Gereedschappen
Gereedschappen
Binnekort begin ik aan mijn Mobylette. Gezien dit mijn eerste Mobylette is weet ik nog niet precies wat ik allemaal ga tegenkomen. Gereedschap heb ik genoeg, maar zijn er ook onderdelen waarbij ik speciaal gereedschap nodig heb? Graag invetariseer ik dit van te voren en wil ik zorgen dat ik dit heb, zodat als ik straks bezig ben met niet hoef te ergeren aan te kort aan gereedschap Het gaat bij mij om een AV44 ui '69.
Roy
Roy
Re: Gereedschappen
Beste Roy,
Op het NVT laat ik wat speciale gereedschappen zien. Niet alles heb je direct nodig; vaak kun je met standaard gereedschap improviseren.
Als je de krukaslagers wilt vervangen heb je nog een kogellagertrekker 42mm nodig of je laat het door iemand doen.
Als beginneling had ik vroeger al:
Een seegeringtang voor circlips (zowel as en naaf) voor demontage snaarschijf en koppeling. Te koop in de handel: in alle prijsklassen.
Een dubbele trekker voor koppeling en ontstekingsnok (heb ik hier op voorraad).
Oliefilterklem om het vliegwiel vast te houden of een zuigerstop die van een oude bougie gemaakt kan worden.
Sleutel vierkant 10 of een ratelaar van een doppenset.
Valt dus wel mee,
Groet,
Harrie
Op het NVT laat ik wat speciale gereedschappen zien. Niet alles heb je direct nodig; vaak kun je met standaard gereedschap improviseren.
Als je de krukaslagers wilt vervangen heb je nog een kogellagertrekker 42mm nodig of je laat het door iemand doen.
Als beginneling had ik vroeger al:
Een seegeringtang voor circlips (zowel as en naaf) voor demontage snaarschijf en koppeling. Te koop in de handel: in alle prijsklassen.
Een dubbele trekker voor koppeling en ontstekingsnok (heb ik hier op voorraad).
Oliefilterklem om het vliegwiel vast te houden of een zuigerstop die van een oude bougie gemaakt kan worden.
Sleutel vierkant 10 of een ratelaar van een doppenset.
Valt dus wel mee,
Groet,
Harrie
Re: Gereedschappen
Hey Harry,
Kijk hier kan ik wat mee! De Seegeringtang, oliefilterklem en de vierkant 10 komen gelijk op mijn lijstje.
De dubbele trekker kan ik me geen voorstelling van maken van wat dit is. Aangezien mijne motorisch in orde is ga ik er even vanuit dat ik deze niet nodig heb, zo wel hoor ik dit graag! Het zelfde geldt voor de kogellager trekker.
Roy
Kijk hier kan ik wat mee! De Seegeringtang, oliefilterklem en de vierkant 10 komen gelijk op mijn lijstje.
De dubbele trekker kan ik me geen voorstelling van maken van wat dit is. Aangezien mijne motorisch in orde is ga ik er even vanuit dat ik deze niet nodig heb, zo wel hoor ik dit graag! Het zelfde geldt voor de kogellager trekker.
Roy
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Gereedschappen
Mijn kogellagers heb ik destijds door de plaatselijke bromfietsboer laten trekken.
De noktrekker is te bewonderen op www.pantin.nl
Deze heb je nodig om je koppeling los te maken en om de nok van je ontsteking los te maken.
De noktrekker is te bewonderen op www.pantin.nl
Deze heb je nodig om je koppeling los te maken en om de nok van je ontsteking los te maken.
Re: Gereedschappen
Beste Roy,vercouluh schreef:Hey Harry,
Kijk hier kan ik wat mee! De Seegeringtang, oliefilterklem en de vierkant 10 komen gelijk op mijn lijstje.
De dubbele trekker kan ik me geen voorstelling van maken van wat dit is. Aangezien mijne motorisch in orde is ga ik er even vanuit dat ik deze niet nodig heb.
Roy
Foute inschatting:
Je moet de ontsteking als deze verloopt of als je de punten vervangt bij kunnen stellen.
Om de koppeling te kunnen inspecteren moet je de binnendeksel kunnen verwijderen.
Groet,
Harrie
PS: ik zal er een paar meenemen naar het NVT.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Gereedschappen
dankjewel Harrie!
Ik ben helaas niet aanwezig op het NVT. Ik ga zorgen dan ik mijn gereedschappen in mijn bezit.
Roy!
