Beckson remnaaf

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Beckson remnaaf

Ongelezen bericht door Lolle » 15 jan 2015, 19:25

Na constatering dat het achterwiel van de Fom wel erg zwaar loopt en dat de terug trap slag voor het remmen 3 slagen is heb ik besloten om de Beckson naaf te demonteren. Op internet 2 complete handleidingen, Nederlandstalig, gevonden en aan de slag.

Oeps wat tref je dan wat aan, het leek wel dat de naaf vol grindsteentjes zat. uitgehard vet vermengt met slijpsel en zand. Met benzine en Metalclean alles netjes schoongemaakt. Maar aan de hand van de handleiding trof ik 3 veerschoentjes niet aan. Of ze zijn er met een eerdere revisie niet weer ingekomen of ze zijn door alle rommel in de naaf vermalen tot schroot. Op de foto een deel van de handleiding, de missende veerschoentjes hebben nr 33.
beckson.jpg
beckson schoon.jpg
Op de foto zouden de ontbrekende delen bij de pijl moeten zitten.
Nu mijn vraag:
functioneert de remnaaf ook zonder deze schoentjes? Zo niet wie kan me er aan helpen?
Kan ik ze eventueel zelf maken? aan de hand van een goede foto.

Ik hoor graag van jullie of je hier ervaring mee hebt,
Groet, Lolle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Beckson remnaaf

Ongelezen bericht door mobydilz » 15 jan 2015, 23:57

Hoi lolle,
Het is erg lang geleden, dat ik een Beckson naaf uit elkaar gehaald heb, maar ik herinner me
wel, dat ik blij was, dat ze niet in mijn fiets zaten. Ook met vers vet geven die naven veel meer weerstand
dan een sachs of favorit naaf.
Toevallig heb in nog een open Beckson liggen, maar die heeft een iets andere constructie; geen veersegmentje 33
maar alleen een veer-kooitje. Na een halve slag van het achterkettingblad treedt de rem in werking.
Ik zou me in kunnen denken, dat die veersegmentjes 33 de treugtrapslag bekorten.
Misschien kun je met 3 dikke stukken ijzerdraad een proefconstructie uitproberen
Zijn de messingplaatjes niet versleten zodat je er geen smeerkanaaltjes meer in ziet?
Ook die slijtage zou de terugtrapremslag kunnen vergroten, maar 3 slagen is echt absurd.

https://plus.google.com/photos/11423531 ... 3110095313

groet mobydilz

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Beckson remnaaf

Ongelezen bericht door mobydilz » 16 jan 2015, 09:52

vervolg op gisteravond.
Vanochtend was ik vroeg wakker en sluimerend bedacht ik mij, dat die 3 segmentjes no 33
een soort remschoentjes zijn die de drijfkop van jouw Beckson zoveel mogelijk stil moeten houden zonder
veel trapweerstand te bieden. Loopt de drijfkop te los dan is het net een moer op een bout die vrij meedraait
en dus niet beweegt over de bout. Wordt hij netjes stil gehouden dan grijpt hij rechtsom aan en linksom remt hij subiet.
Als de drijfkop meebeweegt dan wordt het een kwestie van geduld tot hij wat doet; bij het naderen van een overweg
met aanstormende trein ontstaan dan ongemakkelijke situaties.
Versier iets wat de remsegmentjes 33 vervangt, dan zal het wel werken.
groet mobydilz

