Gereedschap

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door AGB » 24 apr 2014, 14:52

Heb die van mij past mooi strak er in ,en ik heb een rezerve moer
Mocht hij kapot gaan dan de kapote gebruiken om wat anders er op te maken, lassen zal wel
Niet gaan mischien een ander model in frezen een wat groter 4 kant /6 kant
Belangrijk is zo min mogelijke speeling en goed recht er voor houwden(dat gaat bij mij welis mis)
Dan schiet hij er uit, ik takel de moby op ,op werkhoogte en dan duw ik hem weg
Zo een 4 kant van een dopset het net wat te veel speeling
Hoop ook het ding zo weinig mogelijk te gebruiken :D

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 apr 2014, 18:00

Zolang je brommer niet met ééntrap start, is er niets niet in orde. Waarom zou je met zo'n ding je vliegwielmoer verbiggen, als je weet. Je test je Moby gewoon op de standaard. Erop zitten en fietsen is ook niet goed. Nooit, kost je je standaard. Het is hooguit een stuk sloopgereedschap en ik zal het nooit gebruiken.

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 24 apr 2014, 21:22

Tsja soms heb je van die buien wanneer je denkt dat als je de motor maar lang en hard genoeg rond laat draaien dat ie vanzelf aanslaat.
Maar dat is niet zo en uiteindelijk maak je inderdaad meer kapot dan je maakt.

Ik gebruikte de boor omdat mijn fietsketting geknapt was en aanlopen me niet zo'n goed idee leek (de boor achteraf ook niet).

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Franky » 25 apr 2014, 16:54

En zo bedenk je een slechte oplossing voor een erg eenvoudig probleem. De oplossing is natuurlijk, plaats een ketting. Lukt dat even niet omdat je onderweg bent. Geef je mobylette ff een flinke zet en hij hoort te starten. Ik heb een keer tijdens een toerrit mensen heel raar laten kijken omdat ik mijn bromfiets startte door hem 1 flinke zet te geven terwijl hij tussen mijn benen stond. De bromfiets sloeg meteen aan. Zo goed hoort een mobylette te lopen! (dit was wel met warme motor).

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Polle » 25 apr 2014, 20:05

En je kan hem met de hand starten door een flinke slag aan het vliegwiel te geven
Lukt niet bij de zwaardere modellen
maar wel bij mijn av 85
Als dit lukt is je motortje prima in orde
In Frankrijk worden de trappers vervangen door voetsteuntjes.
dan moet je hem wel aanlopen , gaat makkelijk met de decompressie open
Gr Polle

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door AGB » 25 apr 2014, 21:23

Trapers is wel zo leker op wat lange afstand dan kun je de benen nog wat bewegen

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

omhoogkrikbare werkbank voor brommers

Ongelezen bericht door JonathanC » 25 apr 2014, 21:51

handig denk ik wel?

ik overweeg om zo iets in elkaar te knutselen...
werkbank brommers kleiner.jpg
werkbank brommers2 kleiner.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Franky » 26 apr 2014, 09:17

Ik ben dit ook steeds meer aan het overwegen. Al vind ik de constructie die zij daar gebruiken dood eng. Als je tegen de bromfiets stoot ligt hij een meter lager. Dus daar zou ik nog wel wat extra aandacht aan besteden.

Harrie gebruikt iets wat hier op lijkt. Hij kan vast wat advies geven :)


Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Harrie » 09 jun 2014, 22:50

Is meestal een kwestie van ruimte.
Heb je veel ruimte dan is een grote elektrische hefbrug ideaal.
Wil je op locatie sleutelen of moet je woekeren met de ruimte, dan verdient een demontabele heftafel de voorkeur.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Franky » 10 jun 2014, 16:22

Mee eens. Eind deze week heb ik als het goed mijn heftafel klaar. Is een kloon van die van Harrie.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Harrie » 10 jun 2014, 17:58

Ik heb overigens onlangs dikke houten blokken gelijmd/geschroefd aan de uiteinden onder de plank. zodat je er gemakkelijk op kunt rijden en er dus geen schommeling plaatsvindt van de plank en de motorhefinrichting.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Franky » 10 jun 2014, 20:04

