Poederlakken en voorbereidende werken

Bruno
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jun 2011, 23:07
Woonplaats: Linter - België
Locatie: Sint-Truiden; België

Poederlakken en voorbereidende werken

Ongelezen bericht door Bruno » 26 jun 2020, 21:43

Hallo,

Na enkele jaren probeer ik het opknappen van men Mobylette AV50L verder te zetten.
Idee is dat ik (alle) onderdelen wil laten poederlakken, maar weet niet goed op wat allemaal te letten.

Hier enkele vragen.
- Worden alle interne schroefdraadgaten best afgesloten? Door er bijvoorbeeld schroeven in te draaien.
- Wat met silent lagers? Kunnen die nadien (eens verwijderd vóór het poedercoaten) gemakkelijk worden terug geperst? Dit met oog op zo min mogelijke beschadigingen van de lak? Worden de open gaten van de silent lagers überhaupt afgesloten voor het poederlakken?
- Plaatmateriaal dat bijvoorbeeld nog niet volledig in vorm staat, hoe kan dit best worden aangepakt? (men originele achterspatbord was volledig doorgeroest en had dus 2e hands één op de kop kunnen tikken; helaas was dit één met een ander achterlicht dan het originele en heb dus die gaten laten dichtlassen, om dan nieuwe gaten te maken voor het originele achterlicht; door het lassen staat de buitenkant van het spatbord nog niet glad). Standaard plamuur kan hier niet voor dienen denk ik, daar dit niet bestand is tegen de hoge temperaturen van het poederlakken.
- Wat met uitwendige schroefdraad? Draad aan uiteinde van fourche bijvoorbeeld. Bussen draaien en die erover zetten kan helpen.

Graag jullie reactie(s) en ervaring met dit topic.

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Poederlakken en voorbereidende werken

Ongelezen bericht door Hans10 » 26 jun 2020, 22:18

Hallo Bruno,
Als antwoord op je vragen het volgende:
In alle gaten met schroefdraad een boutje draaien en vergeet de gaatjes van de smeernippels niet.
De silentblocs kunnen er niet tegen die moeten er dus uit. Monteer meteen nieuwe als je monteert. zie de filmpjes van Franky en Marco
De poedercoating bestaat uit een heel dun laagje maar vaak genoeg net te dik om onderdelen terug te plaatsen zoals bij de trapas bussen. Voorzichtig aan de gang met een klein vijltje.
De aarding van je achterlicht wordt ook slecht dus plak (bv Bison powerfix) een twee aderige draad in je achterspatbord eentje voor de spanning en de andere voor de aarding.(zitten er van die clipsjes in het spatbord dan is dat niet nodig.)
In overtollige gaten in het spatbord draaide men vanuit de fabriek al extra bouten. Wil je dat heel netjes doen knip dan uit een oude binnen band kleine rondjes . en schuif die over het boutje aan de binnenzijde van het spatbord. Uiteraard vast zetten met een (borg) moertje.
Succes

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Poederlakken en voorbereidende werken

Ongelezen bericht door AGB » 27 jun 2020, 13:33

Vergeet niet het balhooft af te dichten anders passen de lagerschalen er niet meer in ,met een stuk draad stang en 2 plaatjes ijzer
Zelfde voor de trapper huis mobylette heeft soms een ander draad soort dus kan het voor bepaalde deelen wel een zoeken worden,
In een spuiterij hebben ze soms ook wel rubber proppen en doppen voor schroef draad even naar vragen,

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Poederlakken en voorbereidende werken

Ongelezen bericht door australman » 27 jun 2020, 18:02

Hoi,

Informeer van te voren ook even hoe het blanke metaal,voor het poedercoaten ,tegen roest beschermd gaat worden.
Nadeel van poedercoaten(wat zowiezo niet orgineel is ),is dat het aantal kleuren beperkt is.
In het verleden heb ik tientallen brom en motorfietsen laten poedercoaten,tegenwoordig zit ik voornamelijk met het probleem hoe je
die rommel er weer af krijg.
Persoonlijk zou ik gaan voor een epoxy primer die dezelfde kleur heeft als wat er destijds bij Mobylette gebruikt werd,een beetje geel/groen spul.
Daarna aflakken met 2K aflak.
Komt er dan een keer een krasje op je brommer,verschijnt er wel de juiste kleur grondverf.

Hans

Bruno
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jun 2011, 23:07
Woonplaats: Linter - België
Locatie: Sint-Truiden; België

Re: Poederlakken en voorbereidende werken

Ongelezen bericht door Bruno » 27 jun 2020, 22:50

Bedankt voor de reacties.

@Hans - Je zegt dat poederlakken niet origineel is, maar is toch sterker dan gewoon spuiten niet?
Ik heb destijds de originele kleur laten opmeten bij een speciaal zaak, en dit kwam overeen met een specifieke RAL kleur dacht ik, Lotus orange of zoiets.

De kleurcode voor die epoxy primer, is dit iets algemeen bekend?

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Poederlakken en voorbereidende werken

Ongelezen bericht door Hans10 » 28 jun 2020, 09:55

Over de kleuren: inderdaad voor poedercoaten zijn alleen de RAL kleuren beschikbaar.
Daar zit gelukkig het donkergrijs van de EEG bij en het zilvergrijs van de latere modellen. Het mooie brons van de Chaudron niet.
Voor een AV 50L groen, blauw, geel of rood zal je met de RAL kleuren wel uitkomen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poederlakken en voorbereidende werken

Ongelezen bericht door Franky » 28 jun 2020, 10:53

Klopt. AV50 Rood komt zo goed overeen dat je het haast niet kan zien. Ik heb gepoedercoate onderdelen naast originele lak onderdelen zitten en geen mens die het door heeft :D

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Poederlakken en voorbereidende werken

Ongelezen bericht door AGB » 28 jun 2020, 12:08

de een zweert er bij de ander vindt het minder
Als je veel moet sleutelen aan een brommer dan is 2 componenten beter met oog op beschadigingen
Poeder is hard wat een kleine beschadiging lijkt kan onderhuids veel verder gaan wat dan pas veel later zichtbaar wordt
2 componenten heeft dat niet of minder , veel valt of staat ook met de voor behandeling,
Er zijn veel brommer bezitters die zeer tevreden zijn met poeder verf.
Zelf zou ik voor twee componenten verf gaan mocht ik moeten kiezen, voor een sleutel brommer ,
Veel gemakkelijker om een beschadigt plekje bij te werken met twee componenten verf,

Plaats reactie