restaureren of conserveren?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: restaureren of conserveren?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 10 nov 2015, 12:30

Tja, Ghostwriter beoordeelt de wereld voornamelijk aan de kleur van z'n eigen auto en de coup van z'n eigen haar en weet dat oordeel bloemrijk doch enigszins ongenuanceerd te verwoorden.

Ghost Writer
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 mar 2011, 22:17

Re: restaureren of conserveren?

Ongelezen bericht door Ghost Writer » 10 nov 2015, 20:11

Zeker allemaal keurige brommer hobby mensen. Toch?
Op brommer beurzen moeten de exposanten/stal of kraamhouders 16 paar ogen hebben. (anders is hun stal leeg)
Op markplaats, speurders e.d. heeft het begrip zo goed als nieuw of nog goed te gebruiken e.d. een enorme bandbreedte.
Tijdens een gezamenlijke tourrit mis je zo maar een onderdeel van je brommer.
Is de groep groot, loopt geheid een percentage weg zonder af te rekenen.(terras)
Er zijn er slecht een paar waar je afspraken mee kunt maken. (als het om vrijwilligerswerk gaat) je gelooft het pas als ze er echt zijn.
Asociaal rijgedrag op brommer kenteken, 100+ is geen uitzondering bij een grote groep op oudejaarsavond verwekte pukkelpuistjes. (Kreidler, Zundapp)
Velen kunnen zich zo aanmelden bij Beppie Nooy van het Amsterdams volks toneel, acteren kunnen ze als geen ander.

Natuurlijk kan ik de nuances anders leggen, maar dan valt het kwartje niet.
Het is en blijft een slangenkuil de brommer hobby, in het algemeen tellen we nog altijd meer teleurstellingen als overwinningen.
Zelf geniet ik mede door allerlei rand zaken ontzettend van deze klassieke brommer hobby, en dan in de breedste zin van het woord.
Deze hobby stopt bij mij niet bij het sleutelen en rijden, een stuk infotainment komt daar ook bij kijken."

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: restaureren of conserveren?

Ongelezen bericht door AGB » 10 nov 2015, 21:07

Je praat nu over de brommer gebeuren in algemeen
Waar hier op gereageerd wordt volgens mij gaat over de negatieve mensen van mobylette en zo , dacht ik,
Ik doe ook niet mee met die grote gemengde riten waar je zo je kostbare onderdeel ongezien van eigenaar verwisseld,

Het mooie van mobylette is iedereen kan het zo duur of mooi maken dat hij ongetwijfeldil of kan,
Om nu een grote groep van de mobylette beziters in een hokje te plaatsen lijkt mij ook wat ver gezocht
Heb hier op het forum en met de forum toertochten en zo nog geen verkeerde persoon tegen gekomen,
Maar misschien hebben anderen er andere ervaring mee,
ongetwijfeld zullen er ook wel mobylette bezitters zijn die minder goede bedoelingen hebben,
Met hun mede mensen en hun mobylette s , dat die op de zwarte moby lijst mogen komen :D

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: restaureren of conserveren?

Ongelezen bericht door Harrie » 11 nov 2015, 01:39

Hallo leden,
Je moet alles wat "Henk de Ghostwriter" zegt niet te letterlijk nemen. Geniet maar van zijn beeldspraken.
We mogen inderdaad niet klagen over de deelnemers aan de mobyletteritten. Dat is over het algemeen goed volk.
Dat hoor ik van anderen die ooit voor de eerste keer met een mobyletteclubje komen meerijden. Bij andere clubs is de sfeer vaak anders: afgunst, jatten en opscheppen.
Harrie

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1284
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: restaureren of conserveren?

Ongelezen bericht door australman » 11 nov 2015, 10:30

Iemand nog iets serieus te melden over het (interessante) onderwerp?

Hans

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: restaureren of conserveren?

Ongelezen bericht door Harrie » 11 nov 2015, 15:40

Inderdaad Hans we dwalen af....

Als je weer een brommer erbij krijgt moet je beslissen wat je ermee gaat doen.
Iedereen vult dat op zijn eigen wijze in ; na gelang de staat van de brommer, de aanwezige technische kennis en financiële mogelijkheden.

Ik onderscheid daarbij globaal 3 stijlen.