Ik ben helaas niet aanwezig op het NVT. Ik ga zorgen dan ik mijn gereedschappen in mijn bezit.
Roy!
Re: Gereedschappen
Zijn er ook nog mensen die speciale gereedschappen gebruiken voor het blank maken van te spuiten onderdelen/framedelen?
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6323
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Gereedschappen
Verfafbijt, komborstel, slijptol met schuurschijf, schuurpapier in diverse korrelgrootte.vercouluh schreef:Zijn er ook nog mensen die speciale gereedschappen gebruiken voor het blank maken van te spuiten onderdelen/framedelen?
En veeeeeeeeeeeeel tijd en geduld.
Of een straalkabine, als je die hebt.
Re: Gereedschappen
...of de spullen uitgedeukt met oude lak en al inleveren bij een poedercoatingsbedrijf.
Zij doen het volgende:
- branden in een oven alle vet en verfresten eraf.
- stralen alles tot het blanke materiaal
- brengen de slijtvaste laag in de gewenste kleur aan.
- werken de boel af met transparante lak.
Ik ga echt niet dagenlang stof happen en mijn handen blauw schuren.
Voor kleine onderdelen en afwijkende kleuren werk ik met: afbijten en waterproofschuurpapier.
Groet,
Harrie
Zij doen het volgende:
- branden in een oven alle vet en verfresten eraf.
- stralen alles tot het blanke materiaal
- brengen de slijtvaste laag in de gewenste kleur aan.
- werken de boel af met transparante lak.
Ik ga echt niet dagenlang stof happen en mijn handen blauw schuren.
Voor kleine onderdelen en afwijkende kleuren werk ik met: afbijten en waterproofschuurpapier.
Groet,
Harrie
Re: Gereedschappen
Hey Jet,MobyJet schreef:Verfafbijt, komborstel, slijptol met schuurschijf, schuurpapier in diverse korrelgrootte.vercouluh schreef:Zijn er ook nog mensen die speciale gereedschappen gebruiken voor het blank maken van te spuiten onderdelen/framedelen?
En veeeeeeeeeeeeel tijd en geduld.
Of een straalkabine, als je die hebt.
Heb je ook meer info over wat voor soort komborstel en schuurschijven je gebruikt?
Alvast bedankt!
Roy
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6323
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Gereedschappen
Dit soort dingenvercouluh schreef: Hey Jet,
Heb je ook meer info over wat voor soort komborstel en schuurschijven je gebruikt?
Alvast bedankt!
Roy
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6323
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Gereedschappen
AGB schreef:
bovenste dooie punt meter,met de hulp van de voelermaatplaatjes kan de diepte ingestelt worden.
verstelbare dieptemeter. de onderkant van de pen is wat afgeschuind voor meer raakvlak op de zuiger, omdat hij er niet recht op staat.
gereedschap om de rubbersteunen waar de motor aan vast zit, bij de moby AV 50 s er uit te halen.
moest er een platte kant aan maken om de nieuwe er weer in te kunnen zetten.
Re: Gereedschappen
Ha Jet en AGB,
Mooie foto's. De begeleidende tekstjes deden bij mij enkele vraagjes rijzen: waarom wil je graag meer raakvlak met de zuiger bij de dieptemeter? Ik kan me voorstellen dat je dat bij een zuigerstop wilt, maar bij de dieptemeting ook?
En begrijp ik het goed dat de middellijn van de bougie, zeg maar de lijn van de binnenste electrode, niet samenvalt met de middellijn van de zuiger als die in de cilinder zit?
Groeten,
Ruud
Mooie foto's. De begeleidende tekstjes deden bij mij enkele vraagjes rijzen: waarom wil je graag meer raakvlak met de zuiger bij de dieptemeter? Ik kan me voorstellen dat je dat bij een zuigerstop wilt, maar bij de dieptemeting ook?
En begrijp ik het goed dat de middellijn van de bougie, zeg maar de lijn van de binnenste electrode, niet samenvalt met de middellijn van de zuiger als die in de cilinder zit?
Groeten,
Ruud
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
- Locatie: Arendonk (B)
Re: Gereedschappen
Ik leg de carterhelften op een verhitte electrische kookplaat, totdat de lagers eruit vallen.Franky schreef:Mijn kogellagers heb ik destijds door de plaatselijke bromfietsboer laten trekken.
De noktrekker is te bewonderen op http://www.pantin.nl
Deze heb je nodig om je koppeling los te maken en om de nok van je ontsteking los te maken.
Groeten,
Roelant.
