Winterbeurt / Aspen benzine

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Winterbeurt / Aspen benzine

Ongelezen bericht door Harrie » 03 nov 2015, 02:15

Komende dagen ga ik al mijn brommers aftappen en voorzien van twee liter Aspen.
Zo blijven de kranen in conditie en roesten mijn tanks niet weg. Mocht ik straks een keer een brommer nodig hebben dan staan ze klaar. Brommerrijden in de winter doe ik sowieso weinig, want die pekelboeren staan nu al op scherp om bij de geringste nachtvorst kwistig te gaan strooien.
Afgelopen jaar constateerden we dat op plekken waar men niet gestrooid had alles schoon gevroren was en op plakken waar wel gestrooid was de weg nog nat was.
Harrie

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Winterbeurt

Ongelezen bericht door mobydilz » 03 nov 2015, 16:36

Ja mijn auto zit al in de was, maar mijn AV3 nog niet; eigenlijk moet die eerst nog in elkaar.
Nou ja daar is het winterseizoen prima voor en omdat het zo leuk vind ben ik al begonnen. . . .
maarrrr,. . lieve jongens en meisjes, dat lees je wel onder het kopje AV3 1950.
Tot daar mobydilz

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3901
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Winterbeurt

Ongelezen bericht door Lolle » 03 nov 2015, 22:23

Harrie, ik heb mij door de kettingzaag leverancier laten vertellen dat als je eenmaal Aspen gebruikt hebt je niet weer terug kan naar mengsmering. Feit of fabel? Waarom aspen en niet gewoon mengsmering ik zou zeggen daar zit ook olie in en houd de tank roestvrij :?
Lolle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Winterbeurt

Ongelezen bericht door Harrie » 04 nov 2015, 01:45

Ik heb ook ooit gehoord van Polle dat Aspen koolaanslag zou oplossen met alle gevolgen van dien.
In een van mijn Aspen brommers heb ik tijdens een lange toertocht toch 98 moeten tanken.
Ik merkte geen verschil. TSL blijft in beide gevallen goed bij mij smeren.
Er zijn nog te weinig ervaringsgegevens bekend.
Harrie

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Winterbeurt

Ongelezen bericht door Polle » 04 nov 2015, 06:57

Hallo

Als een kettingzaag of tweetaktmotor al enkele jaren op mengsmering draait zit er koolaanslag in de motor.
Ga je dan Aspen of motomix van sthil gebruiken krijg je zeker problemen doordat deze benzine de kool losmaakt met alle gevolgen vandien.
Ofwel vastloper op versleten motor op korte tijd door het schurend effect van de kool die loskomt.
Als je een machine hebt die vanaf nieuw op Aspen rijd en je tank dan een keertje mengsmering zal er geen probleem zijn.

Gr Polle

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1282
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Winterbeurt

Ongelezen bericht door australman » 04 nov 2015, 09:45

Hoi,

Daar er op de verpakking van Aspen nergens voor gewaarschuwd wordt kan ik de fabrikant dus zonder meer aansprakelijk
stellen voor eventuele schade?
Zijn er ook bewijzen van? Serieuze bedoel ik,geen losse opmerkingen op internet.

Hans

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Winterbeurt

Ongelezen bericht door Harrie » 04 nov 2015, 12:19

Ik denk de waarschuwing van Polle serieus genomen moet worden. Hij heeft veel ervaring met Aspen.
Als ik met een brommer helemaal op Aspen overga dan lijkt het me verstandig de kop los te maken, koolaanslag te verwijderen van kop en zuiger. ook de uitlaatpoort zou ik schoonmaken al is dat minder belangrijk dan de kop en zuiger.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Winterbeurt

Ongelezen bericht door Franky » 04 nov 2015, 12:27


Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1282
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Winterbeurt

Ongelezen bericht door australman » 04 nov 2015, 13:28

OK,bedankt Franky.

Er wordt dus niet gesproken over motorschade maar over snot in de uitlaat.Duidelijk minder dramatisch.
Mijn ervaring is dat zelfs met zelfgemengde brandstof(semi synthetische olie) van koolaanslag nauwelijks
sprake is.
Ik denk dat de meeste mensen veel te vet smeren, onder het mom van 'beter teveel dan te weinig'.
Meer dan 1:40 is nergens goed voor.

Hans

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Winterbeurt

Ongelezen bericht door Polle » 04 nov 2015, 17:25

Hallo Hans

Ik spreek uit ervaring op het werk.
Op een gegeven moment zijn wij overgeschakeld naar Aspen met oude kettingzagen, en bosmaiiers die al enkele jaren op zelf mix draaiden .
Er word intensief mee gewerkt en na enkel weken hadden we al problemen met compressieverlies .
Wij naar de winkel en zij vertelde ons eerst ontkolen en dan aspen er in.

Gr Polle

Plaats reactie