vering en voorvork
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 27 mei 2011, 09:48
- Locatie: De Kwakel
- Contacteer:
vering en voorvork
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met het opbouwen van mijn mobylette. Ik heb alles uit elkaar gehaald en heb alles laten stralen en poedercoaten.
Maar nu ga ik hem dus in elkaar zetten. Maar ik zit met een probleem. Ik probeer mijn voorvering in de voorvork te stoppen, maar elke keer blijft hij halverwege hangen en als ik hem er dan weer uit haal dan komt er een ring uit (zie foto). Heeft iemand enig idee hoe de voorvork + vering in elkaar hoort?
Groeten Quint
Ik ben bezig met het opbouwen van mijn mobylette. Ik heb alles uit elkaar gehaald en heb alles laten stralen en poedercoaten.
Maar nu ga ik hem dus in elkaar zetten. Maar ik zit met een probleem. Ik probeer mijn voorvering in de voorvork te stoppen, maar elke keer blijft hij halverwege hangen en als ik hem er dan weer uit haal dan komt er een ring uit (zie foto). Heeft iemand enig idee hoe de voorvork + vering in elkaar hoort?
Groeten Quint
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 27 mei 2011, 09:48
- Locatie: De Kwakel
- Contacteer:
Re: vering en voorvork
dit is de foto
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: vering en voorvork
Quint Wapenaar schreef:Hallo allemaal,
Ik ben bezig met het opbouwen van mijn mobylette. Ik heb alles uit elkaar gehaald en heb alles laten stralen en poedercoaten.
Maar nu ga ik hem dus in elkaar zetten. Maar ik zit met een probleem. Ik probeer mijn voorvering in de voorvork te stoppen, maar elke keer blijft hij halverwege hangen en als ik hem er dan weer uit haal dan komt er een ring uit (zie foto). Heeft iemand enig idee hoe de voorvork + vering in elkaar hoort?
Groeten Quint
Beste Quint,
Je hebt alles uit elkaar gehaald; ook de lange bussen en het bovenste nylonlager?
Zo niet dan kan er een prop middenin zitten van de gesmolten nylonbus.
Kijk eens naar het plaatje.
Zelf laat ik de voorvork nooit poedercoaten; wel de schilden.
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 27 mei 2011, 09:48
- Locatie: De Kwakel
- Contacteer:
Re: vering en voorvork
Super ik heb een hele hoop aan dit plaatje! Ik ga proberen alles uit elkaar te halen en hem weer in elkaar te zetten. Ik heb namelijk nog niet alles eruit zie ik al op het plaatje . Maar dat word nog een lastig karweitje zie ik al!
Groeten Quint
Groeten Quint
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 19 jun 2011, 23:07
- Woonplaats: Linter - België
- Locatie: Sint-Truiden; België
Re: vering en voorvork
Quint,
Is het mogelijk om een detailfoto te plaatsen van de onderzijde van de voorvork? ... Het plaatje waaraan het voorste wiel wordt bevestigd.
Heb je dit ook laten poedercoaten? ... Zo ja, is dit goed gelukt?
En heb je de montagegaten dan laten afdekken aan de binnenzijde, of zijn die mee bedekt met een coating?
Grtz
Is het mogelijk om een detailfoto te plaatsen van de onderzijde van de voorvork? ... Het plaatje waaraan het voorste wiel wordt bevestigd.
Heb je dit ook laten poedercoaten? ... Zo ja, is dit goed gelukt?
En heb je de montagegaten dan laten afdekken aan de binnenzijde, of zijn die mee bedekt met een coating?
Grtz
Re: vering en voorvork
Beste Bruno,
Als je aan de schuifbalken van het vorige plaatje trekt, zie je de voorvorkplaten.
Ik laat die voorvorkpoten meestal galvanisch verzinken samen met een emmer vol bouten, moeren, platen, stangen, zadeldelen en veren.
Dat gebeurt bij Glanszink in Kinrooi (B), maar dat soort bedrijven heb je overal. Het komt er meestal prachtig terug.
Harrie
Als je aan de schuifbalken van het vorige plaatje trekt, zie je de voorvorkplaten.
Ik laat die voorvorkpoten meestal galvanisch verzinken samen met een emmer vol bouten, moeren, platen, stangen, zadeldelen en veren.
Dat gebeurt bij Glanszink in Kinrooi (B), maar dat soort bedrijven heb je overal. Het komt er meestal prachtig terug.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 19 jun 2011, 23:07
- Woonplaats: Linter - België
- Locatie: Sint-Truiden; België
Re: vering en voorvork
Ok, dit klinkt zeer interessant!! ... Alvast bedankt!!!
