tank coating verwijderen

AustralHans

tank coating verwijderen

Ongelezen bericht door AustralHans » 14 jul 2026, 12:28

Hoi,binnenkort wil ik een tank ontdoen van een tankcure coating.Ik heb daarvoor de verwijderaar aangeschaft.
Is er iemand,die nog tips kan geven voor het gebruik?Ook ben ik benieuwd,of je echt alle oude coating er uit krijgt.

Hans

PantinNL

Re: tank coating verwijderen

Ongelezen bericht door PantinNL » 14 jul 2026, 14:15

Epoxyhars-remover is vrij agressief; dus plak de buitenkant goed af. Bij mij lekte het ergens toch nog door en moest ik de tank naderhand aan de buitenkant opnieuw spuiten. Het was allemaal veel werk. De 2K-epoxy stolt bij temperaturen van boven 25 graden erg snel; ik zou de nieuwe epoxylaag onder de 25 graden aanbrengen.
Henk

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 14 jul 2026, 19:43

Ik heb dit ook moeten gebruiken. Een vorige eigenaar had de tank cure coating niet goed uit de tank laten stromen waardoor het op sommige plekken meer dan 1cm dik was. Dat liet natuurlijk los.

Mijn vader is een professioneel chemicus. Ik liet hem destijds die tank cure coating verwijderaar zien en vroeg hem om advies. Zijn reactie was "Hoe kan je dit in godsnaam kopen als consument. Dit is echt heel goor spul!". Ik heb van die rubber handschoenen aangedaan en mijn mouwen met elastieken dicht gedaan. Daarna een paar hele grote happen lucht genomen, mijn adem inhouden en mijn werk gedaan en daarna weggevlucht om weer lucht te happen. Dat adem inhouden heb ik steeds gedaan om wille van mijn eigen gezondheid. Toen de tank weer leeg moest heb ik het goedje leeggegoten in het potje. Daarna moet je de tank naspoelen met water. Dat geeft het volgende probleem. Waar laat je al dat vervuilde water? Ik heb de tank 2x gespoeld en dat water opgevangen. Toen had ik zoveel liter aan chemisch afval dat ik het wel welletjes vond. Daarna heb ik de tank meerdere keren gespoeld en leeggegoten op straat. Als ik me het goed herinner verdampt het smerige goedje best snel dus die minuscule hoeveelheid chemisch afval is niet in het grondwater gekomen. Fris is anders. Na elke keer leeggieten op straat ben ik gevlucht.

Wat mij opviel, is dat het potje waar dit goedje in zat al flink aan het roesten was geslagen aan de buitenkant. Dit is dus enkel van de dampen van het teruggieten van het goedje in het potje. :shock: Ik ben na gebruik meteen naar de milieustraat gereden en heb het spul snel afgegeven. Jikes!

Ondanks dat mijn coating zeer dik was aangebracht, is alles er uitgekomen. Het werkt goed dat spul. De lak van mijn tank is er onbeschadigd uitgekomen (ik zal wel veel afgeplakt hebben). Dus het was allemaal een groot succes.
Maar dit hoort eigenlijk thuis in een chemisch lab en niet in de handen van een consument.

Je gezondheid is alles. Ga er verstandig mee om. ;)

AustralHans

Ongelezen bericht door AustralHans » 14 jul 2026, 20:38

Hoi Frank,dat is ,wat ik wilde weten,dat alles er uit komt.Aan mijn tank moet flink gelast worden,dus ik wil de coating er sowieso uit hebben.

Hans

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 15 jul 2026, 09:02

Ja, het werkt goed. :thumbup:
Ik hoop dat je geen gaatjes in de tank hebt zodra die coating eruit is. Dat zou echt een zooitje geven.
Succes!

Plaats reactie