Pagina 3 van 4

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 25 jul 2020, 18:08
door loe
Anlas. Deestone. Taiwan brut.
Maar ik ry er ook op.
Lekker cheapy shit.

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 30 jul 2020, 19:57
door Wijnand
wielen van aanhangers dienen m.i. altijd gebalanceerd te worden. ik kan uit mijn "autopraktijk"nog herinneren dat de meeste onbalans bij autowielen
bij ca. 80 km./ u. het sterkst merkbaar waren.

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 24 jun 2023, 18:59
door loe
Twee weken geleden een silent lager vervangen, omdat die nog net niet los was gescheurd,
Aan de kant van de snaarschijf,
En wat denk je, direct die klote trillingen weer terug,.
Tot op een punt dat het zo erg was dat ik na een tochtje de volgende dag nog last van me arm had,.
Nu vandaag maar even aan het sleutelen gegaan omdat ik ook weer zag dat het blokje een beetje wobbelde,.
Ik heb er een ventico d 24 gtx op.
En had nog een nieuwe d24,, zonder de ribbels,.en die er maar ff op gezet om te testen of 't aan de snaar of nog anders wat kon liggen
Het verschil is enorm, er zijn nu nagenoeg geen trillingen meer,
Enig verschil is met de soepele gtx snaar is de moby net iets sneller,.
Ik. Weet niet of de gtx versleten was of dat de ribbels die trillingen veroorzaakten,.

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 25 jun 2023, 07:24
door Franky
Ik heb Ventico jaren geleden al gedag gezegd. Ik ben niet onder de indruk van de kwaliteit van die snaren.
Echter, wat jij hierboven noemt ken ik niet. Mijn grote bezwaar tegen Ventico snaren is dat de dikte van de snaar nogal wisselt gedurende de omtrek. Als je de grote snaarschijf ronddraait zie je het motorblok bewegen. Dat veroorzaakt ook een hoop trillingen.

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 26 jun 2023, 22:20
door Marco
https://youtube.com/shorts/Fx2Wb8Pc1pY?feature=share

Koop z’n alu schijf dat scheelt ook al een stuk

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 26 jun 2023, 22:56
door loe
Gaan we doen

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 27 jun 2023, 22:43
door Marco
loe schreef:
26 jun 2023, 22:56
Gaan we doen
Ben benieuwd wat jij er van vind.

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 28 jun 2023, 17:36
door loe
Vandaag weer verder gegaan met de zoektocht,
Ik heb de twee lagers van de snaarschijf vervangen,
De oude lagers was het vet van hard geworden, en fungeerde nu als glijlagers in plaats van rollagers,.
Dus er zat een beetje teveel speling op..
Ook zijdelings op de trap as de speling er uit gehaald.
Een nieuw lager in de koppeling geplaatst
,, alles met keramisch vet ingesmeerd,
Dit heeft wel resultaat gehad zeg,
Het trillen is een stuk minder,
Ik moet dus ook een ander soort vetpatroon gaan scoren, want daar word ik niet vrolijk van, hard geworden vet.
Het vet van de koppeling was nog wel gewoon smeuïg,

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 28 jun 2023, 18:49
door JanmobyEvert
https://www.tsl-allstar.nl/tsl-vet/tsl-vet-vat-60kg hier een patroon van scoren. Beter is er niet…

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 28 jun 2023, 20:10
door FrankvdJ
Die trillingen in het stuur kwam ik bij mn eerste twee testritjes ook tegen. Het fenomeen was me nog niet bekend omdat ik nog maar nét een Mobylette heb (intussen ook n 2e🫣🤭🤣.
Maar ik dacht dat dat met name zat in de aparte handvatten diener op zaten. Die staan sowieso op de nominatie om vervangen te worden voor betere (meer ergonomische) handvatten.

Verder had ik dus geen idee dat er zoveel gedoe lijkt te zijn met snaren en silent blocks.. maar goed al doende leert men😀🤷

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 28 jun 2023, 21:02
door Franky
Mobylette zat in het onderste deel van de markt. Goedkoop maar toch degelijk. De productie kwaliteit laat echter nog al eens te wensen over.

Snaarschijven zijn nog al eens krom, excentrisch of gedeukt. V-snaar poelies zijn regelmatig krom vanaf de fabriek. Af en toe moet je gewoon meerdere keren hetzelfde onderdeel kopen voordat je een goede hebt. V snaren zelf kunnen soms variëren in dikte over de omtrek. Ik heb al veel rotzooi gezien. Slechte onderdelen kunnen waanzinnig veel trillingen veroorzaken.

