Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 1716
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door PantinNL » 21 jan 2020, 23:34

Hallo allemaal,
Eigenlijk was deze vraag al van te voren beantwoord. Ik stond laatst voor deze keuze en heb gewoon nieuwe instelbare (280mm) besteld.
Toch was ik wel nieuwsgierig naar de constructie van de veerpoot van zowel AV85 als de dikkere toegepast op zware modellen.
Ik had een erg slechte dikke demper. Na verwijdering van een verende borgpen en een borgring, was er nog geen beweging in te krijgen.
Tweede stap: voorzichtig open zagen, want je weet niet wat je tegenkomt bij een onbekende demper.
Voor de reparateur is er weinig eer aan te behalen, want alles zit geperst en kan alleen door slijpen of zagen verwijderd worden.
Wil het netjes doen dan kost dat teveel tijd en een nieuwe kopen is dus logischer.
De demper was gammel, maar werkte nog wel.
Voor mij toch leerzaam om te zien hoe de constructie in elkaar zit en om te constateren dat er sprake is van progressieve vering en demping.
Repareren? Vergeet het maar!
Groet,
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 5010
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door Franky » 22 jan 2020, 10:53

Leuk om te zien Henk! Ik heb hier lang geleden ook een topic over gehad. Mijn schokbrekers liepen aardig stroef. Polle had toen het advies om ze op de kop te zetten en door te spoelen met WD40. Dat vond ik een vreemd idee omdat WD40 bijna alleen meer uit oplosmiddelen bestaat en nauwelijks smeert. Ik had daarom eerst wat andere dingen geprobeerd die allemaal jammerlijk faalde op de lange termijn. Uiteindelijk heb ik het advies van Polle opgevolgd en sindsdien heb ik nooit meer problemen gehad met de schokbrekers. :oops: :thumbup: De enige vraag waar ik mee bleef zitten is, waarom werkt dit? Heb jij het antwoord weten te vinden? Ik merkte wel dat met het doorspoelen met WD40 aardig wat zwarte zooi aan de andere kant uit de demper lekte.

Mocht je nog meer foto's hebben (ook hoge resolutie) dan zou ik die per mail best willen ontvangen. ;)

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 1716
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door PantinNL » 26 jan 2020, 14:37

Hallo Frank,
Ik heb de boel nog verder gedemonteerd inclusief de oliedemper.
Hierna was me de werking duidelijk.
De oliedemper is een gesloten systeem, dat wat olie van de ene kamer in de andere perst via een klein gaatje.
Na verloop van tijd kan de hoofdkeerring van de oliedemperas slijten, maar verklaart niet het vast slaan van de dempers.
In de demper zitten namelijk ook glijdbussen, die vervuild kunnen raken. Door wat Imal, WD40 of gewoon wat olie met TSL erin te gieten,
Krijg je in de glijdbussen een betere smering. Het advies van Polle was dus correct. Als de demper helemaal gaar is kan de veerpoot dus nog wel veren, mits alles niet vastgekoekt zit.
Henk
Laatst gewijzigd door PantinNL op 26 jan 2020, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 5010
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door Franky » 26 jan 2020, 18:28

Bewaar je de onderdelen? Ik zou ze graag een keer willen zien. :) Lijkt me interessant.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 1716
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door PantinNL » 26 jan 2020, 19:28

Dat soort spullen bewaar ik meestal wel een tijdje, om ze aan de bezoekers te tonen.
Henk

bessels
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
Locatie: ugchelen [apeldoorn]

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door bessels » 28 jan 2020, 22:39

Hallo Franky.
Ben ook al met een schokbreker bezig geweest,maar aan het olie gedempte gedeelte is weinig te doen, je krijgt er bijna geen olie in en kan hem dan ook niet goed olie dicht maken.
Het demonteren is de bovenste kerfstift er uit tikken dan kan je hem zo naar de onderkant er uit trekken,maar meestal wil dit niet omdat deze aan de kant van de voetsteun niet meer rond is ! doordat er te veel op gestaan is is deze ovaal geworden !
Mocht je belangstelling in de open gezaagde delen hebben wil ik deze wel naar je opsturen,stuur even een pb,kan ze ook een keer meenemen naar een beurs bv Zuidbroek staan we met Kreidler onderdelen.zal wel een paar foto s plaatsen.
gr bessels
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 1716
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door PantinNL » 31 jan 2020, 00:55