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Beckson remnaaf

Ongelezen bericht door Lolle » 16 jan 2015, 23:08

mobydilz schreef:vervolg op gisteravond.
Vanochtend was ik vroeg wakker en sluimerend bedacht ik mij, dat die 3 segmentjes no 33
een soort remschoentjes zijn die de drijfkop van jouw Beckson zoveel mogelijk stil moeten houden zonder
veel trapweerstand te bieden. Loopt de drijfkop te los dan is het net een moer op een bout die vrij meedraait
en dus niet beweegt over de bout. Wordt hij netjes stil gehouden dan grijpt hij rechtsom aan en linksom remt hij subiet.
Als de drijfkop meebeweegt dan wordt het een kwestie van geduld tot hij wat doet; bij het naderen van een overweg
met aanstormende trein ontstaan dan ongemakkelijke situaties.
Versier iets wat de remsegmentjes 33 vervangt, dan zal het wel werken.
groet mobydilz
Bedankt voor de reactie. de vrije slag is volgens mij instelbaar door de meer of minder ruimte in de as te geven door de instelmoer tegen het tandwiel maar je kunt best wel eens gelijk hebben met dat meedraaien.
Ook de messing zeskantplaatjes zijn behoorlijk versleten en sommige hebben i.d.d. geen olie gleufjes meer. Hierdoor dus ook veel speling in de naaf.
ik ben al even aan het knutselen geweest met stukjes ijzerdraad maar dat was te dun denk ik, de veer was er overheen geschoven.
van Piet kaptein nog een telefoonnummer van een kenner gekregen, die zal ik binnenkort eens even bellen.
Lolle

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Beckson remnaaf

Ongelezen bericht door mobydilz » 18 jan 2015, 12:42

Er staat een vrij uitgebreid artikel over Beckson op het web en misschien heb je het al gelezen, maar niet onbelangrijk
is, dat die Beckson-naven nog wel eens doortrapten. De gruizigheid van je naaf zou daar iets mee te maken kunnen hebben.
Of -zoals je vreest- zijn de remschoentjes 33 inderdaad tot pulp gemalen, maar dat kan alleen als hij niet goed gemonteerd is geweest.
Op een lengte-doorsnede van de naaf zie je ze zitten onder de ring van veer 25.
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 4017567656
groet mobydilz

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Beckson remnaaf

Ongelezen bericht door Lolle » 18 jan 2015, 15:30

Ja deze beschrijving had ik ook al. Vooral op het solex forum en op de transsportfiets website staat veel maar weer niet erg veel over deze veertjes. wat ik uit de beschrijvingen opmaak is dat de schoentjes de veer 25 op zijn plaats houden. de uitstekende veerdeeltjes liggen tussen de schoentjes. de schoentjes zitten in de groef van deel 6 en moet volgens mij voorkomen dat de veer gaat schuiven. Later loste men dit anders op door de veer die jij in je naaf hebt toe te passen.
ik heb gisteren telefonisch met een oud bromfiets/ motor monteur gesproken en hij vertelde mij dat het met stukjes ijzerdraad niet ging werken. Het zijn kunststof schoentjes. Het mooie is dat hij nog nieuwe oude onderdelen heeft liggen, ook de remschoentjes en de bij mij erg ingesleten remschijfjes. :) Ik heb vrijdag een afspraak met de oude baas. Ik hoop op een leerzame middag en een goed werkende remnaaf.
Op het solexforum noemen ze de Becksonnaaf PK vreter :o niet erg positief.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Beckson remnaaf

Ongelezen bericht door Lolle » 23 jan 2015, 18:26

Vandaag bij een oud baasje geweest om nieuwe onderdelen uit oude vaarraad voor mijn beckson naaf. uit oud origineel kistje.
beckson 3.jpg
beckson 1.jpg
Morgen de nieuwe rem delen, remkoppeling en remhandel monteren :D

Lolle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Beckson remnaaf

Ongelezen bericht door Harrie » 23 jan 2015, 19:24

Mooi dat dergelijke kistjes nog bestaan en dat er nog mensen zijn die je met die oude techniek kunnen helpen.
Leuk en inspirerend verhaal.
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Beckson remnaaf

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 23 jan 2015, 21:18

Schitterend. En dat je er foto's van hebt gemaakt !

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Beckson remnaaf

Ongelezen bericht door Lolle » 25 jan 2015, 23:07

GROENEKAN schreef:Schitterend. En dat je er foto's van hebt gemaakt !
Ja sinds kort heb ik een strijkijzer, een fototoestel waar je mee kunt bellen en nog veel meer. Dus even een paar fototjes geschoten.

