Start slecht

mobylettje
Berichten: 145
Lid geworden op: 15 sep 2014, 10:16
Locatie: Omgeving Breda

Start slecht

Ongelezen bericht door mobylettje » 02 aug 2015, 19:55

Mijn AV50S start vaak slecht. Moet eerst 50m afleggen voordat hij start, en ik sta voor gek door het trappen haha :lol:
Soms slaat hij ook meteen na 2 meter aan, dat is het rare.

Iemand een idee waarom hij zo slecht start?
Zeker een kwestie van ontsteking afstellen?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Start slecht

Ongelezen bericht door Harrie » 02 aug 2015, 21:45

Beste M.
Slechte ontsteking of vervuilde carburateur.
Er staat hierover al veel geschreven.
Harrie

loe
Berichten: 2641
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Start slecht

Ongelezen bericht door loe » 02 aug 2015, 22:55

by slecht of niet starten gooi ik een theelepeltje benzine in het bougiegat,als hy dan plotseling wel ff loopt,weet je dat t aan de benzinesysteem ligt,alsie tdan ook nie doet dan in de ontsteking zoeken

mobylettje
Berichten: 145
Lid geworden op: 15 sep 2014, 10:16
Locatie: Omgeving Breda

Re: Start slecht

Ongelezen bericht door mobylettje » 03 aug 2015, 09:39

Hij loopt wel, dus benzinetoevoer is het niet.
Carburateur is namelijk schoon, en de bougie is nat. Rijdt verder prima.
Ik heb 0,0 ervaring met de ontsteking afstellen, ik heb dat gedeelte nog nooit open gehad.
Kan iemand me hierbij helpen? Ik woon in de omgeving van Breda.
Kratje bier voor het afstellen. :!:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Start slecht

Ongelezen bericht door Franky » 03 aug 2015, 16:57

Dat betekend dus nog een ontsteking samengesteld uit antieke onderdelen. De ontsteking zal wel zwak wezen. Wordt dus meer dan alleen afstellen. Preventief vervangen is de oplossing.

mobylettje
Berichten: 145
Lid geworden op: 15 sep 2014, 10:16
Locatie: Omgeving Breda

Re: Start slecht

Ongelezen bericht door mobylettje » 03 aug 2015, 18:20

Franky schreef:Dat betekend dus nog een ontsteking samengesteld uit antieke onderdelen. De ontsteking zal wel zwak wezen. Wordt dus meer dan alleen afstellen. Preventief vervangen is de oplossing.
Welke onderdelen vervangen precies? Ik weet dat je een vespa condensator kan gebruiken.
En dan nog een interne spoel van?...
+ waar kun je die kopen?
Ik kan het zelf echter niet vervangen. :(

mobylettje
Berichten: 145
Lid geworden op: 15 sep 2014, 10:16
Locatie: Omgeving Breda

Re: Start slecht

Ongelezen bericht door mobylettje » 03 aug 2015, 22:09

Trouwens, kun je de interne bobine en condensator vervangen zonder een noktrekker te hebben?
Dan zou ik in principe alleen een vierkante 10mm sleutel moeten kopen om dat te vervangen...

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Start slecht

Ongelezen bericht door MobyJoost » 03 aug 2015, 23:19

Je hebt de nokkentrekker toch nodig, als je de ontsteking wilt afstellen.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Start slecht

Ongelezen bericht door Harrie » 03 aug 2015, 23:25

...en een klemband (of een oliefilterklem) of bougiestop (raad ik af) om het vliegwiel tegen te houden.
Staat allemaal omschreven onder het hoofdstuk ontsteking.
Harrie

mobylettje
Berichten: 145
Lid geworden op: 15 sep 2014, 10:16
Locatie: Omgeving Breda

Re: Start slecht

Ongelezen bericht door mobylettje » 04 aug 2015, 09:12

Dat heb ik al van mijn andere brommer.
Maar de nokkentrekker is anders dus die moet ik wel hebben + een 10mm vierkante sleutel.
En dan een interne spoel + condensator.
Moet de interne spoel ook van een ciao zijn? Ik heb er nog liggen van een Puch Maxi...

