Ik neem aan dat iedereen op dit forum tijdens het sleutelen zichzelf weleens de vraag heeft gesteld - "Heb ik die bout nu wel goed vast gezet?"
Er zijn mooie handleidingen terug te vinden voor alle types en vermelding van onderdeelnummers en dergelijke, maar vind helaas niets terug over aandraaimomenten.
Ikzelf leef soms met het gezegde 'vast is vast', maar soms is vast niet genoeg of te veel
Vandaar mijn vraag: Is er enige info bekend over aandraaimomenten voor een AV50?
Aandraaimomenten voor andere modellen is natuurlijk ook nuttig voor liefhebbers in het bezit van deze andere modellen.
Aandraaimomenten
Re: Aandraaimomenten
ft/lbs x 1,355 = Nm
Vliegwielmoer : 40-49 Nm (30-36 ft-lb)
Cylinderkop : 15-17,5 Nm (11 - 13 ft-lb)
Bougie : 24,4 Nm (18 ft-lb)
Carterbouten : 12-15 Nm (9-11 ft-lb)
Variateur moer : 24,4 Nm (18 ft-lb)
Statorplaat moertjes : 12 Nm (9 ft-lb)
Koppelings moer : 17,5 Nm (13 ft-lb)
Spruitstukmoer : 12 Nm (9 ft-lb)
Motorbevestigingsbout (boven) : 36,5 Nm (27 ft-lb)
Motorbevestigingsbout (onder) : 36,5 Nm (27 ft-lb)
achtervorkbout : 59,62 Nm (44 ft-lb)
Vooras : 24,4 Nm (18 ft-lb)
Achterwielmoer : 42 Nm (31 ft-lb)
Schokbrekerbouten : 42 Nm (31 ft-lb)
Vliegwielmoer : 40-49 Nm (30-36 ft-lb)
Cylinderkop : 15-17,5 Nm (11 - 13 ft-lb)
Bougie : 24,4 Nm (18 ft-lb)
Carterbouten : 12-15 Nm (9-11 ft-lb)
Variateur moer : 24,4 Nm (18 ft-lb)
Statorplaat moertjes : 12 Nm (9 ft-lb)
Koppelings moer : 17,5 Nm (13 ft-lb)
Spruitstukmoer : 12 Nm (9 ft-lb)
Motorbevestigingsbout (boven) : 36,5 Nm (27 ft-lb)
Motorbevestigingsbout (onder) : 36,5 Nm (27 ft-lb)
achtervorkbout : 59,62 Nm (44 ft-lb)
Vooras : 24,4 Nm (18 ft-lb)
Achterwielmoer : 42 Nm (31 ft-lb)
Schokbrekerbouten : 42 Nm (31 ft-lb)
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Aandraaimomenten
Ik heb toch maar de algemene aanhaalmomenten aangehouden. Wat hierboven staat is behoorlijk fors.
Bijvoorbeeld:
Motorbevestigingsbout (boven) : 36,5 Nm (27 ft-lb)
Dit is een M8 bout. Ik ga even uit van een M8x1,25
Volgens de algemene boekjes M8x1.25 in kwaliteit:
8.8 - 25.5Nm
10.9 - 35.3Nm
12.9 - 42Nm
De boekjes spreken hier elkaar overigens sterk bij tegen aangezien de grote variabele hierin de wrijvingscoëfficiënt is. Echter, ik heb er een 8.8 bout inzitten en zal daarom zeker geen 36.5Nm toe passen.
Concluderend: Het kan ook nooit makkelijk zijn
Bijvoorbeeld:
Motorbevestigingsbout (boven) : 36,5 Nm (27 ft-lb)
Dit is een M8 bout. Ik ga even uit van een M8x1,25
Volgens de algemene boekjes M8x1.25 in kwaliteit:
8.8 - 25.5Nm
10.9 - 35.3Nm
12.9 - 42Nm
De boekjes spreken hier elkaar overigens sterk bij tegen aangezien de grote variabele hierin de wrijvingscoëfficiënt is. Echter, ik heb er een 8.8 bout inzitten en zal daarom zeker geen 36.5Nm toe passen.
Concluderend: Het kan ook nooit makkelijk zijn
Re: Aandraaimomenten
Ik heb vroegah by de motorfiets ook wel met een momentsleutel wat vast willen draaien. De waardes stonden in 't boek.
Dat resulteerde direkt in dolgedraaide kleppendeksel bouten. Ik doe 't op gevoel.
Vast is vast
Dat resulteerde direkt in dolgedraaide kleppendeksel bouten. Ik doe 't op gevoel.
Vast is vast