Opdrijven van een Motobecane 150

wimthone
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 feb 2011, 16:58
Locatie: Maasmechelen - België

Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door wimthone » 17 mar 2011, 20:28

Kan er iemand mij helpen met het licht opdrijven van een motobecane 150 met een minimaal werk en kost. Deze rijdt momenteel iets meer dan 25 km /uur. Had graag dat deze een 35 tot 40 km/uur haalt. Op de bromfiets zit een Gurtner Carburator. de knalpot is er eentje dat vanuit de cylinder vertrekt met een dun buisje en men kan deze niet openen. Is het mogelijk door een ander knalpotje te plaatsen de snelheid al wat omhoog te krijgen?

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6310
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door MobyJet » 17 mar 2011, 20:33

hoeveel mm is de carb? meestal zit er een 8.7 op, je kunt er ook een 10, of een 12 op zetten
verder zorgen dat hij op toeren komt dmv tandwielverhouding
je kunt er een ovale uitlaat op zetten. deze kun je wel uit elkaar halen en de demper afzagen

maar allereerst zou ik eerst eens alles nalopen of het wel goed en schoon is allemaal
25 is wel erg langzaam :cry:

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door Polle » 17 mar 2011, 20:56

Ik heb nog enkele 12mm carburators liggen die ik verkoop samen met spruitstuk.Het zijn nieuwe.
Neem gerust contact op met mij ik woon ook in Belgie ( Geel)

Polle

wimthone
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 feb 2011, 16:58
Locatie: Maasmechelen - België

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door wimthone » 18 mar 2011, 09:41

Bedankt voor jullie reactie


aan mobyjet:
25 km/u is zeker langzaam. Naar mijn mening is alles in orde, ik heb er geen verklaring voor. Het is wel een klasse A bromfiets voor in België dwz max snelheid 25 km/h. Ik denk dat motobecane dat heel letterlijk heeft genomen. Dit staat zelfs op het zwart kapje van de luchtfilter vermeld. Weet je waar ik zo een ovale uitlaat (is dit met zo een banaanvormige ingang die aan de cylinder wordt bevestigd)kan krijgen ergens.

aan Polle:
Heb je enig idee wat de winst kan opleveren met die grotere carburator. Gaat het verbruik dan niet te zeer de hoogte in, iets meer zal wel normaal zijn.
Ik zal eens contact met je opnemen via mail zodat we het één en ander kunnen regelen voor de carburator.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6310
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door MobyJet » 18 mar 2011, 11:17

wimthone schreef: aan mobyjet:
25 km/u is zeker langzaam. Naar mijn mening is alles in orde, ik heb er geen verklaring voor. Het is wel een klasse A bromfiets voor in België dwz max snelheid 25 km/h. Ik denk dat motobecane dat heel letterlijk heeft genomen. Dit staat zelfs op het zwart kapje van de luchtfilter vermeld. Weet je waar ik zo een ovale uitlaat (is dit met zo een banaanvormige ingang die aan de cylinder wordt bevestigd)kan krijgen ergens.
De uitlaat moet je gewoon even marktplaats e.d. in de gaten houden.
Ik vermoed dat de 25 km/uur moby's toch ergens begrensd zijn.. Eerlijk gezegd weet ik daar ook het fijne niet van verder, ik rij alleen bromfiets. Je zou ze eens naast elkaar moeten leggen.
Denk vooral nog steeds wel aan de carburateur. Misschien heb je nu wel een 7 mm.. En ja, met een grotere gaat hij wel meer verbruiken, maar het zijn dan nog steeds zuinige brommertjes.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 mar 2011, 19:11

