Gereedschap

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Lolle » 05 mar 2019, 20:30

Dankje Frank
Ik zie dat jij hem op een labboeding gebruikt. Gaat dit met een acculader ook goed?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Franky » 05 mar 2019, 20:40

Lijkt mij wel. Het ergste dat kan gebeuren is dat je de zaak kortsluit. Ik neem aan dat een goede acculader een beveiliging heeft zodat hij daar niet stuk aan kan gaan. Verder kan er weinig gebeuren.

Je moet hiervoor uiteraard wel wikkeldraad gebruiken die bedoeld is voor spoelen. Deze draad is, ondanks zijn uiterlijk, aan de buitenzijde geïsoleerd. Dat ga je snel genoeg merken zodra je iets op aan wil sluiten. Dan moet je eerst plaatselijk de isolatie van de draad afhalen. Ik deed dit volgens mij met de vlam van een aansteker en daarna heel fijn schuurpapier.

BerTje
Berichten: 367
Lid geworden op: 01 okt 2011, 19:29

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door BerTje » 18 jun 2019, 22:03

Hallo allemaal,
Is er een handige manier om de v-snaar op te spannen ?
Of moet ik daar een speciaal stuk gereedschap voor maken :?:

Ik hoor graag van jullie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Lolle » 18 jun 2019, 23:16

Ik trek hem met de hand naar voren en zet dan de onderste ophanging vast. Nooit last van een slippende snaar.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door AGB » 19 jun 2019, 08:16

het zelfde met mijn eeg met vast blok met de hand aan treken, je kan een spanner maken maar je
loopt dan het risico dat dan mischien er wat te zwaar belast wordt en er sneller slijtage voor komt,
lijkt mij,

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Hans10 » 19 jun 2019, 09:59

Ik draai eerste de bovenste ophangbout los en dan de onderste waar ook de uitlaatstrop aanhangt.
Dan duw ik met mijn voet tegen het koppelingshuis het blok naar voren, draai de onderste bout weer vast en tenslotte de ophangbout weer.
Resultaat een lekker strakke snaar met ongeveer 2,5 cm speling. Snaar versleten? voor € 7,00 heb je een nieuwe.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door paulmz » 19 jun 2019, 10:08

Half Nederland heeft met Mobylette gereden, als daar na eens de helft van het onderhoud zelf deed(was in die tijd heel normaal) hoeveel daarvan hadden dan speciaal gereedschap?
Kortom naar mijn idee overbodige ballast in de werkplaats.

P.S. mijn vader had in de jaren 60 een EEG en die had aan speciaal gereedschap de kopp en nok trekker(heb ze nog) maar die had hij wel zelf gemaakt.

Paul

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door australman » 19 jun 2019, 12:29

Hoi,

Inderdaad,trekker voor koppeling en nok+sleutel en blokkering voor het vliegwiel,de rest lijkt me overbodig.
Paul,nu we het toch over gereedschap hebben,neem jij vrijdag een reservekurketrekker mee?

Hans

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door AGB » 19 jun 2019, 12:54

zo erg is het toch ook niet gesteld met de moby?? wel raar gereedschap voor een brommer :D

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 30 jul 2019, 21:40

Ik heb deze trekker al een tijd in de schuur liggen. Vandaag heb ik hem voor het eerst gebruikt om de voorste schijf van een Boite Relais te trekken.

Het werkt boven verwachting en kost nog geen €10,- bij Ali.

Eerder trok ik ze met een zelf aangepaste poelietrekker los, dit trekkertje is minder lomp en werkt veel makkelijker. Ik zie wel hoe lang ie mee gaat, wordt maar weinig gebruikt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Franky » 31 jul 2019, 09:01

Dan zat de poelie aardig los. De eerste keer dat ik dit heb gedaan heb ik dit ook gedaan met een dergelijke trekker, echter van veel betere kwaliteit. De trekker had de poelie aardig gemolesteerd. Dat ding zat gruwelijk vast! Ik heb daar zelfs de gasbrander opgezet op de hoop dat dat iets zou doen. Toen heb ik besloten maar zelf een stuk gereedschap te maken hiervoor dat perfect past. Dit maakt niks kapot :D

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door AGB » 31 jul 2019, 12:42

heb 2 trekkers gemaakt hier voor, ze zijn bij mobyjet om te testen welke het beste doet,

als het met de trekker met normale kracht niet lukt dan kan men op de kop van de trekker een klapje,
met de hamer geven onder spanning moet je wel met zijn 2 zijn wil dat niet dan
heet stoken en treken wil dat niet. heet stoken en koud water er op wil dat ook niet , paar dagen
op spanning laten staan met de trekker en in de kruipolie,
en gaat een van beide kapot , dan de slijptol er op.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Franky » 31 jul 2019, 12:44

Gewoon goed gereedschap gebruiken. Sinds ik speciaal een trekker hiervoor gemaakt heb, heb ik alles losgekregen zonder al te veel moeite.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 31 jul 2019, 15:02

Idd AGB. De methode van alles roodgloeiend stoken en dan koud water er op werkt perfect. Doe ik op mijn werk ook als het met een 30 ton pers niet lukt, één van beide krimpt sneller dan de ander en bijna 100 procent kans van slagen.

