Tinteling in handen en vingers

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door Franky » 09 mei 2020, 20:44

Jammer is dat hè. Ik ga nog een filmpje maken. Mijn motorblok zie je overduidelijk naar voren en naar achter bewegen tijdens het ronddraaien van de snaarschijf. Met stift en stikkertjes heb ik bepaald dat de grote bobbel altijd precies op dezelfde plek van de snaar uit kwam. De poelies stonden elke keer op een andere positie. Ik moest concluderen dat de V-snaar de schuldige was.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door loe » 09 mei 2020, 20:47

Oh .zo ga ik t ook ff controleren.
By my gaat de motor ook wat heen en weer .
Is een.ori ventico

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door Franky » 09 mei 2020, 20:51

Bij mij ook origineel ventico. Ik heb hier nog Gates snaren liggen. Die zijn eigenlijk te smal. Misschien dat ik daarmee een keer rond rij als test. Ben benieuwd of ik verschil merk. Aangenomen dat die snaren wel strak zijn.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door PantinNL » 09 mei 2020, 23:37

Sommige mensen rijden met een rafelige v-snaar of een getande snaar, waaruit de blokjes zijn uitgebroken.
Dat merk je wel. Het moet gewoon allemaal 100% zijn en dan loopt het tenminste soepel.
Henk

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door loe » 09 mei 2020, 23:40

Die van my is in top conditie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door Franky » 10 mei 2020, 09:16

Bij mij ook. De kwaliteit laat echter te wensen over. De vraag is of dit een miskleun is of een consequent probleem.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door PantinNL » 10 mei 2020, 12:57

Je moet geluk hebben met snaren. Gelukkig zijn ze niet zo duur en is er voldoende aanbod.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door Franky » 10 mei 2020, 16:21

Dat is een deprimerende opmerking. :( Bij de 99z heb ik het merk Ventico al verlaten. Misschien is het tijd om dat bij de AV50 ook te gaan doen. Hier komt ie dan :twisted:

Ik was van plan hier een topic voor aan te maken, maar het past eigenlijk wel mooi in het topic van Loe. Ik hoop dat Loe dat ook vindt. ;)

In het 2014 heb ik testen gedaan met een ander merk V-snaar. Uiteindelijk ben ik daar mee gestopt nadat de snaar versleten was. In die tijd was ik nog volop bezig met kromme variateurpoelies waardoor het niet duidelijk is of de snaar te vroeg eraan gegaan is of niet. De snaar is ook smaller dan de Ventico snaar en daarom eigenlijk niet correct. Hoe dan ook, ik heb 2 van die oude versleten snaren liggen.

De snaren testen
In dit verhaaltje vergelijk ik een gebruikte Ventico GTX D24, een nieuwe Ventico GTX D24 en twee oude Gates 6463MC AVX13 382BE. Hierbij moet vermeld worden dat de hart op hart afstand van de poelies bij de Gates V-snaar 10mm meer is dan de Ventico. De Gates snaar staat niet erg strak. Er viel mee te rijden maar hij slipte wel een keer.

Ventico snaar
Afbeelding

Gates snaar
Afbeelding

Hierbij de filmpjes. Kijk bij de filmpjes naar de afstand tussen het uitlaatpijpje en de middenbok. Hier kan je de beweging goed zien.

Mijn huidige Ventico GTX D24
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... bruikt.mp4

Een gloednieuwe Ventico GTX D24. Hier moet vermeld worden dat deze in de verpakking langdurig in een bepaalde vorm geduwd is. Dat kan tijdelijk invloed hebben. Ik weet niet hoeveel.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... 0nieuw.mp4

Oude Gates 6463MC AVX13 382BE nummer 1
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... ud%201.mp4

Oude Gates 6463MC AVX13 382BE nummer 2
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... ud%202.mp4

Conclusie: Die Ventico snaren van mij zijn dramatisch. Gates is in orde. Ik vermoed dat de beweging bij de Gates snaar veelal komt vanuit de grote snaarschijf. Die dingen zijn nooit perfect. Enige beweging zal hierdoor altijd blijven. Ik kan daar moeilijk de Gates snaar als schuldige voor aanwijzen. Mogelijk hielp het gebrek aan voorspanning ook niet echt.