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Start slecht

Ongelezen bericht door Harrie » 04 aug 2015, 09:42

Bij een AV50 zit al een voedingsspoel en de nokkentrekker is gewoon standaard.
Controleer vooral de punten, want die zorgen ook vaak voor problemen: te geringe sluitkracht en gecorrodeerde contactoppervlakken.
Harrie

mobylettje
Berichten: 145
Lid geworden op: 15 sep 2014, 10:16
Locatie: Omgeving Breda

Re: Start slecht

Ongelezen bericht door mobylettje » 04 aug 2015, 11:53

Harrie schreef:Bij een AV50 zit al een voedingsspoel en de nokkentrekker is gewoon standaard.
Controleer vooral de punten, want die zorgen ook vaak voor problemen: te geringe sluitkracht en gecorrodeerde contactoppervlakken.
Harrie
Wat bedoel je met voedingsspoel dan? (ik bedoel de bovenste spoel op de grondplaat)
Normaal heb je een spoel intern + een externe bobine.
En een trekker van een Puch Maxi past ook gewoon?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Start slecht

Ongelezen bericht door Franky » 04 aug 2015, 17:20

mobylettje schreef:
Franky schreef:Dat betekend dus nog een ontsteking samengesteld uit antieke onderdelen. De ontsteking zal wel zwak wezen. Wordt dus meer dan alleen afstellen. Preventief vervangen is de oplossing.
Welke onderdelen vervangen precies? Ik weet dat je een vespa condensator kan gebruiken.
En dan nog een interne spoel van?...
+ waar kun je die kopen?
Ik kan het zelf echter niet vervangen. :(
Te vervangen
- Contactpunten tenzij ze nog goed zijn
- Bobine
- Condensator
- Bougie
- Bougiedop
- Alle stroomkabels
- Voeddingsspoel durf ik niet te zeggen. Wat zijn de ervaringen hier met oude voedingsspoelen? Blijven die wel werken?

mobylettje
Berichten: 145
Lid geworden op: 15 sep 2014, 10:16
Locatie: Omgeving Breda

Re: Start slecht

Ongelezen bericht door mobylettje » 04 aug 2015, 22:22

Franky schreef:
mobylettje schreef:
Franky schreef:Dat betekend dus nog een ontsteking samengesteld uit antieke onderdelen. De ontsteking zal wel zwak wezen. Wordt dus meer dan alleen afstellen. Preventief vervangen is de oplossing.
Welke onderdelen vervangen precies? Ik weet dat je een vespa condensator kan gebruiken.
En dan nog een interne spoel van?...
+ waar kun je die kopen?
Ik kan het zelf echter niet vervangen. :(
Te vervangen
- Contactpunten tenzij ze nog goed zijn
- Bobine
- Condensator
- Bougie
- Bougiedop
- Alle stroomkabels
- Voeddingsspoel durf ik niet te zeggen. Wat zijn de ervaringen hier met oude voedingsspoelen? Blijven die wel werken?
Bougiedop en bougiekabel zijn nieuw.
Goede bobine heb ik nog liggen.

Dus ik moet hebben:
- Condensator Vespa Ciao
- Contactpunten (ook van een Vespa Ciao?)
- En wellicht dan een voedingsspoel?
+ Een vierkante 10mm sleutel

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Start slecht

Ongelezen bericht door Franky » 05 aug 2015, 09:09

Contactpunten moeten mobylette zijn.
Voedingsspoel ook mobylette, mits die vervangen moet worden ;) Er vast iemand die wel wat kan zeggen over de kwaliteit van deze laagspanningsspoelen.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Start slecht

Ongelezen bericht door Harrie » 05 aug 2015, 19:06

VOEDINGSSPOELEN ZIJN ZELDEN DEFECT. SOMS ZIT HET MASSADRAADJE LOS.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Start slecht

Ongelezen bericht door Franky » 05 aug 2015, 19:09

Ah, dank je Harrie :) Ik wou dat ook nog graag weten. De isolatie op deze draden vergaat dus kennelijk niet zo snel :)

mobylettje
Berichten: 145
Lid geworden op: 15 sep 2014, 10:16
Locatie: Omgeving Breda

Re: Start slecht

Ongelezen bericht door mobylettje » 05 aug 2015, 19:10

Heb bij een autobedrijf een 10mm vierkant opzetstuk voor mijn ratel besteld. Officieel voor een carterplug van een Peugeot/Volvo. Wordt tegenwoordig niet veel meer gebruikt. Volgende week even ophalen, ik ben benieuwd.

Plaats reactie