"sleutelhelden" / Beun / Creatieve aanpassingen foto-topic
- Franky
- Berichten: 6267
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Beunfoto's / creatieve aanpassingen
Het is anders bij de inlaatpoort. Dit is niet gedaan voor een uitlaat.
Was een of ander iemand soms het heel erg zat dat zijn bougiekabel tegen de koelvinnen kwam ofzo?
Dit is trouwens wel erg professioneel gedaan zeg
Was een of ander iemand soms het heel erg zat dat zijn bougiekabel tegen de koelvinnen kwam ofzo?
Dit is trouwens wel erg professioneel gedaan zeg
Re: Beunfoto's / creatieve aanpassingen
Dat is ook geen beunklus, maar een Duitse cylinder. Grote kans, dat de inlaatpoort ongeveer 10x10 mm is. Erg klein dus. In Duitsland zat er op de AV42 een 8mm Bing carburateur, die via een gekruld spruitstuk met de cylinder verbonden was. Het uitgefreesde deel is voor de krul.
Re: Beunfoto's / creatieve aanpassingen
Oh. ik zie nu, dat de inlaat groter is, maar dat is duidelijk de échte beunklus van dit onderdeel.
Re: Beunfoto's / creatieve aanpassingen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Franky
- Berichten: 6267
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Beunfoto's / creatieve aanpassingen
Wouw Zo kan je er ook een carb aan zetten ja
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6380
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Beunfoto's / creatieve aanpassingen
Oh wat grappig, thx voor de info Joost!
Ik zal dan nog eens goed kijken.. Want het zijn drie uit elkaar getrokken blokjes en twee halve AV50's. Het viel me al op, dat één blokje rechte spoelpoorten op het blok had, en twee schuine zeg maar. Dit is dan duidelijk het "extra blok" geweest. De andere twee heeft de vorige eigenaar er zelf onderuit gehaald en uit elkaar gehaald.
Heel snel gekeken, zaten er nog wat afwijkende spullen tussen. Ik zal nog eens goed kijken, wellicht dat ik dat gekke spruitstuk ook nog tegen kom in de dozen. Zijn er nog meer onderdelen die ik tegen kan komen, waar ik even extra op kan letten?
Ik zal eea meenemen voor de show naar Heerhugowaard. Dan kunnen we daar ook weer van elkaar leren.
En van de eventuele beun creaties die ik tegen kom, zal ik betere foto's maken.
Ik zal dan nog eens goed kijken.. Want het zijn drie uit elkaar getrokken blokjes en twee halve AV50's. Het viel me al op, dat één blokje rechte spoelpoorten op het blok had, en twee schuine zeg maar. Dit is dan duidelijk het "extra blok" geweest. De andere twee heeft de vorige eigenaar er zelf onderuit gehaald en uit elkaar gehaald.
Heel snel gekeken, zaten er nog wat afwijkende spullen tussen. Ik zal nog eens goed kijken, wellicht dat ik dat gekke spruitstuk ook nog tegen kom in de dozen. Zijn er nog meer onderdelen die ik tegen kan komen, waar ik even extra op kan letten?
Ik zal eea meenemen voor de show naar Heerhugowaard. Dan kunnen we daar ook weer van elkaar leren.
En van de eventuele beun creaties die ik tegen kom, zal ik betere foto's maken.
Re: Beunfoto's / creatieve aanpassingen
Volgens Barrabes heeft dat iets te maken met het knijpen van de motor .
Mofar en Moped 35 of 45km zijn net als bij ons snorfiets of brommer.
Barrabes, mobylette universelle p192 zelfde plaatje als hierboven bij mobyjoost.
De duitse mobylettes kwamen uit Brackwede bij Bielefeld.
groet mobydilz
Mofar en Moped 35 of 45km zijn net als bij ons snorfiets of brommer.
Barrabes, mobylette universelle p192 zelfde plaatje als hierboven bij mobyjoost.
De duitse mobylettes kwamen uit Brackwede bij Bielefeld.
groet mobydilz
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6380
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Beunfoto's / creatieve aanpassingen
Je had (weer eens ) gelijk Joost. Zowel aan de inlaat- als de uitlaatpoort is flink geveild.
Het spruitstuk heb ik niet gevonden
Dit zat er ook nog bij.. Schiet maar los!
