GAC SP95R Campera
GAC SP95R Campera
Deze Campera is toch wel een geweldige machine.
De laatste weken besteed aan algemeen onderhoud waarbij voor- en achterwiel extra aandacht hebben gekregen.
De kogels van de variateur licht ingevet met Molecote en een goed passende V-snaar besteld want die er op zat was te kort.
De ontsteking stond op ruim 2mm en daarmee onlangs een proefrit gemaakt.
Nou die trok als een malle en ging zonder haperen naar de ruim 55km op de teller met een perfect werkende variateur. Dat ga ik nog even met GPS controleren want de RDW houdt niet van 54km+.
Nieuwe externe bobine geplaatst achter het scherm.
De tank bleek brandschoon en mooi blank ijzer! maar heb toch een brandstoffilter uit het zicht onder de tank geplaatst.
Coaten ga ik niet doen. Gewoon tank met brandstof vullen en dan is er niets aan de hand.
Dat coaten is ook een eigen leven gaan leiden en als het niet goed gebeurd heb je later veel werk met loslatende coating.
Carburateur Ultrasoon gereinigd en brandstof systeem schoongemaakt.
Uitgebreid onderhoud variateur en snaarschijf komen na de RDW aan de beurt.
Marco.
De laatste weken besteed aan algemeen onderhoud waarbij voor- en achterwiel extra aandacht hebben gekregen.
De kogels van de variateur licht ingevet met Molecote en een goed passende V-snaar besteld want die er op zat was te kort.
De ontsteking stond op ruim 2mm en daarmee onlangs een proefrit gemaakt.
Nou die trok als een malle en ging zonder haperen naar de ruim 55km op de teller met een perfect werkende variateur. Dat ga ik nog even met GPS controleren want de RDW houdt niet van 54km+.
Nieuwe externe bobine geplaatst achter het scherm.
De tank bleek brandschoon en mooi blank ijzer! maar heb toch een brandstoffilter uit het zicht onder de tank geplaatst.
Coaten ga ik niet doen. Gewoon tank met brandstof vullen en dan is er niets aan de hand.
Dat coaten is ook een eigen leven gaan leiden en als het niet goed gebeurd heb je later veel werk met loslatende coating.
Carburateur Ultrasoon gereinigd en brandstof systeem schoongemaakt.
Uitgebreid onderhoud variateur en snaarschijf komen na de RDW aan de beurt.
Marco.
Laatst gewijzigd door BraBand op 19 jun 2026, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: GAC SP95R Campera
Inderdaad een fijne brommer. Ik heb er ooit op gereden tijdens een evenement in Mallorca.
Lekkere grote tank voor lange afstanden.
Lekkere grote tank voor lange afstanden.
ZIt daar nou zo'n rooie RSM lichtspoel in (B2B verkoopt ze) of iets anders. Onlangs heb ik er eentje in mijn AV92 gezet maar dat kostte wel wat slijpwerk voordat die paste.
Van een advertentie op Marktplaats van Jan Kort begreep ik dat er toch wel wat verschillende types bestaan. Rooie, bruine en wat al niet dat is mij niet duidelijk.
Van een advertentie op Marktplaats van Jan Kort begreep ik dat er toch wel wat verschillende types bestaan. Rooie, bruine en wat al niet dat is mij niet duidelijk.
Die advertentie heb ik gezien, maar het is nog geen fractie van de spoelen die NOVI en anderen hebben gemaakt.
Ik schat dat er minimaal 100 verschillende spoelen voor Mobylette bestaan.
De meeste zijn buitenbeentjes voor speciale toepassingen of oude (vervallen) modellen.
Ik schat dat er minimaal 100 verschillende spoelen voor Mobylette bestaan.
De meeste zijn buitenbeentjes voor speciale toepassingen of oude (vervallen) modellen.
Ik zag op het Franse forum een afbeelding van de variateur van de Campera.
Is dit wellicht een verbeterd model dat inslijting door de kogels voorkomt?
Ik krijg de koppelingsdeksel niet los dus heb zelf nog niet kunnen kijken.
Ik zie wel zo iets als ik de V-snaar los heb, je hebt dan beter zicht op die kogelbaan.
Marco.
Is dit wellicht een verbeterd model dat inslijting door de kogels voorkomt?
Ik krijg de koppelingsdeksel niet los dus heb zelf nog niet kunnen kijken.
Ik zie wel zo iets als ik de V-snaar los heb, je hebt dan beter zicht op die kogelbaan.
Marco.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
JanmobyEvert
Nee is hetzelfde als de variateurs die ik ken met kogels.
