Huret snelheidsmeter werkt niet

SeppeEersels
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 nov 2020, 20:51
Woonplaats: HERENT

Huret snelheidsmeter werkt niet

Ongelezen bericht door SeppeEersels » 17 nov 2021, 20:23

Hey,

Ik heb een mobylette av7 met een rechthoekige huret snelheids/kilometerteller.
Nu werkt het kilometerteller gedeelde zeer goed maar de wijzer om de snelheid aan te geven bougeerd niet :(
Ik heb de module opengedaan en snap het kilometerteller gedeelte prima, maar de snelheidsmeter is een heel aner verhaal.
dat is gewoon een magneetje op een stok dat ronddraaid in een andere ronde met een veertje waarop de wijzer is gemonteerd ik weet totaal niet wat het probleem is. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast super bedankt

Mvg,
Seppe

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Huret snelheidsmeter werkt niet

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 nov 2021, 21:01

Probeer het magneet gedeelte, in de andere ronde, eens schoon te maken, met WD40. Het zou zomaar een verschil kunnen maken. Aan de andere kant is de werking van het systeem gebaseerd op magnetisme en misschien is de magneet, in de loop der jaren, zwakker geworden.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Huret snelheidsmeter werkt niet

Ongelezen bericht door Franky » 18 nov 2021, 18:34

Het is een heel slim systeem. Er draait een magneet rond in een metalen schijfje (ik vermoed aluminium). Het ronddraaien van de magneet introduceert een wisselend magneetveld in het schijfje waardoor er in het schijfje stroom gaat lopen (Eddy currunts) wat een tegengesteld magneet veld teweeg brengt. Hierdoor wil het schijfje mee gaan draaien met de magneet. Hoe sneller de magneet draait, deste grager het schijfje mee wil draaien. Een veer zorgt ervoor dat dit meedraaien enkel een stukje gebeurd, afhankelijk van hoe snel de magneet draait.

Het is een gevoelig systeem. Het naaldje moet heel soepeltjes bewegen anders krijgt de magneet hem niet van zijn plek.

D52tt
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 aug 2020, 19:55
Woonplaats: Belgie

Re: Huret snelheidsmeter werkt niet

Ongelezen bericht door D52tt » 20 nov 2021, 07:38

Is hij juist aangesloten op de aandrijving.
Anders werkt hij niet. En draait hij anders om.

Gr Polle

SeppeEersels
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 nov 2020, 20:51
Woonplaats: HERENT

Re: Huret snelheidsmeter werkt niet

Ongelezen bericht door SeppeEersels » 21 nov 2021, 18:47

super bedankt voor jullie hulp allemaal. ik weet eigenlijk niet of hij juist iof fout aangesloten is ik heb hem gewoon aangesloten zoals ik hem gevonden heb. hoe weet ik of hij juist of fout staat? En bedankt om de werking uit te leggen is eigenelijk inderdaad een zeer vernuftigd systeem.

D52tt
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 aug 2020, 19:55
Woonplaats: Belgie

Re: Huret snelheidsmeter werkt niet

Ongelezen bericht door D52tt » 22 nov 2021, 10:43

Je kan de aandrijving langs twee kanten aansluiten aan de ene kant draait hij linksom en aan de andere kant rechtsom.

Gr Polle

SeppeEersels
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 nov 2020, 20:51
Woonplaats: HERENT

Re: Huret snelheidsmeter werkt niet

Ongelezen bericht door SeppeEersels » 22 nov 2021, 13:21

Huh ik kan maar langs 1 kant want aan de andere kant zit de rem. Of moet ik het wiel gewoon omdraaien?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Huret snelheidsmeter werkt niet

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 nov 2021, 13:52

Nee. De "opnemer" in je voorwiel, waar de kabel naar je snelheidsmeter op zit geschroefd, heeft twee kanten, waar die kabel op kan. Probeer de andere kant.

SeppeEersels
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 nov 2020, 20:51
Woonplaats: HERENT

Re: Huret snelheidsmeter werkt niet

Ongelezen bericht door SeppeEersels » 22 nov 2021, 14:45

Oooooow okeeej maar die kant is afgeschermd.denkik als ik de dop er afdraai dan is die kant gewoon dicht. Met een ijzer rondje in het gaatje

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Huret snelheidsmeter werkt niet

Ongelezen bericht door Lolle » 22 nov 2021, 15:21

Geef je voorwiel gewoon een slinger de andere kant op. Als hij dan uit de hoek komt weet je dat de teller de andere kant op moet draaien.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Huret snelheidsmeter werkt niet

Ongelezen bericht door ruudk » 22 nov 2021, 22:03

Zit het snelheidsmeter wijzertje niet vast geroest/gekoekt in de nulstand, Seppe?
Kan hij wel makkelijk bewegen?
Ruud

SeppeEersels
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 nov 2020, 20:51
Woonplaats: HERENT

Re: Huret snelheidsmeter werkt niet

Ongelezen bericht door SeppeEersels » 22 nov 2021, 22:06

Ja dat is in orde ik heb een met een schroevendraaier de meter gedraaid en alsje de juiste kant uitdraaid werkt die wel degelijk. Ik zal eens moeten checken of dit op de brommer ookwel zo is. Maar dat zal voor woensdag zijn ben ik bang

Plaats reactie