Dans son jus et dans sa boue
Dans son jus et dans sa boue
Sommige mensen houden niet van glimmende spaken en nieuw gespoten lak.
Dat bespaart ze veel geld. Natuurlijk gaat er weleens wat stuk.
De bijgevoegde AV42 had een instabiel achterwiel. Ik maakte een proefrit en vond wel dat de brommer niet bijzonder hard reed.
Even gevoeld aan het achterwiel en daar zat erg veel speling op. De lagers denk je meteen!
Inderdaad na montage bleek dat beide lagers zwaar beschadigd waren en aan de remkant had lager lekker in de naaf zitten te walsen. De complete schroefdraad van de borgplaat aan de remzijde was verdwenen.
Gelukkig had ik nog een nieuwe naaf, maar dat betekent spaken en een heleboel werk. Uiteindelijk werd er gekozen voor een ander gebruikt wiel.
Misschien technisch niet de beste oplossing, maar het ziet er uit of dat andere achterwiel er altijd in gezeten heeft.
Voor mezelf zou ik een dergelijke oplossing niet kiezen, maar voor een boodschappenbrommer in het dorp is het een mooie oplossing.
Vaak krijgen mensen met een brommer, die vol gebruikssporen zit meer reacties, dan iemand met een glimmend ding, want die rijden er al genoeg rond.
Henk
Dat bespaart ze veel geld. Natuurlijk gaat er weleens wat stuk.
De bijgevoegde AV42 had een instabiel achterwiel. Ik maakte een proefrit en vond wel dat de brommer niet bijzonder hard reed.
Even gevoeld aan het achterwiel en daar zat erg veel speling op. De lagers denk je meteen!
Inderdaad na montage bleek dat beide lagers zwaar beschadigd waren en aan de remkant had lager lekker in de naaf zitten te walsen. De complete schroefdraad van de borgplaat aan de remzijde was verdwenen.
Gelukkig had ik nog een nieuwe naaf, maar dat betekent spaken en een heleboel werk. Uiteindelijk werd er gekozen voor een ander gebruikt wiel.
Misschien technisch niet de beste oplossing, maar het ziet er uit of dat andere achterwiel er altijd in gezeten heeft.
Voor mezelf zou ik een dergelijke oplossing niet kiezen, maar voor een boodschappenbrommer in het dorp is het een mooie oplossing.
Vaak krijgen mensen met een brommer, die vol gebruikssporen zit meer reacties, dan iemand met een glimmend ding, want die rijden er al genoeg rond.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Dans son jus et dans sa boue
Zo doet iedereen het op zijn eigen manier. Ook ik houd meer van conserveren dan restaureren. Dat betekend bij mij echter wel alles goed schoon, gesmeerd en technisch goed in orde. Een brommer met de juiste hoeveelheid patina ademt sfeer en karakter. Daar voel ik mij gelukkig mee. Een ander vind zijn geluk in, tot nieuw toe, gerestaureerde voertuigen.
Soms kun je ook niet anders. B.v. als iemand anders het nodig vond om er een andere laag lak over te spuiten zonder dit goed voor te bereiden.
Soms kun je ook niet anders. B.v. als iemand anders het nodig vond om er een andere laag lak over te spuiten zonder dit goed voor te bereiden.
Re: Dans son jus et dans sa boue
Inderdaad ik hou het meest van dan son jus , originele staat.
De brommer gaat wel steeds helemaal uit mekaar en word dan terug opgebouwd en eventuele gebreken hersteld.
Binnenkort heb ik mijn eerste helemaal nieuw gemaakte moby.
Dit kon niet anders omdat deze met de borstel rood geverfd was en hij normaal chaudron moest zijn.
Omdat het zo'n zeldzaam exemplaar is heb ik het toch gedaan ondanks de hoge kostprijs.
Ik heb hem al gezien en het ziet er wel schitterend uit echt vakwerk en dit voor iemand van 83 jaar oud
Gr Polle
De brommer gaat wel steeds helemaal uit mekaar en word dan terug opgebouwd en eventuele gebreken hersteld.
Binnenkort heb ik mijn eerste helemaal nieuw gemaakte moby.
Dit kon niet anders omdat deze met de borstel rood geverfd was en hij normaal chaudron moest zijn.
Omdat het zo'n zeldzaam exemplaar is heb ik het toch gedaan ondanks de hoge kostprijs.
Ik heb hem al gezien en het ziet er wel schitterend uit echt vakwerk en dit voor iemand van 83 jaar oud
Gr Polle
Re: Dans son jus et dans sa boue
Vakmanschap komt met de jaren! Ja, Jos is een man met gouden handjes.
Er zit onder gepensioneerden veel kennis en ervaring. Als je daarvan gebruik kan maken voor je hobby is dat prachtig.
Ik ben benieuwd naar het resultaat van de AV98.
Henk
Er zit onder gepensioneerden veel kennis en ervaring. Als je daarvan gebruik kan maken voor je hobby is dat prachtig.
Ik ben benieuwd naar het resultaat van de AV98.
Henk
Re: Dans son jus et dans sa boue
Het is Bart met de gouden handen en kennis.
Jarenlang moby verkoper en hersteller en ook tuner van cross en racemachines.
Gr Polle
Jarenlang moby verkoper en hersteller en ook tuner van cross en racemachines.
Gr Polle
Re: Dans son jus et dans sa boue
Dat is inderdaad een dilemma ga je voor origineel patina of restauratie.
Ik kwam zoveel roest tegen dat Commandant, Scotch Brite , W40, en Valma er niet tegen opgewassen waren.
Blijft over spuiten, Dat geeft ook de mogelijkheid om andere, gebruikte, onderdelen te integreren.
Ik kwam zoveel roest tegen dat Commandant, Scotch Brite , W40, en Valma er niet tegen opgewassen waren.
Blijft over spuiten, Dat geeft ook de mogelijkheid om andere, gebruikte, onderdelen te integreren.
Re: Dans son jus et dans sa boue
Natuurlijk Bart B. Ik kwam hem tegen op het NVT, waar hij een kleine verkoopstand had.
Dit soort mensen geven je hoop dat je ook op latere leeftijd nog veel plezier aan je hobby kunt besteden. Ik kom ze regelmatig tegen en de vraag is: houdt de hobby je actief en gezond of kan je je hobby slechts blijven uitoefenen als je gezond bent?
Henk
Re: Dans son jus et dans sa boue
Ja, Bart was ook - in ieder geval twee jaar geleden - in Heerhugowaard met een stand. Het is ongelofelijk wat hij allemaal technisch kan. Hij heeft van vele oude Kapteins al pracht-exemplaren gemaakt. Gr. Joop