Die slijtplaat hoort er in te zitten. Als je met rollen rijdt dan moet de slijtplaat er eigenlijk uit om voldoende variateur werking te behouden.
Die slijtplaat hoort er in te zitten. Als je met rollen rijdt dan moet de slijtplaat er eigenlijk uit om voldoende variateur werking te behouden.
Ja klopt, die ken ik maar ik dacht geen vlakke maar een verdiepte plaat te zien.
Maar dit kan door de foto komen wellicht.
Marco.
Maar dit kan door de foto komen wellicht.
Marco.
De afspraak met de RDW geannuleerd. Motorisch niet in orde.
Ik kwam teveel zaken tegen die me niet aanstonden. Ik haalde het gewoonweg niet. Even op MP gehad maar dat voelde toch ook niet goed omdat de koper deze gebreken ook weer tegenkomt. Ik noem het gebreken maar het zijn gewoon in het verleden toegepaste reparaties die niet zijn uitgevoerd zoals het zou moeten.
Voorbeeld:
Koppelingsdeksel miste 1 voering en de andere 2 zaten los.
Te korte V-snaar.
Startkoppeling slipte door overtollig vet in vario.
Snaarwiel grijs gespoten. Houd ik niet van.
Voordat ik deze kon verwijderen moest de crankspie los.
1. 3 dagen om de paar uur kruipolie ertussen
2. niet los te krijgen met hamer en ondersteuning op werkblad
3. vandaag goed warm gestookt en droop volgens mij een soort lijm (loctite?) uit de spie en uiteindelijk was deze los.
En zo is het iedere keer iets anders, dus: volledige revisie. Alles uit elkaar tot kaal frame en opnieuw opbouwen.
Het voordeel is dat je de opbouw kent en het snaarwiel, variateur, trapas, motor en uitlaat zo los en verwijderd zijn.
Een volledige motorrevisie kijk ik naar maar zal uiteindelijk ook wel moeten gebeuren.
Twijfel tussen laten spuiten maar dan moeten ook de wielen naar Pebro of opnieuw opbouwen met behoud van originele lak en spaakwerk.
Marco.
Ik kwam teveel zaken tegen die me niet aanstonden. Ik haalde het gewoonweg niet. Even op MP gehad maar dat voelde toch ook niet goed omdat de koper deze gebreken ook weer tegenkomt. Ik noem het gebreken maar het zijn gewoon in het verleden toegepaste reparaties die niet zijn uitgevoerd zoals het zou moeten.
Voorbeeld:
Koppelingsdeksel miste 1 voering en de andere 2 zaten los.
Te korte V-snaar.
Startkoppeling slipte door overtollig vet in vario.
Snaarwiel grijs gespoten. Houd ik niet van.
Voordat ik deze kon verwijderen moest de crankspie los.
1. 3 dagen om de paar uur kruipolie ertussen
2. niet los te krijgen met hamer en ondersteuning op werkblad
3. vandaag goed warm gestookt en droop volgens mij een soort lijm (loctite?) uit de spie en uiteindelijk was deze los.
En zo is het iedere keer iets anders, dus: volledige revisie. Alles uit elkaar tot kaal frame en opnieuw opbouwen.
Het voordeel is dat je de opbouw kent en het snaarwiel, variateur, trapas, motor en uitlaat zo los en verwijderd zijn.
Een volledige motorrevisie kijk ik naar maar zal uiteindelijk ook wel moeten gebeuren.
Twijfel tussen laten spuiten maar dan moeten ook de wielen naar Pebro of opnieuw opbouwen met behoud van originele lak en spaakwerk.
Marco.
De slopgaten in de variateur ontbraken dus met 2 bouten in een ijzeren plaat is het deze keer niet te doen.
Met de slagmoer was de moer met L draad snel los.
Met de band en de variateur met een M10 draadeind vastgezet ging de zijwang met R draad uiteindelijk ook los.
Een vorige eigenaar heeft het op een andere manier geprobeerd aan de inkeping te zien...daar is niet vakkundig aan gewerkt.
Deze band is een onmisbaar stuk gereedschap en gebruik ik erg vaak.
Marco.
Met de slagmoer was de moer met L draad snel los.
Met de band en de variateur met een M10 draadeind vastgezet ging de zijwang met R draad uiteindelijk ook los.
Een vorige eigenaar heeft het op een andere manier geprobeerd aan de inkeping te zien...daar is niet vakkundig aan gewerkt.
Deze band is een onmisbaar stuk gereedschap en gebruik ik erg vaak.
Marco.
