Lenteklaar maken van de brommer

Moby-chaudron

Lenteklaar maken van de brommer

Ongelezen bericht door Moby-chaudron » 31 mar 2010, 19:38

B.F.
Onder de topic Beurzen repte ik over de lentebeurt.
Bij de eerste ritten met groepen zie je te vaak panne optreden.
Reden daarvan is dat men de brommer niet fatsoenlijk heeft nagekeken. Stilstand is niet best voor een dergelijk apparaat.
Het verbaast me altijd wat er allemaal in de winterperiode met mijn brommers gebeurt.

Tijdens de uitgebreide voorjaarsbeurt worden bij mij tegenwoordig een aantal zaken gecontroleerd.

- doorspoelen tank.
- reiniging kraan.
- controle benzineslang
- reiniging carburateur (inclusief alle kanalen en openingen in venturibuis en sproeier).

- controleren en smeren kabels
- aantrekken wielmoeren
- smeren balhoofd en controleren op speling
- controle remmen
- controle verlichting
- controle banden en bandenspanning
- kettingspanning
- controle v-snaar op haarscheuren
- doorsmeren snaarschijf
- controle olieniveau tussentransmissie (allen bij bep. modellen)

- controle en reinigen punten.
- controle bougiekabel en -kap.
- capaciteitstest bobine/condensator (5 mm minimaal)

- poetsbeurt en alles in de was zetten.

Velen vinden dat onderhoud wellicht overbodig en koesteren de modder en de vette aanslag op hun rijwiel als een kostbaar trofee.
Ze mogen van mij......

De lijst is niet uitputtend en mocht ik iets belangrijks vergeten zijn, dan mogen jullie dat aanvullen.
H.

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Lenteklaar maken van de brommer

Ongelezen bericht door Donnie » 02 apr 2010, 07:26

Persoonlijk kijk ik de oldies na het seizoen helemaal na en bescherm dan tegen oxidatie.
Tanken die niet zijn behandeld met een coating helemaal vullen tegen roestvorming.
Balhoofden en wiellagers smeer ik alleen opnieuw, indien nodig ,want ik rij nooit in zandstormen.
Bij een Mobylette is het balhoofd schoonmaken en opnieuw smeren toch een hele onderneming.
Mazzel Donnie

Moto - Le Poney
Berichten: 378
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Lenteklaar maken van de brommer

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 02 apr 2010, 07:45

Als je de brommers zo goed onderhoud als Henk dat doet dan kom je echt minder snel voor verrassingen te staan.
De brommers staan er dan wel spik en span en goed onderhouden bij.
Ook ik ga hier een voorbeeld aan nemen om dit zo te doen.

groetjes Carl

Moby-chaudron

Re: Lenteklaar maken van de brommer

Ongelezen bericht door Moby-chaudron » 04 apr 2010, 01:22

Donnie schreef: Bij een Mobylette is het balhoofd schoonmaken en opnieuw smeren toch een hele onderneming.
Mazzel Donnie
B.P.
Klopt, ik ga het ook niet helemaal demonteren, maar spuit met een injectienaald extra vet bij de balhoofdkogels.
Wiellagers (meestal vaste bij mij) smeer ik dus niet. Ik rijd niet zoveel kilometers dus dat kan er na restauratie jaren tegen.
Groet,
H.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Lenteklaar maken van de brommer

Ongelezen bericht door Harrie » 16 apr 2010, 09:02

Beste mensen,
Toen de zon weer begon te schijnen en de temperatuur steeg, ben ik weer begonnen met te sleutelen.
Ik trof ook "winterschade" aan zoals losgescheurd rubber in een silent bloc. V-snaar met scheurtjes, gerafelde kabel en een schakelaar die inwendig vernield was.
Een goede inspectiebeurt is inderdaad aan te bevelen.
Groetjes,
Harrie

Jean
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:53
Locatie: Bree, België

Re: Lenteklaar maken van de brommer

Ongelezen bericht door Jean » 30 jan 2011, 14:21

Beste mensen,

Zeer handig die onderhoudslijst , heeft iemand goede raad wat te doen als je uitlaat is verstopt (ovaal model )

Gr jean.

