Zelfbouw Silentlager met kogellagers (concept)

Franky

Re: Zelfbouw Silentlager met kogellagers (concept)

Ongelezen bericht door Franky » 31 mei 2019, 16:03

Ze zien er al mooi uit 8-)
Afbeelding

Afbeelding

Ik weet nog niet wanneer ik ze ga monteren. Dit gaat waarschijnlijk niet makkelijk worden. Ik heb vandaag een silentlager bij de AV50 vervangen. Ik had voor de grap dit nieuwe silentlager ervoor gehouden. Wat blijkt, het gat in het frame is totaal niet rond. Dat is voor een origineel silentlager niet zo'n probleem. Die vervormt wel. Mijn eigen brouwsel is heel wat steviger en zal nauwelijks tot niet vervormen en is daarom erg moeilijk te monteren.

ruudk

Ongelezen bericht door ruudk » 03 jun 2019, 20:16

Het zit je ook niet mee. Ze zien er inderdaad erg mooi uit!

wimv8

Ongelezen bericht door wimv8 » 04 jun 2019, 10:23

Als je de bovenste blokbout niet helemaal vast zet, en met borgmoer(en), scharniert het ook.

Gr. Wim.

MobyJoost

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 jun 2019, 11:00

Helemaal waar. Maar het werkplaatshandboek zegt, dat je alles vast moet zetten, met de motor halverwege de slag naar achteren die de variateur werking veroorzaakt. Doe je dat niet, dan is er speling tussen alle bussen om de bout. Door het gewicht van de motor wil alles naar beneden zakken en zal het hele boeltje heel snel gaan zwabberen, door de extra slijtage.

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 04 jun 2019, 20:00

wimv8 schreef:
04 jun 2019, 10:23
Als je de bovenste blokbout niet helemaal vast zet, en met borgmoer(en), scharniert het ook.

Gr. Wim.
Dit is helaas een zeer slecht idee. Ik zal toelichten waarom.

Mensen denken dat je motorblok hangt aan die bovenste bout. Dit is niet waar. De bovenste bout trekt de onderdelen (bussen, cilinderkop en silentlagers) strak tegen elkaar aan. De wrijving tussen deze onderdelen is het gene waar het motorblok "aan hangt". Dit is hoe een bout altijd hoort te werken. Een veel gemaakte denkfout van veel mensen ;)

Wat gebeurt er als je toch gaat doen wat jij voorstelt? De bout heeft zit met gigantisch veel speling door de cilinderkop heen. Omdat een motorblok trilt zal het motorblok heen en weer gaan slaan op de speling tussen bout en motorblok (hetzelfde gebeurt uiteraard ook in je silentlager). Hierdoor zal er een interessante competitie ontstaan tussen je cilinderkop en de bout. De competitie gaat er over welke van de onderdelen eerder zover uitgesleten zijn dat de zaak uit elkaar valt. Ik verwacht dat de bout volledig door slijt en uiteindelijk breekt omdat er geen materiaal meer over is.

wimv8

Ongelezen bericht door wimv8 » 05 jun 2019, 10:17

Ah oke, ik dacht dat alles spelingvrij zou zijn tussen bout en bus en de axiale speling tussen de onderdelen ook, dan zou het waarschijnlijk wel gaan met een likje vet tussen het staal onderling zodat alles mooi scharniert.
De bout trekt het inderdaad niet meer aan dan.

Misschien dan een bout maken die wel meer als as fungeert, harder staal, perfecte radiale passing, en de axiale ruimtes mooi uitvullen, dot vet over het geheel, en dan fungeert het hele spul weer als een soort van glijlagers.

Dit gaat natuurlijk ook niet op als het strak aantrekken van de bout/blok nodig is om ook stijfheid aan het frame te geven, zoals bij veel motorfietsen.

Gr. Wim.

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 05 jun 2019, 11:14

Bij mobylette hangt het motorblok in rubber blokken. Het motorblok zal daarom niet bijdragen een de stijfheid van het frame. Dus wat jij zegt kan theoretisch uitstekend. Praktisch gezien is het nogal moeilijk. Een pasbout van die lengte kopen kan misschien wel. Het zijn echter alle andere onderdelen die totaal geen nauwkeurige passing hebben. Zowel de cilinderkop als silentlagers zijn totaal niet strak aan de maat. Dat hoeft ook niet in de oorspronkelijk constructie dus de fabrikant heeft daar logischerwijs ook totaal geen moeite voor gedaan. Het is dus helaas niet zo makkelijk. Wel een leuk idee!

Plaats reactie