Laatst gewijzigd door BraBand op 19 jun 2026, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
JanmobyEvert
Hallo Marco, idd bijzonder dat die gaten er niet inzitten.
Duidelijk is dat deze variateur al eens uit elkaar gehaald is. Dat is ook de reden dat jij hem met zo’n band los heb kunnen krijgen. Als ie echt vast zit lukt je dat niet dan trek je die hele band kapot.
Zo’n inkeping heb ik ook in sommige variateurs van mij ook zitten. Dat krijg je als je een ‘kettingband’ of oliefilter ketting gebruikt, deze ‘grijpt’ zich vast in de schijf. Bij mij zat er ooit één zo vast dat ik bang was de bankschroef van de werkbank te trekken
Duidelijk is dat deze variateur al eens uit elkaar gehaald is. Dat is ook de reden dat jij hem met zo’n band los heb kunnen krijgen. Als ie echt vast zit lukt je dat niet dan trek je die hele band kapot.
Zo’n inkeping heb ik ook in sommige variateurs van mij ook zitten. Dat krijg je als je een ‘kettingband’ of oliefilter ketting gebruikt, deze ‘grijpt’ zich vast in de schijf. Bij mij zat er ooit één zo vast dat ik bang was de bankschroef van de werkbank te trekken

Daar kun je wel eens gelijk in hebben. Nog sterker: daar heb je gelijk in.
Ik heb er ook eens 1 gesloopt omdat deze krom was door het los proberen te krijgen. Kreeg deze op een normale manier met geen mogelijkheid los.
Van die inkeping wist ik niet, ik dacht die hebben ze met een schroevendraaier proberen los te tikken.
Marco.
Ik heb er ook eens 1 gesloopt omdat deze krom was door het los proberen te krijgen. Kreeg deze op een normale manier met geen mogelijkheid los.
Van die inkeping wist ik niet, ik dacht die hebben ze met een schroevendraaier proberen los te tikken.
Marco.
Alle onderdelen verwijderd en tot nu toe valt het allemaal wel mee en is de brommer mooi origineel gebleven.
Krukaslagers blijken in orde. Dus die ga ik niet vervangen. Wel 2 nieuwe banden binnen en alle kabels besteld nav de originele die geheel compleet zijn verwijderd.
De elektrische "kabelboom" is in zijn geheel te verwijderen want zelfs de stekkertjes passen door de sparingen in het frame.
Wat me opvalt zijn:
corresponderende nummers van frame en hogedrukkop.
corresponderende nummers van plaatje balhoofd en cilinder.
Nu maar weer opbouwen.
Het opnieuw spuiten van de onderdelen zie ik van af, goed poetsen lijkt me voldoende.
Marco.
Krukaslagers blijken in orde. Dus die ga ik niet vervangen. Wel 2 nieuwe banden binnen en alle kabels besteld nav de originele die geheel compleet zijn verwijderd.
De elektrische "kabelboom" is in zijn geheel te verwijderen want zelfs de stekkertjes passen door de sparingen in het frame.
Wat me opvalt zijn:
corresponderende nummers van frame en hogedrukkop.
corresponderende nummers van plaatje balhoofd en cilinder.
Nu maar weer opbouwen.
Het opnieuw spuiten van de onderdelen zie ik van af, goed poetsen lijkt me voldoende.
Marco.
Laatst gewijzigd door BraBand op 19 jun 2026, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Franky
Goed bezig!
Leuk bromfietsje ook. Heb er ook een keer eentje bijna gekocht. Maar die was net voor me weggekaapt door een museum
Leuk bromfietsje ook. Heb er ook een keer eentje bijna gekocht. Maar die was net voor me weggekaapt door een museum
Hallo Marco
Als je dan toch alles uit mekaar haalt doe de lagers dan ook en de keerringen en pakkingen dan ben je zeker dat alles goed loopt en kom je niet voor verrassingen te staan.
Succes Polle
Als je dan toch alles uit mekaar haalt doe de lagers dan ook en de keerringen en pakkingen dan ben je zeker dat alles goed loopt en kom je niet voor verrassingen te staan.
Succes Polle
Wellicht wel een idee Polle.
Onlangs nog uitgevoerd bij een ander AV7 blokje. Als je dit met de vriezer methode doet, dan is dit een fluitje van een cent.
Al denk ik wel dat dit belangrijker was bij de lagers van 15mm....
Marco.
Onlangs nog uitgevoerd bij een ander AV7 blokje. Als je dit met de vriezer methode doet, dan is dit een fluitje van een cent.