Ik heb de tweede schokdemper ondertussen goed los gekregen met een mengsel van Imal en TSL.
Het indrukken van de schokdemper werd - bij gebrek aan een pers en een erg grote bankschroef - gedaan op de draaibank.
De schokdemper werd opgespannen in de drieklauw en aan de andere kant drukte een oude conusbus in de losse kop tegen de demper aan.
Hiermee kan je gecontroleerd persen. De schokdemper demper is weer bruikbaar. Hij dempt en veert goed.
Altijd fijn om er eentje reserve te hebben. Ik heb alle onderdelen nu uit elkaar liggen en weet nu dat deze demper toch demonteerd kan worden, maar ook dat dat meestal niet nodig is.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 5010
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door Franky » 31 jan 2020, 18:56

De tijd moet leren of de demper daadwerkelijk soepel blijft lopen Henk. Ik heb ook minstens 1x gedacht dat ik het probleem opgelost had. Dat duurde toen niet erg lang voordat het weer klem zat.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 1716
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door PantinNL » 01 feb 2020, 00:17

Hallo Frank,
Als de poot klemt,omdat de nylon bus teveel is ingesleten, haalt smeren weinig uit.
In het geval er alleen sprake is van vuil dan zou het kunnen helpen.
Ik heb indertijd gewoon nieuwe dempers van JMPB erop gezet. Die zijn goedkoop en functioneren goed.
Repareren is in veel gevallen niet rendabel.
Henk

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 1716
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door PantinNL » 19 feb 2020, 12:08

De moderne dempers van MBK zijn wel navulbaar met olie.
Hieronder een plaatje met omschrijving in de Franse taal.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 5010
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door Franky » 19 feb 2020, 12:48

Leuk om te zien.
Wel klopt er het een en ander niet in dat plaatje. De oliedemper werkt bij mijn weten door de olie heen en weer te pompen tussen volume E en B. Echter, wat gat 4 en 5 dan moeten doen is mijn onduidelijk. Het lijkt net of de olie daar naar de grote drukveer loopt. Dat zal niet waar zijn. Of gat 4 en 5 ook een manier is om olie naar van volume E naar B kan krijgen zie je niet.

Hierbij overigens de vertaling, voor de niet Frans sprekende.
Wanneer de plunjer in de vork zakt, wordt de vorkveer (1) samengedrukt. De olie in het volume (B) wordt afgevoerd door de openingen (2 en 3) die worden vrijgegeven door de klepschijf (D) in de kolom E en de overtollige olie stijgt door de binnenkant van de geleidestang ( gaten 4 en 5) in het bovenste gedeelte van de vork. Wanneer door de druk van de veer (1) de plunjer omhoog komt, wordt de olie in de kolom E teruggevoerd naar het volume (B) via de ringvormige speling van de onderste plunjerring (F). Tijdens deze bedrijfsfase is olierollen zeer effectief en wordt de beweging van een plunjer vertraagd (dempingseffect). De olie in het bovenste vorkdeel daalt af in het volume (B) via het inwendige van de geleidestang en de openingen (4 en 5). De veer (8) voorkomt het glijden van de vork wanneer deze plotseling wordt ontspannen. De afdichting van de "plunjerhuls" wordt verzekerd door een jont met dubbele lift.
Ik heb de schokbreker van Bessels ondertussen ontvangen. Ik zal tzt nog wel een mooie fotoserie met uitleg plaatsen. Dit is best leuk spul!