Minimalistisch restauratie
In dat brede spectrum tref je aan de ene kant de types aan - zeg maar de paupers van Ghostwriter- , die helemaal niks restaureren en soms zelfs niet smeren.
Ze rijden tijdens toertochten met roestige kettingen, uitgelopen lagers, versleten kettingwielen.
Modder blijft lekker overal opzitten en hun uitgangspunt is: "Zo lang het loopt, loopt het, en moet je niets doen. Bij uitzondering het roestige plaatwerk met conserveringsolie insmeren.
Met die mensen moet je dus geen monsterrit gaan rijden, want gegarandeerd krijgen ze stukken onderweg.
Ze dwepen ook met origineel; ook al is het gescheurd. Gebruiksschade is eerder een trofee dan vervelend. Erg technisch zijn deze mensen ook niet en alles hangt met draadjes aan elkaar. Met die mensen moet je dus geen monsterrit gaan rijden, want gegarandeerd krijgen ze stukken onderweg.

Pragmatisch restauratie
De grote middengroep, die de noodzakelijke zaken vervangt als het maar functioneel is.
Origineel is niet het belangrijkste. Soms wordt een model geweld aangedaan, maar daar zit de eigenaar niet mee.
Afhankelijk van de situatie wordt gekozen voor algehele restauratie of voor gedeeltelijke restauratie.
Die keuze is soms lastig, maar gezien zijn technische achtergrond komt hij daar wel uit.
Het mag best wat geld kosten, maar niet ten koste van alles. Hij zal liever geld besteden aan een nieuwe cilinder dan aan het laten verchromen van een tank.

Perfectionische restauratie
Aan de andere kant van het spectrum zie je de perfectionisten: Alles moet worden zoals het vroeger origineel in showroom-stond of zelfs nog mooier dan origineel. Verchroomde spaken i.p.v. verzinkte, want zink wordt na verloop van tijd dof. Status is voor deze persoon belangrijk. Dat hij soms niet breed technisch is opgeleid compenseert hij door zaken uit te besteden aan een specialist.
Indrukwekkende museum kwaliteit, maar vaak heeft de brommer ook een steriele uitstraling en mist het een ziel, die de brommer van de minimalist met al zijn gebruikssporen wel heeft. Het mag wat kosten net als de koikarpers en de luxe tuinset.
Het is super belangrijk dat het juiste boutje gebruikt is. Als het regent wordt er niet gereden en omdat alles zo perfect en origineel moet zijn, kan het erg lang duren voordat een brommer rijklaar is.

Ik ken overigens verzamelaars die een collectie hebben waarbij alle 3 groepen in vertegenwoordigd zijn, maar vaak zie je ook dat alles een bepaalde stijl heeft en dan is de collectie een afbeelding van de persoonlijkheid. Voorbeelden genoeg.
Als je er niet uitkomt wat je met een bepaalde brommer moet doen, vraag het dan gewoon aan verschillende mensen en wellicht kun je dan een goede keuze maken.
Ik beschouw mezelf vooral pragmatisch en dat zijn de meesten op dit forum.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: restaureren of conserveren?

Ongelezen bericht door Franky » 11 nov 2015, 18:35

Tijdens de langste rij bromfietsen ooit in Zijtaart (toerrit met meer dan 1000 bromfietsen) was het het leuk om te kijken welke van de drie bovengenoemde groepen het meest aan de kant stonden met pech. Op eenzame hoogte stond de groep "Perfectionische restauratie" bovenaan als de gene die het meeste langs de kant met pech stonden :lol: De groep rijders die alleen maar bezig is met uiterlijk en functionele aspect volledig vergeet :lol: De groep "Minimalistisch restauratie" kon dat ene ritje wel overleven :P

Ik ben overduidelijk fan van de "Pragmatisch restauratie". 8-)

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: restaureren of conserveren?

Ongelezen bericht door AGB » 27 nov 2015, 08:55

Spatborden van de brommer aan de binnen kant in smeeren met dike textiel dat scheelt tegen roest van binnen uit

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: restaureren of conserveren?