Koop deze cylinder: http://www.scootbikeshop.com/moteur/cyl ... -1203.html
En deze carburateur: http://www.scootbikeshop.com/admission/ ... p-231.html
dit spruitstuk: http://www.scootbikeshop.com/admission/ ... p-511.html
En deze pakkingen: http://www.scootbikeshop.com/moteur/joi ... p-691.html
Lekker makkelijk bij dezelfde aanbieder, slechts een keer verzendkosten.
Oh ja, de Dell'orto wordt waarschijnlijk geleverd met een 58 sproeier. Koop wat sproeiers, tussen 60 en 75, waarmee je je mengsel goed kan afstellen, zodat niet na 30 km je nieuwe setje vastloopt en in de prullebak kan. Da's zonde.
Motor eronderuit, kan je hem gelijk overal goed schoonmaken. Laat cylinder en kop erop en de bougie erin, stop in- en uitlaat goed dicht, dan kan je met een kwast en terpentine alle rommel eraf wassen, zonder dat er stof en zand ín je motor terechtkomt. Beste is ook je koppeling én ontsteking eraf. Kan je die ook goed schoonmaken. Daarna de oude cylinder eraf. De oude koppakking voorzichtig verwijderen (pas op voor krassen in het aluminium van het carter, daar kan je lekkage krijgen). Die pakking zit waarschijnlijk aan je carter of cylinder geplakt (of op beide) en moet je met een scherp mesje afschrapen. Stop een schone, oude lap in het gat van het carter, rondom je drijfstang, zodat de rommel niet in je carter terecht komt. Jet is papier, maar je lagers gaan er even goed van kapot. Houd het carter ook onderste boven, als je die lap eruit haalt, zodat de rommel, die hij tegen heeft gehouden, niet erin-, maar eruit valt. Verwijder de oude zuiger en monteer de nieuwe, die je bij de cylinder krijgt. Gebruik zuigerpen-gereedschap! Voor je het weet, ben je een rol uit je small-end kwijt, die je zeker weer terug zal vinden, nadat hij zich, tijdens de eerste 200 meter van je eerste testrit met nieuwe motor, tussen je zuiger en cylinderwand heeft gewurmd. Wat je dan ziet, als je de motor open haalt, doet wel pijn. En alles is rijp voor de prullenbak. Je begrijpt het al, dit is een persoonlijk schade en schande verhaal. Ik heb me gerealiseerd, dat alles, dat ik kapot heb gemaakt aan Mobylettes (En andere brommers), altijd een gebrek aan kennis, of een gebrek aan het juiste gereedschap was.
Terug naar de montage. Doe alvast een drup olie (tweetakt) op de lagerkooi, voor montage, dan weet je zeker, dat er al smering is, als je de motor weer voor het eerst start. Openingen van de zuigerveren naar voren, zodat ze langs de uitlaatpoort gaan. Doe je ze naar achter, dan komt er zeker één over de inlaatpoort, waardoor hij een beetje open gaat en kan blijven hangen. Prullenbak! Kan een tijdje goed gaan, maar nooit lang. Dan je handen maar eens wassen en met een schone vinger je nieuwe voetpakking insmeren met tweetakt-olie. Die pakking vervolgens op het carter schuiven (je kan het raak oppervlak van het carter en cylinder ook wel in oliën. Kan geen kwaad. Dan je cylinder monteren, (nieuwe)koppakking erop en je cylinderkop. Maak alles, wat op elkaar komt, goed schoon; net als krassen, veroorzaakt vuil lekkages.
Cylinderkopbouten aantrekken (kruislings!) met 15/17,5 Nm (Ik dacht dat het origineel ongeveer 12Nm is. Wie het precies weet, laat het weten, ook voor mij handig.Ik had bij de nieuwe motor van mijn MobyClub 12 Nm gehanteerd, maar had lekkage. Daarna naar 17,5, toen was het dicht.). Je motor weer onder je frame hangen, voorontsteking op 1,5mm voor het BDP (Bovenste Dode Punt). 500km inrijden met 1:25 mengsmering, daarna 1:30 a 35 ( of wat je zelf goed vindt). Deze cylinder zou zelfs nog wel raad weten met een 19mm carburateur, denk ik, De poorten zijn enorm. Helemaal vergeleken met de astmatische Nederlandse en Duitse Moby cylinders.
Of je kan beginnen met het grondig schoonmaken van je carburateur, uitlaat en ontsteking, de boel goed afstellen en eens kijken of dat wat verbeterd. De meeste oude moby's, die je tegenkomt, hebben óf heel lang stilgestaan, óf heel lang geen fatsoenlijk onderhoud gehad. Een grondige schoonmaakbeurt doet vaak al wondern. Veel denk-, beslis-, knutsel- en, vooral, rijplezier. Joost.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 mar 2011, 19:46

