Koppelingshuis vast
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 26 sep 2021, 20:12
- Woonplaats: Middelstum
Koppelingshuis vast
Hallo allemaal,
Ik heb mij voorgesteld inmiddels bij Even voorstellen..
Ik heb een vraag over de koppelingzijde van mijn mobylette av7 blokje.
Ik heb 3 nieuwe segmenten geklonken aan het vliegwiel. Deze zijn natuurlijk nieuw en best wel dik. Nu krijg ik het vliegwiel er moeilijk in. Doe ik iets verkeerd?
Ik neem aan dat het vliegwiel los moet draaien, maar dit is niet mogelijk. Moet ik de segmenten opschuren of is er een andere optie.
Of hoort het misschien zo?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met dit probleem.
Alvast bedankt.
Groeten Henk
Ik heb mij voorgesteld inmiddels bij Even voorstellen..
Ik heb een vraag over de koppelingzijde van mijn mobylette av7 blokje.
Ik heb 3 nieuwe segmenten geklonken aan het vliegwiel. Deze zijn natuurlijk nieuw en best wel dik. Nu krijg ik het vliegwiel er moeilijk in. Doe ik iets verkeerd?
Ik neem aan dat het vliegwiel los moet draaien, maar dit is niet mogelijk. Moet ik de segmenten opschuren of is er een andere optie.
Of hoort het misschien zo?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met dit probleem.
Alvast bedankt.
Groeten Henk
Laatst gewijzigd door Henkdeboer op 26 sep 2021, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vliegwiel koppeling vast
Achter het vliegwiel zit je ontsteking enz.
Je koppelings segmenten zitten aan de koppelingszijde. Hoe fixeer je je krukas ? Door een zuigerstop of - beter - met bijvoorbeeld een oliefilterklem om het vliegwiel. Met de juiste sleutel en de goede draairichting moet het meestal lukken.
Je koppelings segmenten zitten aan de koppelingszijde. Hoe fixeer je je krukas ? Door een zuigerstop of - beter - met bijvoorbeeld een oliefilterklem om het vliegwiel. Met de juiste sleutel en de goede draairichting moet het meestal lukken.
Re: Vliegwiel koppeling vast
Waar hangt het op?
De dikte van het frictie-materiaal?
Liggen de veren goed strak op het zgn vliegwiel?
Zijn de klinknagelkoppen de oorzaak? (binnen of buiten?)
gr jed
De dikte van het frictie-materiaal?
Liggen de veren goed strak op het zgn vliegwiel?
Zijn de klinknagelkoppen de oorzaak? (binnen of buiten?)
gr jed
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 26 sep 2021, 20:12
- Woonplaats: Middelstum
Re: Vliegwiel koppeling vast
Bedankt voor jullie reactie. Het gaat om idd het koppelingshuis. Sorry dat ik niet alle benamingen weet. Hij is er al uit geweest, de strips op de buitenkant van het huis zijn inmiddels vervangen. Nu krijg ik het huis er moeilijk in en ronddraaien lukt helemaal niet. Dus het ligt dan waarschijnlijk aan de dikte van de strips met voeringen erop.
Op een YouTube filmpje zag ik het koppelingshuis ronddraaien na starten. Hoe krijg ik dat voor elkaar. De voeringen schuren?
Groeten Henk
Op een YouTube filmpje zag ik het koppelingshuis ronddraaien na starten. Hoe krijg ik dat voor elkaar. De voeringen schuren?
Groeten Henk
Re: Koppelingshuis vast
Inspannen op een draaibank en op maat draaien.
Ik draai er dan steeds heel weinig af en pas dan weer.
Paul
Ik draai er dan steeds heel weinig af en pas dan weer.
Paul
Laatst gewijzigd door paulmz op 26 sep 2021, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- Franky
- Berichten: 6205
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Vliegwiel koppeling vast
Ja dat moet dan haast wel.
De iets beun methode voor als je geen draaibank hebt.
Ik heb het ook ooit wat gehad. Wat ik uiteindelijk gedaan heb is iets van de voeringen afgeschuurd zodat de koppeling wou bewegen maar nog steeds aanliep. Daarna heb ik de stationairschroef wat hoger gezet zodat mijn motor stationair wou lopen maar dus steeds naar voren wou rijden. Het duurt heel wat kilometers, maar uiteindelijk slijt de koppeling dan zelf netjes in zodat alles goed loopt waardoor je uiteindelijk het gewenste resultaat bereikt. Een niet aanlopende koppeling tijdens stationair draaien maar wel een koppeling die goed op pakt.
De iets beun methode voor als je geen draaibank hebt.
Ik heb het ook ooit wat gehad. Wat ik uiteindelijk gedaan heb is iets van de voeringen afgeschuurd zodat de koppeling wou bewegen maar nog steeds aanliep. Daarna heb ik de stationairschroef wat hoger gezet zodat mijn motor stationair wou lopen maar dus steeds naar voren wou rijden. Het duurt heel wat kilometers, maar uiteindelijk slijt de koppeling dan zelf netjes in zodat alles goed loopt waardoor je uiteindelijk het gewenste resultaat bereikt. Een niet aanlopende koppeling tijdens stationair draaien maar wel een koppeling die goed op pakt.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 26 sep 2021, 20:12
- Woonplaats: Middelstum
Re: Koppelingshuis vast
Ah, dus toch iets eraf schuren. Ik heb geen draaibank, dus dat zal schuren worden. Als hij er maar weer goed in past.
Hartelijk dank. Ga morgen na het werk ( om 10:30 ) gelijk beginnen.
Groeten Henk
Hartelijk dank. Ga morgen na het werk ( om 10:30 ) gelijk beginnen.
Groeten Henk
Re: Koppelingshuis vast
Met de hand schuren zal minder goed resultaat geven. Heeft een vriend of kennis geen draaibank ?
Of hier een kopje koffie drinken: https://www.firmaboelema.nl/
Of hier een kopje koffie drinken: https://www.firmaboelema.nl/
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 26 sep 2021, 20:12
- Woonplaats: Middelstum
Re: Koppelingshuis vast
Ha, dat is om de hoek.
Zijn die voeringen zo hard dan?
Zijn die voeringen zo hard dan?
Re: Koppelingshuis vast
Ze zijn niet zo hard, maar het op de draaibank laten doen, zorgt ervoor, dat het pasvlak zuiverder blijft.
Re: Koppelingshuis vast
Maak in geval van handwerk gebruik van een goede schuifmaat dan kun je redlijk zuiver werken
en misschien zelfs uitrekenen hoeveel eraf moet. succes jed
en misschien zelfs uitrekenen hoeveel eraf moet. succes jed
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 26 sep 2021, 20:12
- Woonplaats: Middelstum
Re: Koppelingshuis vast
Oké, bedankt voor de tip(s).
Ik zal het nader bekijken.
Groeten Henk
Ik zal het nader bekijken.
Groeten Henk