Ringetje muurvast

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door brommerskieken » 24 okt 2015, 09:56

franky voor 18 euro met gedeelde verzend kosten ga ik mee dus wie volgt nu nog 9

Gr harold :lol:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door Franky » 24 okt 2015, 09:58

Kijk, daar hebben we wat aan :D
Maar belangrijker is, functioneert dat ding überhaupt? Heeft Mobyjoost er ervaringen mee?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door Harrie » 24 okt 2015, 10:20

Ik kan me amper voorstellen dat die Franse pers niet functioneert.
Het is gewoon een lomp stuk staal, waarop geen extreme krachten komen.
Kijk bij een messentrekker voor krukaslagers is het een heel ander verhaal.
Zelf heb ik in het verleden regelmatig goedkoop gereedschap verknalt. Vooral gereedschappen van een aluminium spuitgietlegering is vaak bagger. Gewoon ouderwets machinestaal werkt prima.

@Franky:
Je hebt gelijk over de aantallen: Ik ga inderdaad geen tientallen van die dingen maken, want dan lijkt het op werken en werken is voor mij een vies woord aan het worden ...... :lol:
Een paar silent bloc trekkers maken voor goede vrienden lijkt me wel geinig.
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 okt 2015, 10:59

Het voordeel van het specifieke gereedschap is, dat je bij het inpersen, het silentbloc in één keer in de juiste positie hebt. Vrij belangrijk voor de juiste afstand tussen de silentblocs, waar de hele mikmak (cylinderkop, eventuele ringen, afstandsbussen) netjes tussen moeten passen. Zitten ze te kort op elkaar, dan zit je te vloeken, bij het ophangen van je motor. En vervolgens moet je uit vogelen, welk silentbloc verschoven moet worden (of allebei), welke kant op en hoeveel. Dan je hele geniale doppen spulletje er weer opdraaien en hopen, dat het spul dan wél op de goede plaats zit. Weinig kans. Moet je dit geintje een paar keer doen, is je weekend al naar de gallemiezen. Ik heb pas de silentblocs van m'n AV92 vervangen, dat zijn er drie, en was in een uurtje klaar. Dat is: motorschermen los, carburateur los, elektra los, motor los van boven en onder(derde silentbloc in de verbinding tussen motor en boite relais) , Silentblocs uit persen en nieuwe inpersen en alles weer ophangen en vastkoppelen. Doe maar na, met je doppendoos. Daarbij komt, dat de meeste niet originele silentblocs, zeker bij een motor met enkele variateur, een veel kortere levensduur hebben, dan originele en je dus, voor een juiste werking van het systeem, ze vaker moet vervangen. Ik kocht een aantal jaren geleden zo'n gereedschap, kostte toen €45,00, maar ben er nog steeds erg mee in mijn sas. Één van de beste investeringen in gereedschap, die je kunt doen, als je je brommer op peil wilt houden en een hekel hebt aan tijdverspillen met frustratie.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door loe » 24 okt 2015, 11:16

schryf my ook maar op voor eentje ,zo n doppensetding werkt wel maar ook met veel gevloek en geknor,alles moet goed op zn plek zitten en dan draaien he,en dan floep,zittie weer scheef,grrrr,rechtzetten weer draaien ,enz. alszie eenmaal int frame zit is er niks meer aan,maar dan de piece de recistanse,de nieuwe er weer in zelfde verhaal ,maar dan nog vervelender want nou zit alles los,tis wel gelukt,ik hoop dat t met het tooltje beter gaat,want ik moet er alweer een nieuwe in,pfffff.
dus harrie,by deze ,aub voor my ook zo n ding

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door Franky » 24 okt 2015, 11:20

Nog een vraag MobyJoost. Jij hebt het over de juiste diepte waarin je de silentlager dient te persen. Is die diepte vastgelegd in de tool? Want dat is heel vervelend. Bij mijn 99z zitten de silentlagers op een totaal andere diepte dan bij mijn AV50. Straks kan ik de tool niet gebruiken voor beiden bromfietsen :(

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 okt 2015, 15:04

In principe zitten ze allemaal, met het einde van de buitenste bus, gelijk aan de buitenrand van de houders,waar ze in gaan. Dat is, volgens mij, bij jouw 92 niet anders.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door Franky » 24 okt 2015, 19:48

99z is inderdaad tot rand frame. Bij de AV50 steekt het lager buiten het frame.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 okt 2015, 21:05

Dan klopt daar iets niet.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door Franky » 25 okt 2015, 09:07

Toch wel. Ik heb ondertussen wel wat AV50 langs zien komen, en ze hebben dat allemaal. Maar goed ook, anders zit je silentlager tegen je motorblok. Nu is er nog ruimte voor een spacer.
Afbeelding