Weet ge toevallig iets over de prijs van bijv. emmer vol met bouten, moeren, platen, veren, ...?
Kan het ook toegepast worden op de kader zelf van men Mobylette (AV50L) ?
En is de kader nadien nog te lakken?
Groeten,
Bruno
Weet ge toevallig iets over de prijs van bijv. emmer vol met bouten, moeren, platen, veren, ...?
Kan het ook toegepast worden op de kader zelf van men Mobylette (AV50L) ?
En is de kader nadien nog te lakken?
Groeten,
Bruno
Re: vering en voorvork
Beste Bruno
Het kader zou ik bij voorkeur laten poedercoaten; dit is veel goedkoper dan spuiten.
Wat het verzinken betreft: 2 grote granolemmers vol onderdelen kostte me een paar jaar geleden circa 70 Euro.
Groet,
Harrie
Het kader zou ik bij voorkeur laten poedercoaten; dit is veel goedkoper dan spuiten.
Wat het verzinken betreft: 2 grote granolemmers vol onderdelen kostte me een paar jaar geleden circa 70 Euro.
Groet,
Harrie
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 19 jun 2011, 23:07
- Woonplaats: Linter - België
- Locatie: Sint-Truiden; België
Re: vering en voorvork
Ok bedankt!
Kan ik eender welke kleur laten poedercoaten op de kader?
Ik bedoel hiermee: ... Ben vanzin om de kleur op een goed deel van de kader laten op te meten en dan die kleur aan te brengen op de kader, in dit geval via poedercoaten. Zo blijft de Mobylette toch nog origineel!!
Heb een poederlakker gevonden in Aarschot ... Is dichterbij gelegen.
Heeft iemand daar al iets laten behandelen?
http://www.poederlakkerij.be/wie%20zijn%20we.htm
Groeten, Bruno
Kan ik eender welke kleur laten poedercoaten op de kader?
Ik bedoel hiermee: ... Ben vanzin om de kleur op een goed deel van de kader laten op te meten en dan die kleur aan te brengen op de kader, in dit geval via poedercoaten. Zo blijft de Mobylette toch nog origineel!!
Heb een poederlakker gevonden in Aarschot ... Is dichterbij gelegen.
Heeft iemand daar al iets laten behandelen?
http://www.poederlakkerij.be/wie%20zijn%20we.htm
Groeten, Bruno
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 19 jun 2011, 23:07
- Woonplaats: Linter - België
- Locatie: Sint-Truiden; België
Re: vering en voorvork
Hoe kan me niet op een niet destructieve manier alle nylonbussen uit de voorvork verwijderen?
Grtz, Bruno
Grtz, Bruno
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: vering en voorvork
In de handleiding gebruiken ze daar een speciaal stukje gereedschap voor volgens mij.
Re: vering en voorvork
Ik heb ze er wel eens uit gehaald met een dunne staaf met op het eind een haakje gebogen. Zie werkplaatsboek
Re: vering en voorvork
In het bovenste gedeelte van de vorkbuizen zitten links en rechts smeernippeltjes. Draai die er ook uit.
Het is een heel gepietepeuter met , inderdaad, een lange stang met een haakje (Zoals van een haaknaald).
Lukt het niet dan kun je proberen van bovenaf te duwen. Zet de vork rechtop in een oude emmer en gooi er (was) benzine in. Zo haal je het oude vet eruit. Krijg je de laatste zwarte nylon vul bussen er helemaal niet uit dan lekker laten zitten en zo laten poedercoaten er gebeurt niets mee. Wel al het oude vet verwijderen want anders zie je onregelmatigheden in het poedercoat werk. (het oude vet wordt warm en druipt er dan uit, vandaar de benzine eas beurt)
Het is een heel gepietepeuter met , inderdaad, een lange stang met een haakje (Zoals van een haaknaald).
Lukt het niet dan kun je proberen van bovenaf te duwen. Zet de vork rechtop in een oude emmer en gooi er (was) benzine in. Zo haal je het oude vet eruit. Krijg je de laatste zwarte nylon vul bussen er helemaal niet uit dan lekker laten zitten en zo laten poedercoaten er gebeurt niets mee. Wel al het oude vet verwijderen want anders zie je onregelmatigheden in het poedercoat werk. (het oude vet wordt warm en druipt er dan uit, vandaar de benzine eas beurt)