Het spruitstuk heb ik niet gevonden
Dit zat er ook nog bij.. Schiet maar los!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Beunfoto's / creatieve aanpassingen
Die uitlaat is een speciaal type!
VERBODEN TE ONTKOLEN!
Harrie
VERBODEN TE ONTKOLEN!
Harrie
Re: Beunfoto's / creatieve aanpassingen
Ik heb zo'n cylinder nieuw, mét krulstaartje. Neem ik wel mee naar HHW.
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6380
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: "sleutelhelden" / Beun / Creatieve aanpassingen foto-topic
Oeps, ik dacht het al, maar wist even niet meer waar ik het had neer gezet.. Topics maar samengevoegd dus
Meer creaties en genot zijn altijd welkom
Meer creaties en genot zijn altijd welkom
Re: "sleutelhelden" / Beun / Creatieve aanpassingen foto-topic
De laatste tijd ben ik heel wat creatieve oplossingen tegengekomen.
Ik snap dat wel: die Fransen hebben vaak gekozen voor schroefdraad met afwijkende spoed.
Stel je moet de punten vervangen en de schroefjes om ze te bevestigen zijn op de grond tussen de gereedschappen gevallen
Je wilt verder en past gewoon iets anders toe; waarschijnlijk blijft het ook nog zitten. Onderweg ben je blij met een dergelijke oplossing.
Harrie
Ik snap dat wel: die Fransen hebben vaak gekozen voor schroefdraad met afwijkende spoed.
Stel je moet de punten vervangen en de schroefjes om ze te bevestigen zijn op de grond tussen de gereedschappen gevallen
Je wilt verder en past gewoon iets anders toe; waarschijnlijk blijft het ook nog zitten. Onderweg ben je blij met een dergelijke oplossing.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: "sleutelhelden" / Beun / Creatieve aanpassingen foto-topic
Dat was gewoon een bouwvakker die kent niet anders
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: "sleutelhelden" / Beun / Creatieve aanpassingen foto-topic
netjes toch.......AGB schreef:Dat was gewoon een bouwvakker die kent niet anders
vrgr gerard
Re: "sleutelhelden" / Beun / Creatieve aanpassingen foto-topic
Moet nodig een pak rammel hebben! md
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 15 jul 2015, 15:56
- Locatie: Eindhoven noord
Re: "sleutelhelden" / Beun / Creatieve aanpassingen foto-topic
Dit is al eerder op het forum geweest maar hoort hier echt bij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 2072
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: "sleutelhelden" / Beun / Creatieve aanpassingen foto-topic
Ik zoek een reserve blok. En dacht een goede koop gedaan te hebben. Het blokje liep warempel ook nog. Maar helaas....een vertexzuiger in een moby M1 blok de onderkant met een slijptol afgezaagd(en nog te lang ook), "zwevende" piston en krukas lagers, geen borging op de pistonpen, geen borging op het krukaslager, niet alle naalden van het lager zaten in de kooi, minstens een millimeter speling tussen cilinder en zuiger. Wat een beunhaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: "sleutelhelden" / Beun / Creatieve aanpassingen foto-topic
Op Marktplaats en op beurzen kun je volop blokjes kopen en meestal is dat blokje er volgens de verkoper er "lopend onderuit" gehaald.
Afgelopen dagen heb ik onderstaand blokje aangepakt, dat recent op een beurs werd aangetroffen. Uiteraard loop je dan tegen een aantal problemen aan, waarvoor niet iedereen de materialen en kennis heeft. Dat wordt dan improviseren .... en met speciale creatieve oplossingen komen...
Even een voorbeeld ter educatie van een motortje dat ik recent onder handen heb gehad:
- het meeste werk zat in het verwijderen van de hardnekkige aanslag tussen de ribben en in al die holtes van het carter. Voor velen overbodig, maar voor inspectie van scheurtjes en fouten is het belangrijk dat je met schoon (zuiver) materiaal werkt. Ik houd niet zo van "vettig" werk.
- decompresseur lekte. Oplossing: zitting herstellen en een nieuwe klep monteren, want de oude was verbrand.
- zuiger aangepast volgens AV10 model. Aan de onderkant was eenzijdig het onderste randje verdwenen. De zuiger zat overigens verkeerd om gemonteerd.
- zuigerveren vernieuwd (2,5 mm hoog). Een zuigerveer was aan de uiteinde afgebroken.
- zamac ontstekingsgrondplaat uitgericht.