Moto - Le Poney
Berichten: 378
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Lenteklaar maken van de brommer

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 30 jan 2011, 14:57

Zelf heb ik er ook één liggen maar dan moet ik even zoeken en ik weet niet of deze uit elkaar kan, als dat zou kunnen dan zou ik dat doen.
Alles zou ik goed ontkolen en schoonmaken, maar nogmaals morgen kan ik de uitlaat pas erbij zoeken om tekijken of deze open kan.

Groetjes Carl

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Lenteklaar maken van de brommer

Ongelezen bericht door Harrie » 30 jan 2011, 15:53

Beste Jean en Carl,

Hiervoor is indertijd een voorschrift gemaakt.
Ik heb dat op mijn site geplaatst en een link hieronder gezet.
Mogelijk moet er ook een topic uitlaten komen, maar dat zien we wel als er te veel onderwerpen daarover komen.
Groet,
Harrie

Afbeelding

Moto - Le Poney
Berichten: 378
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Lenteklaar maken van de brommer

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 30 jan 2011, 22:28

Morgenavond als ik er tijd voor heb dan zal ik de uitlaat eens op zoeken en dan eens proberen te reinigen aan de hand van de beschijving, ik weet namelijk als ik de uitlaat niet voor me heb hoe deze inelkaar zit, vandaar mijn vorige voorzichtige bericht.
Maargoed met dit forum komen we er zeker wel uit. :D
Weet trouwens iemand met welke uitlaat de Mobylette het beste resultaat behaald.

Groetjes Carl

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Lenteklaar maken van de brommer

Ongelezen bericht door ruudk » 28 feb 2011, 19:08

Hallo,

Ik heb ook wel eens iets gelezen over het reinigen van de uitlaat met soda (waarschijnlijk in water opgelost), ik heb dat nog nooit geprobeerd, heeft iemand daar wel ervaring mee? Lost de koolaanslag dan op o.i.d.?

Groetjes,
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Lenteklaar maken van de brommer

Ongelezen bericht door Harrie » 28 feb 2011, 20:21

Beste Ruud,

Waarschijnlijk hebt jij caustic soda gehoord: natronloog. Dit is een sterke base en kan bij verkeerd gebruik gevaarlijk zijn.
Spetters tegen het hoornvlies van jouw ogen kan tot beschadiging leiden.
Je dient altijd beschermende kleding en een werkbril te dragen.
Het laat metaal (m.u.v bijv. aluminium) onaangetast en lost vet goed op.
De kool komt hierdoor losser te zitten in de uitlaat en kan dan gemakkelijker los geklopt worden.
Groet,
Harrie

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Re: Lenteklaar maken van de brommer

Ongelezen bericht door Mobydick » 01 mar 2011, 10:45

Hallo Ruud,

Met natronloog lijkt mij een vies en gevaarlijk klusje. :evil:
Als de uitlaatdemper niet verchroomd en makkelijk weer over te spuiten is, kun je ook overwegen er wat benzine in te gieten en hierna de demper rustig uit te laten branden( geeft wel wat rook en stank) Hierna is de koolafzetting makkelijk uit de demper te (kloppen)verwijderen. Heb de demper van mijn AV31 zo prima kunnen reinigen.
Het verchroomde voorpijpje kun je het beste reinigen door uit te steken met een lange ( dunne)schroevedraaier of dmv een lange uitgerafelde staalkabel die door de pijp "heengeragd" wordt. ( bv. een auto koppelingskabel)

Groet,
Dick

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Lenteklaar maken van de brommer

Ongelezen bericht door Harrie » 01 mar 2011, 12:12

Hoi MobyDick,

Natronloog is inderdaad gevaarlijk, maar dat is mijn vrouw ook als ze en tijdje geen chocolade krijgt :lol:
Uitbranden met benzine is ook niet zonder gevaar.
Ik was laatst een lange uitlaat aan het uitbranden met een gasbrander.
Op het laatst was er nog een klein geel vlammetje dat een beetje fakkelde.
Het vlamde ging uit en ik keek in de uitlaat: de klus was klaar. :geek:
Na 2 seconde volgde nog een blauwe steekvlam. Ik had mijn hoofd op tijd teruggetrokken.
Die steekvlam (naverbranding) ontstaat bij een arm mengsel.
Kijk dus niet te vroeg in de uitlaat. :mrgreen:
Groet,

Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Lenteklaar maken van de brommer

Ongelezen bericht door ruudk » 01 mar 2011, 22:17

Inderdaad, als het caustic soda betreft, lijkt me dat geen prettig spul om mee bezig te zijn. Ik dacht eerder dat het ging om een ongevaarlijke soda-oplossing, waar men bijvoorbeeld ook kalknagels in schoonmaakt o.i.d. (om maar even een voorbeeld te noemen). De uiteengerafelde-staaldraad-doorrag-methode ken ik inderdaad ook.

Jean
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:53
Locatie: Bree, België

Re: Lenteklaar maken van de brommer

Ongelezen bericht door Jean » 22 aug 2011, 21:14

Beste ,

De ronde pakkingring die gemonteerd word tussen de uitlaatpijp en de uitlaatpoort van de cilinder heeft een vlakke en een ronde kant.
Met welke kant monteer ik deze juist ?



Gr Jean.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Lenteklaar maken van de brommer

Ongelezen bericht door ruudk » 22 aug 2011, 23:15

Hallo Jean,

Volgens mij maakt dat niet uit, want je draait de ronde kant van de uitlaatpakkingring toch enigszins plat bij het vastschroeven.
Dus je eindigt met een pakking met twee platte kanten. Ik heb me echter nog niet in verdiept in een eventuele voorgeschreven oriëntatie van de asymmetrische pakkingring, dus wie weet is er nog iemand die er iets anders (beters) over kan zeggen.

Gevoelsmatig zou ik de ronde kant naar de uitlaat doen, maar dat is puur een sentiment :D Het belangrijkste is natuurlijk, dat je de schroef van de uitlaatpijp keurig recht in de cilinder draait, want het schroefdraad is gevoelig. Bij het vastmaken van de uitlaat in de cilinder, moet de uitlaat bij de andere aansluiting (onder/achter het blok) eerst nog wat kunnen bewegen, daar schroef je hem pas later vast. Het gaat erom, dat de uitlaat goed op de cilinder aansluit en de aansluiting onder het blok pas je daarop aan.

Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Lenteklaar maken van de brommer

Ongelezen bericht door MobyJet » 23 aug 2011, 09:22

Mobydick schreef:Hallo Ruud,

Met natronloog lijkt mij een vies en gevaarlijk klusje. :evil:
Als de uitlaatdemper niet verchroomd en makkelijk weer over te spuiten is, kun je ook overwegen er wat benzine in te gieten en hierna de demper rustig uit te laten branden( geeft wel wat rook en stank) Hierna is de koolafzetting makkelijk uit de demper te (kloppen)verwijderen. Heb de demper van mijn AV31 zo prima kunnen reinigen.
Het verchroomde voorpijpje kun je het beste reinigen door uit te steken met een lange ( dunne)schroevedraaier of dmv een lange uitgerafelde staalkabel die door de pijp "heengeragd" wordt. ( bv. een auto koppelingskabel)

Groet,
Dick
Ter illustratie, gewoon, omdat het leuk is ;)

Afbeelding

BeeAeRTee
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 okt 2010, 20:26
Locatie: Arnhem

Re: Lenteklaar maken van de brommer

Ongelezen bericht door BeeAeRTee » 23 aug 2011, 13:28

Brand je nou een chromen uitlaat uit Jet?

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Lenteklaar maken van de brommer

Ongelezen bericht door MobyJet » 23 aug 2011, 13:32

Ja. Is toch voor onder de army special ;)

MOTOBe
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2011, 02:51
Locatie: Antwerpen-België

Re: Lenteklaar maken van de brommer

Ongelezen bericht door MOTOBe » 24 aug 2011, 00:52

Beste Jean,

In verband met de uitlaatdichting, moet de vlakke kant (naad) tegen de cilinder komen.
Het" sentimenteel gevoel" van Ruud was dus juist :D :D :D

Groet, Jean

Plaats reactie