Dan het rijgedrag. Zoals ik al vermelde slipt de Gates snaar omdat hij te lang is. Een korte kopen lost dit vrij eenvoudig op. Echter, omdat ik met een half varateur rij is het gedrag van mij variateur ook anders met deze oude te lange snaar. Dit en het feit dat mijn hoofd al besloten heeft dat de Gates snaar beter is, maakt testen erg moeilijk. Ik ben echter toch van mening dat het beter rijdt. De trillingen in mijn trappers zijn minder. Al met al is het vloeiender.

Dan nog een laatste kritische opmerking. De gates snaar is smaller en hoger. Dit betekent dat bij slijtage deze snaar eerder op het punt komt dat hij de as tussen de variateurpoeles gaat raken. Met de versleten snaren die ik heb liggen was dit punt nog niet bereikt maar ik zat er niet heel ver meer vandaan. De levensduur van deze snaren is hierdoor mogelijk korter.

Meer onderzoek zal volgen zodra ik een kortere Gates snaar gekocht heb.
Overigens is mij dit niet om trillingen in het stuur te doen, maar om de levensduur van mij silentlagers. Mijn AV50 eet die dingen op. Ik heb nu weer een mogelijk oorzaak gevonden :)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door Franky » 16 mei 2020, 16:22

Bij deze dan de resultaten van de korte Gates V-snaar. De Gates 6462MC AVX13x800.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... 0nieuw.mp4

Deze snaar is uitwisselbaar met de Ventico GTX D24. De hart op hart afstand van je poelies verandert slechts bij een enkele millimeter. Zoals te zien is in het filmpje beweegt mijn motorblok nog steeds, echter wel een stuk minder dan bij de Ventico. Grappig genoeg komt deze beweging nog steeds voor een deel uit de V-snaar. De Gates snaar is ook niet perfect.

Ik heb dit keer een goede test gedaan omtrent rijgedrag. Ik had de snaar erop gelegd en had toen andere dingen te doen. Later pakte ik de bromfiets om ergens heen te geen maar was glad vergeten dat ik de snaar verwisseld had. Toen ik het gas voor het eerst flink opentrok buiten de wijk was mijn reactie onmiddellijk, wat is hier aan de hand! Toen herinnerde ik me weer dat ik de snaar verwisseld had en dat daarom een trillingen die ik had verwacht te voelen ineens uitbleef. Beter bewijs is er niet, deze snaar is beter!

Helaas heeft de snaar invloed op mijn variateurafstelling en zal de variateur een keer los moeten voor zwaardere gewichten. Ik ben benieuwd hoe de snaar zich gaat houden :D

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door loe » 16 mei 2020, 17:17

Bedankt voor het testfilmpje frank.
Myn ventico snaar doet hetzelfde en over de helesnaar diverse wobbels .
Ik zal es achter een gates snaar aan.gaan .

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door loe » 16 mei 2020, 17:21

Ik neem aan dat de 13 x 800 de maat aangeeft.
En ieder merk zou kunnen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door Franky » 16 mei 2020, 18:17

Hierbij de afmetingen volgens de specificaties van de snaar.
Lengte (mm): 800
Breedte (mm): 13
Buiten lengte [mm]: 815
Materiaal: Polyester, Polychloropren (Neopren)

Geen idee of elk merk kan. Wie weet kan die Gates snaar ook eigenlijk al niet. De snaar wordt in diverse auto's gebruikt zag ik, maar ik heb geen idee waarvoor. Ik heb hem gekocht bij een auto onderdelen zaak.
Ik kan me voorstellen dat als de snaar nog hoger wordt dan die Gates snaar, er wel acuut problemen ontstaan. Jij rijdt met een niet variateur bromfiets rond. Deze heeft een andere poelie bij de motorzijde. Daar durf ik niet van te zeggen of de snaar daarop kan. Dat moet je zelf proberen. Je hebt geheid ook een andere lengte nodig. Ik hoop dat je wat kan vinden ;) Ik ben wel benieuwd naar jou resultaten ;)

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 16 mei 2020, 20:01

Er zijn veel verschillende modellen snaren. Je moet ook de bodem breedte weten en de hoogte.....

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door Franky » 16 mei 2020, 20:10

Eigenlijk ook nog de hoek nu ik er over nadenk. Volgens mij heb ik dat allemaal niet uitgezocht destijds en gewoon die snaar erop gelegd :P

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 16 mei 2020, 20:27

Klopt Frank. De verhouding van hoogte en bodembreedte. Er zijn veel verschillende profielen.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door loe » 16 mei 2020, 22:46

Ohh...die 13x800 snaren zyn er genoeg te koop.
Maar of de hoek overeen komt weet ik niet .

