimenteren, maar hij heeft het helaas druk, dus is hij nog niet aan toe gekomen. Gelukkig heb ik ook geen haast. Maar totaal "tunen" zal bij een moby toch lastig worden, dan moet je ook echt uitlaten op maat gaan maken ofzo, anders wordt hij daar weer door geknepen. We zien wel hoe ver we komen..
Daar was ook zo een vierkantje uit. Hij vertelde me dat dat altijd rond moest lopen, en schuin af moest lopen.
Ik heb hem een setje gegeven om wat mee te experimenteren, maar hij heeft het helaas druk, dus is hij nog niet aan toe gekomen. Gelukkig heb ik ook geen haast. Maar totaal "tunen" zal bij een moby toch lastig worden, dan moet je ook echt uitlaten op maat gaan maken ofzo, anders wordt hij daar weer door geknepen. We zien wel hoe ver we komen..
- Franky
- Berichten: 6200
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette opvoeren / tunen
Tja. Ik vermoed dat ik iets aan acceleratie gewonnen heb met die zuiger aanpassing. Maar heel zeker weet ik het niet. Ik doe dat ook maar op gevoel. En het meetbare (topsnelheid) bleef ongewijzigd. Mijn mobylette loopt in ieder geval er niet slechter op.
Zoals Jet terecht zegt kan je er ook niet veel van verwachten hè. Je moet alles aanpassen wil je echt wat bereiken.
Zoals Jet terecht zegt kan je er ook niet veel van verwachten hè. Je moet alles aanpassen wil je echt wat bereiken.
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
- Locatie: Arendonk (B)
Re: Mobylette opvoeren / tunen
Hoi Franky,
Op de foto te zien heb jij niet de breedte van de inlaat eruit gehaald, het vierkantje is vrij smal en op de zuiger is duidelijk de breedte van je inlaat afgetekend.
Je kunt nog breder dus, en hoger.....
Groeten,
Roelant.
Op de foto te zien heb jij niet de breedte van de inlaat eruit gehaald, het vierkantje is vrij smal en op de zuiger is duidelijk de breedte van je inlaat afgetekend.
Je kunt nog breder dus, en hoger.....
Groeten,
Roelant.
- Franky
- Berichten: 6200
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette opvoeren / tunen
Hahaha. Dat vierkantje heb ik niet gedaan. Dat was een voorbeeld van de fabrieksaanpassing.
Die overige strepen heb ik wel gedaan. Je moet je inlaat en uitlaat poort niet te ver vijlen En ook niet meerijden met een toertocht die te langzaam gaat zodat je te weinig smering krijgt
Die overige strepen heb ik wel gedaan. Je moet je inlaat en uitlaat poort niet te ver vijlen En ook niet meerijden met een toertocht die te langzaam gaat zodat je te weinig smering krijgt
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
- Locatie: Arendonk (B)
Re: Mobylette opvoeren / tunen
Ik denk eerder te weinig koeling ipv smering bij een langzame toertocht.Franky schreef:Hahaha. Dat vierkantje heb ik niet gedaan. Dat was een voorbeeld van de fabrieksaanpassing.
Die overige strepen heb ik wel gedaan. Je moet je inlaat en uitlaat poort niet te ver vijlen En ook niet meerijden met een toertocht die te langzaam gaat zodat je te weinig smering krijgt
Met mengsmering heb je altijd smering ongeacht het toerental, het koelvermogen neemt wel flink af, vandaar dat sommige merken de geforceerde luchtkoeling toepaste.
Groeten,
Roelant.
- Franky
- Berichten: 6200
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette opvoeren / tunen
Dat lijkt me vreemd. Het blok hoefde praktisch geen vermogen te leveren. Die rit ging 30 km/h. Wat hetzelfde was als bijna geen gas geven. Dus geen smering, dus kaduuk Smering is helaas niet toerental gekoppeld dus je kan wel degelijk gebrek aan smering hebben. Zeker bij lange hellingen naar beneden. Maar die hebben we in NL niet
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
- Locatie: Arendonk (B)
Re: Mobylette opvoeren / tunen
Bij hellingen naar beneden heb je idd geen smering, daarom moet je ook af en toe een beetje gas geven.Franky schreef:Dat lijkt me vreemd. Het blok hoefde praktisch geen vermogen te leveren. Die rit ging 30 km/h. Wat hetzelfde was als bijna geen gas geven. Dus geen smering, dus kaduuk Smering is helaas niet toerental gekoppeld dus je kan wel degelijk gebrek aan smering hebben. Zeker bij lange hellingen naar beneden. Maar die hebben we in NL niet
Het gaat fout als de berijder het gas dichtdraait en de motor nog rondgedraaid wordt door het afdalen, of volgas de helling afdenderd waardoor het toerental te hoog wordt.