De naaf weer gemonteerd. Nu ik weet hoe veersegmentjes de veer op zijn plaats houden begrijp ook dat de stukjes ijzerdraad idd niet werken.
Het missen van deze delen veroorzaakte het slechte functioneren van de rem en is misschien wel de oorzaak dat de messing segmenten helemaal versleten waren. Nu de nieuwe delen zijn gemonteerd lijkt de naaf weer goed te werken.
nogmaals dank aan Piet Kaptein voor het adresje ;)
Lolle

Gebruikersavatar
BraBand
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 nov 2022, 20:35
Woonplaats: Helmond

Re: Beckson remnaaf

Ongelezen bericht door BraBand » 30 dec 2022, 14:57

Heb me de laatste tijd veel beziggehouden met de Beckson terugtraprem en na heel vaak deze rem uit elkaar halen en in elkaar zetten wordt het een simpele en begrijpelijke constructie.

De Mobylette naaf vormt een uitzondering op de standaard B2B naaf omdat er 1 lamellengroep meer in zit.

Wel viel me de beschadigingen aan de binnenkant van de naaf op en ben hier wat verder ingedoken.
Beckson beschadiging naaf.jpg
Eerst dacht ik dat de beschadiging komt van de ronde stalen tussenringen maar na onderzoek blijken het toch de messing tussenlamellen te zijn die kunnen verslijten of inlopen op de stalen tussenring.
De messing lamel kan zo erg vervormen dat deze denk ik rond kan gaan draaien en de slijtage in de naaf veroorzaakt.
Beckson versleten lamel.jpg
Beckson ingelopen lamel.jpg
Beckson messing lamel in naaf.jpg
De binnenkant van de naaf is met een fijne vijl die rustig wordt gebruikt weer voldoende glad te krijgen zonder scherpe randjes in de naaf.
Beckson vijlen naaf.jpg
Een oplossing zijn het gebruik van stalen lamellen. Ik weet nog niet wat de precieze uitwerking van deze stalen lamellen op de remwerking is.
Beckson messing en stalen lamel.jpg
Hieronder zie je de verschillende onderdelen en mijn 3 kistjes met Beckson voorraad waar ik al veel voordeel uit heb kunnen behalen. Ik miste de stalen stofring die ook als afstelling wordt gebruikt om de vrije slag te bepalen. Die zaten er nog voldoende in. (derde onderdeel van links in bovenste rij onder tandwiel).
Beckson onderdelen.jpg
Beckson kisjes dicht.jpg
Beckson kistje open.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Beckson remnaaf

Ongelezen bericht door mobydilz » 30 dec 2022, 23:21

Dr Bernard kende ik uit de hitlijsten, maar Dr Beckson nu via het forum.
Veel meer speciaslisten zijn er vast niet. Trots bezit zo'n spulletje!
gr jed

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Beckson remnaaf

Ongelezen bericht door PantinNL » 31 dec 2022, 10:52

Lekker bezig Marco!
Ik heb hier nog een doosje met Beckson onderdelen. Mag je zo hebben, want ik doe er verder toch niks mee!
Verder nog de beste wensen aan iedereen voor 2023.
Komend jaar staat sowieso in het teken van afstoten/dumpen onderdelen. Mogelijk ga ik een keer op een Franse beurs staan.
Uiteraard ben ik nog steeds zuinig op slijtdelen voor mijn brommers, waarmee ik komend jaar weer regelmatig op pad hoop te gaan.
Groet,
Henk

Gebruikersavatar
BraBand
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 nov 2022, 20:35
Woonplaats: Helmond

Re: Beckson remnaaf

Ongelezen bericht door BraBand » 04 jan 2023, 20:10

Hoi Henk,

Nu de S20 zo goed als klaar is kom ik wellicht binnenkort even gereden op deze brommer...heb wel interesse in het Beckson materiaal.
Ben me daar steeds verder wegwijs in aan het maken.

Gr,
Marco.

Plaats reactie