Spaakvelgen oplappen/restaureren

vercouluh
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jul 2011, 08:25

Spaakvelgen oplappen/restaureren

Ongelezen bericht door vercouluh » 16 aug 2011, 22:42

Hou hebben jullie de spaakvelgen van jullie mobylette opgelapt/ gerestaureert? Ik ga binnekort de spaakvelgen van mijn AV44 uit '69 aanpakken. Aangezien deze 34 jaar heeft stilgestaan is 1/4 van de velg geroest (het gedeelte wat na onder stond) en 3/4 ziet er nog bijna blinkend uit.
Hoe pakken jullie dergelijke klussen aan?

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Spaakvelgen oplappen/restaureren

Ongelezen bericht door ruudk » 16 aug 2011, 23:30

Hoi Vercouluh,

Als de roest meer dan 'vliegroest' is (vliegroest is oppervlakkige roest wat je er met wat zeepsop nog wel af kunt poetsen), dan ga ik meestal met een kwast met wat benzine of diesel over de roestplekken heen en weer. (Zo wordt het ook geadviseerd in de originele handleidingboekjes van Mobylette). Je krijgt dan een bruine schuimige drab, dus het roest laat los. Net zolang driftig doorkwasten totdat de benzine/diesel niet meer bruin kleurt. Misschien ook nog een nachtje in de kruipolie laten trekken en daarna nog eens kwasten. Na flink schoonspoelen met een emmer sop (warm water met bijvoorbeeld afwasmiddel), als het meeste roest eraf is, drogen en in de was zetten, ter bescherming tegen nieuwe roest in de toekomst. Maar dit is wat ík altijd doe, misschien zijn er betere methodes hoor.

Verder nog een tip (uit ervaring): olie of vaseline beschermt je velgen alleen goed, als er geen stof op komt! Zo heb ik ooit eens mijn velgen ingeolied en ben daarna een stukje gaan rijden. Vervolgens kwam er na enkele weken allemaal roest op de velgen. Het olie op de velgen 'plakte' tijdens het rijden het stof uit de lucht vast en het stof trok vervolgens vocht aan: resultaat: roest op de geoliede velgen! Olie is wel goed als men de brommer direct daarna stofvrij stalt. Ik prefereer echter een goede wax. Ziet er ook mooi uit!

Groetjes,
Ruud
Laatst gewijzigd door ruudk op 18 aug 2011, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

vercouluh
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jul 2011, 08:25

Re: Spaakvelgen oplappen/restaureren

Ongelezen bericht door vercouluh » 17 aug 2011, 09:23

Hey Ruud,

Laat je op deze manier gewoon de spaken en de trommelrem erin zitten? Of ontspaak je hem eerst en maak je de spaken appart schoon?

Roy

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Spaakvelgen oplappen/restaureren

Ongelezen bericht door ruudk » 18 aug 2011, 10:35

Hoi Roy,

Haha, ik ben een pietje precies, maar de spaken laat ik lekker zitten. Met een beetje 'om de bocht poetsen' kun je overal toch wel bij, dus het is ook niet nodig om de spaken los te maken. Tenzij je de velg laat verchromen, natuurlijk, maar dat is een ander verhaal.

Groeten,
Ruud.

vercouluh
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jul 2011, 08:25

Re: Spaakvelgen oplappen/restaureren

Ongelezen bericht door vercouluh » 18 aug 2011, 10:45

Hey Ruud,

Weet jij toevallig wat voor kosten er aan het verchromen van de velgen zit? Neem aan dat je de foto gezien hebt, denk dat poetsen erg moeilijk wordt op zoveel roest.

Roy

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Spaakvelgen oplappen/restaureren

Ongelezen bericht door Harrie » 18 aug 2011, 18:13

Beste Roy,

Verchromen is erg duur. Je kunt er beter nieuwe velgen inzetten.
Probeer eens bij de velgenman die op Marktplaats staat.
Mocht het niet lukken dan kan ik ze komend voorjaar wel uit Frankrijk meenemen.

Harrie

vercouluh
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jul 2011, 08:25

Re: Spaakvelgen oplappen/restaureren

Ongelezen bericht door vercouluh » 18 aug 2011, 18:30

Ik zie dat diegene an Marktplaats bij mij om de hoek woont, dus wellicht ga ik even bij hem kijken wat hij kan doen voor mij en wellicht nog tips heeft.
Ook zal ik verchromen in optie nemen en dan kosten/baten langs elkaar leg en een beslissing neem.