Al denk ik wel dat dit belangrijker was bij de lagers van 15mm....
Marco.
Weer begonnen met opbouwen.
De lak is in een dermate goede staat dat overspuiten geen optie meer is.
De motor krijgt een volledige revisie.
Gr,
Marco.
De lak is in een dermate goede staat dat overspuiten geen optie meer is.
De motor krijgt een volledige revisie.
Gr,
Marco.
De Campera heeft een 10 tands voortandwiel met een achtertandwiel 54 tands, dus een obv van 5,4.
Heeft iemand ervaring met een voortandwiel van 10 icm een variateur?
Bij een eerdere proefrit viel me op dat de Campera als een dolle optrekt. Sneller als bv de AV89 die ik ooit heb gehad.
Marco.
Heeft iemand ervaring met een voortandwiel van 10 icm een variateur?
Bij een eerdere proefrit viel me op dat de Campera als een dolle optrekt. Sneller als bv de AV89 die ik ooit heb gehad.
Marco.
Klopt is gemaakt om de Spaanse hellingen te trotseren.
Pollr
Pollr
Ik zag op een foto van Henk deze brommer met exact hetzelfde MOTOBECANE embleem op de tank als bij mijn Campera. Wellicht is dit dan toch origineel bij een Campera uit 1987. Heeft iemand wellicht meer foto's van brommers met dit embleem op de tank? Heb er naar gezocht maar valt niet mee om die te vinden. Bij de meeste Campera's staat MOBYLETTE op de tank.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tussenstand van de Campera.
Ik heb vandaag voor het snaarwiel niet de B2B naaldlagers maar A-kwaliteit lagers besteld.
Volledig gevuld met naalden, zonder kooi.
Die lagers zijn te belangrijk en mogen niet gaan resoneren zeg maar.
Met het monteren van die B2B lagers toch weer te heet gestookt waardoor het kunststof van de lager weer eens ging smelten....
Het snaarwiel licht verwarmen moet voldoende zijn.
Marco.
Ik heb vandaag voor het snaarwiel niet de B2B naaldlagers maar A-kwaliteit lagers besteld.
Volledig gevuld met naalden, zonder kooi.
Die lagers zijn te belangrijk en mogen niet gaan resoneren zeg maar.
Met het monteren van die B2B lagers toch weer te heet gestookt waardoor het kunststof van de lager weer eens ging smelten....
Het snaarwiel licht verwarmen moet voldoende zijn.
Marco.
De snaarschijf naaldlagers (metalenhuis) kan je gewoon met het juiste gereedschap in het snaarwiel persen.
Verwarming is niet nodig.
Henk
Verwarming is niet nodig.
Henk
Klopt Henk !
Ik verwarmde die met het eruit halen en deed dat ook met het plaatsen maar dit is niet nodig inderdaad.
Belangrijk is dan wel een gelijkmatige belasting over het volledige lager.
Als die nieuwe lagers binnen zijn, zal ik het eens zonder verwarmen proberen.
Marco.
Ik verwarmde die met het eruit halen en deed dat ook met het plaatsen maar dit is niet nodig inderdaad.
Belangrijk is dan wel een gelijkmatige belasting over het volledige lager.
Als die nieuwe lagers binnen zijn, zal ik het eens zonder verwarmen proberen.
Marco.
Aandachtspuntje is wel het binnenste lager 2mm dieper indrijven ivm de binnen-circlip van 16mm zodat de grote shim volledig tegen kleine tandwiel valt. 
Die Spanjaarden zijn wel consequent. Na 5 87 op het frameplaatje en cilinder, staat het ook op de krukas.
Even een vraag.
Heb een airsal 50mm besteld en wil er eigenlijk ook een andere carburateur op.
De hogedrukkop blijf ik gebruiken.
Zat te denken aan een Dellorto 15/15.
Is dit een goede combinatie ? (lees veel over geluid, maar accepteer ik.)
Waar haal je een spruitstuk voor op de airsal die past op die 15/15?
Marco.
Even een vraag.
Heb een airsal 50mm besteld en wil er eigenlijk ook een andere carburateur op.
De hogedrukkop blijf ik gebruiken.
Zat te denken aan een Dellorto 15/15.
Is dit een goede combinatie ? (lees veel over geluid, maar accepteer ik.)
Waar haal je een spruitstuk voor op de airsal die past op die 15/15?
Marco.
Heb wel een inlaat gevonden maar is niet op voorraad.
https://www.solex-motobecane.com/3-piec ... 69-848.htm
Marco.
https://www.solex-motobecane.com/3-piec ... 69-848.htm
Marco.