Lawaai uitlaat of carbu

Martijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2021, 12:48
Woonplaats: Antwerpen

Lawaai uitlaat of carbu

Ongelezen bericht door Martijn » 27 jul 2021, 12:52

Mijn motobecane heeft een vernieuwde motor met een dellorto carbu, maakt echter een hels lawaai nu, kan dit door de carbu komen of is dit enkel door de uitlaat ( vullen met dempingswol? )
Of is de originele carbu terug plaatsen de oplossing.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Lawaai uitlaat of carbu

Ongelezen bericht door PantinNL » 27 jul 2021, 13:07

Martijn schreef:
27 jul 2021, 12:52
Of is de originele carbu terug plaatsen de oplossing.
:idea:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lawaai uitlaat of carbu

Ongelezen bericht door Franky » 27 jul 2021, 17:35

Dellorto SHA?
Ja die is erg luid zonder aanpassingen.

Oplossing:
In de bijlage vind je ook mijn stillere SHA dempingskap. Deze kap kan je kopen maar zal je aan moeten passen. De ingang is te klein en verpest doordaar je brandstofmengsel. De oorspronkelijke kunststof bussen kan je eruit trekken. Daarna kan je het gat in de kap opboren na 14mm. Dit laat een minuscuul cilinder randje in de kap staan. Koop dan ook meerdere kapjes want ik heb er al eens een vernield met deze actie. Daarna monteer je nieuwe busjes met een buitendiameter van 14mm en een binnendiameter van 12mm. Ik heb destijds experimenten gedaan met de lengte van de bus en hoe ver die buiten de kap steekt. Langer leek beter te zijn voor geluidreductie, maar dit is natuurlijk erg moeilijk te bepalen. De aluminium bussen heb ik daarna vastgelijmd in de kap.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als je een 3D printer hebt kan je nog veel verder gaan dan dit maar dat is een ander verhaal.

Je moet trouwens ook de chokeschuif aanpassen anders doet hij niets. Je moet de linker hebben.
Afbeelding

Weet waaraan je begint ;) Het is echter wel de moeite waard want een SHA rijdt fantastisch!

D52tt
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 aug 2020, 19:55
Woonplaats: Belgie

Re: Lawaai uitlaat of carbu

Ongelezen bericht door D52tt » 28 jul 2021, 06:59

Ik heb de choke klep nooit moeten aanpassen bij 2 verschillende carbuators
Gaat gewoon open en dicht
Delhorto 15/15

Gr Polle

D52tt
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 aug 2020, 19:55
Woonplaats: Belgie

Re: Lawaai uitlaat of carbu

Ongelezen bericht door D52tt » 28 jul 2021, 07:00

En maakt inderdaad een leuk geluid.
Ik vind het heerlijk

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lawaai uitlaat of carbu

Ongelezen bericht door Franky » 28 jul 2021, 08:45

Het probleem met die gasschuif is als volgt. Tijdens het starten va je motor geef je vrij weinig gas (ik in ieder geval). Dat gat in de chokeschuif is dan groter dan het gat onder je gasschuif met als gevolg dat je chokeschuif niets doet. Mijn bromfiets was zo goed als onmogelijk te starten met koud weer. Nu gaat dat heel makkelijk.

Start jij de motor op volgas?

Ik denk niet dat andere mensen dat geluid zo leuk vinden Polle. Voor mij een reden om de bromfiets zo stil mogelijk te maken. Ik wil zo goed mogelijk rekening houden met de andere mensen in de wereld.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Lawaai uitlaat of carbu

Ongelezen bericht door PantinNL » 28 jul 2021, 09:37

Franky schreef:
28 jul 2021, 08:45
......
Ik denk niet dat andere mensen dat geluid zo leuk vinden Polle. Voor mij een reden om de bromfiets zo stil mogelijk te maken. Ik wil zo goed mogelijk rekening houden met de andere mensen in de wereld.
:thumbup:

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Lawaai uitlaat of carbu

Ongelezen bericht door AGB » 28 jul 2021, 09:51

Kan verschillen de een vindt het mooi hard motor geluid da ander niet is ook maar net waar je woont,
Zelf vind ik zwaar motor geronk wel mooi bij voorbeeld een lans buldog trekker , maar dat nu 10 keer op een dag 7 dagen in de week , op onregelmatige
Tijden nee dan wordt je er gauw zat van
We hebben hier ook een jongen die op een puch /tomos? (verkeerde merk :) ) hier af en toe rond rijd nou en moet kunnen toch je ziet hem genieten,

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Lawaai uitlaat of carbu

Ongelezen bericht door brommerskieken » 28 jul 2021, 10:00

Ja mooi
Maar zo is het wel AGB de hele dag die herrie om de kop is het niet
Douwe rijdt hier naast in het weiland met de EEG maar die heeft niet zo veel herrie
Weet nog wel dat ik regelmatig door de tunnels van Parijs ging met de vrachtwagen V8 open pijp
Zo dat geeft een herrie heerlijk je zal er maar in de buurt wonen

Gr Harold

Plaats reactie