Ongelezen bericht door Harrie » 12 jan 2016, 16:32

australman schreef:Iemand nog iets serieus te melden over het (interessante) onderwerp?
Hans
Jazeker Hans,
Even de volgende uitspraak van mezelf:
"Bepaalde onderdelen zijn lastig te verkrijgen en zo mooi als vroeger is door magazijnschade nagenoeg onmogelijk."
Vandaag een partijtje chroomwerk opgehaald en dat chroom is inderdaad niet te vergelijken met wat Motobécane vroeger op de onderdelen plakte.
Het is veel mooier, want er is verkoperd, gepolijst, verkoperd, gepolijst, vernikkeld en tot slot verchroomd. Kortom geen Tolenaar-kwaliteit.
Het vette chroom druipt ervan af. De kap lag al jaren bij mij in een doos; enigszins gedeukt en plaatselijk roestig.
Hij kwam er werkelijk perfect van zijn kuuroord terug samen met een paar prachtige SP98 uitlaatbochten en een linkse Motobécane - variateurdeksel.
Kijk voor een dergelijke brommer die je niet voor een pond pruimen of een kratje bier kunt "krijgen", is dat wel een mooie oplossing.
De kosten vallen wel mee, want mijn oude kap - die er overigens nog redelijk goed uitziet brengt t.z.t. ook nog wel het nodige op.
Ik ben niet direct een chroomnicht, maar op bepaalde onderdelen vind ik chroom wel de mooiste oplossing.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1284
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: restaureren of conserveren?

Ongelezen bericht door australman » 12 jan 2016, 19:55

Hoi Harrie,

Het ziet er inderdaad schitterend uit.En als je weet hoe bewerkelijk het verchromen inclusief voorwerk is,
vind ik de prijzen over het algemeen best nog meevallen.
Bovendien heb je gewoon geen keus,als een onderdeel origineel verchroomd hoort te zijn en er slecht aan toe is,
zal het opnieuw verchroomd moeten worden.
Afgelopen jaar een keer een zelfgebogen uitlaatbocht opgestuurd naar iemand die op marktplaats adverteerde
voor chroom en nikkelwerk.Leek allemaal een beetje vaag,maar je moet eens een gokje wagen.
Resultaat:Retour in 8 dagen en buitengewoon netjes gedaan.


Hans

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: restaureren of conserveren?

Ongelezen bericht door Mobygek » 12 jan 2016, 22:32

Erg mooi gedaan, heb toch ook wel zaken bij Tolenaar gedaan, Lang wachten maar erg mooi.
Wie is jouw verchromer Harry?

Vrgr gerard

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: restaureren of conserveren?

Ongelezen bericht door Harrie » 14 jan 2016, 00:30

Mijn verchromer? Ik heb geen vaste verchromer, maar onderstaande heeft de laatste partij gedaan en daar ben ik heel tevreden over.
Eigenlijk de beste kwaliteit die ik ooit ben tegengekomen. Veel van het arbeidsintensief werk wordt in Roemenië uitbesteed.
In Nederland is het uurtarief voor de voorbereidende werkzaamheden onbetaalbaar geworden.

G&R uit Odiliapeel.
www.verchromen.nl

Harrie

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: restaureren of conserveren?

Ongelezen bericht door mobydilz » 14 jan 2016, 08:58

Mijn chroomwerk is door Tolenaar gedaan en die jongens kunnen het.
Je moet ze wel duidelijk instrueren, want het zijn geen Mobylette-specialisten
voor wie het vanzelfsprekend is wat je wel en niet moet doen.
Je moet ze per onderdeel instrueren; niet alleen mondeling maar waarschijnlijk
ook schriftelijk met foto's enzo. Je moet je heel expliciet uitdrukken.
Mijn achterkettingwiel hebben ze gepolijst nadat besloten was het te vernikkelen.
Met het besluit te verzinken was dat niet gebeurd denk ik, maar een eerste keer
dat je er komt spreek je elkaars taal nog niet.
Door de lange termijn vergeten ze wellicht ook wel een détail van wat je bespreekt
en vervallen zij in hun routine van glans-producenten.
Duur zijn ze ook, maar daar staat tegenover, dat ze naar ik aanneem wel
milieuverantwoord werken dat weet je in verweggistan niet zo zeker.
groet md

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: restaureren of conserveren?

