![Verbaasd :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
Soms zijn de oplossingen geniaal, maar onvervalste poor engineering komt ook voor.
![Huilend of zeer droevig :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Bij het opbouwen van een geheel nieuwe motor voor een SP98 (Nicasil) kom ik een afgebroken ventilatorkapsteun 17979 tegen.
Deze was al eens gerepareerd, maar kennelijk trilt het toch op het zwakke punt stuk; ondanks het feit dat hier gaat om een rustig lopende motor.
Er zit bij het grote bevestigingsgat wel erg weinig vlees. Ik heb de moeite niet genomen om stad en land af te zoeken naar een nieuwe steun. Zou hij ergens liggen dan
zijn er maar weinig mensen die de moeite nemen om te gaan kijken. Je moet zo'n ding opzoeken, opsturen en misschien heb je die steun in de toekomst zelf nog nodig.
Dus heb ik besloten om er "even" enkele te maken. Nou dat even viel vies tegen. Ik ben een halve dag bezig geweest voor 3 van die beugels; het resultaat stemde tot tevredenheid en als ze straks terugkomen van de verzinkerij dan gaat de mooiste op mijn brommer.
![Zeer gelukkig :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Waarom was dit een lastige beugel?
Er zit speciale schroefdraad M5 x 0,9 in en die komt in de 2mm plaat.
Je moet de plaat dus ter plaatse verdikken door een gat van 1 mm met een doorn op te rekken tot circa 4mm. Eigenlijk een mindere oplossing, want je komt dan amper tot 3mm draadlengte. We zien die truc ook bij de beugels voor de motorschermen, waarvan de draadgaten na verloop van tijd niet meer goed functioneren.
Nu zit er 6mm draad door toepassing van een speciale kraagmoer. Plaatselijk is de boel wat verstevigd en het resultaat is een sterke beugel. De beugel is ook nog gebogen zodat deze goed in de kap ligt. De tekening geeft e.e.a. niet goed weer. Overigens is het koelsysteem in vergelijking met Flandria maar matig. Later paste men bij Motobécane een grote cilinderkop toe zoals bij het model 99z.
Vervelend allemaal?
![Lachend :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Welnee; ontwerp en productietechniek passen prima bij een bromfietshobby.
Bij mooi weer lekker toeren en bij slecht weer lekker in mijn werkplaats bezig zijn.
Met deze prachtige hobby verveel je je nooit.
Groet,
Harrie