- diverse pakkingen vernieuwd.
- ontsteking gemoderniseerd met nieuwe componenten.
- vliegwiel (zamac) gepolijst.
- ontstekingsnok, centreerplaat met 3 gaten en de koppelingmoer vervangen. Vaak heeft men dat met de verkeerde gereedschappen los gebeiteld.
- ophangplaten en diverse carterbouten gewisseld met recent verzinkte onderdelen. Nieuwe radiaal geribbelde borgringen toegepast. Meestal ontbreken er borgringen bij de carterbouten.
- tot slot wat testen: compressietesten, decompresseur-test, ontstekingstest 6mm vonk in open lucht en controle op aanlopen van het vliegwiel.
- eindtest op aanwezigheid alle componenten. Zo constateerde ik op het laatste, moment dat het smeernippeltje ontbrak bij de koppeling.
Conclusie: de meeste motortje die je vindt zijn of versleuteld of ze hebben versleten componenten. Je zult er hoe dan ook de nodige tijd in moeten stoppen om ze goed te krijgen.
Met de nodige aandacht, liefde en de juiste materialen kunnen ze toch weer tot leven worden gewekt.
"Onmogelijk" motortjes bestaan niet wel "creatieve sleutelhelden" of mensen die vlug-vlug de brommer rijdend willen krijgen.
Harrie
Afgelopen dagen heb ik onderstaand blokje aangepakt, dat recent op een beurs werd aangetroffen. Uiteraard loop je dan tegen een aantal problemen aan, waarvoor niet iedereen de materialen en kennis heeft. Dat wordt dan improviseren .... en met speciale creatieve oplossingen komen...
Even een voorbeeld ter educatie van een motortje dat ik recent onder handen heb gehad:
- het meeste werk zat in het verwijderen van de hardnekkige aanslag tussen de ribben en in al die holtes van het carter. Voor velen overbodig, maar voor inspectie van scheurtjes en fouten is het belangrijk dat je met schoon (zuiver) materiaal werkt. Ik houd niet zo van "vettig" werk.
- decompresseur lekte. Oplossing: zitting herstellen en een nieuwe klep monteren, want de oude was verbrand.
- zuiger aangepast volgens AV10 model. Aan de onderkant was eenzijdig het onderste randje verdwenen. De zuiger zat overigens verkeerd om gemonteerd.
- zuigerveren vernieuwd (2,5 mm hoog). Een zuigerveer was aan de uiteinde afgebroken.
- zamac ontstekingsgrondplaat uitgericht.
- diverse pakkingen vernieuwd.
- ontsteking gemoderniseerd met nieuwe componenten.
- vliegwiel (zamac) gepolijst.
- ontstekingsnok, centreerplaat met 3 gaten en de koppelingmoer vervangen. Vaak heeft men dat met de verkeerde gereedschappen los gebeiteld.
- ophangplaten en diverse carterbouten gewisseld met recent verzinkte onderdelen. Nieuwe radiaal geribbelde borgringen toegepast. Meestal ontbreken er borgringen bij de carterbouten.
- tot slot wat testen: compressietesten, decompresseur-test, ontstekingstest 6mm vonk in open lucht en controle op aanlopen van het vliegwiel.
- eindtest op aanwezigheid alle componenten. Zo constateerde ik op het laatste, moment dat het smeernippeltje ontbrak bij de koppeling.
Conclusie: de meeste motortje die je vindt zijn of versleuteld of ze hebben versleten componenten. Je zult er hoe dan ook de nodige tijd in moeten stoppen om ze goed te krijgen.
Met de nodige aandacht, liefde en de juiste materialen kunnen ze toch weer tot leven worden gewekt.
"Onmogelijk" motortjes bestaan niet wel "creatieve sleutelhelden" of mensen die vlug-vlug de brommer rijdend willen krijgen.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: "sleutelhelden" / Beun / Creatieve aanpassingen foto-topic
En het ziet er ook weer piekfijn uit.
Re: "sleutelhelden" / Beun / Creatieve aanpassingen foto-topic
Ik gooi ieder blok open alles reinigen en ook nieuwe lagers er in en alles vernieuwen.
Gr Polle
Gr Polle
Re: "sleutelhelden" / Beun / Creatieve aanpassingen foto-topic
Ook als de brommer weinig heeft gelopen en alles soepel draait?
