Silentblocks vervangen

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Silentblocks vervangen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 mei 2011, 21:46

Er is hier nog geen aandacht besteed aan de silentblocks, die je bij veel Moby's tegenkomt bij de bovenste motorophanging.
Deze zijn erg belangrijk voor het opvangen van motortrillingen en, bij modellen met (enkele)variateur, voor het soepele draaien van de motor om zijn bovenste bevestigingsbout. Bij veel "schuurvondsten", is het rubber van de silentblocks verteerd. Dit is niet altijd direct zichtbaar, maar zodra de betreffende Moby weer op de weg komt, geeft dit oude rubber het echt op en zakt de bovenste ophangbout van de motor weg in de zompige massa. Vooral bij de modellen met (enkele)variateur is dit snel gebeurt, aangezien de motor zo opgehangen is, dat de binnenste bus van het silentblock beweegt, ten opzichte van de buitenste, waardoor er spanning in het rubber ontstaat en dit scheurt. Bij mijn AV92 had een vorige eigenaar de originele 8mm bout vervangen door een 10 mm bout (waarvoor dus de hele binnenbus van het silentblock moest verdwijnen). Daar kwam ik achter, doordat na een aantal tientallen kilometers rijden, de motor als een dronken dweil in het frame hing. Dan werkt je variateur ook niet meer goed. Ook waren de originele stalen afstandsbussen tussen de silentblocks, vervangen door stukjes roodkoperen waterleidingbuis. Een mooi stukje mislukte huisvlijt. Die silentblocks moesten vervangen. Dat is niet makkelijk, als je het juiste gereedschap niet hebt. Dit vond ik voor €60,00 op de site van Marc Deschamps, "Le Solex". Dat was even slikken, maar het maakt het een oneindig stuk makkelijker. En de silentblocks zitten ook in één keer op de goede plek. Nu denken veel van jullie natuurlijk: "€60,00 voor een gereedschapje, mij niet gezien!" En begrijpelijk, in deze dure tijden.
Nu kwam ik op de site "Mopedland spares" (Engeland) een set tegen voor 15 pond. Samen met opsturen ben je dan nog goedkoper uit (Le Solex verkoopt ze, geloof ik, ook al niet meer). Als je silentblocks lubberen, weet je niet wat er gebeurd, als je ze vervangt en je motortje weer fris in je frame hangt.
Met zo'n setje is dit klusje in een kwartiertje gebeurd.
Silentblocks zijn te vinden tussen €3,90 ( http://www.scootbikeshop.com/moteur/div ... p-676.html ) en €10,00 ( http://www.mbkdarmon.com/scooter-toulon ... -/4387.htm ) en die duurdere( zijn originele MBK) gaan waarschijnlijk een stuk langer mee.
De goedkopere, die ik op mijn MobyClub heb gemonteerd, zijn na een kleine 2000 km al aan vervanging toe.
Heeft iemand wat meer ervaring met verschillende merken en heeft misschien iemand wat de levensduur van originele silentblocks moest zijn?
Het is een onderdeeltje, dat heel veel invloed heeft op de juiste werking van motor en aandrijving en verdient het, besproken te worden. Groet, Joost.

Quint Wapenaar
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 mei 2011, 09:48
Locatie: De Kwakel
Contacteer:

Re: Silentblocks vervangen

Ongelezen bericht door Quint Wapenaar » 01 jul 2011, 17:57

Dit is precies wat ik zoek! Maar ik kan uit dit verhaal nog steeds niet halen hoe zo'n silentblock er uit krijgt zonder dat gereedschap van 60 euro er nou uit? Want ik heb dus net lopen rammen en dingen geprobeert maar dat ding zit muur en muur vast!!

Groeten Quint

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Silentblocks vervangen

Ongelezen bericht door Harrie » 01 jul 2011, 18:22

Joost schreef: Nu kwam ik op de site "Mopedland spares" (Engeland) een set tegen voor 15 pond. Samen met opsturen ben je dan nog goedkoper uit (Le Solex verkoopt ze, geloof ik, ook al niet meer). Als je silentblocks lubberen, weet je niet wat er gebeurd, als je ze vervangt en je motortje weer fris in je frame hangt.
Met zo'n setje is dit klusje in een kwartiertje gebeurd.
15 pond is een nette prijs.
Als je over een draaibank beschikt dan kun je de bus en de ring zo draaien. Misschien heb ik straks op de beurs eind november in Heerhugowaard enkele setjes bij me, die ik dan zelf tegen die tijd gedraaid heb.
Ik ze al eerder zelf gemaakt zonder draaibank. Een dikke bus met daarop een ronde plaat gelast en een gat in geboord. Vervolgens bij een dunnere bus hetzelfde gedaan.
Tot slot heb je nog een M8-draadeind met enkele moeren en ringen nodig. Dat werkte ook prima.