Hoever je kan gaan met je mobylette. En dit kon je in Frankrijk in die tijd zo in de winkel kopen. Er zijn nog steeds setjes te koop, die goed gecombineerd met uitlaat, ontsteking en carburatie, zomaar 10 pk leveren.
http://www.youtube.com/watch?v=EIz3NPMrTd4
http://www.youtube.com/watch?v=tgMe3UKI ... re=related
en rijdend
http://www.youtube.com/watch?v=CJSk7c9__IY&NR=1
en een andere
http://www.youtube.com/watch?v=-t0TA793vvk&NR=1
En rijdend
http://www.youtube.com/watch?v=UgSSkc2T ... re=related
Schat die acceleratie eens in. Fenomenaal. Helaas worden de onderdelen, nodig om zoiets te bouwen, steeds schaarser. MBK heeft het Mobylette-concept rond 2000 verlaten. Dus het loont niet meer , voor bedrijven als Pollini, Doppler, Mallossie, Bidalot en Gilardoni, om deze spullen te maken (Carters, krukassen, cylinders, uitlaten, digitale ontstekingen).En Bidalot bedankt zelfs haar hele bestaan aan Motobécane. Jean Bidalot was hoofd Racing bij Motobécane en heeft sterk bijgedragen aan het ontstaan van die race-cultuur. Voor Peugeot wordt alles nog gewoon gemaakt en dat terwijl Peugeot altijd Motobécane heeft gekopieerd.Als je verder graaft op you tube, kom je zelfs filmpjes tegen, van races in de 80 er jaren. Een Mobylette cultuur, die hier helemaal niet bestaan heeft.

wimthone
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 feb 2011, 16:58
Locatie: Maasmechelen - België

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door wimthone » 21 mar 2011, 16:20

Beste Mobyjoost

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Wat je het allerlaatst gemeld hebt van het zuiver maken en het afstellen van ontsteking was al gebeurt maar zonder resultaat
De overige info van jou ga ik eens bekijken. Ik ben niet van plan om hier plots een race machientje van te maken. Het is voor mijn dochter en het moet nog een beetje veilig blijven.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door Harrie » 21 mar 2011, 17:56

Beste Wimthone,

Is dat soms een Duitse Mofa?
Mofa betekent categorie A : Motofahrrad en die reden namelijk 25 km/uur.
Ze waren voorzien van een zeer afschuwelijk kleine carburateur met geknepen spruitstuk.
Dat rijdt inderdaad voor geen meter. Gewoon een AV7-blik met 8,7 of 10mm carburateur erop zetten
en het rijdt als een brommer (45km/uur).
Groet,
Harrie

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Hoogkarspel
Locatie: West Friesland

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door Wijnand » 22 mar 2011, 18:56

Beste Mobyjoost,
Met belangstelling je relaas gelezen. Voor wat betreft de montage van de zuigerveren het volgende; Een zuiger van een twee-takt motor is o a te herkennen aan de zogenoemde
'zuigerveerslotjes", de stiftjes die voorkomen dat de zuigerveren kunnen draaien en vervolgens in een van de poorten kunnen "haken". De stand van de zuiger kun je vaststellen
door de stand van de zuigerveerslotjes te zichten met de poorten. Dit om verkeerde zuigermontage te voorkomen. Mogelijk heb je de motorschade te danken aan een verkeerde
zuiger; i p v een twee-takt een vier-takt exemplaar .Ik ben nog nooit een twee-takt zuiger tegengekomen zonder zuigerveerslotjes .
Veel succes, Groet, Wijnand.

Moto - Le Poney
Berichten: 367
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 22 mar 2011, 20:10

Beste Wijnand,

Even terugkomend op de slotjes van de zuigerveren, maar toch ben ik het niet eens met jou redenering :!: :!: ( met slotjes tweetact en zonder slotjes viertact ).
Een foto kan ik helaas niet plaatsen omdat de camera stuk is, maar ik heb hier een blokje openliggen van een solex type zonder koppeling uit 1958 en daar zitten geen slotjes in de zuiger om de zuigerveren op zijn plaats tehouden, en ook is dit geen viertact dat anders wel mooi zou zijn.
Ik ga nog eens verder speuren en kijken of ik nog iets heb zonder slotjes.