Bij een viertakt is het weer geen probleem als het gas wordt dichtgedraaid want die wordt gesmeerd vanuit de motorolie in het carter.
Bij een rustige toerrit lopt de temperatuur te hoog op, rijd je zachtjes heb je idd minder smering, maar je hebt ook minder smering nodig, voer je het toerental op krijg je meer mengsel en dus meer smering.
Ik weet vrijwel zeker dat je brommer te heet geworden is en je waarschijnlijk een 'aanloper' hebt gehad.
Groeten,
Roelant.
- Franky
- Berichten: 6200
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette opvoeren / tunen
Als jij het zegt dan zal het wel zo zijn
Ik heb geen argumenten of ervaringsverhalen meer over
Ik heb geen argumenten of ervaringsverhalen meer over
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
- Locatie: Arendonk (B)
Re: Mobylette opvoeren / tunen
Oja, denk aan jullie lampen als jullie gaan 'versnellen' want die branden door......
Aangezien ik nooit onder de 85 km/u en zelden onder de 110 cc reed plantte ik een lamp van 24 volt in het voor- en achterlicht en heb me nooit verdiept om de verlichting aan te passen bij het 'normale' opvoeren.
Groeten,
Roelant.
Aangezien ik nooit onder de 85 km/u en zelden onder de 110 cc reed plantte ik een lamp van 24 volt in het voor- en achterlicht en heb me nooit verdiept om de verlichting aan te passen bij het 'normale' opvoeren.
Groeten,
Roelant.
- Franky
- Berichten: 6200
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette opvoeren / tunen
Gelijkrichten en spanningsregelaar erop
Als je het om de slimme manier doet (gelijkrichten en dan pas aarden) hoef je ook niet twee draden naar je lampen te leggen
Is niet zo moeilijk volgens mij Ik moet het nog een keer doen.
Als je het om de slimme manier doet (gelijkrichten en dan pas aarden) hoef je ook niet twee draden naar je lampen te leggen
Is niet zo moeilijk volgens mij Ik moet het nog een keer doen.
Re: Mobylette opvoeren / tunen
mobyjet,
heb inmiddels een mooiav10 blokje gevonden.maar een vraagje er komen 3 draden uit de ontsteking ipv 2(av7)zag ik ook od de geplaatste foto...eeerder bericht,hoe sluit je deze aan tov mn vorige blok.....nu grijs...brijn..en soort licht geel...?
geel heb ik op ontsteking geplaatst...vonkt en loopt,maar stottert,de rest nog niet aangesloten....kan dit daar dooor komen?of heb je voor av10 ontsteking cq aaansluiting andere bobine of iets nodig??weet jij dit???of iemand anders ..?hoor t garaag gr cor
heb inmiddels een mooiav10 blokje gevonden.maar een vraagje er komen 3 draden uit de ontsteking ipv 2(av7)zag ik ook od de geplaatste foto...eeerder bericht,hoe sluit je deze aan tov mn vorige blok.....nu grijs...brijn..en soort licht geel...?
geel heb ik op ontsteking geplaatst...vonkt en loopt,maar stottert,de rest nog niet aangesloten....kan dit daar dooor komen?of heb je voor av10 ontsteking cq aaansluiting andere bobine of iets nodig??weet jij dit???of iemand anders ..?hoor t garaag gr cor
- Franky
- Berichten: 6200
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette opvoeren / tunen
Haal de ontsteking open/vliegwiel eraf en kijk waar de draden heen gaan?