Voor zo’n tussenbakje vind ik dit iets te lomp en riskant. Ik probeer het gewoon op de bovenste manier, 3 poelies geprobeerd 3 keer goed. Als je maar recht trekt dan trek je met zo’n trekker ook zo een aantal tonnetjes.... :!:

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door AGB » 31 jul 2019, 17:28

conisch kan goed vast zitten en vooral als het heel goed past en er ook nog veel druk op gekomen is,
dan zit de passing zo vast dan moet je wel een speciale trekker hebben die rondom sluit en klemt en een,
druklager heeft. heeft dan een ook nog iemand loctite gebruikt dan kan je de lol op.

denk dat mijn volgende trekker een wordt met wig uit voering , gelijk zo iets als er op een kolomboor, machine zit , en ja met de hamer heb je zijwaartse kracht, dat moet opgevangen worden ,
door ....... :D

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 31 jul 2019, 18:03

En dan de as krom, niet te moeilijk doen als het makkelijk kan :D

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door AGB » 31 jul 2019, 19:21

niets as krom, met verstand werken en de manier waarop :D het gereedschap waar de wig door gaat
dat steunt en die steun vangt de klap op,en de bak hou je los vast, om het te maken moet ik eerst weer martiaal kopen en tijd hebben van het winter , het is weer eens wat anders dan die dingen met draad,
gewoon weer eens wat nieuws proberen, je heb met een klap ,de trek en schok ,

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Franky » 31 jul 2019, 19:44

Schroefdraad is in principe ook een soort wig ;)

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door mobydilz » 24 jan 2021, 12:20

Leuk filmpje:https://youtu.be/du29ykHFu5k
gr md

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door mobydilz » 18 aug 2021, 18:45

Omdat ik een freewheel van een oud frans fietsje wilde losmaken zonder het onhandige gedoe
als destijds met mijn AV3, heb ik een gereedschapje gemaakt van ouwe troep die ik had liggen.

Een zwaar hoekijzer van 40 mm breed en 5.5 mm dik en een draadeind van 10 mm vormden
de basis van dit werkende geval. De kleine stripjes van 40 mm lang moest ik wat bijvijlen om
in de cups van de wiellagers te passen.

gr jed
Freewheel losmaker - maten.jpg
Freewheel losmaker bankschroef.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 18 aug 2021, 19:45

Ja dat zijn leuke dingen om je creativteit kwijt te kunnen, geeft weer een kickje.

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 13 aug 2023, 15:55

Nou ik ben maar gestart met iets simpels..
Overigens mezelf eerst suf gezocht of er al n topic was als dit en jawel na lang zoeken.. het topic versneld doorgelezen dus misschien is dit al eerder voorbijgekomen zo ja dan excuses..

Vanmorgen weer mn garage ingedoken om verder op te ruimen en te herschikken om zo wat meer werkruimte te creëeren voor het Kreidler project..😅
Gaandeweg kom je dan van alles tegen..
Zo ook een stuk plat staal waar ik aan begonnen was om er een sleutel uit te maken om de uitlaatmoer van de Moby's los en vast te draaien. Echter toen gaf mn haakse slijper de geest🫣🥴.

Dus "even" aan de kant.. Intussen 2 slijpers rijker en nu kwam ik dat stuk staal weer tegen.. dus gelijk aan de slag..
IMG_20230813_133441_HDR_copy_921x1224.jpg
Men neme een plat stuk staal. Aangezien het geen gereedschapstaal is is het wat oversized uitgevoerd..
IMG_20230813_133502_HDR_copy_1224x921_copy_612x460.jpg
IMG_20230813_133451_HDR_copy_1224x921_copy_612x460.jpg
Na flink wat slijpen, zagen en vijlen kwam dit er uit..
En ik weet n passende sleutel kopen was wellicht een makkelijker optie geweest. Maar ik had dit staal liggen en t is leuk het zelf te maken.. met n beetje geluk heb ik er nog jaren plezier van😀🤷

Zoals gezegd hij is wat oversized maar dan raak je m ook niet zo snel kwijt🤣😂 en indien nodig is n tikje met n hamer ook geen punt. Nu nog n gat boren om hem op te kunnen hangen en n Moby kleurtje geven voor de herkenbaarheid voor Moby sleutelwerk😀👌

Voor en na in een foto..😀
IMG_20230813_133550_HDR_copy_1224x921_copy_612x460.jpg
Het een beetje ruw vergeleken bij het verfijnde werk hier in het topic maar het doet wat het doen moet dus dan is het voor mij goed genoeg😃😎👌
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door MobyJoost » 13 aug 2023, 19:39

Met een sleutel van een vaste maat, is er altijd de kans, dat hij van de moer afschiet, of de hoeken vervormd. Ik gebruik deze knipex tang hiervoor en nooit een vermoerde moer. Geweldig stuk gereedschap en het geld meer dan waard. https://www.knipex.com/nl-nl/producten/ ... ap/8603300 .

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Lolle » 13 aug 2023, 20:55

MobyJoost schreef:
13 aug 2023, 19:39
Met een sleutel van een vaste maat, is er altijd de kans, dat hij van de moer afschiet, of de hoeken vervormd. Ik gebruik deze knipex tang hiervoor en nooit een vermoerde moer. Geweldig stuk gereedschap en het geld meer dan waard. https://www.knipex.com/nl-nl/producten/ ... ap/8603300 .
Mijn lievelingstang Joost. Een combinatie van baco en waterpomp tang maar dan zonder de nadelen van die 2. Echt een top stukje gereedschap. Heb ik tijdens de toertochten ook altijd bij mij.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 565
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Marco » 13 aug 2023, 22:04

Mooi tangetje 👌🏻

@FrankvdJ z’n sleutel heb ik wel eens gemaakt van multiplex toen ik een biertap moest demonteren en een sleutel 42mm nodig had en er anders niet bij kon. En het was gelukt 😎

Plaats reactie