Des al niet te min moet men niet vergeten dat we het over 1 cilinders hebben. Dat geeft al trillingen. Daarnaast heeft alles een eigenfrequentie. Als je daar in beland trilt de hele bromfiets sowieso als een gek. Als mijn AV50 door zijn eigenfrequentie heen gaat kan je je handen loshalen van het stuur en kan je het stuur in je handen heen en weer laten slaan. :lol: Als je eenmaal door dat punt heen bent is de bromfiets behoorlijk trillingsarm. :)

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 02 jul 2023, 08:08
door FrankvdJ
Dat laatste is inderdaad herkembaar :)
Ik merkte ook dat rond de 30 km/u de trillingen behoorlijk fors werden. Maar net daarvoorbij rond de 40/45 km/u rijdt het best soepel.. is overigens ook de max snelheid van de kleine Mob. Tenminste op dit moment. Maar ik dacht dat het voor n groot deel ook zat in de ongeveerde voorvork, te hoge bandenspanning en afstelling van de motor. Maar het voorgaande is ook wel een erg aannemelijke verklaring. Ik vraag me dan wel af... Gezien de huidige productie technieken moet het toch n eitje zijn op op n cnc draaibank een partij (bijv. Aluminium) schijven te laten draaien die dan perfect gebalanceerd, recht en ook nog betaalbaar zijn? Om maar ns iets te noemen.? :thumbup: :?: Zeker als club zou dat dan toch interessant moeten kunnen zijn. Als ik zo sommige topics lees dan zitten er onder de leden vast wel wat verspanende "kunstenaars" die dat zouden kunnen.
De v-snaren ben ik niet zo bang voor. Zeker de automotive of industriële Gates, Optibelt of Continental snaren zijn doorgaans erg goed. Ik heb er ca. 17 jaar mee gewerkt. Het belangrijkst en tevens het lastigste is denk ik de échte oorzaak vinden om dan het symptoom (de vibraties) op te kunnen lossen ;) :roll:

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 02 jul 2023, 09:39
door Franky
Er zijn ook goede oorspronkelijk snaarschijven. Ik rij er met een rond. Geen probleem hoor. ;)
Dat eigenfrequentie probleem is overigens onoplosbaar. Dat hoort er nou eenmaal bij. Je kan het verminderen, maar oplossen kan je het nooit. Een 1 cilinder trilt nou eenmaal en er is altijd ergens een eigenfrequentie waar je doorheen moet.

Ik rij inderdaad rond op een Gates snaar. Let wel op, deze snaren zijn niet in de juiste breedte te koop. Ik rij op een iets smallere dan de originele snaar. Ik kom er echter mee weg. Rijdt goed en gaat tot nu toe lang zat mee. Het was een hele verbetering t.o.v. de Ventico snaren die ik hier heb liggen.

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 02 jul 2023, 10:16
door FrankvdJ
Ja dat frequentie probleem is uiteraard gewoon n gegeven. En het ontwerp van deze brommers is nu eenmaal zoals gezegd erg basic en heeft niet allerlei hedendaagse technische snufjes om dat te onderdrukken maar dat maakt het dan ook juist weer "oldtimers" en geeft het zn eigen charme. Wel vervelend uiteraard als je er gevoelig voor bent en/of als je er klachten door krijgt.

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 02 jul 2023, 12:11
door loe
Heb je gegevens van de Gates snaar, Franky.
Wat is iets,? Smaller,.
Waar koop jij die snaar,.
Ik weet wel dat de ventico gtx een stuk soepeler is dan de gewone ventico d24,
Merk ik ook tijdens het rijden, de gtx rijd iets vlotter, dan de gewone volle d24

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 02 jul 2023, 12:14
door Marco

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 02 jul 2023, 12:27
door loe
Heb ik ook al aan gedacht

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 02 jul 2023, 14:13
door Franky
loe schreef:
02 jul 2023, 12:11
Heb je gegevens van de Gates snaar, Franky.
Wat is iets,? Smaller,.
Waar koop jij die snaar,.
Ik weet wel dat de ventico gtx een stuk soepeler is dan de gewone ventico d24,
Merk ik ook tijdens het rijden, de gtx rijd iets vlotter, dan de gewone volle d24
Volgens mijn documentatie rij ik nu op een Gates auto master 6463MC 511Be AVX13. Ik neem aan dat dat nog steeds klopt. Ik heb in het begin wat gespeeld met de lengte.

Gekocht bij de plaatselijke auto onderdelen handel. Het is echt niets bijzonders. Mogelijk kan je best iets beters vinden maar ik heb nooit de moeite genomen aangezien dit al wil werken. Ze zijn te koop in meerdere lengtes. Even ter plekke uitproberen wat voor jou de juiste lengte is. De lengte die ik nu noem is voor een half variateur AV50.

Was de originele Ventico niet iets van 13.7mm breed ofzo. Ik weet het niet meer. Die van mijn is 13mm breed en zit dus dieper in de poelie. Verandert dus ook je overbrengingsverhouding iets.

