Solid Works

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Solid Works

Ongelezen bericht door Harrie » 09 jan 2011, 13:56

Hoi Franky,
Speelgoed? Ja, het is leuk en uitdagend, maar van de andere kant ook razend ingewikkeld.
Je moet er niet aan beginnen als je geen doorzetter bent en weinig gevoel hebt voor geometrie.
Voor mij naast de programmeertaal C een van de lastigste programma's. Het vergt erg veel "vlieguren" en je bent nooit uitgeleerd.
Er zitten bij de mobylette-verzamelaars diverse kenners van SolidWorks.
Op mijn website http://www.pantin.nl staat een project, waarbij een mobylette-motor van een FOM wordt samengesteld.
Rene Peters (FOM) is een echte kei op tekengebied en ik heb al veel van hem geleerd.
Ik gebruik SolidWorks ook voor hulpgereedschappen voor mobylette te ontwerpen en wie weet ga in de toekomst zelfs les in geven,
want volgens mij kun je via gerichte opdrachten alles veel sneller onder de knie krijgen.
SolidWorks begint bij de meeste metaalbedrijven in mijn omgeving de standaard te worden.
Groet,
Harrie

Afbeelding

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Zomertijd

Ongelezen bericht door Franky » 11 jan 2011, 13:29

Razend ingewikkeld? Dat valt reuze mee. Je moet er aanleg voor hebben. Maar dat is toch bij alles zo?
Mij neefje Thomas kon na even een middagje bij mij meekijken, al zelf tekenen in SolidWorks. Volgens mij heb jij die tekeningen als techniek leraar mogen ontvangen :lol: Thomas was toen 13? En die kon het al. Zo simpel is het. Of hij goed kon tekenen betwijfel ik. In de jaren daarna heb ik hem nog wat trucs geleerd.

Ik heb leren tekenen in mijn eerste stage. Mijn eerste opdracht was daar om een plaat te tekenen waarin 5 gaten zaten. Klinkt simpel toch? Dus echt niet. Nadat ik de tekening gemaakt had, kwam mij baas langs, maakte even de diameter van 1 gat groter en keek me toen aan van "wat moet ik hier nou mee!". De andere 4 gaten werden niet groter. De diameters waren niet aan elkaar gekoppeld. Maak de plaat eens groter en er gaat weer iets fout. De gaten blijven niet in het midden staan. En ga zo maar door.

In SolidWorks iets leuks tekenen is makkelijk, maar het slim opbouwen niet. Vroeger tekende men pas als men wist hoe het onderdeel er uit moest zien. De kracht van SolidWorks is dat je aan de hand van SolidWorks bepaalt hoe je onderdeel eruit ziet. Maar daarvoor moet je het onderdeel verrekte slim opbouwen! Dan kan je namelijk met een paar klikken je onderdeel super makkelijk aanpassen.

Dat projectje van Rene Peters heb ik gezien. Iemand heeft hier overduidelijk tijd over :P Ik weet niet of dat project ooit beschikbaar wordt gesteld aan de rest van de wereld, maar ik heb zeker interesse!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Zomertijd

Ongelezen bericht door Harrie » 11 jan 2011, 23:16

Beste Franky,

Je geeft het zelf al aan: In SolidWorks iets leuks tekenen is makkelijk, maar het slim opbouwen niet.
Rene is overigens een crack op zijn gebied die ook in Frankrijk bewondering oogst. Het is niet zomaar een projectje.
Doorzijn geweldig inzicht en snelheid krijgt hij dat in een beperkt aantal uren voor elkaar.
De meesten zouden daar gigantisch veel uren aan moeten besteden. Op dit moment wordt gewerkt aan de carburateur.
Een deel is klaar.

Groet,

Harrie

Afbeelding

Plaats reactie