banden wisselen

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

banden wisselen

Ongelezen bericht door Polle » 25 feb 2014, 09:06

Beste forumleden
Ik ben op zoek naar de juiste manier om een buitenband op de velg te krijgen?
wat voor materiaal gebruiken jullie
Bij mij is het grote probleem dat ik bij het monteren al eens een binnenband stuk maak met de bandenlifters die ik gebruik Ik doe er een beetje lucht in bij het monteren
Alle tips welkom en eventueel foto's van soort gereedschap

Dank

Polle

joran
Berichten: 522
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:25
Locatie: bergen nh

Re: banden wisselen

Ongelezen bericht door joran » 25 feb 2014, 09:50

Ik had hetzelfde probleem. Mijn oplossing was een paar laagjes ducttape rond de banden lichters en inderdaad een beetje lucht in de band. Met het ducttape (drie laagjes is voldoende) werk je de scherpe randjes van de lichters af en heb je niet meer het probleem van lek steken. Maar misschien is er speciaal gereedschap voor.
Joran

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Re: banden wisselen

Ongelezen bericht door Mobydick » 25 feb 2014, 10:23

Buitenbanden kunnen nog wel eens erg stug zijn, waardoor er erg veel kracht op de bandenlichters gezet moet worden. Een goede truuk is om de buitenband een tijdje op te warmen (in de zon of tegen de verwarming etc.) en de hiel van de band licht in te smeren met vaseline. Verder moet je altijd de binnenband iets oppompen en natuurlijk ook de bandenlichters voor gebruik controleren op scherpe randen ed.

Groet,
MobyDick

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: banden wisselen

Ongelezen bericht door Donnie » 25 feb 2014, 10:27

Ik gebruik nooit bandenlichters bij het monteren van een buitenband.
Zorg dat de buitenband goed warm is (zomers lekker in het zonnetje leggen-winters lekker tegen de verwarming)
Spuit buitenband in met siliconen-spray ook de velg een beetje.
Eén kant gaat altijd makkelijk, bij de tweede kant altijd zorgen dat de eerste kant goed in het midden van de velg ligt.
Dan is het verder handen werk, 2 handen om de velg en dan stukje bij beetje over de rand van de velg.
De binnenband is dan helemaal leeg ! Alleen als je binnenband plaatst 1 keer oppompen, zodat hij niet gedraaid zit.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: banden wisselen

Ongelezen bericht door MobyJet » 25 feb 2014, 10:32

Zeker geen bandenlichters gebruiken!
Vaseline (of iets op oliebasis) schijnt ook niet zo goed te zijn, dat maakt je band week.

Beste gewoon wat afwasmiddel en erop gaan staan. Tegenover het ventiel beginnen. Is zo nog nooit niet gelukt ;)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: banden wisselen

Ongelezen bericht door Harrie » 25 feb 2014, 11:17

Bandafnemers zijn geen bandopleggers en de kans op beschadiging van de binnenband is erg groot.
Nu worden er wel bandopleggers voor fietsbanden op de markt gebracht zoals de bandenknecht, maar Ik vrees echter dat mijn erg stugge 21 x 2,75 inch banden sterker zijn dat dat stuk "plastic" gereedschap.

Afbeelding

Voor motorfietsen c.q. bromfietsen zijn ook hefboomapparaten te koop, maar die heb je onderweg niet bij je.

Op een motorsite vond ik de volgende praktische tip bij het opleggen:
Op 12:00u de randen van de band mee in de hiel van de velg drukken, waardoor je op 06:00u meer ruimte krijgt om de band op de velg te krijgen.
Verder pas ik ook de methode en trucs van MobyDick toe.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: banden wisselen

Ongelezen bericht door Franky » 25 feb 2014, 18:29

Ik gebruik inderdaad ook enkel vaseline om alles erg vet mee te maken.
Zelfs voor het eraf halen van de band gebruik ik zo min mogelijk bandenlichters. Die drukken nogal snel een deuk in de velg. Dus ik probeer dat ook bijna volledig met de hand te doen. Lukt meestal heel aardig.

Trouwens, die banden hebben volgens mij staaldraden in zich. Dan helpt die zon dus helemaal niets :P Of nouja, iets soepeler rubber misschien. Maar of dat wat helpt?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: banden wisselen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 feb 2014, 20:10

Maar met dat staal in de bandrand, wordt de diameter wel groter, door het opwarmen. Dat dan weer wel.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: banden wisselen

Ongelezen bericht door Franky » 25 feb 2014, 20:15

Reken die uitzetting eens uit zou ik zeggen ;)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: banden wisselen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 feb 2014, 20:40

Daar ben jij veel beter in dan ik, maar ik herinner me nog erg goed de natuurkundeproefjes van de middelbare school, waarbij de uitzetting vam staal een wonderlijke hoeveelheid uitzetting te zien gaf en mijn intuitie zegt me, dat dit een merkbaar verschil zou geven.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: banden wisselen

Ongelezen bericht door ruudk » 25 feb 2014, 21:57

Op 12:00u de randen van de band mee in de hiel van de velg drukken, waardoor je op 06:00u meer ruimte krijgt om de band op de velg te krijgen.
Het duurde even voordat het kwartje viel bij mij... maar je hoeft dus geen 18u te wachten :roll:
Laatst gewijzigd door ruudk op 26 feb 2014, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: banden wisselen

Ongelezen bericht door Harrie » 26 feb 2014, 00:49

Franky schreef: Trouwens, die banden hebben volgens mij staaldraden in zich. Dan helpt die zon dus helemaal niets :P Of nouja, iets soepeler rubber misschien. Maar of dat wat helpt?
Verwarmen is om het rubber wat soepeler te maken. Als het vriest is rubber erg hard en stug. De draden zelf worden slechts 1,3 mm langer bij 60 graden verwarming, dat zet weinig zoden aan de dijk, want de diameter wordt dan slechts 0,4mm groter.
Harrie

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: banden wisselen

Ongelezen bericht door Wijnand » 26 feb 2014, 21:30

Mijn advies is: gebruik GEEN vaseline maar bandenmontagepasta. Bij gebruik van vaseline loop je een redelijke kans, vooral bij een lage bandenspanning, dat de buitenband
gaat slippen op de velg. Vooral bij stevig remmen loop je dit risico. Gebruik ook geen afwasmiddel o.i.d.; dat bevordert roestvorming. In dit soort middelen zit meestal zout!
Voor het omleggen gebruik ik een klein blokje zacht hout met afgeronde hoeken en kleine lijmtangetje om zodoende de hielen diep in de velg te houden.
De band loop ik dan, met de hakken van de (werk) schoen, over de velgrand. Ik gebruik geen bandenlichters. Het vergt iets meer voorbereiding maar de montage verloopt zonder beschadiging van velg en band.
Groet, en succes,
Wijnand.

Plaats reactie