Gereedschap

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 13 aug 2023, 22:36

MobyJoost schreef:
13 aug 2023, 19:39
Met een sleutel van een vaste maat, is er altijd de kans, dat hij van de moer afschiet, of de hoeken vervormd. Ik gebruik deze knipex tang hiervoor en nooit een vermoerde moer. Geweldig stuk gereedschap en het geld meer dan waard.
Dit is overigens nu al een van mn favoriete topics.. jammer dat de oude fotos al veelal verdwenen zijn.. een bekend probleem..
Maar ik vind het leuk om te zien welke oplossingen soms bedacht worden..

Even terug naar de Knipex tang.
Da's wel n hele mooie ja.. ik ken de meeste Knipex tangen wel maar deze is nieuw voor me. En die lijkt in elk geval voor dit soort moeren gemaakt gezien de vorm van de bekken.

Hmm toch ns kijken of ik die ergens voor n leuk prijsje tegenkom.
Maar goed voor nu kan ik in elk geval even vooruit.
En t heeft ook wel iets om zelf wat te maken wat je ook gebruikt..
Maar ik ben me bewust dat er n risico is dat de bekken wijken hoewel dit behoorlijk oversized is.

Volgende is de vierkantsleutel die ben ik van plan te maken uit een 1/2" ratel die ik over heb...dat is CV staal dus stevig genoeg.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door MobyJoost » 14 aug 2023, 08:28

Zeker Frank, zelf maken is heel bevredigend, helemaal, als het dan ook nog goed werkt!

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 14 aug 2023, 10:30

Ja dat laatste is uiteraard wel de belangrijkste voorwaarde🤣 :lol:
Maar inderdaad het is mooi als je zelf met n oplossing voor zo' n 'probleem' op de proppen komt😉
Vandaag even in de primer gezet en daarna 2x in de rode lak..
IMG_20230814_164858_HDR.jpg
Daarna kon ie mn garage in naast mn hulpstukje om het vliegwiel van mn Batavus te (de-)monteren.
IMG_20230814_165333_HDR.jpg
Alle gereedschappen en hulpstukjes die ik vanaf nu maak spuit ik rood. Mogelijk dat ik er tzt 1 of meer zwarte biezen er op spuit om onderscheid te maken tussen verschillende brommers tenzij ze op meerder passen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Lolle » 29 dec 2023, 00:19

Vandaag een kistje gekocht met allemaal klein spul. Hierin zat ook een klein steeksleuteltje 9mm met het opschrift Mobylette.
Rudolf dacht dat het misschien gebruikt werd om een sproeier te vervangen. Ik had zo'n sleuteltje nog nooit eerder gezien. wie wel?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 581
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Marco » 29 dec 2023, 01:36

Sproeier is toch 8mm?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Lolle » 29 dec 2023, 10:12

Marco schreef:
29 dec 2023, 01:36
Sproeier is toch 8mm?
Carwi en encarwi

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3222
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door PantinNL » 29 dec 2023, 10:28

Lolle schreef:
29 dec 2023, 00:19
Vandaag een kistje gekocht met allemaal klein spul. Hierin zat ook een klein steeksleuteltje 9mm met het opschrift Mobylette.
Rudolf dacht dat het misschien gebruikt werd om een sproeier te vervangen. Ik had zo'n sleuteltje nog nooit eerder gezien. wie wel?
Leuke vondst. Dat sleuteltje ken ik wel; vorig jaar heb ik er eentje verkocht op de beurs in Schiedam.
Ik kom ze weleens tegen tijdens beursbezoek en ik mik die thuis direct in mijn verzinkemmer, want ze zijn meestal geoxideerd.

@Marco
Sproeiers zijn meestal 8mm sleutelwijdte, maar 8,6mm komt ook voor; vooral die vernikkelde sproeiers uit begin jaren vijftig zijn soms 8,6mm.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door ruudk » 29 dec 2023, 14:14

Ik twijfelde ook nog een beetje over de toepassing van het sleuteltje, inderdaad zoals Henk aangeeft zijn er oude (jaren vijftig) sproeiers met sleutelmaat 8,6 mm.
Ik vind het sleuteltje gevoelsmatig echter wat moderner ogen dan begin jaren vijftig, maar ja hij ligt wel tussen ander jaren vijftig spul, dus het zou kunnen. Bij Carwi en Encarwi verwacht je dan weer een Kaptein sleuteltje i.p.v. een Motobecaantje. Maar misschien hadden de oude Gurtners ook wel sproeiers met deze sleutelmaat. Dat moet ik eens nagaan.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Lolle » 29 dec 2023, 14:28

ruudk schreef:
29 dec 2023, 14:14
Ik twijfelde ook nog een beetje over de toepassing van het sleuteltje, inderdaad zoals Henk aangeeft zijn er oude (jaren vijftig) sproeiers met sleutelmaat 8,6 mm.
Ik vind het sleuteltje gevoelsmatig echter wat moderner ogen dan begin jaren vijftig, maar ja hij ligt wel tussen ander jaren vijftig spul, dus het zou kunnen. Bij Carwi en Encarwi verwacht je dan weer een Kaptein sleuteltje i.p.v. een Motobecaantje. Maar misschien hadden de oude Gurtners ook wel sproeiers met deze sleutelmaat. Dat moet ik eens nagaan.
Ik denk dat het toch wel oud is omdat er eigenlijk alleen jaren 50 spullen in het kistje zaten. Zelfs een paar deeltjes die alleen op de transport zaten. Goetze afdichtingen, een handje vol klemmetjes om de spatbord en bagagedrager bij de 25" wielen modellen te verbinden. Staat geen motobecane op, alleen mobylette. Past overigens perfect op de sproeier van encarwi. Komt mooi in mijn vitrine kastje.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door ruudk » 29 dec 2023, 21:35

O ja, slordig van mij, er staat helemaal geen Motobecane op, maar Mobylette.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3222
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door PantinNL » 14 jan 2024, 10:39

Lolle schreef:
13 aug 2023, 20:55
MobyJoost schreef:
13 aug 2023, 19:39
Met een sleutel van een vaste maat, is er altijd de kans, dat hij van de moer afschiet, of de hoeken vervormd. Ik gebruik deze knipex tang hiervoor en nooit een vermoerde moer. Geweldig stuk gereedschap en het geld meer dan waard. https://www.knipex.com/nl-nl/producten/ ... ap/8603300 .
Mijn lievelingstang Joost. Een combinatie van baco en waterpomp tang maar dan zonder de nadelen van die 2. Echt een top stukje gereedschap. Heb ik tijdens de toertochten ook altijd bij mij.
Het heeft even geduurd, maar ik heb de knipextang besteld. Ik heb gekozen voor een iets kleinere en lichtere uitvoering (8603180), omdat ik deze voor toertochten wil gebruiken. Kijk dit soort tips op het forum vind ik nou waardevol. Bedankt forumleden! ;)
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door PantinNL op 18 jan 2024, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Pollege
Berichten: 495
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Pollege » 14 jan 2024, 12:08

Hallo Henk

Deze heb ik al zeker 10 jaar maar dan de grote versie veel beter dan een verstelbare engelse sleutel.
Onmisbaar geworden als je veel klusjes doet.

Gr Polle

Plaats reactie