Gereedschap
Re: Gereedschap
Wellicht komen er binnenkort een paar beschikbaar.
Even geduld en bedenk dat het voorjaar nog ver is.
H.
Even geduld en bedenk dat het voorjaar nog ver is.
H.
Re: Gereedschap
Ff voor My om er een goed beeld by te krygen.t gaat om een metalen ring die om de twee spoelen moeten en zo een betere uitlijning hebben voor de magneten in t vliegwiel?omdat er dan hogere spanning of zoiets word opgewekt.er zit niet veel ruimte om af te stellen by die spoelen toch? Vaste bout gaten.of zie ik iets over het hoofd.
Re: Gereedschap
Ja, je ziet over het hoofd dat de spoelen scheef kunnen staan en het vliegwiel kunnen raken.
Die ring controleert alleen maar of er voldoende speling is tussen spoelen en vliegwiel.
Ingeval een spoel scheef staat,moet je de moeren losdraaien en met een nylon hamer een tik verkopen. Hierna zet je de boel vast en controleert wederom of de ring lekker over de spoelen gaat. Oorzaak is meestal een kromme grondplaat. Uitrichten ervan - vooral van die kromme oudjes uit de jaren 50 - is soms noodzakelijk.
Bij een kennis van me wekte dat zoveel irritatie op dat hij uit massief aluminium een grondplaat draaide. Ik moet nog een keer een foto maken van die plaat. Lijkt wel leuk om zoiets te maken.
H.
Die ring controleert alleen maar of er voldoende speling is tussen spoelen en vliegwiel.
Ingeval een spoel scheef staat,moet je de moeren losdraaien en met een nylon hamer een tik verkopen. Hierna zet je de boel vast en controleert wederom of de ring lekker over de spoelen gaat. Oorzaak is meestal een kromme grondplaat. Uitrichten ervan - vooral van die kromme oudjes uit de jaren 50 - is soms noodzakelijk.
Bij een kennis van me wekte dat zoveel irritatie op dat hij uit massief aluminium een grondplaat draaide. Ik moet nog een keer een foto maken van die plaat. Lijkt wel leuk om zoiets te maken.
H.
Re: Gereedschap
Ohhkeejjj.nu snap ik de bedoeling van dat stukje gereedschap.bedankt voor de uitleg.
- KapteinBeun
- Beheerder
- Berichten: 949
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
- Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen
Re: Gereedschap
Bestaat die ring echt alleen uit een ring, of is er ook een hulpstukje bij om de ring te richten vanuit het hart van de krukas? Ik kan me voorstellen dat de spoelen binnen de ring passen, en toch aanlopen tegen het vliegwiel doordat beiden spoelen niet goed staan uitgelijnd t.o.v. de krukas.Harrie schreef:Ja, je ziet over het hoofd dat de spoelen scheef kunnen staan en het vliegwiel kunnen raken.
Die ring controleert alleen maar of er voldoende speling is tussen spoelen en vliegwiel.
Persoonlijk vind ik dit gereedschap - zeker zonder 'centrale uitlijning' - wat overbodig. Wanneer ik spoelen (ver)plaats, kleur ik de spoelkernen zwart met een stift. Na monteren, draaien en demonteren van het vliegwiel is dan perfect te zien of het vliegwiel aanloopt (zwarte kleur op de magneten) en welke spoel op welk punt het probleem is (zwarte kleur van de kern afgesleten).
Gr.
Marco
Re: Gereedschap
De ring past op opstaande kantjes van de statorplaat waardoor hij perfect centraal staat ten opzichte van de krukas.
Dus de ring is wel degelijk over nagedacht.
Ik gebruik hem steeds bij montage van de spoel.
Gr Polle
Dus de ring is wel degelijk over nagedacht.
Ik gebruik hem steeds bij montage van de spoel.
Gr Polle
Re: Gereedschap
L.S.
Ook bij de oude ontstekingsgrondplaten zonder nokjes geeft het een indicatie of alles goed past. Net als Polle gebruik ik deze ring altijd bij het afstellen.
Groet,
H.
Ook bij de oude ontstekingsgrondplaten zonder nokjes geeft het een indicatie of alles goed past. Net als Polle gebruik ik deze ring altijd bij het afstellen.
Groet,
H.
Re: Gereedschap
Dinsdag besteld en vandaag al bezorgd.
