KAPOTTE SCHROEFDRAAD N O K

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

KAPOTTE SCHROEFDRAAD N O K

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 31 mei 2011, 22:47

Beste Forummers,

Vandaag wilde ik samen met met mijn Moby vriend Hans uit Soest de slechte NOK van de ontsteking van mijn FOM vervangen door een goede Nok, die ik zondag in Arnhem van Henk had gekregen. De schroefdraad van de Nok was echter te " dol " om nog een goede verbinding te maken met de poulietrekker.

Weet iemand een manier om de Nok er zonder poulietrekker en zonder gebruik te maken van de schroefdraad in de nok om de Nok los te krijgen ?

Hoop dat iemand hier een goed truc voor weet.

Met dank en groet,

Joop

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Re: KAPOTTE SCHROEFDRAAD N O K

Ongelezen bericht door Mobydick » 31 mei 2011, 23:10

Beste Joop,

Lastig probleem. Je zult toch een trekker moeten gebruiken anders beschadig je de krukas. Probeer het eerst met een klauwtrekker. Lukt dat niet dan is het een optie om de originele trekker toch recht in het schroefdraad van de NOK vast te zetten en daarna te borgen met 2/3 kleine lasjes van een Co2 lasapparaat. Gaat je helaas dan wel een trekker kosten. :(

Veel succes !

Groet,
Dick

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: KAPOTTE SCHROEFDRAAD N O K

Ongelezen bericht door Harrie » 31 mei 2011, 23:21

Beste Joop,

Slijp met een dremel vlakke kanten achter de nokkraag.
Zet een 3-poots trekkertje van Kuko erop en pang hij vliegt eraf.
Zonder de vlakke kanten heb je geen grip.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: KAPOTTE SCHROEFDRAAD N O K

Ongelezen bericht door Franky » 01 jun 2011, 09:06

Ik heb ooit een foto gezien van iemand die twee gaten had geboord in de nok (in axiale richting). Daar draaide hij dan 2 bouten in die weer na een strip gingen met drie gaten erin. Het middelste gat bevatte een bout waarmee hij tegen de krukas duwde. In theorie moet dit ook kunnen, maar je hebt een verrekt sterkte strip nodig en iets waarmee je de bout die tegen de krukas duwt heel sterk kan aandraaien. Overigens was de strip van hem denk ik 5mm dik en boog volledig door........

Een noktrekker met 2 a 3 armpjes is zo veel makkelijker. En dan moet je je nok wel even voorbewerken zoals Harrie zegt.

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: KAPOTTE SCHROEFDRAAD N O K

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 01 jun 2011, 19:12

Heren, veel dank voor jullie constructieve antwoorden. Ik laat het nog even bezinken en laat jullie t.z.t. weten hoe ik gevaren ben. Groet, Joop

Jet : svp niet sluiten, wie weet komt er nooooogggggg betere truc, gr. J.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: KAPOTTE SCHROEFDRAAD N O K

Ongelezen bericht door Harrie » 01 jun 2011, 22:01

Beste Joop,

Bidden helpt soms ook en wonderen gebeuren nog steeds; ik zou echter de dremel pakken en aan de slag gaan. :lol:

Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: KAPOTTE SCHROEFDRAAD N O K

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 21 jun 2011, 21:40

Allen die advies hebben gegeven: zeer bedankt.

Ben met de dremel aan de gang gegaan om de achterkant op drie punten vlak te maken. Maar bij mij bleef het trekkertje er vanaf schieten bij het aandraaien. Daarna heb ik de poelietrekker op drie punten laten lassen ( CO2 ) . Maar bij het aandraaien werd het gietijzeren vlees van de nok eraf getrokken. Weer gelast, maar weer het ijzer van de nok meegetrokkken.
Vervolgens aan de gang met een grote tweepoots-trekker van zo'n 20 cm breed en idem lang. De poten vervolgens gefixeerd met een goeie lijmklem en ja hoor, toen kwam hij los.

Leek me juist mijn ervaring even terug te koppelen. Ongetwijfeld zullen anderen met de andere methoden ook succes hebben geboekt, maar zo is het mij vergaan.

Vriendelijke groet,

Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: KAPOTTE SCHROEFDRAAD N O K

Ongelezen bericht door Harrie » 21 jun 2011, 23:44

Beste Joop,

Je kunt ook een kleine 3-poots kwaliteitstrekker gebruiken van Kuko (was wel erg duur).
Je moet overigens als de boel op spanning staat, een ferme tik in axiale richting geven op op de bout van de trekker.
Hij knalt er dan van af.
Groet,
Harrie

Plaats reactie