Re: Gereedschappen
de af schuining hoort bij de zuigerstop te staan. met fotos maken was voor de eerst keer dat ik dat deed, en was nogal druk 2 mensen om me heen met goede raad.
als ik naar de lijn van de bougie kijk van af de zijkand van de motor AV 50, en de zuiger op zijn diepte pund, komt naar mijn inzien de onderkand zuigerstop niet in de midden wan de zuiger.
zuierstop wil ik nog aanpasen met een kunstof punt lijk mij beter.
de BDP meter heb ik gemaak met het matriaal wat ik had, op dit momend.
en hoe kan ik voor weinig geld een BDP meter maken. en kwam op het idee met de voelermaatjes.
als ik naar de lijn van de bougie kijk van af de zijkand van de motor AV 50, en de zuiger op zijn diepte pund, komt naar mijn inzien de onderkand zuigerstop niet in de midden wan de zuiger.
zuierstop wil ik nog aanpasen met een kunstof punt lijk mij beter.
de BDP meter heb ik gemaak met het matriaal wat ik had, op dit momend.
en hoe kan ik voor weinig geld een BDP meter maken. en kwam op het idee met de voelermaatjes.
Re: Gereedschappen
Dat is geheel duidelijk, AGB. Bedankt.
Ja, nu je het zegt, het gat voor de bougie zit inderdaad iets meer naar achteren, misschien vanwege de decompresseurklep, die er nog voor zit. Bij de S2/S3-motor (oud type Kaptein Mobylette met 'dwarsspoeling') zit de bougie ook asymmetrisch, aan de vliegwielkant, naast de décompresseurklep, die hier aan de koppelingskant zit. Het lijkt wel, of het gunstig is om de bougie daar te plaatsen waar de verse gasstroom (nog enigszins gebundeld en nog niet uiteengewaaierd/vermengd met rookgassen) omhoog komt. Bij de Mobylettes met omkeerspoeling is dat iets aan de achterkant en bij de Moby's met dwarsspoeling is dat boven de steile kant van de kam (van de kamzuiger), vliegwielkant dus. Nu zit bij de alleroudste Mobylette's (tot begin jaren '50) de bougie nog wel in het midden (terwijl de verse gasstroom van de kant van het vliegwiel omhoogkomt), maar het zou best kunnen dat het pas midden jaren '50 werd ontdekt, dat het gunstig is om de bougie pal boven de verse gasstroom te plaatsen. Leuk punt om over na te denken, AGB! Of zou er een andere reden zijn voor die asymmetrie van bougie in cilinderkop?
Groeten,
Ruud
Ja, nu je het zegt, het gat voor de bougie zit inderdaad iets meer naar achteren, misschien vanwege de decompresseurklep, die er nog voor zit. Bij de S2/S3-motor (oud type Kaptein Mobylette met 'dwarsspoeling') zit de bougie ook asymmetrisch, aan de vliegwielkant, naast de décompresseurklep, die hier aan de koppelingskant zit. Het lijkt wel, of het gunstig is om de bougie daar te plaatsen waar de verse gasstroom (nog enigszins gebundeld en nog niet uiteengewaaierd/vermengd met rookgassen) omhoog komt. Bij de Mobylettes met omkeerspoeling is dat iets aan de achterkant en bij de Moby's met dwarsspoeling is dat boven de steile kant van de kam (van de kamzuiger), vliegwielkant dus. Nu zit bij de alleroudste Mobylette's (tot begin jaren '50) de bougie nog wel in het midden (terwijl de verse gasstroom van de kant van het vliegwiel omhoogkomt), maar het zou best kunnen dat het pas midden jaren '50 werd ontdekt, dat het gunstig is om de bougie pal boven de verse gasstroom te plaatsen. Leuk punt om over na te denken, AGB! Of zou er een andere reden zijn voor die asymmetrie van bougie in cilinderkop?
Groeten,
Ruud
Re: Gereedschappen
waarom de fabriek deze opsteling van de bougie op deze plaats gezet heeft weet ik niet. het kan zijn dat het op deze plaats beter uit komt voor bougie wissel? maar aan vermoedens hebben we niets
ik zie wel dat er ook ander 2takt motoren zijn die bougie wel in de miden heeft staan ,
er zijn hier op het forum vast wel mensen die dit weten waarom er verschil in zit,
ik zie wel dat er ook ander 2takt motoren zijn die bougie wel in de miden heeft staan ,
er zijn hier op het forum vast wel mensen die dit weten waarom er verschil in zit,