Ongelezen bericht door Harrie » 14 jan 2016, 09:38

Welke vlakken wel en welke niet behandeld moet worden van de onderdelen, vergeten de opdrachtgevers nog weleens en dan is het maar hopen dat het bedrijf voldoende en ervaring heeft om dat zelf in te schatten. Het goede van het bedrijf G&R is dat ook het plaatwerk wordt aangepakt. Bij mijn kap is dat iets te rigoureus gedaan: de gaatjes voor het motorplaatje zijn dicht gelast. Ik laat dat zo zitten, want eigenlijk komt de kap dan mooier tot zijn recht. Het plaatje verhuist naar de hogedrukkop, waar ook gaatjes zitten. Mijn instructies waren dus ook niet 100%.
Harrie

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1284
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: restaureren of conserveren?

Ongelezen bericht door australman » 14 jan 2016, 10:38

Hoi,

Hoort het motorplaatje op de kap dan hoort het motorplaatje op de kap.

Hans

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: restaureren of conserveren?

Ongelezen bericht door Harrie » 14 jan 2016, 11:52

Hallo Hans,
Hoort het motorplaatje op de kap dan hoort het motorplaatje op de kap.
Dat lijkt wel een Cruyffiaanse uitspraak.
Zo hoorde ik eens van een grote verzamelaar uit Landgraaf de volgende luchtige uitspraak:
'In een brommer uit 1966 hoort in de banden gewoon lucht uit 1966 , hoewel 1965 een veel beter luchtjaar is."
Onzin allemaal: ik bepaal zelf wel wat ik mooi vind.
Een paar gaatjes boren en een typeplaatje klinken lukt me wel, maar of ik het ook ga doen betwijfel ik.
Het alternatief vind ik eigenlijk beter en correcter, omdat bij de meeste modellen het plaatje bij de cilinderkop zit.
Overigens kloppen die plaatjes meestal niet en staat er AV98 op.
Harrie

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1284
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: restaureren of conserveren?

Ongelezen bericht door australman » 14 jan 2016, 13:38

Hoi Harrie,

Natuurlijk moet iedereen zelf weten hoe of wat.Maar noem het dan bijvoorbeeld 'renoveren '.
Er verdwijnt toch een stukje originaliteit,hetgeen soms onontkoombaar is,maar in dit geval niet,lijkt mij.
Persoonlijk zou ik ook niet staan te juichen om gaatjes te moeten boren in nieuw,onberispelijk chroomwerk.

Hans

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: restaureren of conserveren?

Ongelezen bericht door Harrie » 14 jan 2016, 20:33

Hallo Hans,
Ik ben inderdaad meer van het renoveren met behoud van karakter dan van 100% restauratie.
Ik pas graag moderne materialen, lijmen, smeermiddelen, brandstoffen en technieken toe.
Ik zit graag op de stoel van de constructeur....
Harrie

Avrolijk
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 okt 2015, 09:12
Locatie: Brielle

Re: restaureren of conserveren?

Ongelezen bericht door Avrolijk » 07 mar 2016, 20:36

Goedenavond,

Heb mezef een beetje laten beïnvloeden door:
-budget.
-wat vind ik zelf en anderen.
-origineel getrouw en verkrijgbaarheid.
- en last but not least: veiligheid.

Mijn AV42 uit '68 heeft 'n tijdje in de sloot gelegen. Het frame is dan ook aardig aangetast en de toen opgelopen putjes in de lak zijn inmiddels roestkratertjes geworden. Gelukkig smeerde de vorige eigenaar zijn ketting goed, wat het vet op de achterbrug en diagonale achterframeprofielen waren aangetast doch niet verrot. Een schroevendraaier, messing borstel, fenol roest omzetter en amber tectyl zijn uiteindelijk de conservatoren geworden. De Rigida velgjes zijn weliswaar geroest, maar hebben wel charme, uitstraling, de tand des tijds (in de sloot!) en zijn nu net zo rijp als Rutger Hauer in zijn hoogtij dagen, even als het gepitte stuur en het kale bagagedragertje, iets wat mij meer aanspreekt dan een gefacelifte barbie.... maar smaken verschillen.

Nu eerst maar eens tot en met de herfst gaan toeren en daarna zie ik wel weer verder...

Plaats reactie