Ik had niet verwacht dat het ding zo zwaar zou zijn uitgevoerd.
Gr,
Paul
Ik had niet verwacht dat het ding zo zwaar zou zijn uitgevoerd.
Gr,
Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Gereedschap
Waar besteld, Paul ?
Re: Gereedschap
KapteinBeun schreef:
...... Mijn ervaring is dat die vulbussen ontzettend slecht uit de carburateur te krijgen zijn,
zonder de boel te beschadigingen.
Iemand tips om die het beste te verwijderen?
Gr.
Marco
Ja die tip heb ik en zou ik in HHW demonstreren aan Joop, maar die was na het handjes schudden te snel weg.
Het fantastische stuk gereedschap wat ik hiervoor gebruik kostte mij helemaal niks en werkt perfect.
Probeer het maar eens met de juiste afmeting van de keilbout (bij mij M8).
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- KapteinBeun
- Beheerder
- Berichten: 949
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
- Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen
Re: Gereedschap
Je moet er maar op komen .
Lijkt me inderdaad erg handig en gemakkelijk om die vervelend klemmende bus zo uit de carburateur te halen.
Binnenkort maar eens uitproberen.
Bedankt voor de tip!
Gr.
Marco
Lijkt me inderdaad erg handig en gemakkelijk om die vervelend klemmende bus zo uit de carburateur te halen.
Binnenkort maar eens uitproberen.
Bedankt voor de tip!
Gr.
Marco
-
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Gereedschap
Kun je een carb ook zonder vulbussen monteren op een spruitstuk van 19 mm?
Gr J E
Gr J E
Re: Gereedschap
Waarom zou je de bus laten vervallen?
Dat zou ik nooit doen vanwege de warmteoverdracht en mogelijke lekkages.
H,
Dat zou ik nooit doen vanwege de warmteoverdracht en mogelijke lekkages.
H,
- Franky
- Berichten: 6201
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Gereedschap
MBK heeft dat gedaan. Dit is met het spruitstuk met de grote slurf. Hier zit geen pakking tussen carb en spruitsuk. Het spruitstuk zat origineel op mijn AV50. Ik vervloek dat systeem vanwege de belachelijke hoeveelheid valse lucht die dat trekt en nog een groot aantal andere redenen. Ik merkte in HHW dat ik niet de enige ben die dat systeem vervloekt
Re: Gereedschap
Als je een ronde rubberren pakkingring in je inlaat van de carb drukt .ben je van de valse lucht afFranky schreef:MBK heeft dat gedaan. Dit is met het spruitstuk met de grote slurf. Hier zit geen pakking tussen carb en spruitsuk. Het spruitstuk zat origineel op mijn AV50. Ik vervloek dat systeem vanwege de belachelijke hoeveelheid valse lucht die dat trekt en nog een groot aantal andere redenen. Ik merkte in HHW dat ik niet de enige ben die dat systeem vervloekt
-
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Gereedschap
Daar zat ik ook aan te denken Loe, een o-ring achterin en dan strak in elkaar zetten. Nadeel blijft dat aluminium op metaal vast "groeit" aan elkaar.Harrie schreef:Waarom zou je de bus laten vervallen?
Dat zou ik nooit doen vanwege de warmteoverdracht en mogelijke lekkages.
H,[/quote
Liever niet Harrie maar als je een groter inlaatspruitstuk wilt gebruiken met een buitendiameter van 19mm...
Als je een ronde rubberren pakkingring in je inlaat van de carb drukt .ben je van de valse lucht af
gr J E
- Franky
- Berichten: 6201
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Gereedschap
Gaat dat goed bij je choke kanaal? Alles is beter dan geen pakking natuurlijk
Re: Gereedschap
Er bestaat een platte pakkingring voor de 12mm carburateur "met de lange slurf" of te wel de
Gurtner AR2-12 729D.
Ook staat in de documentatie een vulbus getekend; mocht om welke reden er niets zitten dan pas je de boel toch aan, want valse lucht sucks.
H.
Gurtner AR2-12 729D.
Ook staat in de documentatie een vulbus getekend; mocht om welke reden er niets zitten dan pas je de boel toch aan, want valse lucht sucks.
H.