Dit overweeg ik ook al te gaan doen. Mogelijk zelfs nog met een oprij plankje. Mijn eerste opzet was namelijk om de heftafel in opslag niet uit elkaar te halen maar er gewoon permanent een bromfiets op te parkeren. De hoeveelheid extra vloeroppervlak dat de tafel dan in neemt is minimaal. Maar ik moet nog zien of dat handig is. Ik rond eerst het basismechanisme af.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door AGB » 10 jun 2014, 22:59

ook foto van de hef in wording ?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Franky » 11 jun 2014, 09:10

Pas als hij klaar is ;)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Franky » 14 jun 2014, 20:50

Hierbij dan wat foto's met uitleg

Dit is hem dan. Nog niet helemaal af maar vandaag wel voor het eerst werkend.

Heflift in laagste stand
Afbeelding

Heflift in hoogste stand. In mijn ogen komt hij niet hoog genoeg. Hoger zou fijner zijn. Maar dit is zeker beter dan niets dus mij hoor je niet klagen. De zijwieltjes die je ziet zijn leuk maar doen niks omdat ze veel te veel speling hebben. Daarnaast staat dit als een huis en zijn ze ook helemaal niet nodig.
Afbeelding

Afbeelding

Hier een stukje van de constructie. De 4 bouten trekken de plank vast op de heftlift. De dikke houten liggers die op plank zijn gemonteerd zijn een must. Zonder deze liggers is de plank veels te slap.
Afbeelding

Hier zie je hoe de 4 bouten aan de onderzijde eruit zien.
Afbeelding

Dit alles klemt dus hierop vast.
Afbeelding

Hierbij een foto van de plank. Opvallend is dat de heflift dus niet midden onder de plank gemonteerd is. Dit is omdat ik niet wil dat de heflift in zijn laagste stand meer ruimte in neemt dan strikt noodzakelijk. Als ik de heflift in het midden van de plank had bevestigd dan zou de plank ver buiten de heflift uitsteken. Dit is voor de opslag niet handig. Ik wil namelijk dit hele gevaarte zo in de garage zetten en er permanent een bromfiets op parkeren. De plank is lekker breed zodat je er veel gereedschap op kan leggen :)
Verder zijn de houten balken met veel te veel schroeven vast gezet. De helft van de schroeven gebruiken is meer dan genoeg.
Afbeelding

En dit is dan het een deel van het klemmechanisme waarop de plank op de lift wordt geklemd. Een kleiner kokerprofiel voldoet ook. Dit was echter het enige dat ik op voorraad had liggen.
Afbeelding

Verder ga ik nog wel een aantal aanpassingen doen
- De plank gaat aan 1 zijde 20cm ingekort worden (wordt de plank 1.6m lang). Het gevaarte is nu nauwelijks in de garage te krijgen. Deze lengte haal ik maar aan 1 kant eraf. Je hebt bij je voorwiel altijd wat extra ruimte nodig omdat je bromfiets een stuk naar voren komt als hem van je standaard af haalt. De bromfiets rij je altijd achterwaarts van de plank af omdat anders je voorspatbord de plank raakt. De plank is namelijk nog best hoog in zijn laagste stand.
- Er komen 8 voetjes onder te zitten zodat de plank in zijn laagste stand zichzelf draagt en het gewicht niet op de lift zit. Deze voetjes voorkomen dat de plank kantelt als je brommer erop rijdt en zorgt ervoor dat ik permanent een bromfiets kan parkeren op dit ding.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door AGB » 15 jun 2014, 09:01

En nog een paar beugels er onder voor spanbanden dan kan hij niet er af kommen tijden het
Werk, leker werken op werkhoogte mooi krukje er bij om op te ziten :D

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Franky » 15 jun 2014, 09:26

Ben ik aan het overwegen. Alleen niet voor het normale werk. Want zeg nou zelf. Hoe vaak heb je je bromfiets omgegooid terwijl hij op de zijn standaard stond en je er aan het werken was. Bij mij is dat nog nooit gebeurd. Dus op die plank staat hij zonder spanbanden net zo stevig. Ik overweeg spanbanden omdat je dan ook reparaties kan doen aan je standaard :)