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door loe » 16 mei 2020, 22:53

Myn venticosnaar heeft dezelde wobbels als jou gates snaar frank.
Ik heb net nog gekeken maar de snaarschyf is ook niet 100 % perfect.
Ik heb met een afbraam steentje de hele schyf op gezuiverd.
Daarna met korrel 440 schuurpapier nagepoetst tot het metaal nagenoeg glad was .
Daarna nog ff een wd 40 opde snaarschyf gespoten.

Dat is wel grappig de eerste paar meters heb je een turbo
Snaar.
Slippen als een gek.en niet wegkomen.
Daarna is de wd 40 verdampt en ryd hy weer normaal .

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door Franky » 24 jun 2020, 15:24

Toch vreemde dingen die Gates V-snaren.
De hart op hart afstand van de poelies is met de ventico GTX 24 hetzelfde als de Gates 6462MC snaar. Echter, mijn variateur afstelling klopte echt van geen kant. Ik reed rond als een soort van Valentino Rossi (ik overdrijf uiteraard). Het toerental lag echt hoog, niet normaal. Grappig als je volgas wil rijden maar een drama op 30km/h (nauwelijks te controleren en kans op vastlopers). Vandaag ben ik bezig geweest met de gewichten in de variateur te veranderen. Drie pogingen verder en het begint weer ergens op te lijken. Ik reed met de Ventico op 6x5.27g rond. Ik zit nu op 6x6.8g. Dat is best een groot verschil. Dit alles komt doordat de snaar dieper in de poelies ligt.

Ik ben verder nog steeds zeer enthousiast over de snaar. De trillingen zijn een heel stuk gereduceerd. Het rijdt zo soepeltjes. Ik heb uiteraard nog bij lange na niet genoeg kilometer gereden voor een slijtage test. Ik heb echter toch sterk het idee dat mijn topsnelheid hoger is geworden. Dit is moeilijk te bewijzen omdat de variateur alles beïnvloed. Ik reed echter vandaag met 47km/h een flauwe helling op. 47km/h was mijn top op een vlakke weg. Het begint mij sowieso al op te vallen dat ik vaak 50km/h of er net iets boven rij. Mijn AV50 rijdt echt als een malle :D

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door PantinNL » 24 jun 2020, 16:26

Hallo Frank,
V-snaren hebben behalve bepaalde breedtes ook verschillende profielen.
Dat moet je wel meenemen in je vergelijking.
Henk

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door loe » 25 jul 2020, 12:42

Vandaag het voorwiel staties uitgebalanceerd.
Met een stukje daklood wat om de spaak is gerold en vast geknepen.
Ging toch nog ff om 13 gram onbalans.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door mobydilz » 25 jul 2020, 13:15

13 gram kun je je met de auto niet permitteren!

voel je ook verschil?

Ik neem aan dat motorzaken wel goed balanceren,
maar allemaal met andere as-constructies.
Nou ja onder de 100 blijven was vroeger het devies.
gr md

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door loe » 25 jul 2020, 13:24

Ik ga vandaag ryden. Als 't weer meezit.t gaat nu net regenen.
Motorzaken doen dit ook ja.
Maar zelf doen is leuker en goedkoper.
Heb er al wat over gelezen op 't web.
Op hoge toeren kun je het meeste voordeel behalen.
Maar ook by lage toeren zal 't merkbaar zyn lykt my.
Onbalans is onbalans.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 25 jul 2020, 15:18

Lijkt me sterk. Probeer het maar is, ik ben benieuwd. Als je niet boven de 90 km/h komt zal je waarschijnlijk geen verschil merken.

En 13 gram aan zo'n licht wiel is wel erg veel lijkt mij, waar komt dat verschil vandaan?


Ik kom nog regelmatig aanhangers tegen (nieuw) waar de wielen niet van uitgebalanceerd zijn. Dat wil niet zeggen dat ik er geen voorstander van ben hoor. De leverancier vind het dan voor aanhangers die niet sneller gaan dan 85 niet nodig


https://www.aanhangwagen.wiki/praktisch ... -onbalans/

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door loe » 25 jul 2020, 16:32

Ik vind 't beter ryden.
Ik denk dat de meeste onbalans uit de band komt.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Tinteling in handen en vingers

Ongelezen bericht door Lolle » 25 jul 2020, 18:02

Ik heb ook mijn twijfels of de Anlas banden wel rond zijn.

Plaats reactie