Reactor

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Reactor

Ongelezen bericht door Harrie » 30 sep 2016, 23:03

De gemiddelde SP93-rijder was in het verleden niet zo'n technicus, poetser of smeerder. Onderhoud was een noodzakelijk kwaad en behoorde niet tot de hobby.
De bakken van de SP93 bevatten daarom ook vaak aluminiumpoeder van het tandwiel dat aan gebrek van smering aan barrels gedraaid is.
Een mooi voorbeeld hiervan was te zien op de mobyletteforumstand bij het NVT-2016 te Woerden.
Het zou mij niks verbazen als de achterste poelie nauwelijks gesmeerd is; zou er al vet inzitten, dan is het hard.
Misschien dat het schoonmaken van de achterste poelie en controle van de axiale vertanding het probleem wellicht oplost.
Ik heb dit probleem zelf nooit meegemaakt, maar vind het wel typisch dat het vooral bij de SP93 plaatsvindt en nauwelijks bij de AV92 en andere linksdraaiende brommers met tussentransmissie.
H.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Reactor

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 okt 2016, 06:15

Mijn eerste AV92 had dit probleem ook. Schakelde prima op, maar na stoppen voor een stoplicht niet van z'n plaats te krijgen. Als ik de brommer dan een meter achteruit reed, sprong de variateur terug in de beginstand. Alles door een gebrek aan smering. Na schoonmaken en smeren, werkte het prima. Mijn huidige AV92 heeft het probleem niet (direkt na aankoop al onderhoud gepleegd) en de variateur reageerd goed op veranderende omstandigheden (heuvels, bruggen).

JanmobyEvert
Berichten: 2009
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Reactor

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 01 okt 2016, 07:21

Harrie schreef: Het zou mij niks verbazen als de achterste poelie nauwelijks gesmeerd is; zou er al vet inzitten, dan is het hard.
Misschien dat het schoonmaken van de achterste poelie en controle van de axiale vertanding het probleem wellicht oplost.
H.
De achterste poelie is het volgende punt vd agenda. We gaan gewoon door tot het goed functioneert !!!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Reactor

Ongelezen bericht door Harrie » 01 okt 2016, 08:36

Die variateur met putten waarover Frankry het had, wordt binnenkort onder handen genomen.
Er worden lassen op de putten aangebracht en de trommel wordt nabewerkt. We zien wel wat dat uithaalt.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Reactor

Ongelezen bericht door Franky » 01 okt 2016, 12:22

Is dat als experiment? Want die trommel is schroot. Die variateur is bij mij uit de klem gesprongen en is op de grond gedonderd. Dus die trommel kan regelrecht de vuilnisbak in :(

Als je trouwens naar rollen overstapt kan je gewoon die hele slijtplaat eraf steken met de draaibank. Dan ben je meteen klaar met dat gedoe. Mits het achterliggende materiaal niet verroest is natuurlijk. :) Ik ben wel fan van die moderne MBK oplossing :)

Goed schoonmaken en smeren is natuurlijk altijd stap 1. Ik weet niet hoe perfectionistisch je bent, maar die putten zullen altijd in meer of mindere maten de variateur verstoren. De vraag is of het voor jou acceptabel is. Maar kijk eerst maar eens hoeveel performance je er nog uit weet te persen ;)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Reactor

Ongelezen bericht door Harrie » 01 okt 2016, 12:57

Hallo Franky,
Het is een experiment, waarmee we niks kunnen verknallen en wie weet levert het weer een heleboel kennis op.
Ik denk dat het met de kromheid wel meevalt; bovendien kun je een trommel op een draaibank uitrichten.
Bij een rechtse trommel zou ik dat nooit doen, want die zijn nog nieuw verkrijgbaar.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Reactor

Ongelezen bericht door Franky » 01 okt 2016, 13:11

Nou, die kromheid is niet best. Ik heb dat ding met een tang teruggebogen om er nog even snel wat van te maken. Dat ding is dus verschrikkelijk onregelmatig. Dat wordt nooit meer wat. :(

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Reactor

Ongelezen bericht door Harrie » 01 okt 2016, 13:29

Hallo Franky,
Twee leuke uitspraken van Dick Kievits:
"Wat zijn oogjes zien, maken zijn handjes stuk" en
"Wat zijn ogen zien, maken zijn handen"
We zullen wel zien "wat" en op "wie" het van toepassing is. :lol: :lol: :lol:

Zijn beste uitspraak vind ik nog steeds:
"Hij doet geen vliegje kwaad, maar zal er ook nooit eentje vangen!"
H.

Plaats reactie