Vet- of oliesoort smering remnaaf
Vet- of oliesoort smering remnaaf
Hallo,
Ik ben weer verder bezig gegaan met mijn AV3 uit 1951. Na de voorkant (met o.a. de door Australman perfect recht gelaste balhoofdbuis) helemaal onder handen te hebben gehad, ben ik via de motor nu bij het achterdeel van de brommer beland. Ik moet de tank nog schoonmaken, benzinekraantje repareren (waarschijnlijk een nieuw leertje op maat knippen en monteren), binnenkant achterspatbord reinigen, en het achterwiel algeheel opknappen: kapotte spaken vervangen en de remnaaf goed schoonmaken, opnieuw invetten en opnieuw monteren.
Over het invetten van de remnaaf heb ik een vraag. Het betreft hier een zogenaamde Clipper remnaaf, deze werd in 1951 enige tijd toegepast. Daarna kwam de (waarschijnlijk betere of goedkopere) Beckson remnaaf. Ik heb hieronder een foto toegevoegd van het binnenwerk van de Clipper remnaaf, tevens een foto van de trommel maar die is verder niet heel interessant. Mijn vraag is: weet iemand, zoals bijvoorbeeld forumlid Bessels, welke smering (dikte van de olie of van het vet) ik het beste kan gebruiken? Ik herinner mij een topic van Lolle over het smeren van een Beckson remnaaf, wat volgens mij met dikke olie moest gebeuren maar beslist niet met vet. Nu werkt de Clipper iets anders dan de Beckson, maar het remmen gebeurt ook bij de Clipper middels wrijving van metaal op metaal.
Bij de Beckson zitten er allerlei lamellen, die volgens mij langs elkaar wrijven bij het remmen (maar eerlijk gezegd weet ik dit niet eens zeker omdat ik nog nooit zelf een Beckson uit elkaar heb gehaald). Bij de Clipper zie je de messing kleurige cilindervormige elementen die bij het remmen naar buiten tegen de trommel worden gedrukt. In die messing "remschoenen" zitten allemaal gleufjes in de lengterichting (beter gezegd de tangentiële richting), waarschijnlijk moet daar olie of vet in zodat er geen droog metaal op metaal drukt. Maar ja, welk vet of olie is hiervoor geschikt? Ik kan het niet goed beredeneren. Of ik kan wel theorietjes bedenken, maar of dat dan echt klopt...
Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Groeten,
Rudolf
Ik ben weer verder bezig gegaan met mijn AV3 uit 1951. Na de voorkant (met o.a. de door Australman perfect recht gelaste balhoofdbuis) helemaal onder handen te hebben gehad, ben ik via de motor nu bij het achterdeel van de brommer beland. Ik moet de tank nog schoonmaken, benzinekraantje repareren (waarschijnlijk een nieuw leertje op maat knippen en monteren), binnenkant achterspatbord reinigen, en het achterwiel algeheel opknappen: kapotte spaken vervangen en de remnaaf goed schoonmaken, opnieuw invetten en opnieuw monteren.
Over het invetten van de remnaaf heb ik een vraag. Het betreft hier een zogenaamde Clipper remnaaf, deze werd in 1951 enige tijd toegepast. Daarna kwam de (waarschijnlijk betere of goedkopere) Beckson remnaaf. Ik heb hieronder een foto toegevoegd van het binnenwerk van de Clipper remnaaf, tevens een foto van de trommel maar die is verder niet heel interessant. Mijn vraag is: weet iemand, zoals bijvoorbeeld forumlid Bessels, welke smering (dikte van de olie of van het vet) ik het beste kan gebruiken? Ik herinner mij een topic van Lolle over het smeren van een Beckson remnaaf, wat volgens mij met dikke olie moest gebeuren maar beslist niet met vet. Nu werkt de Clipper iets anders dan de Beckson, maar het remmen gebeurt ook bij de Clipper middels wrijving van metaal op metaal.
Bij de Beckson zitten er allerlei lamellen, die volgens mij langs elkaar wrijven bij het remmen (maar eerlijk gezegd weet ik dit niet eens zeker omdat ik nog nooit zelf een Beckson uit elkaar heb gehaald). Bij de Clipper zie je de messing kleurige cilindervormige elementen die bij het remmen naar buiten tegen de trommel worden gedrukt. In die messing "remschoenen" zitten allemaal gleufjes in de lengterichting (beter gezegd de tangentiële richting), waarschijnlijk moet daar olie of vet in zodat er geen droog metaal op metaal drukt. Maar ja, welk vet of olie is hiervoor geschikt? Ik kan het niet goed beredeneren. Of ik kan wel theorietjes bedenken, maar of dat dan echt klopt...
Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Groeten,
Rudolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Vet- of oliesoort smering remnaaf
Heeft veel weg van een Torpedo en daarvoor gebruik je een beetje dunne olie voor het remgedeelte.
Kogeltjes mogen wel met vet gesmeerd worden.
Paul
Kogeltjes mogen wel met vet gesmeerd worden.
Paul
- australman
- Berichten: 1307
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: Vet- of oliesoort smering remnaaf
Er bestaat speciaal remmantel vet.Voor de torpedo gebruik ik deze.
Hans
Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Vet- of oliesoort smering remnaaf
In die ouderwetse fietsen die ik heb gehad zat zo'n zelfde soort achteruittrap remnaaf,
Meestal zat er een kogelnippel op de naaf waar je wat olie in kon spuiten, deej je dat niet dat knarste de naaf als een ouwe deur, dus ik denk gewoon met een of andere low grade motor Olie oid, is het prima,
Meestal zat er een kogelnippel op de naaf waar je wat olie in kon spuiten, deej je dat niet dat knarste de naaf als een ouwe deur, dus ik denk gewoon met een of andere low grade motor Olie oid, is het prima,
- Franky
- Berichten: 6272
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Vet- of oliesoort smering remnaaf
In ieder geval bedankt voor de foto's met uitleg. Ik ken je niet helpen met je vraag, maar vond het erg leuk om te lezen en te zien. Leuk die oude constructies
Re: Vet- of oliesoort smering remnaaf
Okee, bedankt, ik kan weer lekker verder. Ik kies dan voor gewoon kogellagervet voor de kogels en remmantelvet voor de rest. Bij dunne olie ben ik bang dat het er te makkelijk uitloopt, Paul. Er zit inderdaad een vetnippel op de naaf, Loe.
Groeten Rudolf
Groeten Rudolf
Re: Vet- of oliesoort smering remnaaf
De naaf lijkt inderdaad erg op een Torpedo-remnaaf. Daarom ter iedersch leeringh ende vermaeck nog een mooi instructieboekje van de Torpedo-remnaaf. Het is in groter formaat te vinden op
https://www.flickr.com/photos/transport ... otostream/
waarbij je met het pijltje naar links naar een hoger bladzijdenummer gaat (dus niet naar rechts wat gebruikelijk is).
Dus voor de pallen toch de olie van Paul MZ, omdat de pallen makkelijk los moeten komen uit de vergrendeling (in de aandrijfstand) en niet moeten blijven plakken. Op de messing delen, de remmantel dus, het vet van Australman Hans, of vaseline, dat mag blijkbaar ook. De kogels krijgen gewoon kogelvet. De "vetnippel" op de naafhuls blijkt dus een oliedopje, zoals Loe aangaf.
Het systeem stamt dus blijkbaar al uit 1909!
Groet,
Rudolf
https://www.flickr.com/photos/transport ... otostream/
waarbij je met het pijltje naar links naar een hoger bladzijdenummer gaat (dus niet naar rechts wat gebruikelijk is).
Dus voor de pallen toch de olie van Paul MZ, omdat de pallen makkelijk los moeten komen uit de vergrendeling (in de aandrijfstand) en niet moeten blijven plakken. Op de messing delen, de remmantel dus, het vet van Australman Hans, of vaseline, dat mag blijkbaar ook. De kogels krijgen gewoon kogelvet. De "vetnippel" op de naafhuls blijkt dus een oliedopje, zoals Loe aangaf.
Het systeem stamt dus blijkbaar al uit 1909!
Groet,
Rudolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ruudk op 23 jul 2024, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vet- of oliesoort smering remnaaf
Interessant !!!
ik herinner mij nog goed dat in mijn jeugd de fietsemaker in geval van een luie achter-terugtraprem in het nippeltje wat petroleum deed en daarna had je weer een goedwerkende rem.
Ga het boekje lezen om.e.a. beter te begrijpen.
ik herinner mij nog goed dat in mijn jeugd de fietsemaker in geval van een luie achter-terugtraprem in het nippeltje wat petroleum deed en daarna had je weer een goedwerkende rem.
Ga het boekje lezen om.e.a. beter te begrijpen.
Re: Vet- of oliesoort smering remnaaf
Ja als er geen documentatie te vinden is moet je kijken waar het het meest op lijkt. Ik heb mij tot nu toe beperkt tot de beckson naaf. Dit komt wel nauwkeurig. Ik kom regelmatig naven tegen die vol met vet zitten. Het voordeel is dat ze weinig slijten. Het nadeel is dat ze niet remmen. Te dunne olie heeft tot gevolg dat het te gemakkelijk tussen de lamellen weg drukt en de remdelen hard slijten en piepen en knarsen. Je zou ook eens kunnen kijken op het Forum van de oude fiets.