Groetjes Carl

Moto - Le Poney
Berichten: 367
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 22 mar 2011, 21:25

Ook het kamzuigertje van een solex heeft geen slotjes :!: :!:
Wie weet er nog een merk zonder slotjes :?: :?:

Wel ben ik het er mee eens dat de zuigerveren goed op de plaats blijven met die slotjes :)

Groetjes Carl

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 mar 2011, 22:27

Ik geloof ook, dat ik al aangegeven had, dat de motorschade te wijten was aan een verloren lagerrol uit het small-end. Niet door verkeerde montage van een zuigerveer. de desbetreffende lagerrol, had zich, via de spoelpoort in de baan van de zuiger geworpen en paste ook precies in de ontstane schade aan zuiger en cylinder. En had zich ook dwars door de hardstalen zuigerveren geboord.
Bij een standaard cylinder voor een AV7 motor, zitten de zuigerveerslotjes aan de voorkant. De uitlaatpoort zit in het midden, de inlaatpoort niet. In de zuiger zitten de zuigerveerslotjes, evenwijdig, links en rechts van het midden verdeeld,zodanig, dat ze langs de uitlaatpoort kunnen glijden, dus moeten ze naar voren worden geplaatst, anders loopt er één vast in de inlaatpoort. Maar dit ten overvloede, want dat had ik al geschreven. Koop je een, zoals dat heet, "aftermarket" cylinder van een ander merk, met een andere poortverdeling dan de originele, dan kan het zo zijn, dat de zuiger anders gemonteerd moet worden. En inderdaad kan je dat met een beetje gezond verstand en een scherpe blik zelf vaststellen. Als een slot over een poort zou glijden, is je zuiger verkeerd gemonteerd.
en inderdaad zijn er motortjes (2-takt) die geen slotjes hebben. Volgens mij meestal oudere, langzamer lopende motortjes.
Het heeft overigens niet zoveel zin, mij te verbeteren, door iets te schrijven, dat je, door goed te lezen, ook uit mijn verhaal kan opmaken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door Harrie » 22 mar 2011, 22:44

door Moto - Le Poney » 22 maart 2011, 20:25
Ook het kamzuigertje van een solex heeft geen slotjes :!: :!:
Wie weet er nog een merk zonder slotjes :?: :?:
Groetjes Carl
Beste Carl,

Onze eigen mobylette-motortjes met kamzuiger uit het begin van de jaren '50 hadden geen slot.
De zuigerveren waren bij de opening afgeschuind.

Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Harrie op 22 mar 2011, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Moto - Le Poney
Berichten: 367
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 22 mar 2011, 22:52

Beste Joost,

ik had het bericht van jou goed gelezen en begrepen.
Mijn reactie was bedoeld op de reactie van Wijnand, dit had ik ook geschreven in het bericht.


Hallo Harrie,

Ik dacht me zoiets ook te herrineren dat van het Mobylette kamzuigertje maar durfde het niet teschijven omdat ik het niet zeker wist en ik had een kamzuigertje van solex nog bij mijn onderdelen staan, netjes met een label solex met de juistemaat erop.

Groetjes Carl

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Hoogkarspel
Locatie: West Friesland

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door Wijnand » 23 mar 2011, 12:55

Beste Joost ,
Het is geenszins mijn bedoeling om je te terecht te wijzen, excuses, Ik zal proberen ook beter te lezen. Uit je reaktie, en die van andere forumleden, blijkt maar weer dat we nooit te oud zijn om iets te leren.
Mijn allereerste Mobylette, bouwjaar 1954, heb ik als 15 jarige geheel "gerestaureerd", en ik weet echt niet meer of deze motor een zuiger had met "slotjes'.
Wat ik heb geleerd is dat er inderdaad meer tweetakten zijn met slotloze zuigers.Ik denk dat het meestal om oudere motoren gaat. Mochten er meerdere motoren bestaan met
deze zuigerkonstruktie dan hoor ik dat graag.
Groet, Wijnand.

Vindapp
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 feb 2010, 21:19

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door Vindapp » 23 mar 2011, 23:11