Re: Mobylette opvoeren / tunen
hoi frank
heb k ook gedaan....beetje lastig te volgen,maar de onderste is meestal ontstekingspoel toch???en boven aaan de licht spoel??en ik dacht misschien weet ieman het zo te zeggen.....met name of er extra massa nodig is dmv bruin???
ik hoor graag nog tips....gr cor
heb k ook gedaan....beetje lastig te volgen,maar de onderste is meestal ontstekingspoel toch???en boven aaan de licht spoel??en ik dacht misschien weet ieman het zo te zeggen.....met name of er extra massa nodig is dmv bruin???
ik hoor graag nog tips....gr cor
- Franky
- Berichten: 6200
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette opvoeren / tunen
Ik kan het niet zo zeggen. Een ander misschien wel. Maar je kan het zelf ook zien
Je kan zien welke kleur er naar je contactpunten gaan? Die is dus van de ontsteking. Dan weet je ook welke spoel de ontstekingsspoel is. Een spoel heeft twee draden. Eentje gaat naar de contactpunten toe. De ander is geaard en zit aan de kern vast. In ieder geval bij mij. Misschien bij jou niet en dat is mogelijk die bruine draad? En zo kan je helemaal zelf uitvogelen waar elke draad voor is
Je kan zien welke kleur er naar je contactpunten gaan? Die is dus van de ontsteking. Dan weet je ook welke spoel de ontstekingsspoel is. Een spoel heeft twee draden. Eentje gaat naar de contactpunten toe. De ander is geaard en zit aan de kern vast. In ieder geval bij mij. Misschien bij jou niet en dat is mogelijk die bruine draad? En zo kan je helemaal zelf uitvogelen waar elke draad voor is
Re: Mobylette opvoeren / tunen
ga het nog is bekijken,maar ben er nog niet helemaal uit,want waarom bij av10 3 draden en bij av7 maar 2???
ze lopen achter de spoelen dus slecht te volgen,.....nog wel even met ohm meter gemeten vandaag,weinig resultaat....ga hem denk ik maar uit elkaar halen en nader bekijken,miss vorige sleutelaar verkeerd aangesloten.....nogmaals tips welkom gr cor
ze lopen achter de spoelen dus slecht te volgen,.....nog wel even met ohm meter gemeten vandaag,weinig resultaat....ga hem denk ik maar uit elkaar halen en nader bekijken,miss vorige sleutelaar verkeerd aangesloten.....nogmaals tips welkom gr cor
- Franky
- Berichten: 6200
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette opvoeren / tunen
Derde draad voor knipperlichten? Dan zou je ook 3 spoelen moeten hebben. Dat heb ik wel eens gezien
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
- Locatie: Arendonk (B)
Re: Mobylette opvoeren / tunen
Bij Zundapp is de derde spoel (als die erin zit) voor de toerenteller, maar die heeft Mobylette niet volgens mij.Franky schreef:Derde draad voor knipperlichten? Dan zou je ook 3 spoelen moeten hebben. Dat heb ik wel eens gezien
Maar we dwalen af van de oorsprong van het topic, Mobylette opvoeren/tunen.
Groeten,
Roelant.
Re: Mobylette opvoeren / tunen
Maar ja, als je dan zo'n AV10 motor hebt, met meer potentie, is het wel handig, als je hem ook kan aansluiten. Bij die elektronische ontsteking hoort nog een boite CDI en een speciale bobine. Schijnt anders te zijn, dan die, voor een punten-ontsteking.
Dit is een setje, zoals de originele MBK electronische ontsteking: http://www.scootbikeshop.com/solex-comp ... -p-85.html zo is het compleet. Ik heb er één gekocht, maar nog niet aangesloten, Ik wilde de bijgevoegde aansluitinstructies bijvoegen, maar het bestand is te groot. Heb nu even geen tijd om ze te verkleinen, maar zal ze later plaatsen.
Dit is een setje, zoals de originele MBK electronische ontsteking: http://www.scootbikeshop.com/solex-comp ... -p-85.html zo is het compleet. Ik heb er één gekocht, maar nog niet aangesloten, Ik wilde de bijgevoegde aansluitinstructies bijvoegen, maar het bestand is te groot. Heb nu even geen tijd om ze te verkleinen, maar zal ze later plaatsen.
Re: Mobylette opvoeren / tunen
Toc maar even gedaan. Het is in het frans en misschien heb je er niets aan en mischien is het niet eens te lezen zo. we zien wel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Mobylette opvoeren / tunen
bedankt voor de reactie s weer,ik heb 2 spoelen frank,en wat betrefd aansluiten heb ik wel gedaan joost,maar heb het idee dat het inhouden,of haperen.....door de ontsteking komt,staat wel op tijd......heb een setting 70cc met 15mm delorto (sproier 68)....maar zondag eerst is naar de beurs,nu toch slecht weer om te rijden...dus neem er even de tijd voor....schiet jullie nog iets te binnne...?? gr cor