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 02 jul 2023, 14:17
door Franky
Nog wel even een puntje. De manier hoe je kan zien wat het probleem is bij een V snaar aandrijving met automatische spanner. In het meest ideale geval zou als je de grote snaarschijf ronddraait je motorblok niet naar voren of naar achter mogen bewegen. Dit doet hij echter altijd wel iets. Elke keer als je een piek of dal tegenkomt in je motorblok positie plak je een stikker op de kleine en grote poelie en op de V-snaar. Dit doe je voor elke hobbel. Na een paar keer ronddraaien zal je opvallen dat een piek of dal altijd plaats vindt bij een specifieke positie van een van de poelies of snaar. Dat weet je welk onderdeel de problemen veroorzaakt. In mijn geval was het de snaar. Mede omdat mijn pieken en dalen nooit overeen kwamen met posities op de poelies. Dan moet het de snaar zijn.

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 05 jul 2023, 11:47
door loe
Weer een stapje in de goede richting.
Ik had het idee dat de poelie en de snaarschijf niet goed in lijn stonden, het is heel moeilijk te zien met het blote oog.
Ik heb De twee cilinderkop vulbussen omgedraaid, zodat het blokje een mm of 4 naar links kwam,
Ik héb zo'n dun elastiekje gebruikt, dat ging net,
En Een paar x gedraaid en het elastiekje bleef mooi inn het midden van de poelie,.
Het stuur ook iets naar voren geduwd, om een iets andere houding te krijgen.
En er lijkt wat verbetering in te zitten.
Ook heb ik de d24 gtx snaar eens goed bekeken,
Er zit een koord in die is van een soort nylon en vreselijk stug, moet ook wel ja,
Het rubber van de snaar slijt sneller dan het koord, waardoor het koord er een beetje uit stulpt,het voelde gewoon een beetje bobbelig,
Ik heb dus links en rechts een stuk koord verwijderd,
En de snaar is nu super glad,
Ligt ook iets dieper.
Maar het resultaat is minder trilling.
Bij een oude snaar die ik nog had liggen was het koord gewoon van katoen,
Dat slijt wel netjes mee,

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 05 jul 2023, 12:40
door FrankvdJ
De Gates automaster snaren hebben allemaal een lengte en breedte code. Dus die kun je zoeken welke het dichts bij de gewenste maten zit. En dat zijn eigenlijk gewone standaard auto v-snaren

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 05 jul 2023, 13:29
door loe
Ga ik deze week achteraan

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 13 jul 2023, 00:37
door loe
Vandaag weer op onderzoek naar de trillemientjes,
Bij het kloppen op de diverse onderdelen, kwam ik er al snel achter dat er onderdelen mee rammelde,
Bv de remhendels, die moesten alleen ff aangedraaid worden.
Het voor spatbord rammelde aan 1 kant tegen de voorvork aan.
Daar heb ik links en rechts een stukje stootrubber tussen geplakt,
Ook het kilometer teller afdekplaatje zat ietsepietse lossig, dus die met wat siliconenkit vast geplakt,
Ook het choke hendeltje mocht wat minder speling hebben,
En de twee grote boosdoeners waren de voorvork sier kappen of hoe die dingen ook heten,
Die heb ik er maar gewoon af gehaald,.
Het resultaat is echt goed merkbaar,
Stukken minder trillingen,

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 13 jul 2023, 09:01
door FrankvdJ
Ja problemen oplossen begint met goed onderzoeken zo blijkt maar weer..
Nu kan het wel zijn dat deze "loszittende delen" rammelden/trilden omdat er trillingen in het frame zitten.. vraag is dan waar komen die vandaan.
Uiteraard motrortrillingen, trillingen van het eventueel rijden zijn bijna niet te vermijden.. maar de mate waarin maakt natuurlijk wel verschil...

Re: Tinteling in handen en vingers

Geplaatst: 13 jul 2023, 22:16
door loe
Het is altijd het motortje wat in eerste instantie trillingen veroorzaakt,
Door een bepaalde balansfactoor ligt het op een bepaalde toerental,.
Ga je de balans factor veranderen, verander je ook wanneer eer de trillingen het sterkst zijn.
Maar dat is een geklooi want het blokje moet steeds uit elkaar, en dan is het nog maar afwachten of het beter of slechter is geworden.
Ik heb weer een dingetje waarmee je de onbalans en de balansfactor kan veranderen,hoop ik, denk ik, misschien, of toch wel,
Een metalen klemband om het ontsteking vliegwiel.
Het schroefgedeelte van de klemband is het zwaarste punt, en je kunt het makkelijk iets losser draaien en op een andere plek vastklemmen op het vliegwiel,
Zo zou je in theorie de beste plek kunnen bepalen voor dat klein beetje tegen gewicht,