Hoi, opdrijven van een mobylette kan soms wel lastig zijn om voor elkaar te krijgen. Ben er zelf ook wel eens druk mee geweest om z´n machientje op te drijven, maar dan kom je nogal wat lastige hoogstandjes tegen die het verhinderen om uberhaubt wat sneller dan heuvel af te rijden te kunnen rijden
Heb zelf een mobylette een helgrune van kleur uit Duitsland een keer gekregen, denk bouwjaar ´74 ziet er best blitz uit.
Alles zat er op blinkers en remlicht, chroom en helgrune kleur. het blokje was ook niet helemaal standaard, er was een aanpassing aan de cilinder dat deze cilinder alleen op dit blokje paste. carburateur was een 10mm maar met een 7mm spruitstuk. ontsteking staat zo afgesteld dat je uberhaubt niet harder gaat dan 25km en als je dan een 12mm carburateurtje er achter knutselde met grotere spruitstuk. En je reedt dan een test ritje dan trilde en resoneerde dat brommertje bij 25 km per uur zoveel dat mijn nieren nog steeds wat verzakt aan voelen. Blokje heb ik toen maar op de schap gelegd, en het brommertje is toen donor geworden van al dat mooie chroome spatborden en wielen voor mijn beter rijdend project met een wat soepeler voortbewegende motorblokje.
Vind het best een leuke uitdaging om van zo een 25 km naar een wat soepeler voortbeweging en wat meer pit te verkrijgen.
zodat je mobylette zeker wel 45 km zou kunnen met af en toe wat meer, vaker lekker de heuveltje op en af mogen mobylette.
groet.

wimthone
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 feb 2011, 16:58
Locatie: Maasmechelen - België

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door wimthone » 24 mar 2011, 12:10

Ik hoor dus vaak een groetere carburator met een groter spruitstuk. Kan er mij iemand vertellen waar ik dit kan aflezen op de carb en op het spruitstuk. Ik zou eens juist willen weten welke maat van carb en spruitstuk ik heb.

@Vindapp: wat betreft die ontsteking. Is het mogelijk om daar iets aan te doen. misschien anders zetten van de voorsteking. is dat resoneren van de bromfiets misschien ook te wijten aan de grote van de inlaatpoorten. Kan er mij iemand eens een foto bezorgen hoe deze zijn bij een normale cylinder van een brommer (ca 45km/u)

Gr

Wim

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6310
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door MobyJet » 24 mar 2011, 19:21

wimthone schreef:Ik hoor dus vaak een groetere carburator met een groter spruitstuk. Kan er mij iemand vertellen waar ik dit kan aflezen op de carb en op het spruitstuk. Ik zou eens juist willen weten welke maat van carb en spruitstuk ik heb.
Dat staat erop:
xx/maat/bouwjaar

wimthone
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 feb 2011, 16:58
Locatie: Maasmechelen - België

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door wimthone » 29 mar 2011, 20:52

Ik heb eens even op de carburator gekeken.
Volgende gegevens staan erop.

AR2.10.759
H.5/81

Is dit dus een 5mm?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door MobyJoost » 29 mar 2011, 23:56

Nee, het is een type AR2 met een diameter van 10 mm en réglage(weet helaas nog steeds niet wat dat precies inhoudt)759.
En gemaakt in mei (5e maand) 1981. Groet, Joost.

wimthone
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 feb 2011, 16:58
Locatie: Maasmechelen - België

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door wimthone » 30 mar 2011, 09:17

Oei. Dan zal het ook niet veel maken als ik een grotere carburator van 12 mm zal zetten. Weet er nog iemand raad?

groeten
Wim

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door Harrie » 30 mar 2011, 19:04

Beste Wim,
Volgens mij heeft Moby-Joost reeds een goed advies gegeven zoals een andere cilinder met betere spoeling!
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Opdrijven van een Motobecane 150

Ongelezen bericht door MobyJoost » 30 mar 2011, 23:27

En die cylinder van Airsal kan makkelijk een Dell'orto SHA 15/15 hebben.
De Scootbikeshop verkoopt ook complete carters met krukas, cylinder en kop, reeds gemonteerd.
http://www.scootbikeshop.com/moteur/mot ... -1275.html
Heb ik ook gekocht, toen ze er nog originele MBK cylinders op monteerden en zelfs die gaat als een speer met een 15/15. Die Airsal-cylinder heeft nog grotere poorten en kan zelfs wel een 17 mm carb hebben, denk ik. Het is echt een aanrader, als je je Hollandse, astmatische Mobylette wat meer Franse "passion" wil geven.
Ik heb bij die motor ook gelijk deze: http://www.scootbikeshop.com/allumage/a ... -p-81.html
en deze: http://www.scootbikeshop.com/moteur/var ... p-623.html
gekocht. Heb je in één keer een geheel nieuwe motor, waar alles gewoon van werkt, zoals het hoort. Een genot!

Plaats reactie