Re: Gereedschap
Ja dat choke kanaal kan nog wel eens in de verdrukking komen.dat moet je dan ter plekke bekyken.die ringen zyn er in allerly diktes.Franky schreef:Gaat dat goed bij je choke kanaal? Alles is beter dan geen pakking natuurlijk
Re: Gereedschap
Als ik tegenwoordig een moeilijk klusje heb, doe ik even niets.
Daarna ga ik nadenken en bedenk dan hoe ik het simpel kan oplossen.
Gisteren had ik een oud type variateur onderhanden, waarin ook twee kleine kogels zitten die de variateur in een van de 3 posities houdt.
Deze kogels hebben een veertje die de kogel onder druk zet. Jullie voelen hem al; als je niet oplet schiet het alle kanten uit.
Je hebt eigenlijk 4 handen nodig om de boel te monteren.
Onderstaand gereedschapje helpt je erbij om de twee kogels een voor een in hun nestje in de naaf te drukken, Daarna kan de as met de groeven worden ingebracht en deze schuift het hulpgereedschap in axiale richting weg. Ondertussen blijven de kogels blijven mooi in de naaf zitten. Het gereedschap is gemaakt van een afvalstuk pvc-pijp.
H.
Daarna ga ik nadenken en bedenk dan hoe ik het simpel kan oplossen.
Gisteren had ik een oud type variateur onderhanden, waarin ook twee kleine kogels zitten die de variateur in een van de 3 posities houdt.
Deze kogels hebben een veertje die de kogel onder druk zet. Jullie voelen hem al; als je niet oplet schiet het alle kanten uit.
Je hebt eigenlijk 4 handen nodig om de boel te monteren.
Onderstaand gereedschapje helpt je erbij om de twee kogels een voor een in hun nestje in de naaf te drukken, Daarna kan de as met de groeven worden ingebracht en deze schuift het hulpgereedschap in axiale richting weg. Ondertussen blijven de kogels blijven mooi in de naaf zitten. Het gereedschap is gemaakt van een afvalstuk pvc-pijp.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Harrie op 28 feb 2017, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gereedschap
Handig!
Re: Gereedschap
Op verzoek van Jet.
Hier wat gereedschappen.
H.
Hier wat gereedschappen.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Gereedschap
van daag voor het eerst het stukje gereedschap gebruikt wat ik heb gemaakt voor de lucht sleutel, wat past in dat 4 kant gat,
wat ging dat gemakkelijk ,de moer van de av 50 zat altijd muur vast ,
altijd moeilijk doen klem band vast houden 4 kant sleutel op spanning houden en licht kloppen met hamer,
doe nog wel de klemband er om heen ook als tegen gewicht ,
was nog wel benieuwd of de andere gebruikers er net zo gemak van hebben? had er een stuk of wat van gemaakt en op de beurs
in Noord-Holland van de hand gedaan.
av 50 wordt nog steeds heet loopt niet aan, ontsteking nu weer op 2.5 daar voor 2 -2.5- 2.8 allemaal heet , smering 1 op 50 aspen heet
1 op 40 euro 95 zonder e 10 heet , niet lek aan ontsteking kant, grote condensator van henk kessel lagers zijn goed
ik kom er niet verder mee,
wat ging dat gemakkelijk ,de moer van de av 50 zat altijd muur vast ,
altijd moeilijk doen klem band vast houden 4 kant sleutel op spanning houden en licht kloppen met hamer,
doe nog wel de klemband er om heen ook als tegen gewicht ,
was nog wel benieuwd of de andere gebruikers er net zo gemak van hebben? had er een stuk of wat van gemaakt en op de beurs
in Noord-Holland van de hand gedaan.
av 50 wordt nog steeds heet loopt niet aan, ontsteking nu weer op 2.5 daar voor 2 -2.5- 2.8 allemaal heet , smering 1 op 50 aspen heet
1 op 40 euro 95 zonder e 10 heet , niet lek aan ontsteking kant, grote condensator van henk kessel lagers zijn goed
ik kom er niet verder mee,
-
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Gereedschap
Dit gereedschap kwam ik nog tegen in het gereedschapskastje van een sp93.
Zeg maar hoelang heeft dit er in gezeten?
Kan iemand mij meer vertellen over de linkse bougie?
Zeg maar hoelang heeft dit er in gezeten?
Kan iemand mij meer vertellen over de linkse bougie?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.