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 1716
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door PantinNL » 19 feb 2020, 16:13

Je mag die rommel van mij ook wel hebben, want anders ga het toch maar in de schrootbak.
Gaatjes 4 en 5 zijn zgn orifices en daar stroomt ook olie doorheen.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 5010
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door Franky » 19 feb 2020, 17:35

Waarheen stroomt de olie dan? :mrgreen:
1 demper is genoeg. ;)

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 1716
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door PantinNL » 19 feb 2020, 21:48

Hallo Frank,
Door de orifices stroomt dus olie (geremd) van B naar het bovenste compartiment en terug.
Tussen E en B is ook spake van een gedempte stroming.
Je kunt het allemaal simpeler maken zoals bij de dikke demper van de 99Z, maar die kan je niet navullen.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 5010
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door Franky » 19 feb 2020, 22:12

Wat noem jij het bovenste compartiment? Bij veer 1? Daar lijkt het wel op maar vind ik erg onlogisch. Mede omdat ik tussen compartiment E en 1 iets van een seal zie. Vandaar de verwarring.

De 99z demper bevat ook zo'n orifices in de buis. Ook daar ontgaat mij de werking van die orifice. Dat was een van de puntjes waar ik raar tegenaan keek. Het andere punt is dat ze in totaal 3 buizen en 1 as in elkaar hebben zitten. Het had mogelijk met een buis minder gekund.

Ik zal wel een keer een mooie foto serie plaatsen.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 3583
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 19 feb 2020, 22:16

Hier, van Jay Leno's garage, een gast, die verbeterde schokbrekers maakt voor Vincent motorfietsen. Vanaf 2.10 minuten een goede uitleg over hydraulische demping met meerdere gaatjes en kleppen. https://www.youtube.com/watch?v=jeFpdiV2Z6I&t=261s

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 5010
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door Franky » 19 feb 2020, 22:29

Leuk filmpje. Heel beknopt echter.
Die gaatjes in de zuiger ken ik. Zit ook in die 99z demper met een klepje erbij. Echter, het gaatje dat ik niet snap zit in de behuizing.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 1716
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door PantinNL » 20 feb 2020, 00:44

Franky schreef:
19 feb 2020, 22:12
Wat noem jij het bovenste compartiment? Bij veer 1? Daar lijkt het wel op maar vind ik erg onlogisch. Mede omdat ik tussen compartiment E en 1 iets van een seal zie. Vandaar de verwarring.
De 99z demper bevat ook zo'n orifices in de buis. Ook daar ontgaat mij de werking van die orifice. Dat was een van de puntjes waar ik raar tegenaan keek. Het andere punt is dat ze in totaal 3 buizen en 1 as in elkaar hebben zitten. Het had mogelijk met een buis minder gekund.

Die ruimte bij veer 1 staat in verbinding met B d.m.v. de holle as. Via de orifices is er uitwisseling van olie.
Een orifice is een vernauwing en deze creëert weerstand voor een vloeistof. De schommelingen worden dus gedempt en omgezet in warmte.
Natuurlijk is het een wat geavanceerdere schokdemper, die onder verschillende omstandigheden beter zijn werk kan doen dan een eenvoudige demper.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 5010
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Nieuwe schokdempers of toch de oude herstellen?

Ongelezen bericht door Franky » 20 feb 2020, 17:57

Ik snap ondertussen ook waarom dit zo moet. Het is eigenlijk heel simpel. :D

Als de zuiger naar beneden gaat moet de olie van volume B naar volume E. Echter, vanwege de buitenbuis die aan de zuiger zit is de volume toename van volume E kleiner dan de volume afname bij volume B. In andere woorden, de olie van B kan niet allemaal naar E. Dat past niet. Daarom moet een deel van de olie ergens anders heen geduwd worden. Een soort van buffer volume. Dat is het volume bij de grote veer. Dat klopt ook weer precies met de pijltjes die MBK aangeven. :clap:

Nu snap ik ook hoe het zit bij de 99z demper. Al heeft die geen echt buffervolume tot zijn beschikking. Er is wel wat loze ruimte intern die hiervoor gebruikt zal worden. De demper zal niet volledig met olie gevuld zijn geweest zodat er nog wat lucht is die gecomprimeerd kan worden.

Weer wat geleerd :D

Plaats reactie