Roy

GROENEKAN
Berichten: 3764
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Spaakvelgen oplappen/restaureren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 18 aug 2011, 19:09

gewoon nieuwe spaken + velgen, verreweg het goedkoopste en beste. Gr. Joop ( het wiel is al uitgevonden )

vercouluh
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jul 2011, 08:25

Re: Spaakvelgen oplappen/restaureren

Ongelezen bericht door vercouluh » 19 aug 2011, 07:49

Hehe toepasselijk gezegde in dit topic Groenekan ;).
Ik geloof jullie ook zeker, alleen heb ergens in mijn hoofd zitten dat ik de velgen orgineel wil houden, misschien wel het beste om er zelf er dan achter te komen dat dit niet echt rendabel is. Één geluk heb ik dat het restauren van oldtimers in de familie zit (motoren, brommers, en veel tractoren) dus misschien dat er daar nog ideeën of connecties zitten.

Roy

GROENEKAN
Berichten: 3764
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Spaakvelgen oplappen/restaureren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 19 aug 2011, 08:11

Beste Roy, ik heb er ook weken over nagedacht, omdat ik niet een nieuwe oude FOM wilde. Los van de kosten, een originele nieuwe velg staat het beste, vind ik. Gr. Joop

Moto - Le Poney
Berichten: 375
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Spaakvelgen oplappen/restaureren

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 21 aug 2011, 21:18

Oppervlakkige roest kan je ook wegkrijgen met WD-40 en daarna poetsen met alluminiumfoli, maar vel goed nat houden met WD-40 hoor, daarna netjes napoetsen met chroompoets.

Groetjes Carl

vercouluh
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jul 2011, 08:25

Re: Spaakvelgen oplappen/restaureren

Ongelezen bericht door vercouluh » 20 sep 2011, 06:13

Moto - Le Poney schreef:Oppervlakkige roest kan je ook wegkrijgen met WD-40 en daarna poetsen met alluminiumfoli, maar vel goed nat houden met WD-40 hoor, daarna netjes napoetsen met chroompoets.

Groetjes Carl
Hey Carl,

Wat is de werking hiervan? Ben altijd wel iemand die wil weten waarom het weg zou gaan als ik het op deze manier zou doen. Heb je hier misschien een uitleg over? En wat is de reden van het goed nat houden, kan er anders iets mis gaan?
Alvast bedankt voor je reactie!

Roy

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Spaakvelgen oplappen/restaureren

Ongelezen bericht door Harrie » 20 sep 2011, 09:06

Beste forumleden,
Als het chroom en nikkel van de verdwenen is kunnen je natuurlijk de boel polijsten en in de was zetten.
Het blijft dan toch kwetsbaar als je ermee door de regen gaat rijden.
De beste oplossing heb ik al aangegeven: nieuwe velgen en nieuwe spaken en deze altijd goed in de was zetten.
Opnieuw verchromen raad ik af. Als alternatief zou je de velgen kunnen lakken.
Ik heb overigens nog nooit velgen gelakt, maar ik zou een slijtvaste elastische lak gebruiken.
Groet,
Harrie

vercouluh
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jul 2011, 08:25

Re: Spaakvelgen oplappen/restaureren

Ongelezen bericht door vercouluh » 20 sep 2011, 10:21

Hey Harrie,

Ik heb toch besloten om het even bij het poetsen/oplappen te laten. Gezien de kosten van nieuwe velgen me nog een beetje tegen vielen. Wellicht dat ik dit op een later tijdstip nog doe.

Roy

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Spaakvelgen oplappen/restaureren

Ongelezen bericht door Polle » 21 sep 2011, 12:11

Heb net nieuwe wielen in mekaar gestoken voor mijn spr dit zijn de kosten.
Nieuwe velgen 35€ per stuk originele,nieuwe spaken bij vangestel gekocht 33€ voor een wiel,nieuwe white wall band met binnenband merk sava 2 1/4 18 ,en velglint 42€, nieuwe remschoenen diameter 10cm 10€ en als laatste nieuwe wiellagers 17€ ook nog poetsmiddel voor de naven en fijn staalwol.
Totaalprijs komt op 140€ per wiel

Dit is een hoog bedrag maar dan heb je een nieuw wiel voor je leven.

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Spaakvelgen oplappen/restaureren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 21 sep 2011, 20:30

Heb je ze zelf gespaakt, Polle?
Die remschoenen voor 100mm diam. heb ik trouwens ook nog volop. Ook van Transval. bij mij €7,50 /set.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Spaakvelgen oplappen/restaureren

Ongelezen bericht door Polle » 22 sep 2011, 08:32

Mijn echtgenote heeft ze gevlochten en in de fietsenwinkel hebben zij ze gericht moet trouwens nog bij de prijs van de wielen 12€ het stuk.

Gr Polle

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Spaakvelgen oplappen/restaureren

Ongelezen bericht door Donnie » 22 sep 2011, 09:20

Polle schreef:Mijn echtgenote heeft ze gevlochten
Je heb een lieve vrouw, maar ze kan dan ook heel goed manden vlechten.
Zie je zaterdag op het NVT.

Mazzel Peter

Plaats reactie