Afbeelding


Harrie

Dingiedong
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 mei 2011, 14:38

Re: Silentblocks vervangen

Ongelezen bericht door Dingiedong » 01 jul 2011, 22:31

Ik heb de oplossing van Harrie ook gebruikt en werkt perfect.

Ik heb een vaste overbrenging en bij mij waren de bussen ook om zeep...ook hing de motor er scheef onder ect ect.

de handel vervangen (wat een fluitje van een cent is als je die pers maar hebt of een paar passende doppen van een ratelset wat draadstang en moeren) en hup rijden maar....

jaar later..weer de bus aan de koppelingskant omzeep...

Ik heb nu een setje MBK bussen liggen die er binenkort in gaan.

Heb ik nog een vraag:

hoort de motor bij een dismoby koppeling vrij te kunnen schanieren? als ik de motor nu schanier tordeert ie de silent blocks.

vergeet ook de silent block in de veer niet!!

nog een leuk onderdeel wat aandacht mag hebben van de aandrijving is de V snaar.....ik had hier v/d week nog een avontuur mee....

Groeten,

Martin

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Silentblocks vervangen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 02 jul 2011, 01:14

Het hoort zo te zijn, als je het nu hebt. Alleen is het belangrijk, dat je de bovenste bout aantrekt, terwijl de motor in de positie hangt van de halve slag van de variateur. Als je geen variateur hebt, maakt het niet uit. Je hangt dan de v-snaar eronder en in die positie trek je de bovenste bout aan. Doe je het bij een vartiateur niet, zoals ik beschreven heb, dan moet het rubber van de silentblocs de draaing van het hele variateurtraject opvangen. Dan gaan ze snel stuk. Doe je het zoals ik beschrijf, dan is de torsie van het rubber maar de halve slag, rechtsom én linksom. Heel belangrijk voor (enkele)variateurrijders. Het verlengt de levensduur van je silentblocs aanzienlijk. Of beter, het niet zo doen, verkort de levensduur van je silentblocs aanzienlijk. Groet, Joost.

Dingiedong
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 mei 2011, 14:38

Re: Silentblocks vervangen

Ongelezen bericht door Dingiedong » 02 jul 2011, 12:21

Bedankt Joost!

ik heb net een nieuwe snaar geplaatst nadat de oude gescheurd was.

Ik heb inderdaad de bovenste bout los gedraaid snaar eraf...nieuwe erop...ff laten draaien bouten vast...rijden en de snaar laten inlopen...bouten los en weer vast en klaar..nu hangt de motor eronder zonder de bussen te slopen.

ik zat al te kjiken of er geen mogelijkheid is om de motor echt te laten schanieren in bijvoorbeeld naaldlagers....niet origineel maar wel duurzamer omdat de bussen niet meer hoeven te torderen.misschien een naaldlager in de silentblock maken oid...


MArtin

Quint Wapenaar
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 mei 2011, 09:48
Locatie: De Kwakel
Contacteer:

Re: Silentblocks vervangen

Ongelezen bericht door Quint Wapenaar » 02 jul 2011, 13:23

Hoi harrie,

Ik heb net de spullen bij Leen opgehaald en past :-D nog bedankt daarvoor.
En hij had ook dat zelf gemaakte gereedschap liggen alleen dat gebruikte hij zelf ;-).
Maar heb jij zo'n ding nog liggen en zou ik die kunnen kopen?
Want als hij straks terug is van de poedercoater dan wil ik hem niet beschadigen ;-).

Groeten Quint

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Silentblocks vervangen

Ongelezen bericht door Polle » 02 jul 2011, 15:58

Hallo moby mensen ik ben in het bezit van een originele trekker voor cilentblocs werkt perfect.
je mag altijd langskomen om hem te gebruiken.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Silentblocks vervangen

Ongelezen bericht door Harrie » 02 jul 2011, 17:19

Hoi harrie,
Maar heb jij zo'n ding nog liggen en zou ik die kunnen kopen?
Want als hij straks terug is van de poedercoater dan wil ik hem niet beschadigen ;-).
Groeten Quint
Beste Quint,
Momenteel heb ik er geen over.
Je zult dus bij het adres in Engeland moeten aankloppen of het gereedschap bij iemand bij jou uit de buurt moeten lenen.
Je kunt ook overwegen dat hulpgereedschap te (laten) maken.
Groet,
Harrie

Plaats reactie