Harrie
Harrie
- Franky
- Berichten: 6267
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: "sleutelhelden" / Beun / Creatieve aanpassingen foto-topic
Lagers die lang stilstaan hebben vaak ook wat onregelmatigheden. Oude lagers nooit vertrouwen.
Re: "sleutelhelden" / Beun / Creatieve aanpassingen foto-topic
In principe mee eens en meestal komen er bij mij ook nieuwe lagers in.
Soms is dat niet nodig wanneer dat al een paar jaar gelden al gebeurd is of als er weinig mee gereden gaat worden en men heeft het geldt er niet voor over.
Lagers vervangen is niet goedkoop en de resources bij bepaalde liefhebbers zijn zo beperkt, dat ik wel eens denk : `Joh, zoek een andere hobby en ga vrijwilligers werk doen, dat kost niks en levert ook sociale contacten op.`
Harrie
Soms is dat niet nodig wanneer dat al een paar jaar gelden al gebeurd is of als er weinig mee gereden gaat worden en men heeft het geldt er niet voor over.
Lagers vervangen is niet goedkoop en de resources bij bepaalde liefhebbers zijn zo beperkt, dat ik wel eens denk : `Joh, zoek een andere hobby en ga vrijwilligers werk doen, dat kost niks en levert ook sociale contacten op.`
Harrie
- australman
- Berichten: 1307
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: "sleutelhelden" / Beun / Creatieve aanpassingen foto-topic
Hoi
Om per definitie overal meteen nieuwe lagers in te doen gaat mij wat ver.Als het lekker draait dicht laten.
Vraag je eerst eens af wat je van plan bent met je brommer.Af en toe een oldtimerritje rijden gaat ook prima
met enigzins gesleten lagers.
Kun je volgens mij je geld beter aan een goede ontsteking uitgeven.
Zelf heb ik liever een matig motortje in een goed rijwielgedeelte(kettingen,tandwielen,wiel-en balhoofdlagering,goede banden etc.) dan een op en top gereviceerd blokje in een matig rijwiel.
Hans
Om per definitie overal meteen nieuwe lagers in te doen gaat mij wat ver.Als het lekker draait dicht laten.
Vraag je eerst eens af wat je van plan bent met je brommer.Af en toe een oldtimerritje rijden gaat ook prima
met enigzins gesleten lagers.
Kun je volgens mij je geld beter aan een goede ontsteking uitgeven.
Zelf heb ik liever een matig motortje in een goed rijwielgedeelte(kettingen,tandwielen,wiel-en balhoofdlagering,goede banden etc.) dan een op en top gereviceerd blokje in een matig rijwiel.
Hans
-
- Berichten: 2701
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: "sleutelhelden" / Beun / Creatieve aanpassingen foto-topic
Ja het volgende kocht ergens in 1993 een Utilitaire lagers los maar zuiger vast deze los gemaakt blok niet verder uitelkaar gehaald hoe lang de brommer zo heeft gestaan weet ik niet maar de staat van de Utilitaire was erg de spaken waren zelfs door geroest
de fom die ik deze zomer heb opgehaald zuiger vast lagers vast de boel uitelkaar wel 2 maand in de diesel lagers los draaien redelijk rond maar wel nieuwe in gezet en andere zuiger met cilinder er op als ik geen nieuwe lagers zou hebben en als ik er niet aan zou kunnen komen dan zouden de oude lagers er nog in zitten wapen olie doet ook wonderen zo heb ik hier nog een paar mobylette's staan waar alleen de zuiger vast zit daar komen dan geen nieuwe lagers in als deze na het los maken soepel rond draait
Maar de meeste weten wel dat ik vrij makkelijk ben gaan met die banaan (mobylette)
Gr harold
de fom die ik deze zomer heb opgehaald zuiger vast lagers vast de boel uitelkaar wel 2 maand in de diesel lagers los draaien redelijk rond maar wel nieuwe in gezet en andere zuiger met cilinder er op als ik geen nieuwe lagers zou hebben en als ik er niet aan zou kunnen komen dan zouden de oude lagers er nog in zitten wapen olie doet ook wonderen zo heb ik hier nog een paar mobylette's staan waar alleen de zuiger vast zit daar komen dan geen nieuwe lagers in als deze na het los maken soepel rond draait
Maar de meeste weten wel dat ik vrij makkelijk ben gaan met die banaan (mobylette)
Gr harold