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Polle » 16 jun 2014, 07:53

Hallo Franky

Wat is de hoogste stand

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Franky » 16 jun 2014, 16:21

Als hij weer in elkaar zit zal ik het voor je opmeten.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Harrie » 16 jun 2014, 16:49

Hallo Franky,
Die los blokjes van jou voor het oprijden zijn bij mij twee dikke balken aan de onderkant van de kopse kanten van de plank.
Deze zitten gelijmd en geschroefd en het oprijden gaat probleemloos. Die kinderfietswieltjes zijn overbodig en maken het onderstel onnodig zwaar en log.
Jouw heftafel ziet er mooi uit. Gisteren heb ik de mijne nog even gebruikt. Opzetten kost me 2 minuten. Ik werk met een lange pen die de plank in positie houdt.
Ik berg de boel ook altijd op en het neemt amper ruimte in.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Franky » 16 jun 2014, 19:47

Ha Harrie,
Die twee blokjes waren stukjes restmateriaal die ik even hiervoor misbruikte. Er komt bij mij ook een balk onder.
De zijwieltjes zijn reeds gedemonteerd omdat ze geen functie hadden (naast in de weg zitten).
Ik ben nog niet klaar met dit ding ;)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Franky » 22 jun 2014, 14:31

Polle schreef:Hallo Franky

Wat is de hoogste stand

Gr Polle
Hierbij de hoogtes van het plateau waar de brommer op staat
Laagste stand: 15cm (mogelijk kan het nog wel iets lager maar ik heb er nu pootjes onder zitten, zie foto's hieronder)
Hoogste stand: 41cm (dit is de hoogste stand waarop de beveiliging werkt. Je kan hem nog iets verder door pompen maar dat zakt hij toch weer langzaam in de beveiliging)

Hier dan de afgeronde versie. De plank is ingekort aan 1 kant. Dus nu zit de lift niet meer in het midden. Het idee daarachter is dat je de bromfiets nooit door rijdt op de plank omdat hij naar voren komt als je hem van zijn standaard af haalt. In de praktijk maakt het allemaal niet zoveel uit :P

Verder zijn er 4 lompe balken toegevoegd. Op deze balken rust de constructie als hij in zijn laagste stand staat. Het zijn 4 balken geworden omdat er permanent een bromfiets op komt te staan voor de komende tientallen jaren. Dus ik wil niet dat de plank doorzakt.

Afbeelding

De plank is nu zo zwaar dat je hem liever niet tilt. Daarom zijn de balken aan de zijkant te kantelen. Nu kan de heftafel in zijn hoogste stand de garage in gereden worden. De heftafel zweeft mooi over de spullen in de garage heen. :) Uiteraard heb je tijdens het rijden van de heftafel er geen bromfiets meer op staan. Al kan het in principe wel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Harrie » 22 jun 2014, 17:23

Hallo Franky,
Het voordeel van deze demontabele lichte constructie doe je door die zware balken teniet.
De weerstand tegen buigen in de lengterichting wordt niet zo zeer door die dwarsbalken bepaald, maar door de plank met de opstaande randen.
De binnenste dwarsbalken kan je gewoon weglaten. De buitenste moet je ook niet te hoog maken, want dan kan je de brommer er niet gewoon oprijden.
Ik zal binnenkort een foto plaatsen van mijn opstelling.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Franky » 22 jun 2014, 19:58

Je snapt niet helemaal hoe ik dit ding gebruik Harrie ;) Ik demonteer hem niet. Dus voor mij is het een niet demontabele constructie.

Als ik de binnenste dwarsbalken weg haal is dit ding heel snel doorgezakt. Zet de lift maar eens in zijn laagste stand, zet er het hele jaar lang een bromfiets op en ga zo af en toe ook nog even met je volle gewicht op het midden van die plank staan. Met 160kg (bromfiets + mijn gewicht) precies in het midden van die plank gaat de zaak wel stuk hoor ;) Daarnaast ga ik dit ding ook zeker niet demonteren. Dit rij ik zo de garage in. Ik parkeer er een bromfiets op en zo neemt het ding nauwelijks extra grondoppervlak in gebruik. :)

Plaats reactie