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door loe » 25 okt 2015, 10:15

by myn av 50net zo hoor,steekt er ook een stukje uit

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 okt 2015, 10:47

I stand corrected. Weer wat geleerd. Er zijn inderdaad verschillende manieren, om het gereedschap te gebruiken. De eerste is voor blocs, die gelijk liggen met de buitenkant, de tweede voor die, die Franky beschreef.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door Franky » 25 okt 2015, 10:51

Mooi plaatjes Joost :D Die onderste trekker heeft als ik dat zo zie een aanslag voor hoe ver het lager er in moet. Dat is wel heel mooi.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 okt 2015, 11:25

Het is dezelfde trekker, je gebruikt hem alleen voor de ene setup van buiten af en voor de andere van binnenuit. De ringen, die je nodig hebt, zitten erbij.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door Franky » 25 okt 2015, 12:29

Even voor de zekerheid, bij die trekker van la mobylette zitten die ringen ook?
http://www.lamobylette.net/nouveautes/a ... -2244.html

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 okt 2015, 14:41

Dat kan ik je niet met zekerheid zeggen. Degene, die ik kocht, was van andere makelij.
En ik ben wel een suffertje, de silentblocs, die ik verving op mijn 51 Super, zitten net zo, als op de 50!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door Harrie » 25 okt 2015, 15:27

Ik heb ook weer wat geleerd, want bij mijn originele set zat een ring die ik niet thuis kon brengen. Nu weet ik dat het een aanslag is voor speciale toepassingen.
Ik zal die bladen eens gaan printen en plastificeren. Lijk mij nuttig om als werkplaat op te hangen in mijn garage.
Harrie

mobylette70
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 okt 2015, 17:20

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door mobylette70 » 26 okt 2015, 13:40

Iemand die toevallig al een instructie filmpje heeft van hoe je de silentbloc verwijdered met een tool? :?: :)

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door AGB » 26 okt 2015, 15:01

Zie op het sleuteldag terug daar staat een film op , denk dat er een keer iemand een werkbeschrijfing van maakt
Hoe het er uithalen en weer terug plaatsen uit persen naar het motorblok kant en weer in perse van af de motor kant
Voor het uitpersen de afstand tussen de bussen op meten , wat niet altijd alles zegt je weet niet wat je voorganger heeft
Gedaan , belangrijk is dat de v snaar recht loopt

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door Franky » 26 okt 2015, 18:23

mobylette70 schreef:Iemand die toevallig al een instructie filmpje heeft van hoe je de silentbloc verwijdered met een tool? :?: :)
viewtopic.php?f=9&t=3349&start=0

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 26 okt 2015, 19:03

Interessant en nuttig Frank ! Bedankt. Groet, Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door Franky » 26 okt 2015, 20:16

En open voor discussie. Het smeren van de silentlagers zal ik toevoegen in het filmpje. Dat was wel een goed punt. Waarom ook niet hè :)

mobylette70
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 okt 2015, 17:20

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door mobylette70 » 26 okt 2015, 22:04

Franky schreef:
mobylette70 schreef:Iemand die toevallig al een instructie filmpje heeft van hoe je de silentbloc verwijdered met een tool? :?: :)
viewtopic.php?f=9&t=3349&start=0
Franky top! Beelden zeggen toch meer dan woorden he :D . Kan niet wachten om het te proberen :)

mobylette70
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 okt 2015, 17:20

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door mobylette70 » 02 nov 2015, 00:36

Het is mij gelukt om de silentlager te vervangen!! :D :D Het eruit persen ging heel makkelijk maar erin persen ging aardig lastig...... maar uiteindelijk ook gelukt :) :3D:

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Ringetje muurvast

Ongelezen bericht door Harrie » 12 jan 2016, 02:47

Afgelopen week trof ik bij het opruimen een stuk assenstaal aan, dat geschikt was om een silent bloc pers van te maken.
De as was wel 25 mm te dik; dus dat was even flink verspanen met een forse hardmetaalbeitel.
Dat viel toch even flink tegen. Wat kwamen daar veel spannen vanaf! De rest van de bewerkingen gingen redelijk vlot.
De bout en moer zijn gewoon standaard te koop. Er zitten twee verschillende ringen bij met een gat van 16mm voor de verschillende aanslagen.
Deze pers heb ik een grotere maat gegeven op de plek waar hij aansluit op de buitenkant van het frame. Bepaalde brommers zijn voorzien van een dikke laag poedercoating.
De standaard bus past dan niet op het frame. Bij gebrek aan het goede stafmateriaal heb ik bepaalde ringen in brons uitgevoerd. Voor de sterkte maakt het niets uit.
Ik kon het niet nalaten om even het gereedschap te testen en het werkte allemaal soepel. Al met al toch wel even bezig geweest, maar het was wel leuk werk.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie